Tyhjän kaasusäiliön kierrätys

akallio
Viestit: 2069
Liittynyt: 18 Elo 2010 14:20

Tyhjän kaasusäiliön kierrätys

Viesti Kirjoittaja akallio »

Lisäys: tämä ketjun aloitus ei pidä paikkaansa, kts. alla.

Yllätyin lukiessani HSY:n sivua:

https://www.hsy.fi/fi/asukkaalle/lajitt ... fault.aspx

"Ei vaarallista jätettä
[...]
täysin tyhjä painepakkaus, joka ei hölsky eikä pihise > metallinkeräys"

Aiemmin ohje on ollut, että pitää olla puhkaistu. Jossakin sanottiin, että edes puhkaistu ei kelpaa. Mutta näin siis HSY ohjeistaa meitä hesanseutulaisia nykyään.

Itse olen puhkaissut kohtaan, joka on hyvin näkyvissä. Jatkanen näin, kun ei iso vaiva ole.
Viimeksi muokannut akallio, 18 Touko 2020 11:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.


Avatar
särki
Viestit: 89
Liittynyt: 23 Joulu 2011 01:53

Viesti Kirjoittaja särki »

Joo, itsekin puhkaisen. Ihan vain senkin vuoksi, että tietää varmasti, ettei sinne ole mitään jäänyt.
akallio
Viestit: 2069
Liittynyt: 18 Elo 2010 14:20

Viesti Kirjoittaja akallio »

Itseasiassa ei välttämättä olekaan noin:

"Kaasupullojen vastaanotto turvallisuussyistä vain Sortti-asemilla ja Kivikon vaarallisen jätteen asemalla."

Tuossa tarkoitetaan varmaan pääasiassa isoja propaanipulloja. Edellä mainituilla tyhjillä painepakkauksilla tarkoitetaan taas pääasiassa ponnekaasupulloja.

En tiedä mihin retkikaasupullot tässä asettuvat, mutta kysyn.

Lisäys: kysymykseeni löytyi ratkaisu sivulla olevasta hakukoneesta:

Kaasupatruuna, kaasusäiliö
Synonyymit: kaasupatruuna, kaasupullo, kaasusäiliö, retkikeitittimen kaasupatruuna, Primus, sukelluspullo, ilokaasupatruuna, paineilmapullo, nestekaasupullo, butaani, propaani

Kaikki kaasupatruunat, -pullot ja -säiliöt ym. vaarallisen jätteen keräykseen
akallio
Viestit: 2069
Liittynyt: 18 Elo 2010 14:20

Viesti Kirjoittaja akallio »

Eli pitäisi viedä jäteasemalle tai konttiin.

Puhkaistua retkikaasupulloa hakukone ei tunne. Kysynpä siis sitä. Ja jatkan aiempaa käytäntöäni.
KaukoAntero
Viestit: 476
Liittynyt: 22 Heinä 2008 13:03
Paikkakunta: Pori / Helsinki

Viesti Kirjoittaja KaukoAntero »

On ilmeisesti niin, että viranomaiset (vastuulliset) eivät halua käyttäjien puhkovan kaasupatruunoita. Huolimattomasti tehtynä se on vaarallista, siksi ei enää suositella. Ei voida luottaa ihmisten ymmärrykseen.

Puhkaisemalla onnistuneesti tyhjennetty patruuna on toki täysin turvallinen siinä kuin mikä muukin peltipurkki ja kelpaa metallin kierrätykseen. Saatanpa jatkaa lievää kansalaistottelemattomuuttani.

Kauko
akallio
Viestit: 2069
Liittynyt: 18 Elo 2010 14:20

Viesti Kirjoittaja akallio »

Näin vähän minäkin aavistelin, että ongelma ei ole puhkaistu pullo, vaan se, että viranomaisen pitäisi "siunata" itse toimenpide. Ehkä olisi pitänyt muotoilla kysymys niin, että koska minun retkikaasupulloilla on taipumus tyhjänä ollessaan spontaanisti puhjeta, niin miten ne puhjenneet tulisi kierrättää...
varsijousi
Viestit: 1209
Liittynyt: 06 Helmi 2006 22:22

Viesti Kirjoittaja varsijousi »

Olen puhkaissut tyhjät kaasupullot turvallisen etäisyyden päästä ilmakiväärillä. kum kylkeen ampuu, niin hyvin puhkeaa
akallio
Viestit: 2069
Liittynyt: 18 Elo 2010 14:20

Viesti Kirjoittaja akallio »

Raju laite tuo ilmakivääri. Primuksen pulloja oli ainakin hyvin vaikea puhkoa naulan ja kiven avulla.

