Missä melottu 2019

amatööri
Viestit: 3493
Liittynyt: 05 Kesä 2009 07:20

Viesti Kirjoittaja amatööri »

Täytyy tunnustaa että minä se olin :) joka kirjaa ehdotti. Reissut on niin hienoja,kuvat ja maisemat myös sekä kerronta. Täällä on varma kirjan ostaja ja suosittelen muillekin.


-Umpikännissä kaikki näyttääkin niin selvältä-
Heikki
Viestit: 1822
Liittynyt: 06 Helmi 2006 07:01

Viesti Kirjoittaja Heikki »

Lämmin kannatus kirjan kirjoittamiselle, ei ole meillä suomessa liikaa retkimelontaa käsittelevää kirjallisuutta.
omat polut
Viestit: 4210
Liittynyt: 19 Tammi 2006 21:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja omat polut »

Joo nyt olisi uusien innovaatioiden(ilmatäytteiset, digikartat, gepsit jne.) myötä aika laittaa opus tulemaan.
Avatar
OS
Viestit: 8142
Liittynyt: 28 Helmi 2006 19:19
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja OS »

amatööri kirjoitti:Reissut on niin hienoja,kuvat ja maisemat myös sekä kerronta. Täällä on varma kirjan ostaja ja suosittelen muillekin.
Jep.

Jannen Lapin reissut ovat kuitenkin suurimmalta osin niin tavanomaisesta melonnasta poikkeavia, että jo senkin vuoksi kirja kannattaa julkaista.
omat polut
Viestit: 4210
Liittynyt: 19 Tammi 2006 21:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja omat polut »

^Ne vähät mitä aikoinaan tuli tehtyä olivat juuri tuontyyppisiä, vastavirta-vedenjakaja-myötävirta, ja raskaalla kuituinkkarilla.
Janne Pyykkö
Viestit: 685
Liittynyt: 06 Helmi 2013 09:02
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Janne Pyykkö »

Jopas sain teiltä kovasti kannatusta tälle kirja-asialle. Kiitos. Tämä on silti kovin ennenaikaista, kun eihän kirjaa kannata tehdä ennen kuin on kaikki Pohjois-Norjan järkevät vähän isommat joet koluttu (esim. nyt vaikka Pyssyjoki). Tähtäys vuoteen 2022 tai 2023!
Avisuora - Retkellä tavalla tai toisella http://avisuora.wordpress.com
Ursus
Viestit: 9552
Liittynyt: 13 Tammi 2006 19:01
Paikkakunta: K-P Suomenselkä

Viesti Kirjoittaja Ursus »

Harvassa maassa on niin hyvät mahdollisuudet retkeilyyn kanootilla/kajakilla kuin Suomessa.
Vesiä riittää järvistä rauhallisiin jokiin sekä kuohuviin koskiin. Siksi ihmettelen, että kanottiretkeily ei ole saanut enempää harrastajia kuin nyt on. Itse olisin halunnut ostaa kanootin jo 80-luvulla, mutta puolituttujen sorsanmetsästäjien hukkuminen sai perheenpään estämään ostoksen ja jouduin tyytymään venoottiin. Nytten olen jo kahden kanotiin omistaja ja harmittelen, että Adamin tapaan kuuntelin vaimoani ja jätin jo silloin joskus kanootin ostamatta. Monia hyviä kokemuksia jäin siis vaille.
Kanoottiretkeilystä ketova kirja saisi sisältää harrastuksen historiaa, kanoottien valinnan perusteita, tietoa perusvarusteista jne. Yritin aikanaan löytää kanootilla melomisesta kirjoja, mutta vain yhden löysin ja sekin oli kajakilla melomisesta. Youtubesta on löytynyt sitten tietoa paljonkin. Kirjan ei siis pidä olla kokoelma reissu- ja reittikuvauksia, jos toki joku reissu voisi olla kokoaankin kerrottunakin. Jään odottelemaan aiheesta kertovaa kirjaa.
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
Janne Pyykkö
Viestit: 685
Liittynyt: 06 Helmi 2013 09:02
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Janne Pyykkö »

^Harmittava juttu, että kanootti jäi nuorena miehenä ostamatta.
Ursus kirjoitti:Kirjan ei siis pidä olla kokoelma reissu- ja reittikuvauksia, jos toki joku reissu voisi olla kokoaankin kerrottunakin. Jään odottelemaan aiheesta kertovaa kirjaa.
Lähinnä ajattelin yleisosaa samaan tyyliin kuin jo Retki-lehteen kirjoittamassani "Vedenjakajan yli"-artikkelissa, mutta laajennettuna (=neljäsosa kirjasta). Ne reitit kuitenkin ovat pääasia ja miten niissä toteutuvat ne asiat, jotka yleisosassa on kuvattu (esim. mitä jokia voi nousta helposti köysitekniikoilla, mitä ei).
Avisuora - Retkellä tavalla tai toisella http://avisuora.wordpress.com
mettäantero
Viestit: 2522
Liittynyt: 12 Heinä 2013 21:22

Viesti Kirjoittaja mettäantero »

