Sauvan piikki irtosi

lepposasti
Viestit: 293
Liittynyt: 14 Maalis 2011 15:36

Sauvan piikki irtosi

Viesti Kirjoittaja lepposasti »

Exel-hiihtosauvani ovat kestäneet kohta jo kymmenen vuotta ja satoja kilometrejä erilaisessa keleissä. Sommatkin ovat vielä hyvässä kunnossa kuluttavista keväthangista huolimatta.
Mutta nyt toisesta sauvasta on kadonnut piikki ja sauvan päässä ammottaa 3-4 millin pyöreä syvä aukko. Saisikohan tuohon mitenkään kiinnitettyä jotain rautakauppatavaraa vaikkapa liimalla? Olisiko teillä ehdotuksia korjaukseen?


Korvapuoli
Viestit: 2678
Liittynyt: 11 Tammi 2006 21:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Korvapuoli »

Ellei parempaa konstia löydy siihen voisi liimata kierteisen 3-4 mm mutterillisen pultin, jonka kärkeä viilaa tarvittaessa. Mutteri sopivalle korkeudelle toppaamaan pultin sisään painumisen.
Epoksiliima saattaisi olla sopiva tökötti liimaukseen tai sitten ei. Itse olen sillä kiinnitellyt vastaavat. Uusia kovateräspiikkejä olen saanut kaupasta, mutta ovat olleet melko arvokkaita.
Avatar
seppo
Viestit: 2782
Liittynyt: 17 Tammi 2006 22:49
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja seppo »

Minulla on edelleen kellarissa yli 40 vuotta sitten hankitut exelin sauvat, metalliset kärjet puuttuvat. Yritin korjailla jollain liimoilla ja uusilla piikeillä - ei kestänyt. Muutoin sauvat ovat lähes moitteettomassa kunnossa.
diver
Viestit: 2367
Liittynyt: 28 Helmi 2008 19:10

Viesti Kirjoittaja diver »

Kestäisköhän tuommonen 12.9 luokiteltu musta pultti kulutusta vähän paremmin kuin,
perinteinen kirkas ruuvi.
Korvapuoli
Viestit: 2678
Liittynyt: 11 Tammi 2006 21:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Korvapuoli »

Kyllä ne vaihtopiikit kestää, kun niissä on runko piikille mukana, mutta tosiaan maksoi varmaan 15 euron pintaan kappale, ja siitä on jo kauan. Se kolmekymppiäkin kahteen sauvaan laittaa miettimään. Niitä oli eri paksuisille sauvoille. Olen hiihtosauvoista tehnyt kävelysauvoja vaellukselle. Niitä on hakattu kiviseen tantereeseen tosissaan eikä koskaan ole levähtänyt. Kuluuhan nekin aikaa myöten, mutta "puree" hyvin rakkakivikkoonkin.

Tuollahan noita. En tiedä kuinka sommalliseen sauvaan saisi käymään. Taitaa olla heikkoa.
https://www.skistart.com/fi/kesa/rullah ... arjet.html
Avatar
zwak
Viestit: 319
Liittynyt: 17 Tammi 2008 15:37

Viesti Kirjoittaja zwak »

Kävisköhän siihen tämmöiset:
https://www.shelbyoutdoor.com/product_i ... anguage=fi

Itse kiinnittäisin sompaliimalla, niin mahdollinen seuraava korjaaminen onnistuu helpommin (no, mulla sattuu olemaan sitä liimaa, hyvä olla vaelluskorjauskamoissa):
https://www.shelbyoutdoor.com/product_i ... ts_id=4340

Jos käyttää niitä sauvoja lähinnä vain lumella, niin ihan se teroitettu koneruuvikin kestää hyvän tovin, ja hinta paljon edullisempi. Valitsisin sellaisen koon, että kierteet puree siihen muoviin, ja liima vain lukitsee ruuvin paikoilleen. Meinasin tällä tavalla korjata tylsyneet alumiinikärkiset sauvat, mutta hajos ne sauvat ennen kuin sain aikaiseksi.
diver
Viestit: 2367
Liittynyt: 28 Helmi 2008 19:10

