Tekeekö GPS -paikantimella mitään?

Veljmies
Viestit: 199
Liittynyt: 24 Elo 2009 07:49

Tracker ja Oukitel

Viesti Kirjoittaja Veljmies »

Kuten jo edellä kerroin, minulla on metsästyskoiraharrastuksen takia ohjelmana Tracker. Metsästyspuhelimena on Oukitel 10000. Siinä akku kestää viikon. Minulla on vanha versio, joka ei ole vedenpitävä. Ohjelma ja puhelin toimivat verkon ulkopuolella, jos kartat lataa etukäteen puhelimen muistiin. Kavereiden ja koirien sijaintia ei tietenkään näe kuin verkossa ollessa.

Lentokonetilan käyttö virran säästöön on hyvä idea. Sen otan jatkossa käyttöön.


Pilvien yläpuolella paistaa aina aurinko!
kepsilla
Viestit: 749
Liittynyt: 18 Kesä 2007 15:54

Viesti Kirjoittaja kepsilla »

Oruxmaps sovelluksella ja useilla eri Android laitteilla olen jo useita vuosia ilman kompassia suunnistanut. Vähintään 2 laitetta mukana, mutta vain toinen navigoinnissa ajoittain päällä.
OruxMapsin uudempiin versioihin tullut anturien tallennusmahdollisuuksia,joita en ole edes tutkinut. "SOS viestikin lähtee omaisille käyttäjän mennessä kylmäksi".
OruxMapsissä jäljen tallennuksessa voi virran kulutukseen vaikuttaa GPS asetuksista esim. lisäämällä tallennus aikavälin 2..30 sekuntiin ja matkan 20...50 metriin, jos ko. laitteen GPS toimii OK niillä asetuksilla. Olen maastossa onnistunut muistakseni jollakin laitteella puolittamaan virrankulutuksen. Virran säästö ei tule itse GPS vastaanottimesta, vaan sovelluksen hereillä olo ajasta. Tietysti puhelin oltava offline/lentokonetilassa virran säästämiseksi.
GPS vaeltaja
Jouni
Viestit: 1243
Liittynyt: 24 Huhti 2006 20:43

Viesti Kirjoittaja Jouni »

Tämä on mielenkiintoinen kysymyksenasettelu. Toivottavasti tulee vielä runsaasti lisää käyttäjäkokemuksia.

Itse olen aina tykännyt kulkea paperikartan ja kompassin kanssa ja niin aion retkeillä jatkossakin. Suunnistus on mukavaa, ja nuohan ne eivät vaadi sähköä, joten se tuo tiettyä turvallisuutta.

Viime kesänä ostin elämäni ensimmäisen älykännykän. Samsung S7 eli android. Ostin siksi, että ymmärtäisin, miten kännyköiden gps-kartta-sovellukset toimivat, kun moni niitä käyttää retkillään. Olen nyt tässä puolisen vuotta opettelumielessä käyttänyt kännykkää retkillä, ja tässä joitakin kokemuksia:

-Minulla on karttasovelluksina sekä Locus Map attä Oruxmaps. Molemmat ovat ilmaisia ja kumpaankin saa ladattua ilmaiset koko Suomen offline-kartat kartat.hylly.orgista. Locusta olen käyttänyt enemmän, mutta Oruxmaps toimii myös.

-Eli laitan kännykän normaaliin virransäästötilaan ja olenkohan edes muistanut laittaa lentotilaan, ja kartta toimii missä vain Suomessa, ei tarvitse olla kännykkäkenttää. Ja koko ajan näkee kartalta tarkalleen, missä itse seisoo. Onhan se näppärä, ei voi kiistää! Voi tallentaa pisteitä tai reittejä, ennalta tai maastossa kulkiessa, miten vain haluaa.

-Asensin myös sovellukset Karttaselain ja Maastokartat, mutta niitä ei ole paljon tullut käytettyä. Nekin ovat ilmaisia peruskäytössä, mutta vaativat kännykkäyhteyden. Ehkä niihinkin saa ladattua offline-karttoja, mutta ei ainakaan ilmaiseksi. Toki tarvitseeko kaiken ilmaista ollakaan, siinä ihan hyvä kysymys.

-Kesällä känny oli testimielessä päällä neljän päivän vaelluksen ajan, yleensä toki vaellan puhelin suljettuna. Hyvin riitti virtaa, vaikka jonkun kerran tsekkailin sijaintia harjoitusmielessä Locuksesta.

