Taukohame

Ursus
Viestit: 9595
Liittynyt: 13 Tammi 2006 19:01
Paikkakunta: K-P Suomenselkä

Taukohame

Viesti Kirjoittaja Ursus »

Onko täällä turisevista kellään kokemusta taukohameen käyttämisestä lämpöhousujen sijasta pakkasilla? Sellainen olisi helppo pukea päälle vaikka sukset jalassa ja yhtä helppo riisuakin. Onko joku ehkä jopa ommellut itse sellaisen? Jos olet ommellut taukohameen itse, niin kerrotko miten ratkaisit vetoketjuasian eli yksi vai kaksi ja kokopitkänäkö molemmat vai miten sekä millaisesta kankaasta, kuinka pitkä malli jne yksityiskohtia joita voi sanallisesti selittää.


Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
Avatar
Pepi
Viestit: 7437
Liittynyt: 23 Tammi 2006 18:16

Viesti Kirjoittaja Pepi »

Minulla on kevyt untuvapeite, jonka kietaisen uumalleni kietaisuhameen tapaan hihnasolkisella vyöllä. Vyö on siis peitteen taitteen sisällä ja peite riippuu siitä kaksinkertaisena. Ei sellainen tarvitse mitään vetoketjuja, kun se menee tarpeeksi limittäin.

Samalla peitteellä on toinen tehtävä olla vaikkapa lisäeristeenä makuupussille. Käyttötilanteen mukaan joko lakanana tai lisäpeitteenä. Ja kesällä se käy makuupussin korvaajasta.
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
H2SKV
Viestit: 65
Liittynyt: 05 Elo 2013 07:58

Viesti Kirjoittaja H2SKV »

Itse tein.
Kevyttä tuulenpitävää nylonkangasta päällinen
Täyte apexia. Molemmat Shelbyltä.
Vyöllä pysyy ylhäällä.
Yksi kokopitkä kaksisuuntainen (kaksi vedintä) vetoketju sivulla, jotta saa liikkuessa alhaalta auki. Isohkot hampaat ja vetimissä kankaanpalat, jotta saa rukkaset kädessä kiinni.
Pituus polven alapuolelle, jotta vähän limittäin saappaiden kanssa. Ja peittää reidet myös istuessa.

Tuo peiton käyttö hyvä idea, mutta päiväretkille voi olla turhan iso.
Ursus
Viestit: 9595
Liittynyt: 13 Tammi 2006 19:01
Paikkakunta: K-P Suomenselkä

Viesti Kirjoittaja Ursus »

Yöllä valvoessa tuli mieleen tuo kietaisumalli, joka olisi helpoin itse tehdäkin. Samoin tuli mieleen tuo keinokuituisen kietaisuhameen käyttö untuvamakuupussin päällä lisäeristeenä. No nyt se on jo aloittamista vaille valmis.
Suorakaiteen muotoiseen kietaisuhameeseen voisi ommella pitkät kuminauhalenkit joilla hameen=peiton saa laitettua retkipatjaan kiinni.
En tekisi taukohametta untuvasta, sillä untuvakangashan painuu kasaan istuessa, eikä silloin eristä.
Viimeksi muokannut Ursus, 14 Marras 2020 15:08. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
cobbo
Viestit: 704
Liittynyt: 22 Elo 2017 20:48

Viesti Kirjoittaja cobbo »

Ursus kirjoitti:Yöllä valvoessa tuli mieleen tuo kietaisumalli, joka olisi helpoin itse tehdäkin. Samoin tuli mieleen tuo keinokuituisen kietaisuhameen käyttö untuvamakuupussin päällä lisäeristeenä. No nyt se on jo aloittamista vaille valmis.
Itse mietin jotain isokokoista markettimakuupussia untuvapussin päälle lisäeristeeksi, mutta tällainen hame/peitto voisi toimia vielä paremmin. Suorakulmioksi aukeava kevytuntuvapeittokin on kaapissa, mutta se on vähän liian hentoinen tähän tarkoitukseen, päällykangas ei kestä juurikaan nirhaumia.

Vielä jos kietaisumalliin laittaisi jotkut kevyet klipsut pitkille sivulle pariin paikkaan, niin sen saisi kiinnitettyä makuualustan alta meneviin joustoremmeihin niinkuin monessa retkipeitossa. Tuolla saisi kylmimmillä keleillä kiskottua peiton kylkien kohdalta kiinni makuualustan laitoihin ja vähennettyä lämmön karkailua.
matsoni47
Viestit: 790
Liittynyt: 03 Tammi 2009 23:18
Viesti:

Viesti Kirjoittaja matsoni47 »

Pahuksen hyvä ajatus! Valjastin juuri selkäydinjatkokseni suunnittelutyöhön 27/7.

sissihkö
Avatar
zwak
Viestit: 319
Liittynyt: 17 Tammi 2008 15:37

Viesti Kirjoittaja zwak »

Mulla on ollu Shelby Meeko jo vuosia: https://www.shelbyoutdoor.com/product_i ... anguage=fi

Ekalla reissulla oli kovasti kylmä, ja sittemmin myös vaelluskaverit on hameen hankkineet.

Taukovaatteena mielestäni todella paljon kätevämpi kuin mitkään housut, ja toimii tosiaan tarvittaessa makuupussin päällä kosteutta keräämässä.

Yksi yksisuuntainen vetoketju riittää, kunhan laittaa sen niin että suljetaan ylhäältä alaspäin. Helpompi käyttää kuin kaksisuuntainen.

