Kengät jokien ylitykseen

Veljmies
Viestit: 199
Liittynyt: 24 Elo 2009 07:49

Kengät jokien ylitykseen

Viesti Kirjoittaja Veljmies »

Suositelkaapa jotain kenkiä, joita voisin käyttää vaelluksella jokien yli kahlatessa. Niiden pitäisi luonnollisesti olla vettä kestävät, kuivua nopeasti, kevyet ja soveltua mielellään myös leirikengiksi.


Pilvien yläpuolella paistaa aina aurinko!
sepaonu
Viestit: 248
Liittynyt: 16 Tammi 2015 20:32
Paikkakunta: Ingliste, viro

Viesti Kirjoittaja sepaonu »

aamu alkaa kahvilla
Veljmies
Viestit: 199
Liittynyt: 24 Elo 2009 07:49

Pohjat

Viesti Kirjoittaja Veljmies »

Ovatko pohjat niin vahvat, että niillä voi kävellä rinkan kanssa kivikossa? Hiekkapohjallahan kahlaa vaikka paljain jaloin.
Pilvien yläpuolella paistaa aina aurinko!
sepaonu
Viestit: 248
Liittynyt: 16 Tammi 2015 20:32
Paikkakunta: Ingliste, viro

Viesti Kirjoittaja sepaonu »

Ohut, mutta kova kumipohja. Parhat kahlauksessa on kahluukengät, mutta en usko, että sopivat samalla leirikengiksi ja vielä kevyt ja kuiva nopeasti.
Vaimolla olit ennen crocsit, jos kokeili mun mares boote osti itsekin ne. Crocsitki vaihdoehto.
aamu alkaa kahvilla
Avatar
seppo
Viestit: 2788
Liittynyt: 17 Tammi 2006 22:49
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja seppo »

Remmisandaalit
diver
Viestit: 2401
Liittynyt: 28 Helmi 2008 19:10

Viesti Kirjoittaja diver »

Crocsit olleet pitkään käytössä.kevyet ja kuivuu hetkessä.
Yhtenä varasukkana vedenpitävät seal skins sukat jotka toimii
leirissä crocsien kanssa siten ettei ötökät kuppaa jalkoja.
Toimivaksi havaittu yhdistelmä.
Avatar
8xkg
Viestit: 258
Liittynyt: 12 Marras 2007 17:36

Viesti Kirjoittaja 8xkg »

Retkisandaalit - menevät samalla vara/leirikenkinä.
Veljmies
Viestit: 199
Liittynyt: 24 Elo 2009 07:49

Kahluukengät

Viesti Kirjoittaja Veljmies »

Yleensä minulla on retkillä mukana kahluuhousut ja -kengät, koska kalastus on tärkeä osa retkeilyä. Niiden purkaminen repusta ja pukeminen, riisuminen ja pakkaaminen on vain melko suuri operaatio. Siksi kaipaan nyt helppoa vaihtoehtoa.

Itse ennen keskustelun avausta ajattelin jonkinlaisia vaellussandaaleja. Voisiko joku suositella hyviä, kevyitä ja vettä kestäviä?

En ole koskaan edes kokeillut Crocseja. Niistä tulee mieleen lapsuudessa käytetyt hollannikkaat. Pysyvätkö Crocsit jalassa koskessa kahlatessa?
Pilvien yläpuolella paistaa aina aurinko!
vaari
Viestit: 599
Liittynyt: 13 Tammi 2006 08:22

Re: Kahluukengät

Viesti Kirjoittaja vaari »

Veljmies kirjoitti:Yleensä minulla on retkillä mukana kahluuhousut ja -kengät, koska kalastus on tärkeä osa retkeilyä. Niiden purkaminen repusta ja pukeminen, riisuminen ja pakkaaminen on vain melko suuri operaatio. Siksi kaipaan nyt helppoa vaihtoehtoa.

Itse ennen keskustelun avausta ajattelin jonkinlaisia vaellussandaaleja. Voisiko joku suositella hyviä, kevyitä ja vettä kestäviä?

