Fjellpulken vetoaisan kuljetusasento

invader
Viestit: 281
Liittynyt: 05 Tammi 2014 23:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja invader »

Mittailin sen alumiiniosan leveyttä. Sisämitta noin 30 cm tai vähän alle siitä kohta mistä lähtee taittumaan.

Täällä Mounting of Fjellpulken Classic Barnepulk on video, jonka lopussa näkyy että aisa on käännetty pulkan alle.

Sen verran paljon asia rupesi kiinnostamaan että lähetin heille kysymyksen siiitä miten päin systeemi on suunniteltu.


varsijousi
Viestit: 1211
Liittynyt: 06 Helmi 2006 22:22

Viesti Kirjoittaja varsijousi »

Tuosta nyt varsinainen ähellys syntyy, jos aisat pitää saada pulkan alle, varsinkin kuormattuna ja vielä työntää vaikkapa farmariauton tavaratilaan. Aisat liukuvat huonommin tavaratilassakin, kuin pulkan pohja.
Avatar
Pepi
Viestit: 7437
Liittynyt: 23 Tammi 2006 18:16

Viesti Kirjoittaja Pepi »

Ehkä lastenahkio työnnetään tavaratilaan yleensä enintään osittain kuormattuna...
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
Aaro
Viestit: 2458
Liittynyt: 12 Tammi 2010 16:30

Viesti Kirjoittaja Aaro »

Pepi kirjoitti:Ehkä lastenahkio työnnetään tavaratilaan yleensä enintään osittain kuormattuna...
Tai onko tilanteita, joissa lapsi istuisi pulkassa aisa alle taitettuna kuten tunturin rinne lepotauolla - ei karkaisi alamäkeen.
invader
Viestit: 281
Liittynyt: 05 Tammi 2014 23:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja invader »

Pepi kirjoitti:Ehkä lastenahkio työnnetään tavaratilaan yleensä enintään osittain kuormattuna...
Tuulilasikin voi olla esteenä.
LauriA
Viestit: 840
Liittynyt: 14 Tammi 2017 17:19

Viesti Kirjoittaja LauriA »

Onko näin että nämä ääripään ahkioiden aisat kääntyy vain alle ja 90-kulmaan ylös? Väliin jääviin aisa kääntyy myös päälle?
Taidan vaan irroittaa aisat kun pulkkaa takakonttiin alan survomaan.
invader
Viestit: 281
Liittynyt: 05 Tammi 2014 23:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja invader »

188 on 50 cm leveä ja muut Xplorerit 43 cm .Tuohan voi selittää tämän arvoituksen.

Lisäksi norjalaisessa web-versiossa on tällainen maininta "Utskiftbare meier gjelder ikke Xplorer 188." Englanninkielisessä versiossa sanotaan (vaan ei 188:n kohdalla) "...and the runners are replaceable (except on Xplorer 188)." Melkoista salapoliisityötä näiden kanssa.
LauriA
Viestit: 840
Liittynyt: 14 Tammi 2017 17:19

Viesti Kirjoittaja LauriA »

Ei ota selvää. Tuo 43cm vs. 50cm taitaa olla suurin syy ongelmaan.
invader
Viestit: 281
Liittynyt: 05 Tammi 2014 23:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja invader »

"Runnerit" lienee jalakset. Hyvin hankala vertailla FP:n eroja nettisivun tietojen perusteella.
LauriA
Viestit: 840
Liittynyt: 14 Tammi 2017 17:19

Viesti Kirjoittaja LauriA »

Joku liukupinta niin vois olla nekin
invader
Viestit: 281
Liittynyt: 05 Tammi 2014 23:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja invader »

FP:ltä tuli vastaus web-kyselyyn jopa joulunpyhinä.

Systeemi on suunniteltu niin, että aisa lähtee ensin yläviistoon ja sitten vaakaan. Syynä on että ahkio on stabiilimpi vetää näin asennettuna. Vetoon tarvittavaan voimaan ei vaikuta ja kääntymiseen vain vähän ("should not make much difference").

Mitä tuo stabiilisuus sitten käytännössä tarkoitaa jää nähtäväksi seuraavalla reissulla. Onkohan aisa tukevampi näin eikä vääntyile sivusuunnassa ähiön päässä? Silloin luulisi vaikuttavan kääntymiseenkin.

