Kuivuria

junailija
Viestit: 205
Liittynyt: 28 Kesä 2007 14:24
Paikkakunta: Oulu

Kuivuria

Viesti Kirjoittaja junailija »

Suositelkaa kuivuria vaellus pöperöiden kuivaukseen. Vieläkö Evermat entisen veroinen?


"The best way to destroy an enemy is to make him a friend.”- Abraham Lincoln
Micke
Viestit: 2330
Liittynyt: 30 Maalis 2011 14:15
Paikkakunta: Maalla

Viesti Kirjoittaja Micke »

Orakas hyötykasvikuivurista olen tykännyt noin 10 vuotta mitä sitä olen käyttänyt, mutta onhan tuo kooltaan aika kolho. Muuten kyllä oikein mainio ja luultavasti kestää sen ajan mitä kuivuria tulen tarvitsemaan.
"This is my nature, who I am
If you don´t like it, here I stand"
Paimenpoika
Viestit: 183
Liittynyt: 09 Kesä 2015 13:26

Viesti Kirjoittaja Paimenpoika »

Orakas on mahtava. Meillä sitä käytetään ainakin 50 yötä vuodessa. Pidämme sen saunassa kuivauskauden aikana, jolloin koko ei ole ongelma.

Ainoa "puute" on, etteivät hyllyt ole aivan neliön muotoisia, vaan hyllyn joutuu joskus kääntämään, että ovi pysyy paremmin kiinni. "Ongelman" vakavuus kertonee, miten hyvästä esineestä on kyse.
PeteBee
Viestit: 1085
Liittynyt: 28 Huhti 2006 14:57

Viesti Kirjoittaja PeteBee »

Lueskelin tuossa mainoksia ja siinä puhuttiin Airfryeristä. Niissä oli maininta että lämpötila voitiin valita 40-200 asteen välillä ja ovat nopeita ja tehokkaita. Onko kukaan kokeillut reissuruokien kuivaamista Airfryerillä?
Avatar
Mr_C
Viestit: 3131
Liittynyt: 12 Tammi 2006 01:07

Viesti Kirjoittaja Mr_C »

PeteBee kirjoitti:Lueskelin tuossa mainoksia ja siinä puhuttiin Airfryeristä. Niissä oli maininta että lämpötila voitiin valita 40-200 asteen välillä ja ovat nopeita ja tehokkaita. Onko kukaan kokeillut reissuruokien kuivaamista Airfryerillä?
En ole kuivaamiseen kokeillut, mutta kypsentämistä / kuumentamista, johon sopii oikein hyvin.
Korkean lämpötilan (minimi 40 astetta) oletan toimivan kuivurina huonosti monella ruoka-aineella, kun pelkän kuivaamisen sijaan myös kypsentää samalla.
Jollekin aineelle voi toimiakin, mutta pieni halkaisija tekee tehon melko huonoksi, ellei itse virittele lisätasoja. Niiden kanssa kuivaustuloksen tasaisuus on hankalampaa sovittaa kohdalleen.
Kiertoilmauuni sopinee paremmin kuivaamiseen, kun nuo ilmakypsentimet kuumentaa ruokaa tehokkaammin kuin kiertoilmauuni. Siis samalla lämpötilalla ja paistoajalla uunin paistotulos on kevyempi.
luuppi
Viestit: 5544
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Loysin katevan £30 hintaan, mutta
tuo " ellei itse virittele lisätasoja" jo sinansa taitaa kaataa koko asian,
koska pannuosa on 2,5 L niin eipa sinne montaa hyllya saisi
... ja pienin lampoasetus on myos 80 astetta.

Mika olisi sellainen "klassinen" kuivuri, joka olisi tornimainen, eli siis footprint olisi keiittion tyotasoilla siedettavissa mitoissa
- kuivaan pienia eria, joten 'kapasiteetin' puolesta kaikki kay!
luuppi
Viestit: 5544
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Tupla; viipyi matkalla niin kauan, etta luulin 'hukkuneen'
PeteBee
Viestit: 1085
Liittynyt: 28 Huhti 2006 14:57

Viesti Kirjoittaja PeteBee »