-Loppusyksyllä nollakelin tuntumasta puolestaan sellainen akkuhavainto, että kun patikoimme Kostamuksen luonnonpuistossa ja sieltä kun ei ole olemassa mitään tarkkaa reittikarttaa, niin halusin tallentaa kulkemamme reitin. (Siellä saa kulkea vain oppaan kanssa, tosin oppaan hinta on suomalaisen hintatasolla aivan mitätön.) Reittiä ei pysty tallentamaan kuin akun normaalitilassa, siis ei mitään virransäästöä käytössä. Akku kesti hyvin kahdeksan tunnin reitintallennuksen, mikä oli minulle positiivinen yllätys. Illalla sitten lataus kevyestä virtapankista, nou problem, seuraavana päivänä homma jatkui samaan tapaan. Eli minusta yllättävän hyvä akunkesto, joskin talvella ei ole mistään päiväretkeilyä kummemmasta vielä kokemusta.

-Ai niin, ja se oli mainio homma, että Locukseen pystyi pienellä virittelyllä säätämään offline-topografikartan sieltä Venäjän puolelta. Löysin netistä jpg-muotoiset 1:200 000 topografikartat retken alueelta. Sain kalibroitua sen aika tarkkaan koordinaateilleen, ja sitten sain asennettua sen Locukseen. Ja homma toimi: Locus näytti kulkumme koko ajan siinä karkeamittakaavaisella, mutta ihan kelpo karttapohjalla.

Minä en ole nörtti eli erityisen osaava tällaisissa tietoteknisissä asioissa, eli pätevämmät varmasti osaavat vaikka mitä muitakin jippoja.

Gepsiä olen elämässäni käyttänyt vain harvoin. On meillä sellainenkin, mutta minusta ketjun aloittajalla on hyvä kysymys: mitä lisäarvoa oikea gepsi tuo verrattuna älykännykkään, etenkin kun känny on vesitiivis ja siinä on hyvä akunkesto? Varmaan pakkasella on eroja, ja vesisateessa gepsin nappuloita on epäilemättä helpompi käyttää kuin kosketusnäyttöä.

Rannetietokone on sitten vielä kolmas vaihtoehto. Sellainen minulla on ollut puolentusinaa vuotta, ihan kartaton laite, ja onhan sekin näppärä, kun kellon ja herätyskellon (ne tärkeimmät) lisäksi voi halutessaan tallentaa vaikka sattumalta löytämänsä peuranpyyntikuopan koordinaatit. Tai ennalta on voinut syöttää alueen autiotupien koordinaatit. Pysyy ranteessa aina lämpimänä, akku kestää.
Jounin kirjamyymälä: Vaeltajan erämaat, Talviretkeilijän opas, Vaellustarinoita, Retkeilijän kansallispuistot, Pohjois-Suomen vaellusreitit, Suomen autiotuvat...
oaivi
Viestit: 443
Liittynyt: 18 Syys 2011 20:24

Viesti Kirjoittaja oaivi »

Otsikon kysymykseen en voi vastata, kun en ole koskaan erillistä GPS-paikanninta käyttänyt. Android-puhelimessa minulla on Karttaselain-sovelluksen maksullinen Plus-versio, jota käytän sekä työssä että retkeillessä. Lähden usein kotoa päiväretkille siten että hyppään autoon ja ajan ilman ennakkopäätöstä jonnekin ja painun metsään jossakin. Sovelluksessa sopiva kartta on aina mukana ja kartanluku on nopeaa ja vaivatonta, kun oman sijainnin näkee aina. Työkäytössä tilanrajojen näkyminen on ehdoton juttu.

Pitkillä Lapin-vaelluksilla sovelluksen käyttö on minimaalista. Viimeksi taisin kerran avata sovelluksen ja tarkistaa sijaintini. Siellä puhelin on lentokonetilassa ja toimii turvavarusteena, kellona ja kamerana. En viitsi kantaa huolta akunkestosta vaan pyrin toimimaan niin että akku kestää koko viikon mittaisen reissun ajan. Paperikartta on käyttövarmuudeltaan ylivoimainen.

