Letkullinen kaasukeitin esilämmityksellä

lepposasti
Viestit: 293
Liittynyt: 14 Maalis 2011 15:36

Letkullinen kaasukeitin esilämmityksellä

Viesti Kirjoittaja lepposasti »

Olen hankkimassa talvikäyttöön letkullista kaasukeitintä, jossa on myös esilämmitys. Primus Express Spider II :ta harkitsin ensin, mutta sitten hoksasin, että sen suuttimet osoittavat suoraan ylöspäin, mikä tuottaa eniten häkää lunta sulatellessa. Sama vika taitaa olla Optimus Vegassa, jossa kylläkin olisi kätevä teline käännetylle kaasupullolle. Primus Gravity III on raskaampi, mutta liekkien suuntaus enemmän sivulle. Minkähän näistä nyt ottaisi vai löytyisiköhän vielä parempiakin vaihtoehtoja?


hannes
Viestit: 10743
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

Minusta Trangian kaasukeitin on ollut hyvä - ei kaadukaan niin herkästi.
Pääkeitin talvella on ollut Omnifuel +bensa.
Avatar
veeäm
Viestit: 592
Liittynyt: 09 Maalis 2007 09:24

Re: Letkullinen kaasukeitin esilämmityksellä

Viesti Kirjoittaja veeäm »

lepposasti kirjoitti:Olen hankkimassa talvikäyttöön letkullista kaasukeitintä, jossa on myös esilämmitys. Primus Express Spider II :ta harkitsin ensin, mutta sitten hoksasin, että sen suuttimet osoittavat suoraan ylöspäin, mikä tuottaa eniten häkää lunta sulatellessa. Sama vika taitaa olla Optimus Vegassa, jossa kylläkin olisi kätevä teline käännetylle kaasupullolle. Primus Gravity III on raskaampi, mutta liekkien suuntaus enemmän sivulle. Minkähän näistä nyt ottaisi vai löytyisiköhän vielä parempiakin vaihtoehtoja?
Mainituista kokemusta Spiderista. Hyvin on asiansa ajanut, talvellakin, sen vähän mitä olen käyttänyt. Teltan sisällä en ole polttanut, mutta semi avoimessa absidissä kyllä, joten häkää en ole oikein edes miettinyt.

Kaasupullon telinettä aluksi mietin ja Primuksen pullon päälle tulevaa tuulisuojaa pullotelineenä käytinkin, väärin päin käännettynä, mutta totesin sen olevan varsin turha. Pullo on sittemmin pyörinyt kyljellään tai katollaan jotain vasten. Säätöön ei juuri tarvi koskea, koska väärin päin käännettynä se on aikalailla on-off-mallinen.

Tein keittimeen talvikäyttöön tukevahkon tuulisuojan Optimus Trapper-tenukeittimen suojaa tuunaamalla. Tein kaasuletkulle reiän tuulisuojan kylkeen ja sisäpuolelle alumiiniläpän, jolla reiän saa suljettua Trapperia käytettäessä. Tukeva ja toimii hyvin kylmällä, kesällä on ollut kevyempi käytössä, koska luulen, että tuo lämpiää kesäkelillä liikaa. Trapperin kattilat ovat tuohon comboon oikein passelit ja koko paketin saa niiden sisään pakattuakin.

Spiderin tuunattu tuulisuoja

Primuksen keittimiin on tarjolla multifuel-settejä. Tarve minulla varsinaiselle bensakeittimelle on niin pientä, että olen tuota miettinyt, kun nyt kerran tuo keitin tuossa jo on. Hintaa Spiderin multifuelsetillä 65€.
Hanu
Viestit: 3955
Liittynyt: 03 Heinä 2007 14:30

Viesti Kirjoittaja Hanu »

Trangialla minäkin olen talvella keitellyt. Letku on sen verran pitkä, että kaasupullon ylettää nostaa kattilan kannen päälle lämmitykseen. Teltassa en ole koskaan keitellyt eikä kuulu suunnitelmiini.
lepposasti
Viestit: 293
Liittynyt: 14 Maalis 2011 15:36

Viesti Kirjoittaja lepposasti »

Kiitokset vastauksista. Trangia minulla oli joskus esihistoriallisella ajalla retkeilyni alkuaikoina. Sen koommin en ole niin raskasta tarpeisiini ylimitoitettua keitintä raahannut mukanani. Päälleruuvattavat kaasukeittimetkään eivät ole kaatuilleet, joten tuskinpa nämä letkulliset matalat niin tekevät. Bensakeitintä en tarvi, kun käyttö vain kevättalvella. Jopa päälleruuvattava toimii pikkupakkasilla, sillä olen tähän asti keitellyt. Tuulisuojaksi riittää itse taiteltu foliovuokasysteemi kokemusteni mukaan.

Mitähän tarkoittaa tuo "on/off-mallinen" väärinpäin käännettynä? Pitääkö säädön siis olla täysillä, että toimii ja sammuu, kun kääntää oikeinpäin? Häkä tuskin ongelma, kun en käytä liepeellisiä telttoja, mutta ostan silti mieluummin vähähäkäisen keittimen talveksi.
hannes
Viestit: 10743
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

Trangia ei kevyin keitin ole, mutta talvella ahkion kanssa paino ei ole ongelma.

Viime kesänä kaduin kun en ottanut Trangiaa mukaan, vaan päältä ruuvattavan. Tuuli koko ajan niin paljon että kokkasin teltassa: sai olla koko ajan kuin kusi sukassa.
Ehkä olen jo liian tottunut Trangian huolettomuuteen, vaikka monenlaista viritystä olen kokeillut.

