Oletko nähnyt naalia?

Naali

Olen nähnyt naalin Suomessa
9
19%
Olen nähnyt naalin Ruotsissa
3
6%
Olen nähnyt naalin Norjassa
6
13%
Olen nähnyt naalin Huippuvuorilla
0
Ei ääniä
Olen nähnyt naalin muualla
2
4%
En ole nähnyt naalia
27
57%
 
Ääniä yhteensä: 47
lepposasti
Viestit: 293
Liittynyt: 14 Maalis 2011 15:36

Oletko nähnyt naalia?

Viesti Kirjoittaja lepposasti »

Kuinkahan moni on nähnyt naalin luonnossa? Itse tapasin naalin suureksi yllätyksekseni viime kesänä varhain aamulla Käsivarressa. Kaunis ja utelias eläin ja unohtumaton aamuhetki.


Avatar
TiMoKo
Viestit: 3157
Liittynyt: 09 Huhti 2006 16:20
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TiMoKo »

Toivottavasti meni tieto myös naalitutkijoille.

Varmasti hieno hetki, kerran olen itse sillä alueella kohdannut tunturipöllön, vieläkin on istumakivi piirtynyt aivokalvolle
Maailman suurinta viisautta on jälkiviisaus, valitettavasti sitä ei voi käyttää etukäteen.
"vaikkapa hulluna pidettäisiin"
https://timokokairankiertaja.blogspot.com/
Avatar
Pepi
Viestit: 7437
Liittynyt: 23 Tammi 2006 18:16

Viesti Kirjoittaja Pepi »

Kauan sitten. Yhden Suomessa, toisen Norjassa.
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
honkamukka
Viestit: 6124
Liittynyt: 12 Touko 2012 19:30

Viesti Kirjoittaja honkamukka »

Kauan sitten Norjassa. Tai minä näin vain vilauksen, vaimo paremmin ja lähempää.
Juurakko2
Viestit: 169
Liittynyt: 14 Kesä 2011 15:32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juurakko2 »

Luulin kesällä 2017 nähneeni Norjassa, mutta kuvan perusteella asiantuntija tunnisti otuksen ristiväriketuksi. Väri käytännössä samanlainen kuin naalin kesäturkki, mutta hännän pystyasento paljasti.
Tunnelivaeltaja
Viestit: 267
Liittynyt: 16 Kesä 2006 18:38
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tunnelivaeltaja »

Hankala äänestys, kun siitä puuttuu vaihtoehto "olen nähnyt naalin useammassa kuin yhdessä maassa". :lol:

Äänestin Ruotsia, kun siellä olen lähimmäksi naalia päässyt, ehkä noin 20 metrin päähän (7.8.2004 Stekenjokkin lähellä). Lähettyvillä oli myös kaksi tynnyrimäistä esinettä, ilmeisesti naalinruokinta-automaatteja. Kuusi vuotta myöhemmin Strömsundin linja-autoasemalla kuulin paikallisesta naalinsuojeluprojektista nuorelta naiselta, joka työskenteli projektissa. Toinen ja toistaiseksi viimeinen naalihavaintoni oli heti seuraavana kesänä Norjan Finnmarkissa (17.7.2005 Kjöltindanin tunturiselänteellä).

Onnittelut ketjun avaajalle siitä, että on onnistunut näkemään naalin Suomessa, ilmeisesti vieläpä lähietäisyydeltä.
Walker
Viestit: 1796
Liittynyt: 31 Joulu 2007 17:55

Viesti Kirjoittaja Walker »

Näin naalin 15.08.-91 Saarijärven tuvan pihassa, joten havaintoni ei ole aivan tuore.
Polku on siinä, missä mies kulkee.
lepposasti
Viestit: 293
Liittynyt: 14 Maalis 2011 15:36

Viesti Kirjoittaja lepposasti »

Tunnelivaeltaja kirjoitti:Hankala äänestys, kun siitä puuttuu vaihtoehto "olen nähnyt naalin useammassa kuin yhdessä maassa". :lol:
Huomasin itsekin tuon puutteen lähetettyäni kyselyn, mutta ehkä siihen voi sitten laittaa esim. viimeisimmän havaintomaan. Eipä vaikuta kulkijoilla olevan viime vuosilta kovin paljon haviksia Suomesta.
Noita tummia kettuja olen itsekin nähnyt, mutta kyllä kettu on olemukseltaan hyvin erilainen ja tunnistettava, jos niitä on enemmän nähnyt/tarkkaillut. Kiikarilla tai lähempää nähtynä naalia kesäpuvussa on mahdoton sekoittaa kettuun, niin erilainen se on.
Tunturipöllöä en toistaiseksi ole tavannut, kun en harrasta bongailua. Upea kokemus varmaan senkin kohtaaminen on. Ehkäpä sattuu joskus samalle seudulle.
amatööri
Viestit: 3512
Liittynyt: 05 Kesä 2009 07:20

Viesti Kirjoittaja amatööri »

Ei ole naalia sattunut näköpiiriin.Viime talvena näin kaksi kettua samana aamuna Kilpisjärven kylän laitamilla.Oli eri yksilöt,autosta näki muutaman kilometrin välein.Ei hyvä.