Oon kokeillu hiihtäessäkin, kyllähän se onnistuu kun avaa vetoketjua, mutta ainakin mulle aivan liian lämmin vaatekappale hiihtämiseen.
Aaro
Viestit: 2458
Liittynyt: 12 Tammi 2010 16:30

Viesti Kirjoittaja Aaro »

Miksi tyytyä persuksen lämmittämiseen. Puoli metriä pidempi ja lähtisi hartioista asti. Yksinkertaisimmillaan kuin 1.5 metriä pitkä paperisäkki, johon leikkaisi yläkulmista alas reiät käsille ja keskelle yläreunaa pään reiän. Vähän voisi olla kuminauhaa reikien reunoissa kuristamassa niitä tiiviimmiksi.
pussukka
Viestit: 335
Liittynyt: 30 Loka 2006 20:41

Viesti Kirjoittaja pussukka »

Hameen tilalle vaihtoehto. Itselleni tein noin 15 vuotta sitten lämpöhousut, jotka ovat hieman polven alle eli hiihtokumppareiden varteen. Housuissa on sivusaumoissa läpivetoketjut, jotka laitetaan ylhäältä kiinni ja vedetään alas. Saan housut pois ja takaisin ottamatta suksia pois jalasta. Vyötärönauhassa kuminauha. Ulkopuoli liukasta kangasta. Sisäpuoli toppakangasta. (Tämä oli kyllä nyt asian vierestä. Otsikkohan oli taukohame.)
StefanG
Viestit: 1922
Liittynyt: 17 Joulu 2013 12:21

Viesti Kirjoittaja StefanG »

Aaro kirjoitti:Miksi tyytyä persuksen lämmittämiseen. Puoli metriä pidempi ja lähtisi hartioista asti. Yksinkertaisimmillaan kuin 1.5 metriä pitkä paperisäkki, johon leikkaisi yläkulmista alas reiät käsille ja keskelle yläreunaa pään reiän. Vähän voisi olla kuminauhaa reikien reunoissa kuristamassa niitä tiiviimmiksi.
Eli taukomekko? Ihme keskustelu kun miehet puhuu hameista, pakko kai se on uskoa viimeisintä väitettä että miehillä voi olla menkat.
Lunkentus
Viestit: 1316
Liittynyt: 25 Tammi 2006 06:51
Paikkakunta: Säkkilahden reservaatti

Viesti Kirjoittaja Lunkentus »

Aaro kirjoitti:Miksi tyytyä persuksen lämmittämiseen. Puoli metriä pidempi ja lähtisi hartioista asti. Yksinkertaisimmillaan kuin 1.5 metriä pitkä paperisäkki, johon leikkaisi yläkulmista alas reiät käsille ja keskelle yläreunaa pään reiän. Vähän voisi olla kuminauhaa reikien reunoissa kuristamassa niitä tiiviimmiksi.
Tässä olisi hyvänä puolena selän lämmitys, se kun pakkaa myös palelemaan. Lisäksi tätä voisi nimittää taukosäkiksi, jolloin joitakin tosimiehiä kauhistuttava hame-sana jäisi naisten käyttöön.
hannes
Viestit: 10808
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

Ainakin minun aikaan armeijassa oli käytössä pitkä mantteli. Noita kuvia katsellessa yllä tulee mieleen että periaatteessa idea on sama.
Mantteli tietysti on /oli raskas, sarkaa tms. Nykyisin pystytään keventämään.

Mantteli silloin oli myös kamiinateltassa nukkuessa peittona, makuupusseja ei ollut.

ps. tilanteessa jossa on tarvetta taukohameelle, on kait samalla tarve myös taukotakille! Pitkä hyvälaatuinen untuvatakki/mantteli ei paina paljon, maksaa kylläkin .

ps.ps. monissa kulttuureissa miehellä on hame, joten ei siinä mitään ihmeellistä ole.
Kuumissa maissa käytetään paljon kaapua, suojaa kai auringonpaahteelta . Täällä pohjoisessa mantteli on kaavun oloinen , vain paksumpi jotta suojaa kylmältä.
Avatar
Ölliäinen
Viestit: 835
Liittynyt: 15 Helmi 2006 13:37
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ölliäinen »

Kyllä se hame on ehoton viileillä ja talvikeleillä. Tämmönen ikkääntymisen myötä pyöristyvä läskiperse joutuu muuten nii paksusti laittamaan housuja, ettei pysty kyykistymmään! Muistuu mieleen taannoinen hiihtoretki Lentualla ku piti puottoo housut poloviin että sain suksen sitteet kiinni. :)
Nyt on onneks vähä vähempi läskiä ja olosuhteihen pakosta parempi kunto mutta hammeesta en luovu. Ostin joskus viis vuotta sitte staadiumin outletistä kahella kympillä kevyttoppaa. On hyvä. Kätevämpää ku pitkä takki, vaikka mukava semmonenki on leirissä. Hametta piän talavella kulukiessaki.
Eläkeehä immeisiks
hannes
Viestit: 10808
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

Ei hametta vastaan mitään minulla ole ^, pitkä takki tuli vaan vaihtoehtona mieleen.

Hameen etuna on, että sen voi tekaista monesta materiaalista edullisesti.

Taukotakki useimmilla on jo entisestään , joten hame on silloin kätevä ratkaisu.

Taukotakki ja hame ovat, materiaalista ja koosta/paksuudesta tietysti riippuen , luultavasti helpompi pakatakin.
Avatar
Ölliäinen
Viestit: 835
Liittynyt: 15 Helmi 2006 13:37
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ölliäinen »

Nii siinä hammeessa pittää sitte olla kokopitkä mielellään molemmin päin aakiiva vetskari ja/tai jonniilainen jousto, että pystyy kunnolla harppimaan ja tarvittaessa aakasemmaan ääriasentoja varten heleposti.... :P
Eläkeehä immeisiks
Vastaa Viestiin