aloittelijalle kanootti vai kajakki?

LauriA
Viestit: 834
Liittynyt: 14 Tammi 2017 17:19

Viesti Kirjoittaja LauriA »

^^No sieltähän se kiulu tuli. Vajaa 1,5 viikkoa tilauksesta. No ainakin toimitus pelaa. Ehkä ens kesän jälkeen sitten voidaan puhua muusta kokemuksesta??


jatta
Viestit: 294
Liittynyt: 07 Huhti 2011 10:44
Paikkakunta: Kotala

Viesti Kirjoittaja jatta »

onko tietoa ja mielipidettä millainen tuo SeaBird Discovery 430 T mahtaa olla? Ostin itselleni Åfjordin ja mietin nyt josko tuollainen olisi isännälle sopiva. Aloittelijoita kun ollaan molemmat.
Micke
Viestit: 2316
Liittynyt: 30 Maalis 2011 14:15
Paikkakunta: Maalla

Viesti Kirjoittaja Micke »

Työkaverin melontakaveri meloi tuollaisella SeaBird Discovery 430 T:llä Vuoksennauhan tänä vuonna eli noin 450 kilsaa kahteen viikkoon, joten ei se ihan huono voi olla, ainakaan järvillä tai sisäsaaristossa.
"This is my nature, who I am
If you don´t like it, here I stand"
jatta
Viestit: 294
Liittynyt: 07 Huhti 2011 10:44
Paikkakunta: Kotala

Viesti Kirjoittaja jatta »

laitoin SeaBird:lle kyselyn, millaisella aikataululla voisin saada toisen Åfjordin ja he vastasivat että 5 viikkoa hyvinkin. Silleen.
Auttakaapas hieman. Pitäisi löytyä vastaavilla ominaisuuksilla varustettu suht edullinen kajakki. Onko ehdotuksia?
Siis vähemmän kiikkerä; aloittelijan peli. :roll:
Usmi
Viestit: 602
Liittynyt: 18 Tammi 2006 14:44
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Usmi »

^ Vertaa Åfjordin mittoja esim. Welhonpesän, Bear & Waterin, yms. kauppojen kajakkitarjontaan jos suunnilleen samanlaista haet. Mitat ja hinnat löytyy putiikkien nettisivuilta.

Ihan en välttämättä ymmärrä miksi haluat erityisesti noita lyhyitä ja leveitä malleja varsinkaan jos melot pääasiassa muualla kuin virtavesisissä. Eikö tuollainen lyhyehkö ole levoton suoraan melottaessa? Hieman pidemmällä ja kapeammalla olisi kevytkulkuisempana kuitenkin luultavasti kivempi meloa ja ei nuo normikajakit kuitenkaan ole niin paljon kiikkerämpiä. Todella kapeat surffisukset ja kilpakajakit on sitten ihan toinen juttu.
jatta
Viestit: 294
Liittynyt: 07 Huhti 2011 10:44
Paikkakunta: Kotala

Viesti Kirjoittaja jatta »

no, en minäkään aina ymmärrä itseäni :D Siksi kyselen jos joku kokenut osaisi avittaa löytämään mahdollisimman vakaan kajakin.
Nopeus ei ole tärkeä vaan vakaus. Ja en todellakaan aio meloskella aallokossa, ainakaan vielä, ennen kuin taidot kasvaa.
Varmaan olet oikeassa tuon kapeuden ja kulkuisuuden kanssa. Pitäisi tietysti kokeilla toisenlaista, mutta se on hankala toteuttaa.
Mittoja olen katsellut, mutta ei niissä kerrota pohjan muotoa. Se kun ei lukemani mukaan ole yhteydessä leveyteen :?: Olen ollut siinä käsityksessä että vakaa on sama kuin "tasapohja", vai onko se niin?
Aaro
Viestit: 2439
Liittynyt: 12 Tammi 2010 16:30

Viesti Kirjoittaja Aaro »

