Missä melottu 2019

omat polut
Viestit: 4206
Liittynyt: 19 Tammi 2006 21:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja omat polut »

^Noustiin kanssa Repojoki ja siitä Huuvajärvien kautta Ivalojoen päähaaraan, keväällä heti jäiden lähdettyä maksitulvassa.


Avatar
OS
Viestit: 8138
Liittynyt: 28 Helmi 2006 19:19
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja OS »

AskoR kirjoitti:
TiMoKo kirjoitti:Perjantaina työpäivän jälkeen auton keula kohti pohjoista,lauantaina Inarijärven Kotalahdesta liikkeelle, suuntana Suolis-, Kyynel- ja Surnuvuonot. 4 miehen ryhmänä ollaan liikkeellä ja viikko on tarkoitus olla vesillä melomassa.
Vesisadetta olisi toiveissa niin saataisiin metsäpalovaroitus pois
Kävimme Timon ja kahden muun kanssa reissun Inarin pohjoisissa osissa Vätsärin alueella. Kirjoitin blogiin jutun ja kuvasin vähän fiilistelyvideotakin. Täältä se löytyy:

https://tervastulia.blogspot.com/2019/0 ... kista.html
Jopas sattui harmaat kelit teille. Dronekuvat tuovat mukavasti uutta ulottuvuutta Inarin maisemiin.
Heikki
Viestit: 1820
Liittynyt: 06 Helmi 2006 07:01

Viesti Kirjoittaja Heikki »

Tulin juuri seuran kuutamomelonnalta. Kuuta emme nähneet , mutta muuten oli hienon näköistä kun noin neljäkymmentä melojaa oli liikkeellä ja kaikilla otsalamput palamassa.
AskoR
Viestit: 100
Liittynyt: 15 Maalis 2016 12:47
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja AskoR »

OS kirjoitti:
Jopas sattui harmaat kelit teille. Dronekuvat tuovat mukavasti uutta ulottuvuutta Inarin maisemiin.
Oikeastaan ensimmäistä ja toisiksi viimeistä päivää lukuunottamatta oli harmaata ja sateista. Se ei haitannut kuin valo- ja videokuvausta. Minulla oli meloessa päällä merinokerraston paita ja sen päällä melonta-anorakki ja -housut. Piti pois tuulen ja sateen. Leirissä puin ylle untuvatakin. Jos jotain hyvää harmaasta kelistä niin eipähän nahka palanut. 😜
Avatar
TiMoKo
Viestit: 3157
Liittynyt: 09 Huhti 2006 16:20
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TiMoKo »

Oikeastaan sateet kiersi meitä reissun aikana aika hyvin. Muutamana päivänä käytin vähän aikaa sadetakkia, muuten ei. Harmaata kyllä oli, minä kuvailin pastellivärejä kun Asko kalasteli :)

Ohessa linkki minun blogiini reissusta:TiMoKo blogiteksti Inarijärven melontareissusta
Maailman suurinta viisautta on jälkiviisaus, valitettavasti sitä ei voi käyttää etukäteen.
"vaikkapa hulluna pidettäisiin"
https://timokokairankiertaja.blogspot.com/
Janne Pyykkö
Viestit: 683
Liittynyt: 06 Helmi 2013 09:02
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Janne Pyykkö »

^Olen tutustunut Inarin retkeenne, Timo ja Asko. Kiitos tarinoista. Varmasti paremmin toimivat nuo AdvancedElementsit Inarijärvellä kuin minun (hidas) kumikanootti. En silti vaihda. :)

Sitten uusi oma retkitarina. Meloin kumikanootilla Suomen vilkkaimman laivaväylän yli Isosaareen viime viikonloppuna. Helsingin Länsisataman väylä siis. Siitä menee 170-250 -metrisiä laivoja melko tiuhaan. Juttu tässä.