Katselin Varuste.netistä muutaman keittimen painon, eikä Trangia niille juurikaan painossa hävinnyt:
-Trangia 27, HA, 0,720 kg, kaasupoltin 0,229. Tenupolttimen paino on mukana
-Primus Primetech Stove , 1,3l, 0,727kg
- Primus Esential Stove, 1,3l, 1,047kg

Muihin letkullisiin "hämähäkki"- malleihin pitää lisätä kattilan/kattiloiden ja kannen, ottimen , sekä myös tuulisuojavirityksen paino.
Viimeksi muokannut hannes, 27 Marras 2019 21:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
veeäm
Viestit: 592
Liittynyt: 09 Maalis 2007 09:24

Viesti Kirjoittaja veeäm »

lepposasti kirjoitti:Mitähän tarkoittaa tuo "on/off-mallinen" väärinpäin käännettynä? Pitääkö säädön siis olla täysillä, että toimii ja sammuu, kun kääntää oikeinpäin? Häkä tuskin ongelma, kun en käytä liepeellisiä telttoja, mutta ostan silti mieluummin vähähäkäisen keittimen talveksi.
No vähän sellainen kaikki tai ei mitään tuo on, ainakin minun keittimessä. En ole käännellyt pullo edes takaisin keittimen ollessa tulilla, joten en osaa kommentoida tuohon sammumiseen mitään.

Kaasu tulee ylösalaisin käännetystä pullosta ulos nesteenä ja höyrystyy vasta esilämmityskierukassa. Pystyssä olevasta pullosta kaasu tulee kaasuna. Ilmeisesti kaasun virtauksen säätämiseen tarkoitettu venttiili ei toimi nesteellä yhtä hyvin kuin kaasulla. Yhtä kaikki, hyvin tuolla pärjää ja jos tarkoituksesi on pääasiassa lunta sulattaa, ei säätöön juuri kahta asentoa enempää tarvitakaan.
lepposasti
Viestit: 293
Liittynyt: 14 Maalis 2011 15:36

Viesti Kirjoittaja lepposasti »

veeäm kirjoitti:Kaasu tulee ylösalaisin käännetystä pullosta ulos nesteenä ja höyrystyy vasta esilämmityskierukassa. Pystyssä olevasta pullosta kaasu tulee kaasuna. Ilmeisesti kaasun virtauksen säätämiseen tarkoitettu venttiili ei toimi nesteellä yhtä hyvin kuin kaasulla. Yhtä kaikki, hyvin tuolla pärjää ja jos tarkoituksesi on pääasiassa lunta sulattaa, ei säätöön juuri kahta asentoa enempää tarvitakaan.
Aion kyllä vähän keitellä ruokiakin, tosin pika sellaisia, jotka eivät vaadi pitkää keittelyä. Eiköhän se onnistu.
lepposasti
Viestit: 293
Liittynyt: 14 Maalis 2011 15:36

Viesti Kirjoittaja lepposasti »

hannes kirjoitti:Katselin Varuste.netistä muutaman keittimen painon, eikä Trangia niille juurikaan painossa hävinnyt:
-Trangia 27, HA, 0,720 kg, kaasupoltin 0,229. Tenupolttimen paino on mukana
-Primus Primetech Stove , 1,3l, 0,727kg
- Primus Esential Stove, 1,3l, 1,047kg

Muihin letkullisiin "hämähäkki"- malleihin pitää lisätä kattilan/kattiloiden ja kannen, ottimen , sekä myös tuulisuojavirityksen paino.
Letkulliset keittimet
Optimus Vega 178 g
Primus Express Spider II 200 g
Primus Gravity III 260 g
Lisäksi vain vesipannu ja pikkukattila, kanneksi ja tuulisuojaksi alumiinivuoka. Minun perässäni ahkiokin painaa, toiset väittää että sitä ei painovoimalaki koske :wink:
hannes
Viestit: 10743
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

^Toki ahkio painaa jos on liikaa tavaraa, on mulla kuitenkin ollut kaksi keitintä talvella mukana varmuuden vuoksi.
Kaasu ei aina ole toiminut pakkasilla kunnolla. Primuksella on nykyään parempaa pakkaskelin kaasua kuin tuo " 4 season", vaikka sekin tarvitsee suojaa kylmältä.

Riippuu tietysti kattiloista ja muusta tilpehööristä, mutta 500-600gr. taitaa noiden yllä esittämäsi keittimien kanssa setin kokonaispaino olla.

Titaanikattilat ovat kevyitä , mutta kaasua kuluu enemmän, painaa sekin jonkin verran.
Avatar
Normanton
Viestit: 172
Liittynyt: 05 Heinä 2019 12:32
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Normanton »

Itselläni on Trangia Triangle (115g) ja siihen Trangian kaasupoltin (230g). Kattilana Toaksin 1.1l titaanikattila (136g). Kovilla pakkasilla ei kokemusta tästä, mutta toimii vielä pikku pakkasessa. Tuulisuojan toki tarvitsee vielä lisäksi jos tuulee.
aman
Viestit: 46
Liittynyt: 09 Huhti 2011 20:34

Re: Letkullinen kaasukeitin esilämmityksellä

Viesti Kirjoittaja aman »

lepposasti kirjoitti: Primus Gravity III on raskaampi, mutta liekkien suuntaus enemmän sivulle.
Mulla on käytössä Gravityn vanha malli (samanlainen suutin), ja siinäkin liekki on kyllä niin pitkä että se tulee kattilan pohjaan saakka (ja sivuiltakin yli täydellä teholla trangian kattilan kanssa). Vasta ihan pienimmillä tehoilla se jää irti.
Vastaa Viestiin