Ptäneeköhän paikkansa?

Micke
Viestit: 2344
Liittynyt: 30 Maalis 2011 14:15
Paikkakunta: Maalla

Viesti Kirjoittaja Micke »

Ei se olet "jotkut", jotka koettaa polttaa folioita. Käytännössä aina, kun tyhjentää tuhkia kaminasta ennen tulien tekoa, sieltä pitää poimia alumiinia pois. Tuhkathan poistetaan ennen tulien tekoa, ei aamutulien jälkeen hehkuvina kekäleinä....


"This is my nature, who I am
If you don´t like it, here I stand"
Korvapuoli
Viestit: 2678
Liittynyt: 11 Tammi 2006 21:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Korvapuoli »

hapan korppu kirjoitti:. Ihmiset kiruhtavat kovaa vauhtia seuraavalle tuvalle ja vaelluspäivä päättyy hyvinkin aikaiseen, jotta voidaan varmistaa laveripaikka seuraavaksi yöksi tuvan puolelta.
Tuonkin noteeraa pitkälti sen mukaan kuinka itse käyttäytyy. Viime syksyn vaelluksella näin 3 vaeltajaa ja kaikki tulivat tuvalle iltamyöhällä otsalampun valossa. Tuon voisi käsittää myös että tullaan tuvalle iltamyöhään saadakseen se "vanhan lainsäädännön" mukainen etuoikeus petipaikkaan. Tosin tuohon aikaan ei ruuhkaa ollut, eikä tulijat varmaankaan sen vuoksi myöhäisiä olleet.
Ursus
Viestit: 9597
Liittynyt: 13 Tammi 2006 19:01
Paikkakunta: K-P Suomenselkä

Viesti Kirjoittaja Ursus »

Toinen lähtee liikkeelle aamun sarastaessa, toinen lähempänä puolta päivää. Myöhemmin liikkeelle lähtenyt ja tuvalle saapunut ei mielestäni voi vedota etuoikeuteen päästä tuvalle viimeksi saapuneena. Sopu sijaa antaa tuossakin tapauksessa. Aina olen tuvalle mahtunut, enkä ole ketään muistaakseni pois käännyttänyt edes ruska-aikaan Luirolla.
Kuulin pojalta, että tänä vuonna ruska-aikana oli syntynyt Luirolla ihan riitaa saunavuoroista kun haluttiin saunoa pariskunnittain. Eihän sillä systeemillä pääse kaikki saunomaan - eikä kuulemma olleet päässeetkään. Vanha käytäntö on ainakin Luirolla ollut, että joka toinen tunti saunovat miehet ja joka toinen naiset, vaihto tasatunnein Saunan lämmittäjällä lienee oikeus määrätä missä järjestyksessä eli kummat ensin.
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
tiku
Viestit: 516
Liittynyt: 09 Touko 2012 21:10

Viesti Kirjoittaja tiku »

Luontoon.fi tietää näin:
Ota muutkin retkeilijät huomioon, älä ole liian kauan saunassa. Luirojärven saunassa noudatetaan seuraavia aikatauluja ja ohjeita, jotta kaikki halukkaat pääsevät saunomaan:
PARILLISET TUNNIT: naisten saunavuoro
PARITTOMAT TUNNIT: miesten saunavuoro
KLO 21 eteenpäin: vapaa vuoro

Olisiko ehkä kiistaa ollut vapaavuoron ajalla? Muutenhan tuo vaikuttaisi selvältä.
cobbo
Viestit: 705
Liittynyt: 22 Elo 2017 20:48

Viesti Kirjoittaja cobbo »

Itse kun olin Luirolla alkukesästä, niin oma saunominen meni lähelle puoltayötä just siksi että vapaavuorolla oli pariskunta jonka lisäksi saunaan ei mahtunut muita. Hieman oli epäkorrekti menettely mielestäni, mutta onneksi tuon jälkeen mahtui vielä pesulle sekalainen seurakunta. Nukkumaanmeno venähti aika pitkäksi vain.

