Kuljetun reitin tallentaminen ja jakaminen

herike
Viestit: 86
Liittynyt: 02 Huhti 2009 11:18

Kuljetun reitin tallentaminen ja jakaminen

Viesti Kirjoittaja herike »

Olen tähän asti käyttänyt vaelluksella Suunnon Ambit 2 -kelloa kuljetun reitin tallentamiseen. Suunnon Movescount on ollut mainio palvelu gps-reittijäljen jakamisessa esim. Google Mapsin omiin karttoihin. Nyt Suunto on lopettamassa Movescountia ja pakottamassa kuluttajia käyttämään Suunto-mobiiliappia, jossa tuollainen jako ei onnistu.

Samoin Suunto on yrittämässä väkisin tehdä toimivasta kellostani turhaketta myös siten, ettei tietojen synkronointi tuohon appiin oikein onnistu. Ilmeisesti kellon malli on firmalle jo liian vanha tukea.

Millaisia menetelmiä te muut tallaajat käytätte reitin tallentamiseen ja siirtämiseen karttapohjan päälle? Gps on tietenkin yksi vaihtoehto tallentamisessa, mutta sen virtaa en haluaisi tuhlata tähän.


cobbo
Viestit: 703
Liittynyt: 22 Elo 2017 20:48

Viesti Kirjoittaja cobbo »

Garminin GPS-kello. Aiemmin Fenix -sarjaa, nyttemmin Instinct. GPS-jälki synkronoituu (välillä vaihtelevalla menestyksellä) sekä Explore- että Garmin Connect -sovelluksiin (Androidissa, ja webissä).

Näistä jälkimmäinen on enemmän Movescountia vastaava kuntoiluohjelma, Explorer taas tarkoitettu GPS-reittipisteiden suunnitteluun ja kelloon siirtoon. Noista molemmista saa jäljen ulos GPX-muotoisena ja vaikkapa Basecamp windows-sovellukseen ja siellä topokartan päälle.

Pääosin olen ollut tyytyväinen, mitä nyt synkronoinnin kanssa on ollut joskus ongelmaa. Instinct-kello varsinkin on kuin vaellukselle tehty; kohtuullinen hinta, ei turhia ominaisuuksia ja pitkä akunkesto.
kepsilla
Viestit: 746
Liittynyt: 18 Kesä 2007 15:54

Viesti Kirjoittaja kepsilla »

Älypuhelimen OruxMaps sovelluksella olen vaellus- ,juoksu-, suunnistus- ja hiihtojäljet tallentanut.
Sovelluksessa on myös virransäästötila jäljen tallennuksessa.
Parasta on ,että näkee heti jäljen kartalla.

Tietysti sen siirtää myös linuxiin ja windowsiin .GPX muodossa katseltavaksi erinäisillä ohjelmilla.

PS. OruxMaps tallentaa myös erilaisista urheiluantureista sykettä , pyörimisnopeutta ym. ,mutta en ole niitä käyttänyt, muuta kuin Sport Tracker Bluetooth sykevyötä joskus kokeillut.
Viimeksi muokannut kepsilla, 22 Loka 2020 13:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
GPS vaeltaja
herike
Viestit: 86
Liittynyt: 02 Huhti 2009 11:18

Viesti Kirjoittaja herike »

Kiitokset vinkeistä. Tuo omien jälkien vieminen topokartan päälle pitäisi jossain vaiheessa opetella.

