Aloittelijan kysymyksiä

Kames
Viestit: 4
Liittynyt: 05 Kesä 2008 00:28

Aloittelijan kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Kames »

Hei!

Muutamia juttuja jotka askarruttaa:

- Juomavesi? Pitääkö juomavettä kantaa mukana vai voiko jokaisesta luonnon purosta/ lammesta/ suosta ottaa juomaa? Tuleeko vesi joka kerta keittää? Enkä puhu nyt Lapin tunturipuroista.

- Saako trangiaa käyttää metsäpalovaroituksen aikana?

- Saako riippumaton virittää periaatteessa mihin tahansa?


Paimenpoika
Viestit: 183
Liittynyt: 09 Kesä 2015 13:26

Viesti Kirjoittaja Paimenpoika »

Luonnonvedet eivät lähtökohtaisesti ole juomakelpoisia. Yksikin kuollut eläin lähistöllä veden alla voi aiheuttaa hengenvaarallisen sairastumisen. Vesi kannattaa keittää tai puhdistaa suodattimen (esim. Sawyer tai Platypus) tai vedenpuhdistustablettien avulla. (Tästä aiheesta saanet myös vastauksia kirjoittajilta, jotka kertovat juoneensa 30 vuotta suoraan jokaisesta vastaan tulleesta lätäköstä eivätkä ole koskaan edes vatsatautia saaneet.) Ks. esim. https://yle.fi/uutiset/3-9225921

Retkikeitintä saa käyttää metsäpalovaroituksen aikana.

Riippumatossa yöpymistä koskevat samat säännöt kuin leiriytymistä yleensäkin. Riippumatossa lepääminen päiväsaikaan on sen sijaan sallittua laajemminkin. Esimerkiksi luonnonsuojelualueella saa kiinnittää riippumaton kaikkialle, missä saa muutenkin liikkua. Puita ei tietenkään saa vahingoittaa eikä kotirauhaa rikkoa.
Hanu
Viestit: 3953
Liittynyt: 03 Heinä 2007 14:30

Viesti Kirjoittaja Hanu »

Paimenpoika veikkailee oikein.... Etelässä juon vain lähteistä luonnon vettä ja pohjoisessa taas olen juonut melko surutta kaikkia vesiä, joita aistinvaraisesti haluaa juoda. Hyvin olen pärjäillyt, mutta silti varovaisuus on toki hyväksi. 2013 sopulivuonna purot olivat täynnä sopulinpapanaa ja silloin mietitytti hieman, mutta ei silloinkaan tullut ongelmia. Vesien pilaantumiseen pidän toista retkeilijää pahimpana uhkana. Virtavesi aina tietenkin etusijalla, jos vain mahdollista.
Paimenpoika
Viestit: 183
Liittynyt: 09 Kesä 2015 13:26

Viesti Kirjoittaja Paimenpoika »

Hanu kirjoitti:Paimenpoika veikkailee oikein.... Etelässä juon vain lähteistä luonnon vettä ja pohjoisessa taas olen juonut melko surutta kaikkia vesiä, joita aistinvaraisesti haluaa juoda. Hyvin olen pärjäillyt, mutta silti varovaisuus on toki hyväksi. 2013 sopulivuonna purot olivat täynnä sopulinpapanaa ja silloin mietitytti hieman, mutta ei silloinkaan tullut ongelmia. Vesien pilaantumiseen pidän toista retkeilijää pahimpana uhkana. Virtavesi aina tietenkin etusijalla, jos vain mahdollista.
Jep. Onhan noita tullut itsekin juotua suodattamattomana monta vuotta, kunhan seisovaa vettä välttelin.

Sawyer minin hankkimisen jälkeen ei kuitenkaan ole ollut mitään syytä juoda puhdistamatonta vettä. Toiselle vastatessa koen myös paremmaksi antaa "oikea" vastaus, ettei tarvitse ottaa toisen vatsatautia omalletunnolleen.
Hanu
Viestit: 3953
Liittynyt: 03 Heinä 2007 14:30

Viesti Kirjoittaja Hanu »

Olen samaa mieltä, että varovaisuus on viisautta. Varsinkin neuvoissa. En minäkään uskalla sanoa, että huoletta vaan juomaan. Ja etelässä usein vesi joko humuspitoista tai savista. Tai virtavesikin on harvoin lähteistä peräisin, vaan pellolta tai suolta. Tai järvestä. Lapin tuntureilla alku usein lähteestä.
Vastaa Viestiin