Vätsärin Mellalompolo

Veljmies
Viestit: 197
Liittynyt: 24 Elo 2009 07:49

Vätsärin Mellalompolo

Viesti Kirjoittaja Veljmies »

Olen lähdössä viikoksi Inarijärven pohjoisosiin. Suunnitelmissa on veneilyn lisäksi tehdä parin yön kävely- ja kalareissu. Mellalompolo olisi sopivan matkan päässä. Minkälainen se on kalapaikkana? Entäpä Surnujoki tuolla korkeudella? Tavoitteena olisi päästä heittämään perhoa virtaavaan veteen.


Pilvien yläpuolella paistaa aina aurinko!
Aaro
Viestit: 2377
Liittynyt: 12 Tammi 2010 16:30

Re: Vätsärin Mellalompolo

Viesti Kirjoittaja Aaro »

Veljmies kirjoitti:Olen lähdössä viikoksi Inarijärven pohjoisosiin. Suunnitelmissa on veneilyn lisäksi tehdä parin yön kävely- ja kalareissu. Mellalompolo olisi sopivan matkan päässä. Minkälainen se on kalapaikkana? Entäpä Surnujoki tuolla korkeudella? Tavoitteena olisi päästä heittämään perhoa virtaavaan veteen.
Pahus kun kukaan asiantuntija ei vastaa. Mutta sivusin Mellalompoloa etelä kaakkoispuolen harjurantoja pitkin muutama vuosi sitten. Päiväseltään heiteltiin lusikalla ja lipalla rannalta, joka oli hiekkainen ja matala. Ei saalista, mutta pientä ehkä harjuksen poikasta näkyi. Kahluuhousuilla illan hämärtäessä tilanne olisi voinut olla toisin (harjus?). Rannalla oli muutama kulunut laavupaikka, joissa runsaasti verkkokalastukseen viittaavaa. Jatkoimme yöksi pohjois-koilliseen Surnujoelle sellaiseen tavattoman kiviseen paikkaan, josta pääsi kiviä pitkin kuivin jaloin kävelemään joen yli, pienehkö koski oli siellä kivien alla jossakin. Ylä ja alapuolen suvannoista ei tullut kuin yksi hauki illan ja aamun yrittämällä lusikalla/lipalla. Omat taitoni tuottivat matkalla Nellimistä Kirakkajärvelle parhaiten piehehköistä järvistä ja kovalla yrityksellä harrissa matkalla pysyttiin.
Avatar
taival
Viestit: 102
Liittynyt: 24 Heinä 2008 09:02

Viesti Kirjoittaja taival »

Muutama vuosi sitten tuli hiihtovaelluksella pilkittyä parina päivänä Mellalompolosta. Tuli ihan hyvin harjusta. Ei mitään isoa, mutta mitallisia.
Veljmies
Viestit: 197
Liittynyt: 24 Elo 2009 07:49

Viesti Kirjoittaja Veljmies »

Mellalompolon reissu tuli nyt viimein tehtyä. Menin veneellä Suolisjärvelle Kyyneljoen niskalle, josta minulle oli viiden tunnin kävely. Määllijärven länsipuolella jouduin varsinkin menomatkalla melko hankalaan kivikkoon. Surnujoen takana maasto äkkiä muuttui ihan eri tyyppiseksi ja suorastaan helpoksi kävellä.

Tarkoitus oli olla lompololla kaksi yötä, mutta reissu lyheni yhteen koska kalapaikat eivät miellyttäneet. Vesi oli Surnujoessa alhaalla, eikä virtaavan veden perhokalastus, jota olin etsimässä, ollut mielekästä.

Muita kulkijoita ei näkynyt muualla kuin Inari- ja Suolisjärvillä. Metsässä sai olla ihan rauhassa.
Pilvien yläpuolella paistaa aina aurinko!
Vastaa Viestiin