Pari kuukautta sitten ostin Karttaselaimelta myös pantamallisen paikantimen koiralle. Se on ollut käytössä niin vähän, etten voi vielä julkaista arvosteluja, mutta tuntuu toimivan ja hinta oli kohtuullinen.
Metsä. Kuntosali ja juhlasali. Työpaikka ja lepopaikka. Kirkko ja kapakka.
Micke
Viestit: 2344
Liittynyt: 30 Maalis 2011 14:15
Paikkakunta: Maalla

Re: Akun kesto on GPS:n heikkous

Viesti Kirjoittaja Micke »

Veljmies kirjoitti:Minun kokemukseni mukaan akun kesto on GPS:n heikkous eikä hyöty. Ainakin minun Garmin Coloradossa akut tai paristot pitää vaihtaa pariin kertaan päivän aikana. Puhelimen akku taas kestää monta päivää. Puhelin on valittu metsästysharrastuksen takia sillä tavalla.
Litiumeillä GPS62s kestää noin 5 hiihtopäivää per patterin vaihto. Ei nyt niin kovin kummoinen kustannus eikä vaiva.
"This is my nature, who I am
If you don´t like it, here I stand"
Avatar
Setämies
Viestit: 187
Liittynyt: 24 Elo 2014 13:10

Re: Akun kesto on GPS:n heikkous

Viesti Kirjoittaja Setämies »

Micke kirjoitti:
Veljmies kirjoitti:Minun kokemukseni mukaan akun kesto on GPS:n heikkous eikä hyöty. Ainakin minun Garmin Coloradossa akut tai paristot pitää vaihtaa pariin kertaan päivän aikana. Puhelimen akku taas kestää monta päivää. Puhelin on valittu metsästysharrastuksen takia sillä tavalla.
Litiumeillä GPS62s kestää noin 5 hiihtopäivää per patterin vaihto. Ei nyt niin kovin kummoinen kustannus eikä vaiva.
Mulla käytössä Garmin Etrex 30, ja siinä patterit kestää useita päiviä, ehkä viikon kun sammuttaa leiripaikalle saavuttaessa eikä taskussa ollessaan pidä karttanäyttöä päällä vaan päämenu valikko ruutuun. Luonnollisesti se että näyttö päivittyy taskussa kokoajan kuluttaa akkua tehokkaasti.
Oikean egnos ja hotfix ominaisuudella varustetun gepsin kanssa akkua säästää parhaiten niin, että sammuttaa laitteen kun ei sitä käytä, ja laittaa päälle sijainnin tarkistukseen ja suunnan ottoon. Puhelimella sijainnin määrittämiseen menee välillä pohjoisessa minuutteja, niin garminilla sekunteja!
akallio
Viestit: 2077
Liittynyt: 18 Elo 2010 14:20

Viesti Kirjoittaja akallio »

^ Hyvä vinkki tuo eTrex 30:n kanssa. Ihmettelen vähän, että miksi siinä ei ole mitään näppäinlukkoa, toisin kuin oli 20:ssa. Viime reissulla navigoitiin hetken aikaa olematonta tupaa kohden kun oli taskussa näpläytynyt uusi reittipiste kohteeksi.
Veljmies
Viestit: 199
Liittynyt: 24 Elo 2009 07:49

Kompassi

Viesti Kirjoittaja Veljmies »

Kukaan ei ole tainnut mainita sähköistä kompassia? Eikö sitä pidetä hyödyllisenä ominaisuutena?

GPS -laitteessa on sähköinen kompassi, jonka perusteella karttapohjoinen pysyy pohjoisessa laitetta käännettäessä. Kännykässä ei ole tätä ominaisuutta, joten ilmansuunnan saa pahimmassa tapauksessa selville vain kävelemällä johonkin suuntaan ja katsomalla näytöltä, mihin suuntaan oma sijainti liikkuu. Itse en ole kyllä kokenut tätä isoksi ongelmaksi, koska mukana on aina perinteinen kompassi, ja vain harvoin maastossa liikkuessa suuntavaisto häviää niin tyystin, että sitäkään tarvitsee.
Pilvien yläpuolella paistaa aina aurinko!
Avatar
varg62
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Syys 2008 18:34
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja varg62 »

On minun Kännykässä kompassi ja pirun tarkkakin on. Ei sen puoleen ikinä en suunnista kännykällä vaan käytän karttaa ja kompassia ja varuiksi Gps mukana.
Veljmies
Viestit: 199
Liittynyt: 24 Elo 2009 07:49

Missä kännykässä?

