Tekeekö GPS -paikantimella mitään?

Aaro
Viestit: 2458
Liittynyt: 12 Tammi 2010 16:30

Viesti Kirjoittaja Aaro »

Metsän Omena kirjoitti:Provosoidaanpa hieman. Omaan kokemukseen perustuen väitän että harharetket ovat vaeltamisen suola. Moni hieno seutu, ennalta uskomaton paikka ja yllättävä kohtaaminen olisivat jääneet kokematta ilman niitä. Yhteistä näille kaikille ovat olleet epätarkat kartat. Satelliittikuvia olisi ollut saatavilla, mutta miksi eristää itsensä sattumuksien summalta, siis itse elämältä, ja estää otteen herpaantuminen jos riittävä turvallisuus muutoin on taattu. Parempi virsta väärään kuin vaaksa vaaraan.
Ihan hyvin varsinkin Suomen Lapissa yo tavalla voi seikkailla onnistuneesti, Mutta silloin on hyvä olla erilaisia tilanteita varten reserviä laittaa peliin. Vanhemmiten kuljetun matkan suhteen saattaa voimat loppua jos matka venyy/hankaloituu. Myös talvella varsinkin kämppäretkeilijällä on jo riittämiin yllättäviä hidasteita uhkaamassa kuten takku, uppo, uran katoaminen eikä siihen turvallisesti enää paljoa lisäyllätyksiä halua ehdoin tahdoin.

Mutta mielestäni reitin valinta pitää tehdä kyvykkyytensä mukaan mukaanlukien eri apuneuvot. Eihän lyhyt ja helppo päivämatka välttämättä tee retkipäivästä huonoa, antaa ehkä Ompon kuuluttamalle sattumallekin enemmän tilaa. Mutkikas reitti GPS:llä voi olla yhtä haastava kun selkeämpi kartalla ja kompassilla ja tämä pitää huomioida itse kunkin ja olla tyytyväinen omaan suoritukseensa vertaamatta sitä muihin. Ylämäkeen ei kannata lähteä haastamaan polkupyörällä sähköpyörää.
Viimeksi muokannut Aaro, 20 Tammi 2019 23:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.


varsijousi
Viestit: 1211
Liittynyt: 06 Helmi 2006 22:22

Viesti Kirjoittaja varsijousi »

Veljmiehelle: Eteläisessä Suomessa ei todellakaan trampata 25 kilometriä (hirvi)mettällä päivässä. Edelleenkin metsäautotiet ym kulkuväylät, pellot, polut, ojat rajat, purot ja penkkatiet ovat hyvin tunnetuissa paikoissa, niiden löytämiseen ei tarvita kännyä saati gepsua. Sensijaan koirien ja passikavereiden sijainti on tuiki tärkeä tieto ja sen saa kännystä. Niin juuri edellä kirjoitin.

Ennen känny ja gepsuaikakautta olen kyllä trampannut/hiihtänyt mm. Koilliskairassa useampia päiviä riekkojen ja karhujen perässä kartan ja kompassin varassa, mutta se onkin jo sitten eri juttua
Veljmies
Viestit: 199
Liittynyt: 24 Elo 2009 07:49

Viesti Kirjoittaja Veljmies »

varsijousi kirjoitti:Veljmiehelle: Eteläisessä Suomessa ei todellakaan trampata 25 kilometriä (hirvi)mettällä päivässä. Edelleenkin metsäautotiet ym kulkuväylät, pellot, polut, ojat rajat, purot ja penkkatiet ovat hyvin tunnetuissa paikoissa, niiden löytämiseen ei tarvita kännyä saati gepsua. Sensijaan koirien ja passikavereiden sijainti on tuiki tärkeä tieto ja sen saa kännystä. Niin juuri edellä kirjoitin.

Ennen känny ja gepsuaikakautta olen kyllä trampannut/hiihtänyt mm. Koilliskairassa useampia päiviä riekkojen ja karhujen perässä kartan ja kompassin varassa, mutta se onkin jo sitten eri juttua
Olen metsästänyt kymmeniä vuosia ja mm. Savossa, Pohjois-Karjalassa, Kainuussa, Pohjanmaalla ja nyt yli kymmenen vuotta Lapissa. Onhan noissa eroja, mutta kaikkialla metsästäjät käyttävät suunnistamiseen kännykkää, koska se ja ohjelmistot ovat aina mukana koiran paikannuksen takia, ja on tarve tietää omakin sijainti tarkalleen.