Ursus kirjoitti: ...... Itse olisin halunnut ostaa kanootin jo 80-luvulla, mutta puolituttujen sorsanmetsästäjien hukkuminen sai perheenpään estämään ostoksen ja jouduin tyytymään venoottiin. Nytten olen jo kahden kanotiin omistaja ja harmittelen, että Adamin tapaan kuuntelin vaimoani ja jätin jo silloin joskus kanootin ostamatta. Monia hyviä kokemuksia jäin siis vaille...
Nyt jäi vähän tuo Ursuksen kommentti vaivaamaan. Olin nimittäin 80-luvulla Etelä-Pohjanmaalla Iso Vehkajärvellä naaraamassa lähes pari viikkoa kahta kanootin kanssa hukkunutta sorsastajaa. Olivatkohan juuri samat Ursuksen mainitsemat miehet. Toinen hukkuneista tarttui naaraan heti seuraavana päivänä. Järvi oli kuitenkin juuri menossa jäähän ja naaraaminen onnistui muistaakseni vain pari viikkoa. Toinen menehtyneistä löytyikin vasta seuraavana keväänä. Oli kyllä mieleenjäänyt murheellinen onnettomuus ja ennen kaikkea suuri suru omaisille.

Tuon tapahtuman jälkeen olen saanut vaimolta joka ainoalle kanoottiretkelle lähtiessä kysymyksen... onko liivit nyt varmasti mukana. Muutama päivä sitten tuo kysymys esitettiin taas meikeläiselle lähtiessäni melomaan Ruovedelle Tarjanteelle. 8)
Ursus
Viestit: 9552
Liittynyt: 13 Tammi 2006 19:01
Paikkakunta: K-P Suomenselkä

Viesti Kirjoittaja Ursus »

Oli toinen vastaavanlainen tapaus muistaakseni samoihin aikoihin.
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
mettäantero
Viestit: 2522
Liittynyt: 12 Heinä 2013 21:22

Viesti Kirjoittaja mettäantero »

Ursus kirjoitti:Oli toinen vastaavanlainen tapaus muistaakseni samoihin aikoihin.
Mainitsemani hukkumistapauksen sorsastajat olivat kotoisin jostain Pohjois-Suomesta (Rovaniemi?) ja etsijöitä tuli tuolloin paikalle runsaasti myös heidän kaukaiselta asuinpaikkakunnaltaan. Yhdistävä tekijä näillä kanoottimiehillä oli hukkumispaikkakunnan asukkaiden kanssa sukulaisuus ja sama uskonnollinen vakaumus. Näistä syistä epäilin kyseessä olevan juuri kertomasi tapaus.
AskoR
Viestit: 100
Liittynyt: 15 Maalis 2016 12:47
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja AskoR »

TiMoKo kirjoitti:Perjantaina työpäivän jälkeen auton keula kohti pohjoista,lauantaina Inarijärven Kotalahdesta liikkeelle, suuntana Suolis-, Kyynel- ja Surnuvuonot. 4 miehen ryhmänä ollaan liikkeellä ja viikko on tarkoitus olla vesillä melomassa.
Vesisadetta olisi toiveissa niin saataisiin metsäpalovaroitus pois
Kävimme Timon ja kahden muun kanssa reissun Inarin pohjoisissa osissa Vätsärin alueella. Kirjoitin blogiin jutun ja kuvasin vähän fiilistelyvideotakin. Täältä se löytyy:

https://tervastulia.blogspot.com/2019/0 ... kista.html
Ursus
Viestit: 9552
Liittynyt: 13 Tammi 2006 19:01
Paikkakunta: K-P Suomenselkä

Viesti Kirjoittaja Ursus »

Kyllä mettäantero muistat oikein, samoista miehistä on kyse. En muistanut että se tapahtui noin kaukana kotiseudultansa.
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
Avatar
Setämies
Viestit: 187
Liittynyt: 24 Elo 2014 13:10

Viesti Kirjoittaja Setämies »

Tänä kesänä melottu Raumammerellä, Saaristomerellä ja Inarijärvellä, jossa oli pisin soolo melontani 10 päivää. Vielä on kautta jäljellä ja syyskuun alussa Sarekin patikan jälkeen kapin keula halkoo Kolovettä. Pikku hiljaa alkanut kajakoinnin lisäksi kanoottipuoli kiinnostamaan, etenkin kun Inarilla tuli tärmättyä lähinnä kanoottimelojiin. Ehkä pitää laittaa jossain vaiheessa jäsen anomusta Eskimoihin ja ammentaa sieltä kanootti oppia kun omasta seurasta sitä tuskin löytyy.
Avatar
OS
Viestit: 8142
Liittynyt: 28 Helmi 2006 19:19
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja OS »

omat polut kirjoitti:^Ne vähät mitä aikoinaan tuli tehtyä olivat juuri tuontyyppisiä, vastavirta-vedenjakaja-myötävirta, ja raskaalla kuituinkkarilla.
Tuommoiset on kyllä hienoja, vaikkakin raskaita reissuja. Itse olen ollut mukana yhdellä, kun noustiin (kajakeilla) Repojokea ylös ja jossain vaiheessa siirryttiin vedenjakajan yli Vaskojoen latvapurolle.
Vastaa Viestiin