Suunto on kuunnellut selvästi huolestunutta palautetta ja Movescountille on tulossa jatkoaikaa.

https://www.suunto.com/fi-fi/Content-pa ... -palvelut/

Oikein hyvä juttu.
retkuilija
Viestit: 111
Liittynyt: 28 Heinä 2013 23:00

Viesti Kirjoittaja retkuilija »

Polarin kelloilla menty kun niihin on tottunut jo urheilupuolella.
"...matkalla jossain päin Suomea..."
Pateku
Viestit: 177
Liittynyt: 24 Syys 2012 17:21

Viesti Kirjoittaja Pateku »

Sportstracker sovelluksella ja garminin älykellolla olen tallentanut suorituksia. Molemmista saa gpx tiedoston exportattua ja sitä tiedostoa voi hyödyntää vaikka b-bark karttasovelluksessa.
Avatar
zwak
Viestit: 319
Liittynyt: 17 Tammi 2008 15:37

Viesti Kirjoittaja zwak »

Suunnolla ovat tajunneet että jos lopettavat ton palvelun niin se on peruste purkaa kaupat siitä kellosta, koska kello on käyttökelvoton ilman sitä palvelua.
luuppi
Viestit: 5544
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Re: Kuljetun reitin tallentaminen ja jakaminen

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Garmin Instinct 2 kelloa olen ostamassa.

Suunnittelun ja vaikeamman navigoinnin teen heidan gepsillaan, mutta tuossa kellossahan on back track - koko ajan paalla, niin helppo menna edelliselle karttapisteelle (ilman etta kaynnistaa gepsia, yhdet patterit kestaa nain yli kk:n, vaikka varallekin aina on), jos hoxaa topeksineensa heti kohta - eika vasta myohemmin. Useinhan maasto sallii myos "variksen lentoradan" muotoa olevan korjauksen.

Esittelysta (netissa) ei kaynyt ilmi, saako tuohon backtrack- jalkeen napsauteltua jotain waypointteja (esim. polunhaaroja talteen) turhan zoomailun valttamiseksi?
kepsilla
Viestit: 746
Liittynyt: 18 Kesä 2007 15:54

Re: Kuljetun reitin tallentaminen ja jakaminen

Viesti Kirjoittaja kepsilla »

Vajaa 2 vuotta olen alennus 69 euron Amazfit GTR 2 älykellolla tallentanut harjoituksia ja vaellusreittiäkin.
Harjoituksen tiedot (reitti,syke,korkeus) saa helposti siirrettyä älypuhelimen Zepp kellosovelluksen kautta GPX muodossa
esim. OruxMaps sovellukseen käytettäväksi.
Parasta kellossa on ollut kirkas AMOLED näyttö ja hyvä akun kesto (myös GPS käytössä 50 tuntia).
Omassa käytössä GPS harjoitusten määrästä riippuen akun kesto ollut 10-20 vrk.
Muutamia custom kellotauluja olen suunnitellut kellolle, vaikka netistä on ladattavissa satoja erilaisia ilmaisia.
Ainoa huono puoli ollut sykkeen mittauksen toimivuus (näyttää usein 2 kertaista sykettä).

Tätä ennen oli 2 vuotta halpis Huawei Watch GT 2e suurin piirtein samoilla ominaisuuksilla, paitsi reittien ja harjoitusten jakaminen
GPX muodossa ei onnistunut ja reitin/sykkeen tallennus toimi epäluotettavammin.
Viimeksi muokannut kepsilla, 22 Helmi 2024 15:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
GPS vaeltaja
Avatar
Normanton
Viestit: 173
Liittynyt: 05 Heinä 2019 12:32
Paikkakunta: Tampere

Re: Kuljetun reitin tallentaminen ja jakaminen

Viesti Kirjoittaja Normanton »

Sellainen josta saa reitin .gpx formaatissa pihalle, kun lähes kaikki karttapalvelut ja laitteet tukevat reitin/jäljen tuomista tuossa .gpx formaatissa.

Itsellä ollut nyt pari vuotta käytössä Garmin Fenix 6 Pro urheilukello. Itse olen tykännyt, mutta onhan nuo aika hintavia. En itse raaskisi ostaa vain jäljen tallennusta varten, mutta kellossa on paljon hyviä ominaisuuksia, niin arkeen kuin vaellukselle, ja se onkin ranteessa käytännössä aina. Toki kelloja löytyy monen tasoisia ja hintaisia.
luuppi
Viestit: 5544
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Re: Kuljetun reitin tallentaminen ja jakaminen

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Juu, Olen pitanyt Garminin 'parempien' mallien hintoja aivan alyttomina, gepseihin verrattuina.