Tunturipöllöjä nähnyt useita,parhaillaan 4 yhtä aikaa vuosia sitten...Lapuan ja Kauhavan Alajoella.Nyt ei ole tainnut pariin-kolmeen vuoteen olla yhtäkään,huonosti myyriä.Hieno lintu kaiken kaikkiaan.
-Umpikännissä kaikki näyttääkin niin selvältä-
Avatar
Pekka
Viestit: 4242
Liittynyt: 12 Tammi 2006 08:26

Viesti Kirjoittaja Pekka »

Olen nähnyt. Ensimmäisen kerran 1991 Pitsuksella.Olin yksin kuvausreissulla ja loikoilin upeana toukokuisena aamuna loivassa rinteessä ja katselin maisemia 600mm:n obiskan läpi. Kaukana, kaukana napsahti maisemassa liikettä. Sieltähän se tuli, yksinäinen naali ja lähes kohti. Ei kuitenkaan ihan, vaan kääntyi ylös rinteeseen ja katosi pienen kumpareen taakse.
Kokoilin kamppeita kun samaa reittiä tuli toinen ja katosi samaan suuntaan kuin edeltäjänsä. Menin perään ja sieltähän löytyi asuttu pesä. Soitin myöhemmin Luontoradioon, he onnittelivat että olen nähnyt 2/3 Suomen vakinaisesta naalikannasta.
Seuraavana keväänä menin tyttäreni kanssa samaa reittiä ja silloin meillä kävi flaksi. Ollessamme n.30 m:n päässä pesäaukosta sieltä nousi naali hangelle. Tyttäreni kuvasi ja kohta tuli toinen naali ulos. Siinä sitten ihmeteltiin toisiamme kunnes naalit lähtivät jolkottelemaan. Ei pelkoa, ei paniikkia.
Tämän jälkeen kohtaamisia on ollut muutama, kesällä. Suojavärinsä ansiosta naalin erottaa tunturissa tosi vaikeasti.
Minulla on yleensä huono tuuri näissä havainnoissa. Vaelluskaverit ovat nähneet sekä ahmoja että karhun samoissa maisemissa, minä en koskaan. On sentään pari tunturipöllöä ja tunturihaukkaa.
Nyt voi pitää harvinaisuutena piekanaa, aiemmin varsin yleinen. Toissa kesänä Meekonpahdan rinteellä kuuntelin pitkään pieemistä, kunnes tuli esille.
Kun eksyn, lähden kotiin.
jääleinikki
Viestit: 314
Liittynyt: 30 Heinä 2009 22:01

naali

Viesti Kirjoittaja jääleinikki »

Havainto heinäkuu 1992 Kahperuksen rinteellä, välimatkaa kolmisenkymmentä metriä. Ruotsissa ja Norjassa tavattu sen jälkeen, mutta välimatkaa enemmän.
Avatar
varg62
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Syys 2008 18:34
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja varg62 »

Pohjois-Norjassa kerran ja toisen kerran siellä missä asuin ja tuli ihan pihaan syömään koiran ruokakupista.Oli niin kapinen ja laahasi takajalkaa jotta ammuin sen pois.
lepposasti
Viestit: 293
Liittynyt: 14 Maalis 2011 15:36

Viesti Kirjoittaja lepposasti »

Pekka kirjoitti:Seuraavana keväänä menin tyttäreni kanssa samaa reittiä ja silloin meillä kävi flaksi. Ollessamme n.30 m:n päässä pesäaukosta sieltä nousi naali hangelle. Tyttäreni kuvasi ja kohta tuli toinen naali ulos. Siinä sitten ihmeteltiin toisiamme kunnes naalit lähtivät jolkottelemaan. Ei pelkoa, ei paniikkia.
Tämän jälkeen kohtaamisia on ollut muutama, kesällä. Suojavärinsä ansiosta naalin erottaa tunturissa tosi vaikeasti.
Minulla on yleensä huono tuuri näissä havainnoissa. Vaelluskaverit ovat nähneet sekä ahmoja että karhun samoissa maisemissa, minä en koskaan. On sentään pari tunturipöllöä ja tunturihaukkaa.
Nyt voi pitää harvinaisuutena piekanaa, aiemmin varsin yleinen. Toissa kesänä Meekonpahdan rinteellä kuuntelin pitkään pieemistä, kunnes tuli esille.
En kyllä kutsuisi tuota huonoksi tuuriksi. Hienoja havaintoja! Toivottavasti naali pian taas pesii Suomessakin. Piekanoita kyllä näkee mielestäni ihan entiseen tapaan, ovat vain välillä pesimättä, kun myyräkannat ovat alamaissa. Viime kesänä pesiä oli jo joka pahdalla ja toissa kevään myöhäisellä hiihtoreissulla viiletti piekanoita lähes joka päivä Norjaa kohti.
tst
Viestit: 6560
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

En ole nähnyt naalia, mutta jospa suuntaisi tulevana suvena näihin maisemiin niin voisi hyvällä tuurilla nähdäkin ja jo kevennetyt kiikarit täytyisi ottaa matkaan. Vinkkejä alueelta otetaan mieluusti vastaan ja nimenomaan tuolta Norjan/Ruotsin rajan kohtaa. https://4000mil.se/index.php/stekenjokk/
StefanG
Viestit: 1922
Liittynyt: 17 Joulu 2013 12:21

Viesti Kirjoittaja StefanG »

Olen nähnyt naalin muualla eli telkkarissa.
Vastaa Viestiin