Fjellpulken vetoaisan kuljetusasento
Mittailin sen alumiiniosan leveyttä. Sisämitta noin 30 cm tai vähän alle siitä kohta mistä lähtee taittumaan.
Täällä Mounting of Fjellpulken Classic Barnepulk on video, jonka lopussa näkyy että aisa on käännetty pulkan alle.
Sen verran paljon asia rupesi kiinnostamaan että lähetin heille kysymyksen siiitä miten päin systeemi on suunniteltu.
Täällä Mounting of Fjellpulken Classic Barnepulk on video, jonka lopussa näkyy että aisa on käännetty pulkan alle.
Sen verran paljon asia rupesi kiinnostamaan että lähetin heille kysymyksen siiitä miten päin systeemi on suunniteltu.
-
- Viestit: 1211
- Liittynyt: 06 Helmi 2006 22:22
188 on 50 cm leveä ja muut Xplorerit 43 cm .Tuohan voi selittää tämän arvoituksen.
Lisäksi norjalaisessa web-versiossa on tällainen maininta "Utskiftbare meier gjelder ikke Xplorer 188." Englanninkielisessä versiossa sanotaan (vaan ei 188:n kohdalla) "...and the runners are replaceable (except on Xplorer 188)." Melkoista salapoliisityötä näiden kanssa.
Lisäksi norjalaisessa web-versiossa on tällainen maininta "Utskiftbare meier gjelder ikke Xplorer 188." Englanninkielisessä versiossa sanotaan (vaan ei 188:n kohdalla) "...and the runners are replaceable (except on Xplorer 188)." Melkoista salapoliisityötä näiden kanssa.
FP:ltä tuli vastaus web-kyselyyn jopa joulunpyhinä.
Systeemi on suunniteltu niin, että aisa lähtee ensin yläviistoon ja sitten vaakaan. Syynä on että ahkio on stabiilimpi vetää näin asennettuna. Vetoon tarvittavaan voimaan ei vaikuta ja kääntymiseen vain vähän ("should not make much difference").
Mitä tuo stabiilisuus sitten käytännössä tarkoitaa jää nähtäväksi seuraavalla reissulla. Onkohan aisa tukevampi näin eikä vääntyile sivusuunnassa ähiön päässä? Silloin luulisi vaikuttavan kääntymiseenkin.
Lisäksi kommentti jota en ihan ymmärtänyt: "Also, if the lockig rings of the shaft should happen to slide off during us the shaft want collapse." En ole huomannut niiden liukuvan ajon aikana päältä, jos tuossa sitä tarkoitetaan. Mutta jos ne liukuisivat pois, niin suositellussa asennuksessa aisa ei mene linkkuun niin helposti, koska se taitttuu alaspäin. Ehkä tuossa on joku turvallisuustekijä takana (ei tule klappia ahkion ja hiihtäjän väliin esimerkiksi jyrkässä kohdassa).
Sitten merkittävä huononnus. Aisa ei enää taivu ähkiön päälle kokonaan, eikä kunnolla allekaan. Ne pitää irrottaa kuljetuksen ajaksi. Tuossa on aina se riski että ne unohtuvat johonkin.
Systeemi on suunniteltu niin, että aisa lähtee ensin yläviistoon ja sitten vaakaan. Syynä on että ahkio on stabiilimpi vetää näin asennettuna. Vetoon tarvittavaan voimaan ei vaikuta ja kääntymiseen vain vähän ("should not make much difference").
Mitä tuo stabiilisuus sitten käytännössä tarkoitaa jää nähtäväksi seuraavalla reissulla. Onkohan aisa tukevampi näin eikä vääntyile sivusuunnassa ähiön päässä? Silloin luulisi vaikuttavan kääntymiseenkin.
Lisäksi kommentti jota en ihan ymmärtänyt: "Also, if the lockig rings of the shaft should happen to slide off during us the shaft want collapse." En ole huomannut niiden liukuvan ajon aikana päältä, jos tuossa sitä tarkoitetaan. Mutta jos ne liukuisivat pois, niin suositellussa asennuksessa aisa ei mene linkkuun niin helposti, koska se taitttuu alaspäin. Ehkä tuossa on joku turvallisuustekijä takana (ei tule klappia ahkion ja hiihtäjän väliin esimerkiksi jyrkässä kohdassa).
Sitten merkittävä huononnus. Aisa ei enää taivu ähkiön päälle kokonaan, eikä kunnolla allekaan. Ne pitää irrottaa kuljetuksen ajaksi. Tuossa on aina se riski että ne unohtuvat johonkin.
-
- Viestit: 1211
- Liittynyt: 06 Helmi 2006 22:22
Vikkelästi vastasivat, nuo valmistajat , hyvä niin. Tehdaslogiikka merkitsee kohdallani sitä, että joutuisin irrottamaan aisat aina ahkiosta autokuljetuksen ajaksi.