Mr_C kirjoitti:Korkean lämpötilan (minimi 40 astetta) oletan toimivan kuivurina huonosti monella ruoka-aineella, kun pelkän kuivaamisen sijaan myös kypsentää samalla.
Tuo lämpötila ja kypsentäminen samalla ei ole ongelma koska mä olen kuivannut kuivurilla 50 asteessa ja valmiita ruokia. Kun pääpointti on tuossa kuitenkin ruuan valmistus niin taidan shoppailla ja kokeilemalla tuo lisänyanssi sitten ratkee.
Ursus
Viestit: 9579
Liittynyt: 13 Tammi 2006 19:01
Paikkakunta: K-P Suomenselkä

Viesti Kirjoittaja Ursus »

Ihan tällaisella onnistuu pienempien vihannes- ja hedelmämäärien määrien kuivaaminen hyvin. Lihaa olen kuivannut vain kiertolilmauunissa, joten en tiedä varmasti miten onnistuu tuolla, mutta miksi ei:
https://www.makujakauppa.fi/p/sieni-ja-hedelmakuivuri
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
Avatar
mkalima
Viestit: 2207
Liittynyt: 02 Maalis 2007 22:30
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja mkalima »

Mulla tällainen, n.60x60cm ritilä + pala hyttysverkkoa saunan katossa pyykkinarujen päällä. Saunassa on joku kuuma rättipatteri ja lämpötila ilman kiuastakin noin 30 astetta tuolla katossa. Kuivaa tehokkaasti jopa 2kg jauhelihaa kerralla. (Kuvassa siis kaksi ritilää pyykkinarujen päällä)

Kuva

Noissa kuivureissa on se huono puoli, että se hurina syö hermoja. Pitää olla oma tila, missä saa hurista rauhassa. Ääni on etenkin illalla/yöllä melko kova.
PeteBee
Viestit: 1085
Liittynyt: 28 Huhti 2006 14:57

Viesti Kirjoittaja PeteBee »

Kuistiin olen laittanut Evarmatin huriseen joten hurina ei ole täällä ongelma varsinkin kun mulla on jo valmiiksi toinen korva kuuro :lol:
LauriA
Viestit: 836
Liittynyt: 14 Tammi 2017 17:19

Viesti Kirjoittaja LauriA »

https://photos.app.goo.gl/bTHAEj26tWZwCtzE8
Tuollaisen doonasin kun se 30€ kuivuri sanoi sopimuksen irti. Nyt pitäisi viikon ruuat tehdä kerralla. Toistaiseksi lämmitelty vain ilmaa....ja haettu säätöjä
Ursus
Viestit: 9579
Liittynyt: 13 Tammi 2006 19:01
Paikkakunta: K-P Suomenselkä

Viesti Kirjoittaja Ursus »

Tuo rakennelma saattaa olla hyvä ja toimiva. Mutta kun tuo ei ole viranomaisten tarkastama ja hyväksymä malli niin miten on sen turvallisuuden ja mahdollisten palovakuutuskorvausten laita?
Ylikuumenemisen vaara lienee ratkaistu jotenkin - ilmeisesti luottaen vain alhaalta ylös virtaavaan tuuletukseen.
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
LauriA
Viestit: 836
Liittynyt: 14 Tammi 2017 17:19

Viesti Kirjoittaja LauriA »

:) en sitä kaupan malliakaan koskaan yksin jättänyt pöhisemään. Lämmitin on auton sisätila 2kW lämmitin. Sisällä lämpörele + koko boksin lämpöä mitataan erilisellä termostaatilla jota koitan säätää. No viikon päästä viisaampi...
Jajuu ei löydy CE merkintää, paitti sähkölaitteista löytyy
Ursus
Viestit: 9579
Liittynyt: 13 Tammi 2006 19:01
Paikkakunta: K-P Suomenselkä

Viesti Kirjoittaja Ursus »

Hyvä kuivurihan tuo itse tehty on ja varmaan edullinen. Joku tiesi kertoa että nuo kaupan muoviset halpiskuivurit kestävät vain 10 vuotta kunnes kuivatusritilät hajoavat. No se riippuu varmaan myös käyttökerroista.
Jos olisin vielä nuori ostaisin ilman muuta Orakas kuivurin, vaikka hintava onkin, kun siinä on metalliset ritilät ja kuivatuskapasiteetti iso.
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
Vastaa Viestiin