aloittelijalle kanootti vai kajakki?

jatta
Viestit: 294
Liittynyt: 07 Huhti 2011 10:44
Paikkakunta: Kotala

aloittelijalle kanootti vai kajakki?

Viesti Kirjoittaja jatta »

kumpaa suosittelette ja miksi? Millainen "varustearsenaali" kuuluu melojan tarpeisiin?


Avatar
Setämies
Viestit: 187
Liittynyt: 24 Elo 2014 13:10

Viesti Kirjoittaja Setämies »

Suositus kumpaan riippuu missä meloo. Virtavesiin ja pienille vesille kanootti, Merelle ja isoille järville kajakki.

Varuste arsenaali aikalailla samankaltainen molemmissa, liivit on pakollinen henkivakuutus ja melalla pääsee eteenpäin. Molemmissa on aika iso hintahaitari, mutta mukavuus syistä molempiin kannattaa sijoittaa euroja. Hyvät liivit pysyy päällä koska ovat huomaamattomat ja niistä pitää löytyä taskuja, ettei tarvi liivit aukimeloa ja melan on syytä olla kevyt sekä omien mittojen mukainen niin ei tule hartia vaivoja.

Vaatetus riippuukin sitten olosuhteista. Kylmille vesille, retkille joissa uiminen on todennäköistä suosittelen kuivapukua.
Ursus
Viestit: 9570
Liittynyt: 13 Tammi 2006 19:01
Paikkakunta: K-P Suomenselkä

Viesti Kirjoittaja Ursus »

Yksi sanonta kuuluu: Jos haluat meloa pitkiä päivämatkoja niin hanki kajakki, mutta jos haluat lähinnä retkeillä vesillä, niin hanki kanootti.
Kanoottiin mahtuu enemmän varusteita eli mukavuutta leiriytymiseen ja ateriointiin. Kajakki on nopeampiliikkeinen ja vaatii hieman enemmän opettelua alauksi. Jos päädyt kajakkiin, niin käy ainakin melonnan peruskurssi.
Lierillinen/lipallinen päähine, melontaan sopivat hansikkaat ja vettä hylkivä takki tulee olla, meloo sitten kanootilla tai kajakilla. Melontaliivi on itsestäänselvä varuste aina kun puhutaan melomisesta.
Kaikki varusteet tulee pakata vesitiiviisti. Kanoottipusseja on monenkokoisia ja sekä keveitä että painavampia. Kajakkiin kannattaa hankkia mieluummin useaqmpia pieniä pusseja. Kanoottiin mahtuu isompiakin. Kanootissa voi käyttää myös muovitynnyriä varusteiden, erityisesti ruoan kuljettamiseen. Tynnyri tulee kiinnittää kunnolla kanoottiin.
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
Avatar
OS
Viestit: 8144
Liittynyt: 28 Helmi 2006 19:19
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja OS »

Uimataito pakollinen niin melojalla kuin myös muilla vesilläliikkujilla. Vettä ei saa pelätä, mutta sitä tulee kunnioittaa.
kuu-ukkeli
Viestit: 1142
Liittynyt: 04 Elo 2010 18:09

Viesti Kirjoittaja kuu-ukkeli »

Klassinen kanoottimelonta on hienoa.



Avokanoottiyhdistykseltä löytyy tietoa.

https://fi-fi.facebook.com/Avokanootti

Kirjat ovat kaikki englanninkielisiä, mutta saahan niitä vaikkapa Adlibriksestä. Esimerkiksi tämä on hyvä yleiskirja:

https://www.adlibris.com/fi/kirja/paddl ... 1550463774

Suomesta löytyy useita maahantuojia, jotka myyvät laadukkaita Kanadassa ja USA:ssa valmistettuja kanootteja.

Esimerkiksi

https://www.welhonpesa.fi/kategoria/4/avokanootit

http://www.northwestimport.fi/kanootit.html

http://www.bearwater.fi/kauppa/avokanootit/
Heikki
Viestit: 1824
Liittynyt: 06 Helmi 2006 07:01

Viesti Kirjoittaja Heikki »

Paljon on siitäkin kiinni melooko yksin vai onko hommaan kaveri. Kajakilla on paljon helpompi lähteä yksinkin liikkeelle, mutta yksin inkkarilla melottaessa täytyy kalusto olla jo normaalia keveämpi ja melonta tekniikassakin on paljon hiomista, jos aikoo edetä edes jonkin vertaa. Bill Masonin ja hänen Becky tyttärensä taitoja ei saavuteta aivan parilla melontareissulla.
Itse olen ollut melonnan sekatyöläinen, inkkarilla aloitin, mutta monenlaista kajakkiakin on tullut melottua vuosien aikana.
Ursus
Viestit: 9570
Liittynyt: 13 Tammi 2006 19:01
Paikkakunta: K-P Suomenselkä