Perinteinen neuvohan on ollut että käy kokeilemassa eri malleja melontakerhossa. Ainakin aikoinaan kanootteja ja pientä neuvontaa löytyi Helsingin Melontakeskuksesta. Tämän hetken tilannetta en tunne.

http://www.helsinginmelontakeskus.fi/me ... svuokraamo
lepposasti
Viestit: 293
Liittynyt: 14 Maalis 2011 15:36

Viesti Kirjoittaja lepposasti »

Ne kajakit, joita aloittelija pitää kiikkerinä ovat itse asiassa vakaampia kuin miltä ne äkkiseltään tuntuvat: niiden loppuvakaus on hyvä vaikka alkuvakaus on huono eli pääsevät aluksi pyörähtämään, mutta eivät kuitenkaan kaadu helposti. Itse asiassa niitä on tosi vaikea saada kaatumaan, vaikka tosissaan yrittää matalalla hiekkarannalla. Kannattaa kokeilla asiaa vuokraamalla eri tyyppisiä kajakkeja. Itse tekisin muutamia ensimmäisiä melontavaelluksia eri tyyppisillä vuokrakajakeilla ja ostaisin sitten itselle parhaiten sopivan. Näin ei tule heitettyä rahaa hukkaan.

Itse päädyin ostamaan pitkän ja kapean alkukiikkerän mutta loppuvakaan kajakin, koska se on nopein ja vakain melottava järvillä/merellä. Tuntuma myös on sulava ja kätevä. Ne alkuvakaat kajakit on raskaampia meloa ja vaikeampia kääntää. Ja niiden alkuvakaus on hyvä, mutta loppuvakaus huono. Toki niistäkin jotkut pitävät.
Avatar
Yeti
Viestit: 145
Liittynyt: 22 Heinä 2013 16:24
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Yeti »

lepposasti kirjoitti: ...
Itse päädyin ostamaan pitkän ja kapean alkukiikkerän mutta loppuvakaan kajakin, koska se on nopein ja vakain melottava järvillä/merellä. Tuntuma myös on sulava ja kätevä. Ne alkuvakaat kajakit on raskaampia meloa ja vaikeampia kääntää. Ja niiden alkuvakaus on hyvä, mutta loppuvakaus huono. Toki niistäkin jotkut pitävät.
Tuo ei täysin pidä paikkansa. Minulla oli hiukan aikaa Arrow Play-merikajakkia, joka oli mielestäni erittäin alkuvakaa. Myös loppuvakaus oli erittäin hyvä ja se oli kovassa kelissä erittäin toimiva. Se myös kääntyi erittäin hyvin. Oli ehkä hiukan hitaampi mutta 8 km/h meni vielä ihan hyvin. Valitettavast vaan ei kestänyt käyttöä.
omat polut
Viestit: 4213
Liittynyt: 19 Tammi 2006 21:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja omat polut »

Aivan avuttomalle alkuvakaa hidas ruuhi on ainoa realistinen vaihtoehto, valitettavasti. Jostain on aloitettava.
Aaro
Viestit: 2439
Liittynyt: 12 Tammi 2010 16:30

Viesti Kirjoittaja Aaro »

Minulla on litteäpohjainen, leveähkö ja pitkä merikaksikko. Se on vakaa eikä koskaan kaatunut, mitattu maksinopeus 6 solmua (huudettu purjeveneestä, jonka saavutimme). Aina tultu vaimon kanssa samaan rantaan yhtä aikaa eli pariskunnalle vaihtoehto, jos haluaa tasata vauhdin ja vakautta eikä melonta hifistely ole se juttu. Lähdimme suoraan kaupasta merelle melomaan ja lomalla Turun ulkosaaristoon eikä siis suurempia ongelmia vaikkakin jännittäviä tilanteita kylläkin.
jatta
Viestit: 294
Liittynyt: 07 Huhti 2011 10:44
Paikkakunta: Kotala

