pyörän valinta

jatta
Viestit: 294
Liittynyt: 07 Huhti 2011 10:44
Paikkakunta: Kotala

pyörän valinta

Viesti Kirjoittaja jatta »

jonkin verran selvää ottanut aiheesta, mutta kysympä mielipiteitä täältäkin.
Tarjolla on jos minkälaista pyörää,niin minkälaista suosittelisitte hiekka- ja maantieajoon satunnaiselle ajamiselle?
Miksi hybridi-pyörissä ei ole lokasuojia? :shock:


J_u_k_k_a
Viestit: 98
Liittynyt: 11 Elo 2017 10:02
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja J_u_k_k_a »

Kuvaamaasi käytöön toki sorapyörä/hiekkatiepyörä/gravel grinder, monella nimellä noita kutsutaan. Vähän niinkuin maantiepyörä, mutta on pikkuisen rennompi ajettava, mahtuu leveämmät renkaat ja saa kiinni tarakkaa, lokaria ja sen sellaista.

Lokasuojia ei harrastuspyörissä tarvitse (kuin harvoin). Jokaiseen pyörään saa lokarit asennettua, mutta ilmankin pärjää mainiosti.
omat polut
Viestit: 4206
Liittynyt: 19 Tammi 2006 21:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja omat polut »

^No ei kyllä pärjää, tyypillisessä suomalaisessa kurakelissä jälki on karua ilman suojia.
J_u_k_k_a
Viestit: 98
Liittynyt: 11 Elo 2017 10:02
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja J_u_k_k_a »

^jälki on karua, mutta lähtee pesemällä pois. Itse en ole fillareissani lokasuojia kaivannut. Tästähän voisi alkaa juupas-eipäs -lokariväittelyn, joka ei johda mihinkään, joten palataankin asiaan.

Kysyjän kannalta lohdullinen tieto on kuitenkin se, että lokarit kuitenkin saa pyörään kuin pyörään vaikka niitä ei ostohetkellä olisikaan. Toisiin helposti valmiisiin paikkoihin ja toisiin enempi askartelemalla. Hybridejä saa kaupasta myös valmiiksi lokasuojilla.
Metsän Omena
Viestit: 3040
Liittynyt: 13 Tammi 2008 19:58

Viesti Kirjoittaja Metsän Omena »

Mukava satula, selästä pysty rento ajoasento eli perinteinen korkea ohjaustanko, tarakka, renkaissa tilavat ilmatilat, sopiva runkokoko ja yksinkertainen rakenne. Loka- ja ketjusuojat. Mitä äänettömämmin etenee, sitä parempi.
Lunkentus
Viestit: 1316
Liittynyt: 25 Tammi 2006 06:51
Paikkakunta: Säkkilahden reservaatti

Viesti Kirjoittaja Lunkentus »

Lokasuojaton pyörä on mielestäni keskeneräinen.
Avatar
TREKKING
Viestit: 4138
Liittynyt: 15 Elo 2009 18:22
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TREKKING »

No jos nyt sitten yksi kokemuksen tuoma mielipide vielä noista lokasuojista.... :)
Kyllähän sitä pikku hikilenkin heittää ilmankin ja vaatteet ja pyöräkin sitten tarvittaessa pesuun, mutta useampana päivänä peräkkäin, tai jo hiukankin pidemmällä sateisella pyöräretkellä ei sellainen kertakaikkiaan ole kovin miellyttävää. Toinen asia mitä ei ehkä tule ajateltua, on veden mukana ketjuihin, rattaisiin ja kaikkiin liikkuviin osiin lentävä kura ja hiekka, joka tuhoaa pelivälineen liikkuvat osat murto-osassa verrattuna lokasuojalliseen malliin.

Kerran vein pyörän Lappiin Norjan kierrosta varten auton perätelineessä, eikä ollut minkäänlaista suojapussia. Tietenkin satoikin matkalla, vaikka ennusteen mukaan ei pitänytkään ja vaikka kuinka peseskelin, puhdistelin ja rasvailin paikat ennen ajoon lähtöä, oli rahina ketjuissakin sydäntä särkevää ensi metreillä. :?
Kyllä Siperia opettaa!
retkuilija
Viestit: 111
Liittynyt: 28 Heinä 2013 23:00

Viesti Kirjoittaja retkuilija »

Metsän Omena kirjoitti:Mukava satula, selästä pysty rento ajoasento eli perinteinen korkea ohjaustanko, tarakka, renkaissa tilavat ilmatilat, sopiva runkokoko ja yksinkertainen rakenne. Loka- ja ketjusuojat. Mitä äänettömämmin etenee, sitä parempi.
Tämä on erinomainen lista kuvattuun ajoon. Yksinkertainen rakenne on esimerkiksi napavaihteisto jolloin voimansiirron huolto jää lähinnä ketjujen voiteluun ajoittain.
"...matkalla jossain päin Suomea..."
Vastaa Viestiin