Viesti Kirjoittaja Ursus »

Yksin hyvin melottavia kanoottejakin on, kuten esim omani Wenonah Prism tai vastaavat. Inkkarin mallinen kanootti on ihan erilainen meloa, kuin tuontapainen, jota voi oivasti meloa kajakkimella. Jos on reissuun kaveri, niin suosittelen ehdottomasti mieluummin kanoottia kuin kahden hengen kajakkia, jos aikoo yöpy melontaretkeillänsä.
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
kuu-ukkeli
Viestit: 1142
Liittynyt: 04 Elo 2010 18:09

Viesti Kirjoittaja kuu-ukkeli »

Useamman kanootin (myös kahden soolon) omistajana ja käyttäjänä sekä nykyisin useammin yksin kuin kaksin tai isommassa porukassa liikkuvana näen asian aika lailla samalla tavalla kuin tässä ketjussa on jo edellä esitetty.

Mikäli on tarkoitus toimia ja liikkua enimmäkseen yksin, kevyt sooloavokanootti on oikeastaan ainoa mahdollisuus, koska sen pystyy nostamaan vajasta veteen tai auton katolle ja takaisin sekä tarvittaessa kosken ohi tai kannaksen yli ilman toisen henkilön apua. Kajakin käsittely yksin (pientä koskikajakkia lukuunottamatta) ei ole ainakaan erityisen helppoa. Melonnan kyllä oppii, kun harjoittelee. Jokainen on joskus ollut aloittelija.

Mikäli on tarkoitus retkeillä enimmäkseen kaksin tai perheen kanssa, kaksin melottava kanootti on sopiva. Kanootin koko ja kantavuus tulee harkita tarpeen mukaan. Isoakin kanoottia voi meloa myös yksin, mutta se ei ole kaikissa olosuhteissa eikä kaikilla kanooteilla erityisen helppoa eikä aina edes mahdollista.

Ursus tuossa edellä jo kertoikin oman käsityksensä asiasta eli kanootti sopii parhaiten retkeilyyn järville sekä jokiin ja puroihin ja kajakki vastaavasti merelle sekä isoille selkävesille. Olen tästä sopivuudesta yleisesti ottaen samaa mieltä (vaikka ainahan on niitä jotka tekevät ja myös osaavat tehdä niin kuin itse haluavat).

Kanootteja on hyvin moneen eri käyttötarkoitukseen erikoistuneita malleja, mutta myös aika hyvin vaihtelevaan ympäristöön ja käyttöön sopivia malleja. Kannattaa miettiä silti ennen hankintaa ainakin se, missä aikoo meloa ja melooko yksin vai puolison tai perheen kanssa sekä aikooko tehdä yli yön kestäviä tai myös pitkiä retkiä. Mikäli mukaan on tarkoitus saada pieniä lapsia ja/tai koiria, kanootti on mielestäni ainoa järkevä mahdollisuus.

Mike Ranta kuuluu niihin, jotka melovat missä tahansa (myös yksin tai oikeammin koiran kanssa ja siihen näyttää sopivan aika iso kanootti).

https://www.cbc.ca/news/canada/thunder- ... -1.3814042
jatta
Viestit: 294
Liittynyt: 07 Huhti 2011 10:44
Paikkakunta: Kotala

Viesti Kirjoittaja jatta »

kiitos. Kauan olen haikeena katsellut toisten kuvia ja videonpätkiä melontaretkistä. Nyt on tilaisuus työpaikan tyky-päivänä kokeilla miten melotaan. Sinänsä ennenaikaista haaveilla omista kulkupeleistä kun ei ole mitään hajua koko hommasta käytännössä, mutta kovin kiinnostaa.
Epäilen kyllä että siitä voi tulla uintireissu; kerran oon hevosenkin kaatanut, niin miksempä sitten kanoottia.... :lol:
Heikki
Viestit: 1824
Liittynyt: 06 Helmi 2006 07:01

Viesti Kirjoittaja Heikki »

Toinen suuren veden takana koiransa kanssa melova on Erik Simula. Nimestä päätellen myöskin suomalaista sukujuurta. Googlettamalla löytyy tietoa ja hienoja valokuvia. Näyttää melovan paljon tuohikanootilla. Lontoon kieli on meikäläisellä vähän hakusessa, mutta sen olen käsittänyt, että myös hän on tehnyt pitkiä retkiä. Englannin kieltä hallitsevan kannattaa käydä lukemassa juttuja.
Ursus
Viestit: 9570
Liittynyt: 13 Tammi 2006 19:01
Paikkakunta: K-P Suomenselkä