Ei tuollainen pariskuntavuoro oikein toimi Luiron kaltaisessa kompleksissa, jossa illan tunteja on aika rajoitetusti ja saunojia kuitenkin parhaimmillaan hyvinkin paljon. Sauna ei kuitenkaan ole mikään ohjelmanumero jonka voi jättää väliin jos jono on liian pitkä, vaan pesulle on oikeasti mukava päästä välillä. Ei sillä, eipä nuo saunasäännöt mitään parivuoroa puollakaan, vaan vapaavuoron pitäisi nimensä mukaan olla juuri vapaa kaikille.
13102013
Viestit: 511
Liittynyt: 13 Loka 2013 17:16

Viesti Kirjoittaja 13102013 »

^^Kun en ole muutamaan vuoteen käynyt Luirolla niin kysynkin onko nuo saunomisohjeet ja -ajat jossain siellä kaikkien nähtävillä? Ehkä jopa saunan ovessa?
"Ockhamin partaveitsi"
Ursus
Viestit: 9597
Liittynyt: 13 Tammi 2006 19:01
Paikkakunta: K-P Suomenselkä

Viesti Kirjoittaja Ursus »

En itsekään ole käynyt Luirolla vuosiin ja uusimman saunankin vain ulkoapäin nähnyt. Rannassa sijainneen puretun saunan pukuhuoneessa oli tuon sisältöinen iso pahvinpalalle kirjoitettu sääntö/ohje (varmaankin vaeltajien itsensä kirjoittama).
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
Micke
Viestit: 2344
Liittynyt: 30 Maalis 2011 14:15
Paikkakunta: Maalla

Viesti Kirjoittaja Micke »

Aikanaan olimme vaimon kanssa ruskan aikaan Hannukurussa, jossa oli kaikki tuvat täynnä ja varmasti yli 50 telttaa. EI saunottu, eikä olisi huvittanut kuunnella sitä riitelyn ja tappelun määrää, jonka sauna aiheutti. MIelestäni saunat erämäässä sopivat jonnekin syrjäisempiin kohteisiin, joissa käy vain vähän ihmisiä. Anterissa en ole koskaan ollut ruuhkaiseen aikaan, joten en tiedä kuinka villi meno siellä on syyskuun alussa?? Mukavaahan saunominen kyllä on...
"This is my nature, who I am
If you don´t like it, here I stand"
lepposasti
Viestit: 293
Liittynyt: 14 Maalis 2011 15:36

Viesti Kirjoittaja lepposasti »

Riitelynhaluisillehan aina jostain riidanaihe löytyy. Itse väistän mieluummin takavasemmalle. Saunominen vaelluksella ei ole mikään välttämättömyys, vaan hemmotteluhetki sopivan tilaisuuden tarjoutuessa.
Kaikkein ruuhkaisimpia alueita ja aikoja olen aina vältellyt. Autiotuvilla ja kämpillä yöpymistä kannattaa ajatella seikkailuna, jossa voi tapahtua mitä kummallisimpia asioita. Kerran heräsin aamulla neuvotteluun siitä, että voiko pihalla tepastelevan ketun ampua suoraan kämpän sisältä avoimesta ovesta, toinen kaveri yritti estellä, mutta laukaus kajahti ja saalis kaatui.
Hanu
Viestit: 4028
Liittynyt: 03 Heinä 2007 14:30

Viesti Kirjoittaja Hanu »

Viime syksynä poikettiin Anterinmukassa vaimon kanssa ruuhka-aikaan. Teltassa oli tarkoitus yöpyä ja yövyttiinkin. Sauna tietysti houkutti meitäkin. Ihan sovussa jonoteltiin ja siihen saunaanhan ei kovin montaa henkeä kerralla mahdu. Eräs perhe saunoi mielestäni hieman turhan pitkällä kaavalla, kun kolmella hengellä meni 2h. Sen jälkeen vedettiin sellaisella joustavalla miehet/naiset jaotuksella ja kaikki pääsivät saunaan ennen puolta yötä. Ei pahoja fiiliksiä.