Siitä kännykän käyttö on minulla levinnyt myös muuhun luonnossa liikkumiseen. Muuta navigaattoria en ole kaivannut.
Pilvien yläpuolella paistaa aina aurinko!
luuppi
Viestit: 5553
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Ei minulla viela nain "se ja ohjelmistot ovat aina mukana koiran paikannuksen takia, ja on tarve tietää omakin sijainti tarkalleen.

Siitä kännykän käyttö on minulla levinnyt myös muuhun luonnossa liikkumiseen."
mutta kylla ne hyvia ohjelmistoja ovat. Aakenukseen kun sain kyydin, olisin aloittanut heti kohta kylan jalkeen, kun gepsin Garmin p-suomi Light kartasta ei erottanut, etta UKK ja metsaautotie kulkevat 8 km ensin paallekkain.
- kuskini koira-/ metsastyssovelluksessa kannyssa se nakyi ihan selvasti. Saastyi 8 km kovin tylsaa talsimista.
vaari
Viestit: 599
Liittynyt: 13 Tammi 2006 08:22

Viesti Kirjoittaja vaari »

Jokainen tyylillään tarpeidensa mukaan. Muutoinhan kuljettais edelleen jalkaisin tuohikontin ja tuohivirsujen varassa?
dailymail
Viestit: 2973
Liittynyt: 23 Tammi 2013 20:41

Viesti Kirjoittaja dailymail »

Aikanaan tuohikontti ja -virsutkin ovat olleet moderneja keksintöjä. Lieneekö sitten niihin kohdistunut yhtä paljon ja erilaisia ajatuksia ja käsityksiä kuin tähä gps-perustaiseen suunnistamiseen.

Gps -laitetta ja kännykän karttasovellusta tulee kumpaankin käytettyä retkihommissa. Lähinnä vain satunnaisesti sen tarkistamiseen, että on siinä missä luulee olevansa, mutta joskus myös kulkemiseen ja reitin suunnittelemiseen. Iso etu noissa vehkeissä on se, että on aina oikea "karttalehti" mukana, missä sitten kulkeekin. Paperikartta on silti se tärkein suunnistusväline ja kompassiakin tulee jonkin verran käytettyä.

Minusta paperikartta/kompassi, gps ja kännykän karttasovellus muodostavat retkeilijälle hyvän työkalupakin, josta voi ottaa kulloiseenkin tarpeeseen. Suunnistaidon pitäisi silti perustua paperikarttaan ja kompassiin.
Mikään ei ole niin varmaa kuin minä
akallio
Viestit: 2077
Liittynyt: 18 Elo 2010 14:20

Viesti Kirjoittaja akallio »

Sen verran vielä keskustelua hämmennän, että kartta ja kompassi ovat välineitä siinä missä GPS-laitekin. On sinänsä kiinnostavaa, että muitta mutkitta niiden oletetaan olevan luotettavampia. Liekö logiikka se, että koska GPS on kiistatta parempi tietyissä asioissa, niin universaalin tasapuolisuuden vuoksi sen tulee olla heikompi muissa, vähemmän ilmeisissä piirteissään - eli tässä tapauksessa luotettavuudessa?

Minä en suoraan sanoen osaa sanoa, että mikä näiden keskinäinen luotettavuuden suhde on. Kaikki välineet voivat tippua tai unohtua. Kompassi voi hajota. Kartta voi lentää tuuleen. GPS voi tiltata, tulla häirityksi tai patterit loppua. Itselläni ei ole koskaan ollut varsinaisia ongelmia minkään näiden välineiden kanssa - kartta on tainnut kerran meinata karata ja taskusta tippunut GPS-laite on pitänyt hakea takaisin päin hiihtäen.

Voi hyvinkin olla, että GPS-laite on vähemman luotettava, mutta en ehkä sitä itsestäänselvyytenä pitäisi. Omat kokemukset ja tämän palstan kirjoitukset antavat ymmärtää, että nekin kuitenkin käytännössä ovat hyvin luotettavia. Kuten ilmeisesti myös osa kännyköistä. Omastani en voi sanoa samaa, tänäänkin jäi hiihtoreissulta valokuvat ottamatta kun Espoon pakkaset osoittautuivat liian ankariksi Huawein kapulalle.
Avatar
varg62
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Syys 2008 18:34
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja varg62 »