En ole koskaan edes kokeillut Crocseja. Niistä tulee mieleen lapsuudessa käytetyt hollannikkaat. Pysyvätkö Crocsit jalassa koskessa kahlatessa?
Semmoiset Crocsit joissa on kannantausremmi. Myös irtohihnalla voi varmistaa jos ylitys tuntuu erityisen vaativalta.
Avatar
Normanton
Viestit: 176
Liittynyt: 05 Heinä 2019 12:32
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Normanton »

Oma ääni myös ihan tavan Crocseille, toimii hyvin ylityksissä ja leirikenkinä ja ovat kohtuu kevyet.

Kun valkkaa sopivan kokoiset ja laittaa sen kantaremmin paikalleen niin pysyvät hyvin jalassa ja ovat yllättävän hyvät kahlaamiseen. Pohja on sopivan pehmeä että mukautuu pohjan kiviin mutta tarpeeksi kova jotta on vielä mukava kahlata. Pohja pitää myös kohtuu hyvin liukkaiden kivien pinnalla kun se on sellainen kumimainen. Toki limainen kivi on liukas riippumatta siitä millainen se kenkä on. Tässä toki tärkeää että ostaa aidot crocsit tai vastaavat koska ne halpis kopio crocsit ovat yleensä tehty kovahkosta muovista joka on pirun liukasta.

Crocseista on myös saatavana "Off road" malli jossa pohjassa reilumpi kuvio ja kantapääremmi on säädettävä. Toki ovat hieman kalliimmat. Itse käytän kuitenkin ihan tavan crocseja.
https://varuste.net/Crocs+Off+road?_tu=16715
sepaonu
Viestit: 248
Liittynyt: 16 Tammi 2015 20:32
Paikkakunta: Ingliste, viro

Viesti Kirjoittaja sepaonu »

Tämmoiset keenit on kestanut kayakihommissa 5 vuotta
http://www.luontaisvoima.fi/Keen-Mieste ... 4t/p_6155/
jos on vaativampi ylitus, sitten voi laita vain kahlusaapat ilman housuja.
aamu alkaa kahvilla
13102013
Viestit: 511
Liittynyt: 13 Loka 2013 17:16

Viesti Kirjoittaja 13102013 »

Crocsit ja vieläpä halvat 5 - 6 euron riittävän hyvät kahluuhommiin. Ja pohjien pito mielestäni samaa luokkaa kuin aitojen. Ja etuna halpa hinta eli voi uusia vaikka joka reissulle.
Mainiot myös leirikenkinä pl märkä heinikko kun sukat kastuu.
"Ockhamin partaveitsi"
jutavi
Viestit: 736
Liittynyt: 16 Tammi 2006 07:26
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja jutavi »

Mainiot myös leirikenkinä pl märkä heinikko kun sukat kastuu.
Märkään heinikkoon voi teipata reiät umpeen, niin sukat ei kastu niin herkästi.
PeteBee
Viestit: 1085
Liittynyt: 28 Huhti 2006 14:57

Viesti Kirjoittaja PeteBee »

jutavi kirjoitti:
Mainiot myös leirikenkinä pl märkä heinikko kun sukat kastuu.
Märkään heinikkoon voi teipata reiät umpeen, niin sukat ei kastu niin herkästi.
Mä pistän jalat 2 litran minigrip pussiin märässä leirissä crocksien kanssa.
hannes
Viestit: 10809
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

Oikeat Crocksit minullakin on vuosia ollut kahluu-ja leirikenkinä. Ne ovat tukevammat mutta myös painavammat kuin kopiot.
Kantaremmi on parista kiinnityskohdasta irronnut suon imussa; toisen korjasin kotona popniitillä ja toisen pienellä ruuvi/mutterilla.

Linja-autolla kulkiessa (kun vaellusjalkine ollut kumisaapas) olen matkalla, leirissä ja ylityksissä käyttänyt Columbuksen lenkkaria, hyvät nekin vaikka kuivuminen kestää.

Nyt löysin kaapin perältä vielä käyttämättömät avantotossut, niillä seuraavaksi ylityksiin ja leiriin kokeeksi.
Nyt kun on taas vaelluskenkä-kausi minulla menossa: niillä voi kulkea yleisilläkin paremmin kuin kumppareilla.

Joskus ollut sandaalitkin, mutta varmaan vääränmalliset, kun ei oikein natsannut (missähän lienevät..).
Vastaa Viestiin