Lisäksi kommentti jota en ihan ymmärtänyt: "Also, if the lockig rings of the shaft should happen to slide off during us the shaft want collapse." En ole huomannut niiden liukuvan ajon aikana päältä, jos tuossa sitä tarkoitetaan. Mutta jos ne liukuisivat pois, niin suositellussa asennuksessa aisa ei mene linkkuun niin helposti, koska se taitttuu alaspäin. Ehkä tuossa on joku turvallisuustekijä takana (ei tule klappia ahkion ja hiihtäjän väliin esimerkiksi jyrkässä kohdassa).

Sitten merkittävä huononnus. Aisa ei enää taivu ähkiön päälle kokonaan, eikä kunnolla allekaan. Ne pitää irrottaa kuljetuksen ajaksi. Tuossa on aina se riski että ne unohtuvat johonkin.
varsijousi
Viestit: 1211
Liittynyt: 06 Helmi 2006 22:22

Viesti Kirjoittaja varsijousi »

Vikkelästi vastasivat, nuo valmistajat :lol: , hyvä niin. Tehdaslogiikka merkitsee kohdallani sitä, että joutuisin irrottamaan aisat aina ahkiosta autokuljetuksen ajaksi.

Tuo ainakin sata vuotta vanha ja kehnosti kiinnitettävä solkisysteemi(aikansa eläneenä) on varsin hankala (jos jää löysälle, aisa irtoaa muovikupistaan ja ohjaukseen tulee klappia eikä sovitus salli kireämpäänkään reikään "vyösolkea" kiristää), siksi tekisinkin sen aina ja vain yhden kerran/reissu.

"Minoon pohojalaanen ja pohojalaanen on aina oikias, son silloonkin oikias vaikk`olis vääräs ja muut oikias" :roll:. Vedän vast´edeskin FB:tä mutka ylöspäin,hikisenä, huumorilla ja sitkeydellä.

Ne, joilla on momenttivarsien räkninkitaito, fundeeratkaapa kumpi tapa on vinoa rinnettä poikittain hiihdettäessä parempi, ts ahkion pystyssä pysyminen, jos painopiste on kiinnityskohdan ala- tai yläpuolella ja mutka ylös-tai alaspäin, vai onko merkitystä edes teoriassa?. Nyt tämä sai jo arvoansa isomman merkityksen koko ahkion veto.
varsijousi
Viestit: 1211
Liittynyt: 06 Helmi 2006 22:22

Viesti Kirjoittaja varsijousi »

Kardinaalivirhe: vedän vast´edeskin mutka ALASPÄIN
kpa
Viestit: 31
Liittynyt: 04 Loka 2013 07:19

Viesti Kirjoittaja kpa »

Itse olen vetänyt Fjellpulkeneitani ohjeistuksen mukaan mutka ylöspäin. Ohjeen syyksi olen uskotellut tuon stabiilisuusjutun viistorinteessä tai alaspäin kurvaillessa, ettei lähtisi kerimään. Perusteluita en ole hakenut testaamalla enkä fysiikkaa laskemalla (tokkopa olisin kyennyt), vaan lähinnä mielessäni yksinkertaisella happotestillä: jos aisat lähtisivätkin kiinnityskohdasta suoraan ylöspäin (90 astetta=vertikaalisti) vs. täysin vaakasuuntaan (horisontaalisti), niin edellinen pitäisi ahkion luullakseni paremmin viistossa pystyssä ja tätä tuolla FP:n suosituksella ehkä haetaan. No eri asia sitten on, missä määrin tuolla on käytännön merkitystä...
Micke
Viestit: 2344
Liittynyt: 30 Maalis 2011 14:15
Paikkakunta: Maalla

Viesti Kirjoittaja Micke »

Fjellpulkenin aisojen kiinnitys kestää sen alle 5 minuuttia ja irroitus varmaan 2 minuuttia, noilla ajoilla ei ole kyllä mitään merkitystä retkille lähdössä. Enkä kyllä usko, että aisojen asennolla olisi mitään merkitystä myöskään veto-ominaisuuksiin, paitsi juuri tuo, jos varmistusrinkulat sattuvat liukumaan pois liitoksesta, niin taittuvatko aisat vai ei. Tätä rinkuloiden irtamista vain harvoin tapahtuu, kun pikemminkin ne kiristyvät päivien mittaan.

Kun tuo aisojen mutka on "täysin jäykkä", niin kuvittelisi että silloin aisat käyttäytyisivät täysin samoin, kuin suoraan pisteen A ja B välillä kulkevat aisat. Enemmän sivurinteissä vetoon vaikuttaa kiinteäksi tehty kiinnitys vetovyöhön, jolla on jo sitten oikeasti merkitystä siihen lähteekö pulkka pyörimään vai ei....
"This is my nature, who I am
If you don´t like it, here I stand"
Vastaa Viestiin