Viesti Kirjoittaja diver »

swixin metsä sompa/piikki yhdistelmää saa irrallaan kuin myös peltosen metsäsompaa.
Vaatii tosin kapeneva kärkisen sauvan.noilla peltosen sommilla olen tehnyt useamman parin
metsäsauvoja normi hiihtosauvoista.Joihinkin vaihdellut myös korkki kahvoja ja suorat remmit
tarraremmien tilalle.
lepposasti
Viestit: 293
Liittynyt: 14 Maalis 2011 15:36

Viesti Kirjoittaja lepposasti »

zwak kirjoitti:Kävisköhän siihen tämmöiset:
https://www.shelbyoutdoor.com/product_i ... anguage=fi
Jos käyttää niitä sauvoja lähinnä vain lumella, niin ihan se teroitettu koneruuvikin kestää hyvän tovin, ja hinta paljon edullisempi. Valitsisin sellaisen koon, että kierteet puree siihen muoviin, ja liima vain lukitsee ruuvin paikoilleen.
Kiitokset tuosta linkistä Shelbyn kärkipiikistä, hintakin edullinen. Laitoin sinne kyselyn piikin ruuvin koosta, jos se sattuisi olemaan sopiva läpimitaltaan. :)
Mikä on koneruuvi? Olisiko siis tarkoitus ruuvata ensin ruuvi/pultti reikään ja sitten sahata leveä pää irti rautasahalla ja teroittaa kärki?

Liiman tuskin tarvii olla lämmittämällä irtoavaa, sillä piikin on tarkoitus pysyä ikuisesti paikallaan.
Aaro
Viestit: 2439
Liittynyt: 12 Tammi 2010 16:30

Viesti Kirjoittaja Aaro »

lepposasti kirjoitti:
Liiman tuskin tarvii olla lämmittämällä irtoavaa, sillä piikin on tarkoitus pysyä ikuisesti paikallaan.
Jos ei tarvitse irrotella koskan niin laittaisin kiinni epoksilla. Laitoin itse kunnon pätkän rosteri betonirautaa epoksilla kiinni sauvan alapäähän ja sain aikaan melko toimivan jään koettimen, teroitin vain kärjen. On kestänyt tämän talven heikoilla jäillä liikkumiset.
Avatar
zwak
Viestit: 319
Liittynyt: 17 Tammi 2008 15:37

Viesti Kirjoittaja zwak »

Juurikin noin. Eli ruuvi sinne reikään sopivan liiman kanssa ja sitten sahaa/viilaa/hioo sen kärjen muodon siihen. Älä tee neulanterävää, vaan ennemmin jotain samansuuntaista kuin murtsikkasuksissa, kovin terävä piikki kuluu nopeasti ja on vaarallinen.

Jos käytät normaalia koneruuvia, niin sen saa terotettua ihan viilalla, vaikka aikaa kyllä menee. Mutta ikuinen se ei ole, kuluu nopeammin kuin nuo tarkoitukseensa tehdyt. Jos taas käytät jotain kovempaa materiaalia kuin peruskoneruuvit, niin se teroittaminen alkaa mennä hankalaksi jo ei ole käytössä nauhahiomakonetta tms.
elseppo
Viestit: 8
Liittynyt: 16 Heinä 2013 10:56

Viesti Kirjoittaja elseppo »

Mie joskus tyrkkäsin vanhasta poranterästä teroittamani piikin epoksilla kiinni vaellussauvaan ja hyvin pelitti vuosikaudet.
"Hyvät on mietteet"
matsoni47
Viestit: 790
Liittynyt: 03 Tammi 2009 23:18
Viesti:

Viesti Kirjoittaja matsoni47 »

Hiltin naulaimen sopivan kokoinen ruuvi olisi ehkä hyvä, kierreosa sauvan sisään. Ja ehkä vähän lyhennettynä naulaosa,( se joka menee betonin sisään)
Vastaa Viestiin