Pääosin vain hyviä kokemuksia tuvilta. harvoin tulee yövyttyä ja silloinkin yleensä oman porukan kesken. Kun tuvalla ihmisiä olen kohdannut, niin mukavia ne ovat olleet. Tai ainakaan ei pahoja muistoja. Yleensä väistän pois, jos alkaa täyttyä. Sade joskus tosin saanut yöpymään jopa täydessä tuvassa.

Eräs kohtaaminen tuvalla on myös jäänyt mieleen. Poikettiin yöpymään Taatsinjärven autiotuvalle, johon pääsee autolla ihan ovelle. Olimme perheenä liikkellä eli kaksi aikuista ja 1v ja 3v lapset. Juuri, kun olimme kotiutuneet ajoi pihaan pari pakettiautoa täynnä miehiä, kärryt perässä mönkijöiden kera. Olivat ajatelleet myös yöpyä tuvalla. Miehet kömpi ulos ja korkkasivat oluet ja käytiin jutulle. Mielessäni ajattelin telttaan vetäytymistä yöksi. Miehet katselivat hetken meitä ja totesivat, että he lähtevät telttailemaan ja hyvää illan jatkoa. Kivasti tehty, vaikka ei meilläkään telttailu olisi ollut mikään ongelma ja olimme teltassa öitä ennen ja jälkeen tuon yön. Fiksumpi väistää on ihan hyvä tapa siis tupatoiminnalle.
Viimeksi muokannut Hanu, 28 Loka 2020 12:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
hapan korppu
Viestit: 92
Liittynyt: 23 Touko 2007 09:37
Paikkakunta: Oulun seutu

Viesti Kirjoittaja hapan korppu »

Jouni kirjoitti:Epäilemättä autiotuvilla on häiriökäyttäytymistä, mutta kumma kyllä itse en ole siihen törmännyt oikeastaan koskaan. Aika monella sadalla tuvalla olen käynyt ja yöpynyt. Aina olen mahtunut sisään eikä mitään örvellystäkään ole sattunut omalle kohdalle. .
Myönnän, että kirjoittamaani oli livahtanut hiukan kärjistystä, varmaankin kun viimeiselle reissulle sattui parikin huonoa kokemusta.. Samaa mieltä, että isossa kuvassa homma vielä toimii kohtuullisen hyvin.. suunta vaan on epämiellyttävä.

Olen viimeisen kahden vuoden aikana tehnyt kuusi (pidempää) vaellusta, joista kolme sellaista joissa autiotuvissa ei käyty reissun aikana ollenkaan tai niitä ei edes ollut tarjolla. Kolmella vaelluksella, nämä kestoltaan yht noin parikymmentä yötä, olen yöpynyt autiotuvassa yhteensä 3 yötä, kahtena yönä ollut autotuvan pihapiirissa teltassa (ns. sauna-stoppi) ja puolenkymmentä kertaa pysähtynyt esim lounaalle tai lyhyelle tauolle autiotupiin kesken vaelluspäivän. Näillä kerroilla kerran olen kerran päässyt todistamaan kunnon riitelyä vaeltajien kesken (emme olleet osallisina), pari kertaa senverran rankkaa juopottelua (kerran yhden isomman vaellusseurueen ja kerran paikallisten "poromiesten" vuoksi), että se alkoi jo vaikuttaa muiden yleiseen viihtyvyyteen ja muutamankin kerran todistanut tilannetta, jossa iltaisella saapuneet on käännytetty telttaan nukkumaan tilanpuutteen vuoksi, vaikka tuvassa on ollut henkilöitä jotka ovat siellä olleet jo pari edellistä yötä. Viime reissulla yhdelle ilman telttaa reissuun lähteneelle ilmeisen kokemattomalle nuorehkolle naiselle tehtiin kyllä tilaa tuvan puolella tiivistämällä, kun hän suoraa sanoi, ettei ole telttaa mukana. Muutaman kerran olen saapunut tupaan, joka on jätetty niin törkyiseen kuntoon, että saapuessa on "päässyt" ensin siivous- ja huoltohommiin ennenkuin on viitsinyt tai edes pystynyt esimerkiksi ruokaa keittelemään. Luulisi ihmisillä olevan sen verran järkeä päässä, ettei tupiin jätetä poislähtiessä paskaisia/ruoantähteisiä keittövälineitä ja kattiloita, jotka vaan keräävät hiiriä ja rottia tupiin? En tiedä onko nämä negatiiviset kokemukset paljon tai vähän eli onko minulla ollut poikkeuksellisen huono tuuri esimerkiksi Jouniin verrattuna, mutta tässä hiukan taustaa avautumiselleni ja miksi koen, että trendi on vaikkapa 15 vuoden takaiseen huolestuttava?