Mikään suunnistusväline ei ole toimiva jos ei kestä nakkaamista veteen. Usein tippunut varusteet sinne. Siihen käy silloin vain kompassi,vedenpitävä kartta ja gps laite. Muut ei pelaa sen jälkeen kun ui kunnolla veden alla ja samoin jos pakkasta -20C niiden pitää toimia ilman että pitää pitää kokoajan povarissa.
Metsän Omena
Viestit: 3103
Liittynyt: 13 Tammi 2008 19:58

Viesti Kirjoittaja Metsän Omena »

Kannattaako sitä ulkosalla nokipannukahvejakaan ite, kun on jo keksitty tehokkaampia tapoja joissa pääsee vähemmällä ite. - Mitenkä normaalissa käytössä, onko se gps-laite vaelluksella kulkiessa virransäästösyistä välillä kiinni vai kaiken aikaa auki, vai miten rennot parin sekunnin liikkeessä vilkaisut karttaan sujuu, eli avautuuko laite aina pelkällä kädenkäänteellä? Entä tykkäättekö lukea karttojen lisäksi kirjoja mieluummin sähköiseltä lukulaitteelta kuin painettuna?- Olen joitakin kertoja kantanut mukanani gps-paikanninta. Pääasiassa sellaista seurantalaitetta, jonka vuoksi vähänkin harhassa ollessasi kaikki muut kotisohvillaan tietävät olinpaikkasi, mutta itse et. Erna-Retk tapahtumassa laitoin sen kolmantena vuorokautena kattilan sisään, koska laitteen lähettämää tietoa käytettiin väärin. Huolimatta pitkistä peitteisistä kierroista optimireitiltä, edessä olevaa maastoa yötä päivää sulutettiin kuorma-autolasteittain sotilailla. Joku puolueettomissa tarkkailuryhmissä veti kotiinpäin ja vuoti epäreilusti olinpaikkatietoa. Kun repussa olevan laitteen yhteys satelliitteihin alumiinikattilan ansiosta katkesi, loppui harmi. Kattila on tärkeä varuste.

Paikanmäärityksen jatkuvasti tapahtuessa enemmän oman ajattelun kautta kuin ulkopuolisen koneen kautta, niin eikö silloin ole ongelmatilanteessa varmemmalla pohjalla jos suunnistuksen apuvälineet eivät syystä tai toisesta toimi. Olivatpa ne gps, kartta tai kompassi.
lepposasti
Viestit: 293
Liittynyt: 14 Maalis 2011 15:36

Viesti Kirjoittaja lepposasti »

GPS on varmaan ihan luotettava ja hyvä väline niille, jotka sitä ovat tottuneet käyttämään. Lähitulevaisuudessa GPSää käyttävät käytännössä kaikki retkeilijät, koska nuoriso on tottunut vempaimiin jo lapsena. Minä taas olen tottunut kulkemaan ilman sitä ja näillä näkymin en sitä aio hankkiakaan. Turvavälineenä on mukana vain älytön puhelin, joka on kevyt ja todistetusti tavoittaa usein kentän sielläkin, missä älypuhelin ei toimi. (Tämän väitteen palstalaiset tulevat taatusti todistamaan täysin vääräksi :wink: ) Ehdottomasti paras ja toimivin turvaväline on aina kuitenkin vaeltaja itse: valitsee olosuhteet, määränpäät ja varusteet sekä tekee päätökset yllättävissä tilanteissa.

Mielestäni suunnistus on mukavaa aivotyötä kävelyn/hiihdon oheen. Olen jopa joskus haaveillut erämaa-alueista, joilla kännykät ja gepsit eivät toimisi - siellä olisi taatusti vähemmän kulkijoita. Tämä on tietenkin joillekin aivan kaamea ajatus: ihmisparat harhailevat ja potkivat tyhjää luonnon armoilla. Muutama viikko vuodessa tuijottamatta kertaakaan jotain näyttöruutua on sitä todellista lomaa minulle! :)
Pateku
Viestit: 177
Liittynyt: 24 Syys 2012 17:21

Viesti Kirjoittaja Pateku »

Lyde kirjoitti:
Joku tämän ketjun kirjoittaja mainitsi Sport Trackerin käytöstä. Toimiikos se kännykkäverkon ulkopuolella ??? Saako sen sovelluksen ympättyä toimimaan jollain maastokarttapohjalla ?? Itse käytin Sport Trackeria muutama vuosi takaperin mutta en silloin tutustunut mahd. offline-toimintaan.
Ainakin ilman mobiilidataa sportstracker tallentaa reittiä. Maksullisella versiolla saa myös maastokartat aktivoitua, mutta en tiedä miten kartat pelaa offline modessa.
Vastaa Viestiin