Viesti Kirjoittaja Ursus »

Jos jatta asut jonkun kaupungin liepeillä, niin yksi mahdollisuus on liittyä paikallisen melontaseuran jäseneksi. Näin saat käyttöösi seuran jäsenetuna kanootin/kajakin käyttömahdollisuuden sekä kokeneemmilta käytännön neuvoja yhteisinä melontailtoina. Kuuopiossa toimii melontaseura Kallan Melojat ja Jyväskylässä Melan Vilauttajat, melontaseuroja esimerkinomaisesti mainitakseni. Joillakin Suomen Ladun jäsenyhdistyksillä on myös kajakkeja ja kanootteja. Eli liity latulaiseksi niin saat jäsenlehden liäsksi mahdollisesti jopa kajakin käyttömahdollisuuden. Aluksi ei siis välttämättä tarvitse, eikä usein kannatakaan ostaa heti omaa kulkupeliä.
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
Avatar
TiMoKo
Viestit: 3157
Liittynyt: 09 Huhti 2006 16:20
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TiMoKo »

Sitten on vaihtoehto jota olen käyttänyt nyt muistaakseni kolme kesää, eli ilmatäytteinen kajakki.
Inarilla
Olen ollut todella tyytyväinen tähän valintaan.

Juuri olimme 7 vrk Inarilla melomassa. Selvästi vakaampi kuin perinteinen kajakki, hitaampi kuin perinteinen kajakki mutta erittäin vakaa kovassakin kelissä isoilla vesillä. Hyvin pakkaustilaa, kostumiselle arat varusteet täytyy vaan pakata varmuuden vuoksi vesitiiviisti. Reissun blogitekstit syntyy tässä pikkuhiljaa, kaverilta se syntyi paljon nopeammin.
Tervastulia blogi
Maailman suurinta viisautta on jälkiviisaus, valitettavasti sitä ei voi käyttää etukäteen.
"vaikkapa hulluna pidettäisiin"
https://timokokairankiertaja.blogspot.com/
kuu-ukkeli
Viestit: 1142
Liittynyt: 04 Elo 2010 18:09

Viesti Kirjoittaja kuu-ukkeli »

Heikki kirjoitti:Toinen suuren veden takana koiransa kanssa melova on Erik Simula. Nimestä päätellen myöskin suomalaista sukujuurta. Googlettamalla löytyy tietoa ja hienoja valokuvia. Näyttää melovan paljon tuohikanootilla. Lontoon kieli on meikäläisellä vähän hakusessa, mutta sen olen käsittänyt, että myös hän on tehnyt pitkiä retkiä. Englannin kieltä hallitsevan kannattaa käydä lukemassa juttuja.
Erik Simulan olin jo ehtinyt unohtaa, vaikka joskus häneenkin liittyviä juttuja tuli luettua.
Hän on tosiaankin suomalaista sukujuurta. Meloo tuohikanooteilla ja myös rakentaa niitä itse.

https://queticosuperior.org/blog/meet-e ... oe-builder
Avatar
jalmari
Viestit: 520
Liittynyt: 15 Maalis 2006 01:37
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jalmari »

Omistan myös ilmatäytteisen Advanced Elementsin. Löytyy yhden ja kahden hengen kansivaihtoehdot. Avokannellakin voi meloa. Aikanaan ostin tuon kerrostaloasumisen takia eli säilytystila ratkaisi. Mutta tyytyväinen olen vieläkin enkä kovaa kajakkia halua.Mahtuu auton takaluukkuun ja käyttöönotto on 15 minuutin homma. Pieniä koskiakin on tuolla melottu.
Kanootti ei ole koskaan ollut harkinnassa...

Kiitokset kuvista!
Siellä se hernes toveriaan ehtii mutta turhaa on työnsä.
Heikki
Viestit: 1824
Liittynyt: 06 Helmi 2006 07:01

Viesti Kirjoittaja Heikki »

Hieno elokuva soolokanootilla retkeilystä on Bill Masonin Watervalker. Löytyy netistä. Aikoinaan kun aloittelin melojan uraani lainasin filmin Kanadan suurlähetystöstä ja se katsottiin seuramme syyskokoontumisessa. Voin vilpittömästi sanoa, että tämä on se filmi, joka on eniten vaikuttanut melomisharrastukseeni.
Vastaa Viestiin