Viesti Kirjoittaja jatta »

millanen melottava mahtaa olla jos on evä ja peräsin? Näemmä joissain on nuo molemmat.
Te, joilla on v-malliset pohjat kajakeissa: oletteko kipanneet niillä nurin?
Ja kuinka helposti sitä oikeastaan kellahtaa nurin, vai onko se vain "kiikkeröintiä", mutta pysyy kuitenkin oikein päin? :?:
Avatar
OS
Viestit: 8144
Liittynyt: 28 Helmi 2006 19:19
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja OS »

jatta kirjoitti:millanen melottava mahtaa olla jos on evä ja peräsin? Näemmä joissain on nuo molemmat.
Te, joilla on v-malliset pohjat kajakeissa: oletteko kipanneet niillä nurin?
Ja kuinka helposti sitä oikeastaan kellahtaa nurin, vai onko se vain "kiikkeröintiä", mutta pysyy kuitenkin oikein päin? :?:
Kyllä jatan pitäisi nyt päästä jonnekin testaamaan erilaisia kajakkeja ja vielä jonkun melonnasta jotain tietävän kanssa. On täysi mahdottomuus antaa päteviä neuvoja ja ohjeita näin nettikeskustelun välityksellä. Retkeilyynkin soveltuvia kajakkimalleja on kymmeniä ellei jopa satoja erilaisia, mutta yhtä ainoaa "oikeaa" ja kaikille sopivaa mallia ei ole ilmeisesti vieläkään kehitetty. :)
Heikki
Viestit: 1824
Liittynyt: 06 Helmi 2006 07:01

Viesti Kirjoittaja Heikki »

Meillähän on maassamme kohtalaisen kattava melontaseura verkosto, tottapa Jatta asustelee jonkin sellaisen läheisyydessä. Rohkeasti vain yhteydenottoja, eiköhän jossakin ole palvelushenkeä näin korona-aikanakin jäljellä. Tiedän ihmisiä, jotka ovat meloneet yhdellä ainoalla kanootilla/kajakilla koko elämänsä, mutta itselläni erilaatuista kalustoa on ollut, noin nopeasti laskien ainakin parinkymmenen paikkeilla. En ole mikään kilpameloja, joten kapeimmat puikkarit ovat kokematta, ihan vain olen näitä retkihommia rehjustanut. Ihan omatoimisesti olen opetellut melonnan alkeet ja rakennellut muutaman kanootinkin omin käsin.
Avatar
OS
Viestit: 8144
Liittynyt: 28 Helmi 2006 19:19
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja OS »

Heikki kirjoitti:En ole mikään kilpameloja, joten kapeimmat puikkarit ovat kokematta, ihan vain olen näitä retkihommia rehjustanut. Ihan omatoimisesti olen opetellut melonnan alkeet ja rakennellut muutaman kanootinkin omin käsin.
Sama täällä.

Melontaseuramme järjestää kesäisin melonnan tekniikkatreenejä, näin myös tänä kesänä. En ole koskaan "uskaltanut" osallistua noihin, sillä saattaahan olla, että treenien aikana huomaan ja saan myös kuulla meloneeni aina "väärin". :wink:


Tiistai 14.7.

Eteenpäin melontatekniikka

Hyvä melonta-asento
Melan vienti veteen
Vartalon kierto ja käsien käyttö

Tavoitteena on opetella hyvää melontatekniikkaa.

Torstai 16.7.

Tehokas eteenpäin melonta

Tiistain aiheiden kertaaminen
Tehoja melontaan hyvällä tekniikalla


Tiistai 21.7.
Retkikajakin ohjaaminen

Kajakin ohjaaminen kallistelemalla, erilaisilla melanvedoilla ja melaperäsimillä

Torstai 23.7

Retkikajakin ohjaaminen

Tiistain aiheiden kertaaminen
Erilaisten melanvetojen, melaperäsimien ja kallistusten yhdistäminen
Tavoitteena saada retkikajakki kääntymään tehokkaasti ja helposti
Vastaa Viestiin