Suosittelen kyllä vahvasti sitä Jetboilin työkalua. Sitä kun käyttää, niin ei voi myöskään kaasua vahingossakaan olla pullossa jäljellä.
Micke
Viestit: 2294
Liittynyt: 30 Maalis 2011 14:15
Paikkakunta: Maalla

Viesti Kirjoittaja Micke »

Itsekin olen laskenut ilmakiväärillä 2x läpi kaasupurkista ja sitten tavalliseen metallinkeräyseen mukaan. Yleensä keräysmetallit odottelee keräyskoreissaan reilun vuoden, kunnes 3 koria täyttyy, joten eiköhän niistä ole suurin osa kaasuista päässyt haihtumaan.

Toinen vaihtoehto olisi varmaan lyödä kirveellä reikä, tuskin silläkään saa aikaan mitään elokuvamaista räjähdystä, jossa tuhoutuu lähimmät 2 hehtaaria ympäristöstä.
"This is my nature, who I am
If you don´t like it, here I stand"
KaukoAntero
Viestit: 476
Liittynyt: 22 Heinä 2008 13:03
Paikkakunta: Pori / Helsinki

Viesti Kirjoittaja KaukoAntero »

^^Ainakin minun kokemuksen mukaan naula + kivi toimii hyvin, kun tukee naulan isoon kiveen ja hutkaisee kanisterin siihen. (Eiku, eihän näitä saa puhkoa. Tyhjät kanisterini puhkeilevat spontaanisti.)

Kauko
oaivi
Viestit: 443
Liittynyt: 18 Syys 2011 20:24

Viesti Kirjoittaja oaivi »

Laitoin vihdoin Jetboil Crunchit Toolin tilaukseen. Vuosi sitten jo totesin ettei Suomesta saa, mutta Amazonilta löytyi kyllä edelleen. Onkohan se Suomessa kielletty vai eikö vain mennyt kaupaksi? :?:
Metsä. Kuntosali ja juhlasali. Työpaikka ja lepopaikka. Kirkko ja kapakka.
akallio
Viestit: 2069
Liittynyt: 18 Elo 2010 14:20

Viesti Kirjoittaja akallio »

HSY:n asiakaspalvelu vastasi: "Jos retkikaasupullo on puhkaistu eikä näin ollen sisällä kaasua voi sen kierrättää metallijätteenä."
varsijousi
Viestit: 1209
Liittynyt: 06 Helmi 2006 22:22

Viesti Kirjoittaja varsijousi »

Paikallisessa XXL -liikkeessä oli noita Jetboilin crunchit -työkaluja hyllyssä kymmenkunta, ostin sellaisen ja jätän ilmakiväärillä puhkomiset historiaan. XXL:n nettisivustokaan ei tuntenut moista työkalua.
akallio
Viestit: 2069
Liittynyt: 18 Elo 2010 14:20

Viesti Kirjoittaja akallio »

Crunchit ei ole maailman kestävin työkalu, mutta kyllä sillä pullon saa helposti tyhjäksi verrattuna noihin rajumpiin menetelmiin, joita varten pitänee poistua pihalle asti.
Avatar
zwak
Viestit: 319
Liittynyt: 17 Tammi 2008 15:37

Viesti Kirjoittaja zwak »

Ei mee Crunchit kaupaksi, ainakaan Suomen hinnoilla.

Ainakin mun myyntipuhe on kyllä ollu että kaasupurkin saa helposti puhkaistua myös purkinavaajalla. Esim Leathermanin purkinavaaja toimii hyvin, samoin järeämmät keittiöön tarkoitetut. Pellistä prässätyt ei välttämättä toimi niin hyvin, mutta en ole kokeillut.
Vastaa Viestiin