Tuo ainakin sata vuotta vanha ja kehnosti kiinnitettävä solkisysteemi(aikansa eläneenä) on varsin hankala (jos jää löysälle, aisa irtoaa muovikupistaan ja ohjaukseen tulee klappia eikä sovitus salli kireämpäänkään reikään "vyösolkea" kiristää), siksi tekisinkin sen aina ja vain yhden kerran/reissu.
"Minoon pohojalaanen ja pohojalaanen on aina oikias, son silloonkin oikias vaikk`olis vääräs ja muut oikias" . Vedän vast´edeskin FB:tä mutka ylöspäin,hikisenä, huumorilla ja sitkeydellä.
Ne, joilla on momenttivarsien räkninkitaito, fundeeratkaapa kumpi tapa on vinoa rinnettä poikittain hiihdettäessä parempi, ts ahkion pystyssä pysyminen, jos painopiste on kiinnityskohdan ala- tai yläpuolella ja mutka ylös-tai alaspäin, vai onko merkitystä edes teoriassa?. Nyt tämä sai jo arvoansa isomman merkityksen koko ahkion veto.
Tuo ainakin sata vuotta vanha ja kehnosti kiinnitettävä solkisysteemi(aikansa eläneenä) on varsin hankala (jos jää löysälle, aisa irtoaa muovikupistaan ja ohjaukseen tulee klappia eikä sovitus salli kireämpäänkään reikään "vyösolkea" kiristää), siksi tekisinkin sen aina ja vain yhden kerran/reissu.
"Minoon pohojalaanen ja pohojalaanen on aina oikias, son silloonkin oikias vaikk`olis vääräs ja muut oikias" . Vedän vast´edeskin FB:tä mutka ylöspäin,hikisenä, huumorilla ja sitkeydellä.
Ne, joilla on momenttivarsien räkninkitaito, fundeeratkaapa kumpi tapa on vinoa rinnettä poikittain hiihdettäessä parempi, ts ahkion pystyssä pysyminen, jos painopiste on kiinnityskohdan ala- tai yläpuolella ja mutka ylös-tai alaspäin, vai onko merkitystä edes teoriassa?. Nyt tämä sai jo arvoansa isomman merkityksen koko ahkion veto.
-
- Viestit: 1211
- Liittynyt: 06 Helmi 2006 22:22
Itse olen vetänyt Fjellpulkeneitani ohjeistuksen mukaan mutka ylöspäin. Ohjeen syyksi olen uskotellut tuon stabiilisuusjutun viistorinteessä tai alaspäin kurvaillessa, ettei lähtisi kerimään. Perusteluita en ole hakenut testaamalla enkä fysiikkaa laskemalla (tokkopa olisin kyennyt), vaan lähinnä mielessäni yksinkertaisella happotestillä: jos aisat lähtisivätkin kiinnityskohdasta suoraan ylöspäin (90 astetta=vertikaalisti) vs. täysin vaakasuuntaan (horisontaalisti), niin edellinen pitäisi ahkion luullakseni paremmin viistossa pystyssä ja tätä tuolla FP:n suosituksella ehkä haetaan. No eri asia sitten on, missä määrin tuolla on käytännön merkitystä...
Fjellpulkenin aisojen kiinnitys kestää sen alle 5 minuuttia ja irroitus varmaan 2 minuuttia, noilla ajoilla ei ole kyllä mitään merkitystä retkille lähdössä. Enkä kyllä usko, että aisojen asennolla olisi mitään merkitystä myöskään veto-ominaisuuksiin, paitsi juuri tuo, jos varmistusrinkulat sattuvat liukumaan pois liitoksesta, niin taittuvatko aisat vai ei. Tätä rinkuloiden irtamista vain harvoin tapahtuu, kun pikemminkin ne kiristyvät päivien mittaan.
Kun tuo aisojen mutka on "täysin jäykkä", niin kuvittelisi että silloin aisat käyttäytyisivät täysin samoin, kuin suoraan pisteen A ja B välillä kulkevat aisat. Enemmän sivurinteissä vetoon vaikuttaa kiinteäksi tehty kiinnitys vetovyöhön, jolla on jo sitten oikeasti merkitystä siihen lähteekö pulkka pyörimään vai ei....
Kun tuo aisojen mutka on "täysin jäykkä", niin kuvittelisi että silloin aisat käyttäytyisivät täysin samoin, kuin suoraan pisteen A ja B välillä kulkevat aisat. Enemmän sivurinteissä vetoon vaikuttaa kiinteäksi tehty kiinnitys vetovyöhön, jolla on jo sitten oikeasti merkitystä siihen lähteekö pulkka pyörimään vai ei....
"This is my nature, who I am
If you don´t like it, here I stand"
If you don´t like it, here I stand"