Vain yksi näistä reissuista on suuntautunut suositulle retkeilyalueelle (UKK) retkeilysesongin ollessa huipussaan. Siitä olen samaa mieltä, että mitä pidemmäksi mennään valtateistä tai mitä enemmän retkeillään sesonkien ulkopuolella, sen vähemmän vaeltajia on liikkeellä ja nekin vähät ovat yleensä kokeneemmasta päästä ja siten homma vielä toimii paremmin.

Kevennetään tätä nyt sen verran, että suurin syy sille, miksi autiotuvissa en mielellään yövy muiden kuin yksin tai oman porukan kanssa on siinä, että mitä enemmän niissä on porukkaa, sen varmemmin ne on lämmitetty niin tukalan kuumaksi, ettei allekirjoittanut pysty tuvassa edes nukkumaan. Omaehtoinen häiriökäyttäytyminen omassa teltassa on ihan jees, jopa suotavaa :D
cobbo
Viestit: 705
Liittynyt: 22 Elo 2017 20:48

Viesti Kirjoittaja cobbo »

Noinkohan tuossa sauna-jutussa voi olla sekin, että osalle saunamaksun olemassaolo jotenkin oikeuttaa saunomaan pitkän kaavan mukaan, kun kokonaista 7 euroa tms per hlö on maksettu.

Myönnän kyllä itsekin ihan samasta syystä saunoneeni ns. koko rahalla Staloluoktan 120 ruotsin kruunun hintaisella saunavuorolla, mutta silloin ei ollut jonoa.
matsoni47
Viestit: 790
Liittynyt: 03 Tammi 2009 23:18
Viesti:

Viesti Kirjoittaja matsoni47 »

Laitoin metsähallituksen luontopalveluille kyselyn Vieriharjun kohtalosta. Ei ole kuulunut mitään viikkoon.
Kiinnostaa sikäli, että Tammikuun lopulla liikun maisemassa.
Avatar
Mr_C
Viestit: 3141
Liittynyt: 12 Tammi 2006 01:07

Viesti Kirjoittaja Mr_C »

matsoni47 kirjoitti:Laitoin metsähallituksen luontopalveluille kyselyn Vieriharjun kohtalosta. Ei ole kuulunut mitään viikkoon.
Kiinnostaa sikäli, että Tammikuun lopulla liikun maisemassa.
Kohtaloa ehkä tarvitsee varmistaa parista suunnasta.
Vieriharjun huollosta vastaa UK kansallispuisto, mutta tuvan omistaa paliskunta.
Walker
Viestit: 1796
Liittynyt: 31 Joulu 2007 17:55

Viesti Kirjoittaja Walker »

Mr_C kirjoitti:
matsoni47 kirjoitti:Laitoin metsähallituksen luontopalveluille kyselyn Vieriharjun kohtalosta. Ei ole kuulunut mitään viikkoon.
Kiinnostaa sikäli, että Tammikuun lopulla liikun maisemassa.
Kohtaloa ehkä tarvitsee varmistaa parista suunnasta.
Vieriharjun huollosta vastaa UK kansallispuisto, mutta tuvan omistaa paliskunta.
Yhtälailla kiinnostaa Härkävaaran porokämpän tulevaisuus. Paliskunta omistaa, mutta MH huoltaa. Sauna syö klapia. Huhut kertovat MH:n luopuvan huollosta?
Kemihaaran jängät ovat upeita hiihtomaastoja kevään hangilla.
Polku on siinä, missä mies kulkee.
Vastaa Viestiin