Kuva
Avisuora - Retkellä tavalla tai toisella http://avisuora.wordpress.com
Avatar
OS
Viestit: 8138
Liittynyt: 28 Helmi 2006 19:19
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja OS »

Kahden päivän (yhden yön) retki Inarijärvelle. Samalla tämä oli 50. melontaretkeni Inarijärvelle. Pitempäänkin oli tarkoitus olla, mutta sääennusteen povaamat kovat tuulet ajoivat kesäisen lämpimältä järveltä pois. Onneksi näin, sillä omille melontataidoille nuo kahden seuraavan päivän tuulet olivat liian kovia. Näin vanhemmiten kovissa tuulissa ja isossa aallokossa melominen ei enää kiinnosta, onneksi nuo kaksi päivää olivat kuitenkin helppoja melottavia.
mettäantero
Viestit: 2522
Liittynyt: 12 Heinä 2013 21:22

Viesti Kirjoittaja mettäantero »

^
Upea kuva. Mistähän päin Inaria tuollainen murikka löytyy? Onko tuo samantyyppinen kivi kuin Myössäjärven ns. Karhunpesäkivi ?
Avatar
TiMoKo
Viestit: 3157
Liittynyt: 09 Huhti 2006 16:20
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TiMoKo »

Janne Pyykkö kirjoitti:^Olen tutustunut Inarin retkeenne, Timo ja Asko. Kiitos tarinoista. Varmasti paremmin toimivat nuo AdvancedElementsit Inarijärvellä kuin minun (hidas) kumikanootti. En silti vaihda. :)
Luulen että tässä ollaan vähän saman teeman ympärillä kun olen käynyt keskusteluja erilaisista ahkioista talvivaelluksilla. Olen vaelluksillani valokuvannut varmaan yli 30 erilaista ahkiota, todella monta kertaa olen kuullut sanottavan että juuri tämä malli on ehdottomasti kaikista paras.

Itse olen ollut todella tyytyväinen Advencedin kajakkiin, esim näille Inarijärven (tai vastaavan ison järven) viikon melontareissuilla nostan kaksi mielestäni hyvää ominaisuutta.
1. Varusteiden pakkaus siihen on helppo tehdä ja varusteet on aina hyvin käsillä leiriytyessä.
2. Kajakin vakaus esim uistelussa sekä kovassa tuulessa ja isossa aallokossa.
Maailman suurinta viisautta on jälkiviisaus, valitettavasti sitä ei voi käyttää etukäteen.
"vaikkapa hulluna pidettäisiin"
https://timokokairankiertaja.blogspot.com/
Avatar
OS
Viestit: 8138
Liittynyt: 28 Helmi 2006 19:19
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja OS »

mettäantero kirjoitti:^
Upea kuva. Mistähän päin Inaria tuollainen murikka löytyy? Onko tuo samantyyppinen kivi kuin Myössäjärven ns. Karhunpesäkivi ?
Kiitos. Inarilla näitä isoja murikoita on siellä täällä, kuvan kivi löytyy Mahlattinuoran Kivisalmen rannalta. Tämä kivi on ihan perinteinen umpinainen lohkare, eikä Karhunpesäkiven kaltainen tafoni. Yhden tafonin olen Inarilta löytänyt.
Linkin takaa löytyy lisää kuvia ja tarinaa tuosta mielenkiintoisesta Mahlattinuoran historiakohteesta.
http://www.satunnainenretkuilija.fi/201 ... ankileiri/
Janne Pyykkö
Viestit: 683
Liittynyt: 06 Helmi 2013 09:02
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Janne Pyykkö »

TiMoKo kirjoitti:Luulen että tässä ollaan vähän saman teeman ympärillä kun olen käynyt keskusteluja erilaisista ahkioista talvivaelluksilla. Olen vaelluksillani valokuvannut varmaan yli 30 erilaista ahkiota, todella monta kertaa olen kuullut sanottavan että juuri tämä malli on ehdottomasti kaikista paras.
Hyvä vertaus. Parhaus tai "riittävä kelpoisuus" riippuu käyttötarkoituksesta, jossa ajatellaan jotakin tiettyä retkeä tai yleisesti jonkin kaltaisia retkiä, joita halutaan tehdä. Advancedit ovat hyviä juuri Inarilla. Olen jo lähettänyt Askon retkilinkin eteenpäin ihmiselle, joka oli kiinnostunut mitä Advancedeilla voi tehdä, koska hänelle Inarijärven retki olisi huikea laajennus hänen toistaiseksi tekemiin kajakkiretkiin.
Avisuora - Retkellä tavalla tai toisella http://avisuora.wordpress.com
mettäantero
Viestit: 2522
Liittynyt: 12 Heinä 2013 21:22