Viesti Kirjoittaja Veljmies »

Missä kännyssä on kompassi? Toimiiko se karttasovelluksen kanssa samoin kuin gepsissä?
Pilvien yläpuolella paistaa aina aurinko!
amatööri
Viestit: 3512
Liittynyt: 05 Kesä 2009 07:20

Viesti Kirjoittaja amatööri »

Kulkiessa käytössä tavallinen kompassi ja paperikartat.Ei tule tuota kepsin sähköistä kompassia kovin käytettyä.Pohjoisessa mukana on varalla myös vanha Garminin kepsi jos uudempi lakkaa toimimasta niin tuosta löytyy kuitenkin koordinaatit missä ollaan.
-Umpikännissä kaikki näyttääkin niin selvältä-
Pateku
Viestit: 177
Liittynyt: 24 Syys 2012 17:21

Viesti Kirjoittaja Pateku »

Reitin tallennukseen sportstracker sovellus on näppärä. Sportstrackerin nettisivuilta voi selaimen avulla ladata kuljettu reitti gpx tiedostona ja tuon gpx tiedoston voi importata moneen karttasovellukseen. Esim b-bark karttasovellukseen. Sportstarckerin premium versioon saa ainakin Suomen ja Norjan maastokartat.
tiku
Viestit: 516
Liittynyt: 09 Touko 2012 21:10

Re: Missä kännykässä?

Viesti Kirjoittaja tiku »

Veljmies kirjoitti:Missä kännyssä on kompassi? Toimiiko se karttasovelluksen kanssa samoin kuin gepsissä?
GsmArenan mukaan yli puolessa viime aikojen kännyistä on kompassi.

Oruxmapsissa kartan voi säätää kääntyväksi kompassin mukaan, mutta ainakin minun kokeilussa tulos on ihan levoton.

Toinen vaihtoehto Oruxmapsissa on säätää sovellus näyttämään pitkulaisen kolmion mallinen suuntasektori, kuin taskulampun valokeila, kompassisuunnan mukaan. Silloin rintamasuunnan kartalla näkee paikallaan ollessakin, vaikka kartta olisi asetettu pohjoinen ylös tai gps-suunnan mukaan.
zag
Viestit: 480
Liittynyt: 03 Loka 2008 14:16
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja zag »

---
Viimeksi muokannut zag, 19 Tammi 2019 13:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lyde
Viestit: 185
Liittynyt: 07 Helmi 2006 21:52

Viesti Kirjoittaja Lyde »

Jos palataan alkuperäiseen kysymykseen niin mielipiteeni on että oikea GPS-laite vs. älykännykkä niin oikea GPS-laite vie voiton. Kun otetaan huomioon toimintavarmuus eräolosuhteissa (toiminta pakkasessa,iskunkestävyys ym.) En omista oikeaa Gepsiä, mutta työssäni olen käyttänyt vuosia älykännykkäsovellusta maastopaikannukseen. Kartat siinä toimii online tai offline- muodossa.
Älykännyn käyttö useampi tunti pakkasessa tai kesällä vesisateessa on aikamoista turaamista.
Akku loppuu nopeasti, kosketusnäyttö jämähtää tai vilisee ja pätkii vallattomasti jne... OIkea Gepsin täytyy/uskon toimivan paljon luotettavammin vaikka omaa kokemusta niistä laitteista ei ole.

Jos erävaelluksen pääsääntöinen suunnistaminen perustuu gepsin käyttöön niin hommaisin oikean sellaisen. Tulevan kesän vaelluksen kartat ajattelin ladata kännyn muistikortille ja kokeilla miten toimii kesäolosuhteissa. Ehkäpä käynnistän puhelimen muutaman kerran, mutta varsinainen suunnistaminen tapahtuu paperikartalla ja kompassilla. Enkä ota mitään powerpankkia mukaan, katotaan miten akku kestää kun puhelin pääsääntöisesti suljettu.

Joku tämän ketjun kirjoittaja mainitsi Sport Trackerin käytöstä. Toimiikos se kännykkäverkon ulkopuolella ??? Saako sen sovelluksen ympättyä toimimaan jollain maastokarttapohjalla ?? Itse käytin Sport Trackeria muutama vuosi takaperin mutta en silloin tutustunut mahd. offline-toimintaan.
Vastaa Viestiin