Mutta pulssin lisaksi esim. Max happi olisi ( tuossa Instinc' tissa) ihan hyva kun ei ole tarkoitus vaelluksilla vetaa itseaan 'ihan piippuun' vaan saadella sillain sopivaksi kun paivia kuitenkin on Aina useita.

Kauppias vahvisti, ettei pitkaa ranneketta OLE, Eli tuokin jaisi hiihtovaelluksella monen hihan alle (eika Solar mallistakaan siksi kannata maksaa sinansa ihan kohtuullista lisahintaa)
Micke
Viestit: 2294
Liittynyt: 30 Maalis 2011 14:15
Paikkakunta: Maalla

Re: Kuljetun reitin tallentaminen ja jakaminen

Viesti Kirjoittaja Micke »

Garminin paremmat mallit ovat kyllä sitten myös hyviä, itselläni oli Fenix 6X pro noin 3 vuotta ja nyt halusin selvästi kevyemmän niin hankin Fenix 7 plasticin (forerunner 955). Kun on fillarimittarina Garminin 1040, niin vaihtoehtoja urheilukellolle ei oikein ole, on pakko olla Garmin.
"This is my nature, who I am
If you don´t like it, here I stand"
cobbo
Viestit: 703
Liittynyt: 22 Elo 2017 20:48

Re: Kuljetun reitin tallentaminen ja jakaminen

Viesti Kirjoittaja cobbo »

luuppi kirjoitti: 20 Helmi 2024 08:38 tuossa kellossahan on back track - koko ajan paalla, niin helppo menna edelliselle karttapisteelle (ilman etta kaynnistaa gepsia, yhdet patterit kestaa nain yli kk:n, vaikka varallekin aina on),
Miten backtrack voi olla toiminnassa ilman GPS:ää? Ellei kyseessä ole joku toiminto jota omassa vanhemmassa Instinctissä ei ole, ja joka esim. käyttää omine päinen GPSää päällä harvakseltaan tallentaakseen sijaintipisteen.

Omassa mallissa käytän haikatessa UltraTrac -asetusta joka tallentaa reittipisteen per minuutti, mutta ei akku silläkään kestä kuin max joitain päiviä.

Hihan päällä pitämisestä sellanen sivuhuomio, että varsinkin kun kellolla ja sen akulla alkaa olla yhtään enemmän ikää, pudottaa pakkanen akkujännitteen tosi herkästi alas. Kello alkaa sitten sammuilla itsekseen. Olen vähän skeptinen sen suhteen, että aurinkokennon antama virta riittäisi kompensoimaan tuota, ainakin jos kellolla tallentaa reittiä samalla.
luuppi
Viestit: 5544
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Re: Kuljetun reitin tallentaminen ja jakaminen

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Kiitos,
Alkaa olla itsellakin NYT epailyksia

Ehka SE kello hihan alla ( vaikka hiki syokin nahkarannekkeen n. Vuodessa) , kompassi hihnnassa ja gepsi lahella, kaynnistettavissa on ihan hyva yhdistelma
... Karttaa unohtamatta
Pate Teikka
Viestit: 38
Liittynyt: 23 Tammi 2024 09:30

Re: Kuljetun reitin tallentaminen ja jakaminen

Viesti Kirjoittaja Pate Teikka »

luuppi kirjoitti: 24 Helmi 2024 23:04 Kiitos,
Alkaa olla itsellakin NYT epailyksia

Ehka SE kello hihan alla ( vaikka hiki syokin nahkarannekkeen n. Vuodessa) , kompassi hihnnassa ja gepsi lahella, kaynnistettavissa on ihan hyva yhdistelma
... Karttaa unohtamatta
Ehkä olet vain typerys?
Vastaa Viestiin