Viesti Kirjoittaja mettäantero »

^^
Kiitos OS tiedosta ja linkistä. Hämäsi tuo kuvasi varjo kyselemään, että oliko tuokin peräti tafoni. Onhan noita ontoksi rapautuneita kiviä toki täällä etelämpänäkin, mutta ei ole tullut käytyä katsomassa muualla kuin pohjoisen Myössäjärvellä.

Kyllä Suomessa noita mahtavia melontavesiä piisaa. Valitettavan harvoin vain kohtaa järvillä lihasvoimin vastaantulijoita. Oikein ihmettelimme tuossa muutama päivä sitten Ruoveden kauniissa järvimaisemissa meloskellessa, että milloinkas oikein näimmekään viimeksi ihmisen soutavan airoilla venettä tai kanootilla/kajakilla kulkijan näillä vesillä. Polttomoottorikalustoa kyllä tuntuu olevan joka puolella.
Avatar
sepeteus
Viestit: 1184
Liittynyt: 18 Tammi 2006 13:28
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja sepeteus »

Kävin inkkarilla kolmen päivän reissun Konnevedellä. Pyysalon laavulla olin yöt ja melkeinpä välipäivänkin, kun eteläinen puhalteli vaahtopäitä järvelle. Pikkutylli bongattu, vesilintuja näkyi vähän. Repolaisia en jaksanut vahtia.
Lappi on vapautta kalenterin ja kellon orjuudesta.
mettäantero
Viestit: 2522
Liittynyt: 12 Heinä 2013 21:22

Viesti Kirjoittaja mettäantero »

Neljä päivän melontareissua taas heitettu elokuun loppupuolen ja syyskuun alun aikana ns. Iso-Tarjannevedelle (=Vaskivesi, Visuvesi, Tarjannevesi, Ruovesi ja Palovesi). Eilen lähtöpaikkana oli Muroleen kanava Ruovedellä. Ellen Thesleffhän maalasi Muroleella asustellessaan mm. Kuutamo (Veneretki) teoksen, jonka kuvasin kesällä Helsingin taidemuseon näyttelyssä. Tuossa Ellenin maalauksessahan on taustalla Murolen Kissasaari, jonka ohi nyt meloskelimme. Lisäksi tuolla suunnalla poikkesimmme mm. Hirsisaaren luonnonsuojelualueella, joka on upeaa lehtoa ja lehtomaista kangasta. Alueella on muitakin ihmistoimilta suojeltuja hienoja saaria ja niemiä.

Kuva
Kissasaari (kuva suurenee napsauttamalla)

Kuva
Kissasaari Ellen Thesleffin maalauksessa

Edellisellä reissulla, muutama päivä aikaisemmin samaisella Palovedellä kävimme mm. Niinisaaren luonnonsuojelualueella, joka lienee monille Tamperelaisille partiolaisille tuttu leirisaari. Lähistön Kirnusalmessa ihastelimme kalliomaalauksia, jotka eivät olekaan kivikautisten asukkaitten tekemiä, vaan ne maalasi kallioon ilmeisesti joko Akseli Gallen-Kallela tai Hugo Simberg, jotka molemmat viettivät kesiään myös tuolla upeissa Ruoveden järvimaisemissa.

Kuva
Kalliomaalauksia Kirnusalmessa
Avatar
OS
Viestit: 8138
Liittynyt: 28 Helmi 2006 19:19
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja OS »

^ Olisikin mielenkiintoista löytää tuommoinen kalliomaalaus. :)
Vastaa Viestiin