Ihmisravinto

IkiHonka
Viestit: 5848
Liittynyt: 11 Tammi 2006 23:42
Paikkakunta: Hundrakommun

Ihmisravinto

Viesti Kirjoittaja IkiHonka »

Pistänpä lusikkani tähänkin soppaan, kun nousi taas mieleeni. Litokairassa tuota hieman pienellä porukalla jo käsiteltiin, kun eräs meistä oli jättänyt liharuoan pois ja siirtynyt kasvismuonaan.

Eipä siinä mitään, jokainen tekee omalla kohdallaan tässä asiassa kuten parhaaksi näkee. Jotenkin on vain tullut sellainen tunne, että asia on muodostunut enemmän tai vähemmän muotiasiaksi. No enivei, Ikis on moniruokainen ja jatkaa samalla linjalla puputtaen kaikkea syötäväksi kelpaavaa maistuvuuden mukaan jättäen toki valikoimasta pois tietämänsä rauhoitetut ja uhanalaiset lajit.

Ihmisen ruuansulatus on vuosituhansien aikana muodostunut nykyisenlaiseksi moniruokaiseksi, joten en edes aio omalta osaltani väkisin muuttaa sitä yhden ihmisiän aikana, kun ei siihen edes ole tarvetta. Vihannekset, juurekset ja hedelmät maistuvat Ikikselle hyvin, kunhan joukkoon saa kalaa, possua, siipikarjaa, lamasta. Nautakin menee, mutta se on mielestäni yliarvostettua (makuasia sekin) ja usein porukassa päädyn johonkin muuhun vaihtoehtoon kuin muut häränpihveineen.

Tuossa on ihan pätevän tuntuinen artikkeli asian tiimoilta:
https://www.duodecimlehti.fi/lehti/2011/17/duo99736


Tämä postaus ei ole tarkoitettu vähättelemään kasvisravintoon päätyneitä, joten rauha ja rinnakkaiselo jatkukoon. Ainoa mikä Ikistä saattaa joskus hieman asiassa häiritä, on se, että jos huomaan kasvissyönnin motiivina olevan ylikorostuneen eettisyyden, joka hipoo ortodoksista puhdasoppisuutta ja aatteen levittämistä ainoana oikeana...


"Mies menee ja mies tulee ja mies vastaa itse kulkemisistansa"
Ikis the I
ikihonka koiranhäntä hotmail piste com ikihonka koiranhäntä hotmail piste com ikihonka koiranhäntä hotmail piste
Paimenpoika
Viestit: 183
Liittynyt: 09 Kesä 2015 13:26

Viesti Kirjoittaja Paimenpoika »

Olin aikoinaan viisi vuotta kasvissyöjä. Nykyään olen sekasyöjä, mutta syön vain itse kasvattamaani lihaa, joka kasvaa luonnonlaitumella tai omasta pihasta kerätyllä ruoholla.

En usko, että kukaan on kasvissyöjä sen vuoksi, että kasvisruoka olisi paremman makuista kuin liharuoka. Samoin uskon harvassa olevan niiden, jotka syövät kasvisruokaa vain sen terveellisyyden vuoksi. Punaista lihaa painottava ruokavalio on kuitenkin tutkitusti epäterveellisempi kuin monipuolisempi ja enemmän kasviksia sisältävä ruokavalio. Lihansyönnin määrää ei voi perustella siten terveysvaikutuksilla, kun kasvisten lisääminen päinvastoin edistää hyvinvointia ja pidentää elinikää.

Kasvissyönnin taustalla vaikuttavat yleensä kaksi perustetta. Ensimmäinen on tuotantoeettinen, joka oli omalta kohdaltani alkuperäinen syy ryhtyä kasvissyöjäksi. Toinen on ympäristönäkökulma. Yksinkertainen tosiasia on, että syömme enemmän lihaa kuin maapallon ekologinen kantokyky kestäisi tuottaa. Katso esimerkiksi: Linkki 1 tai Linkki 2.

Suomalaiset syövät keskimäärin vähemmän lihaa kuin muut eurooppalaiset. Suomalaisten lihankulutus on kuitenkin kolminkertaistunut 1960-luvulta eikä trendi osoita hiipumisen merkkejä. Uskookohan kovin moni todella tarvitsevansa (osana ihmiselle luontaista sekaruokavaliota) moninkertaisesti lihaa vaikkapa 1960-luvun suomalaiseen verrattuna? Sinunkaan ruoansulatuksesi ei kaipaa moista lihamäärää. Eivät meidän poskihampaamme sentään aivan kartionmuotoiset ole.
IkiHonka
Viestit: 5848
Liittynyt: 11 Tammi 2006 23:42
Paikkakunta: Hundrakommun

Viesti Kirjoittaja IkiHonka »

Paimenpoika kirjoitti:... Uskookohan kovin moni todella tarvitsevansa (osana ihmiselle luontaista sekaruokavaliota) moninkertaisesti lihaa vaikkapa 1960-luvun suomalaiseen verrattuna? Sinunkaan ruoansulatuksesi ei kaipaa moista lihamäärää. Eivät meidän poskihampaamme sentään aivan kartionmuotoiset ole.
Tuo määrään huomion kiinnittäminen olikin hyvä pointti. Suomalaisen ns. elintaso ts. keskimääräinen vaurastuminen, sekä tarjonnan lisääntyminen ovat mahdollistaneet herkkuttelut sekä kasvanut mielikuvamainonta edelleen ruokkinut siihen sortumista. Nuorissakin ihmisissä on nykyisin runsaasti ylensyöneitä kohta amerikan malliin. Jenkkakahvoja ihmisillä ei juuri 60-luvulla näkynyt - nyt se alkaa olemaan paremminkin sääntö kuin poikkeus.

Annoskokoja olisi järkevä pienentää reippaastikin. Pitäisi mennä kehon tarpeen, eikä mielihalujen mukaan määrien suhteen. Kun vielä huolehtii annoksien riittävästä monipuolisuudesta, niin niiden rajojen puitteissa voi sallia itselleen pienimuotoista herkutteluakin.
"Mies menee ja mies tulee ja mies vastaa itse kulkemisistansa"
Ikis the I
ikihonka koiranhäntä hotmail piste com ikihonka koiranhäntä hotmail piste com ikihonka koiranhäntä hotmail piste
hannes
Viestit: 10799
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

Ihminen on kehittynyt sekaravinnon käyttäjäksi. Yo.linkit sen hyvin kuvaavat.
Se kuitenkin on järjellistä että korkean kehityksen maissa jo oman terveyden kannalta lihansyöntiä kannattaa vähentää -, ennemmin panostaa laatuun alkutuotannosta lautaselle asti.

Omituisia villityksiä ja hokemia on liikkeellä, pääteemana aina eläinperäisten tuotteiden kieltäminen. Kellä eettinen puoli hankaa vastaan , ymmärrän paremmin mutta ilmaston kannalta teot ovat ristiriitaisia jo siltä kannalta että kielletään liha mutta lennetään kaukomaille lomille.

Syödään riisiä ja pastaa, vaikka peruna raintoarvoiltaan ja ilmaston/ympäristön kannalta hakkaa moninkertaisesti edellä mainitut.

Jos kotieläimistä luovutaan , niin ruoka loppuu. Tarkoitan nyt kotimaan tilannetta.
Monissa muissa maissa eläintuotanto on kylläkin mennyt sairaalle tasolle joka suhteessa.

Muistuttaisin vielä kerran vegaaneja, että myös kasvinviljelyssä linnut, jänikset ja muut pienemmät eliöt kärsivät ja kuolevat. Tietysti jos otetaan kuokka käteen, säästyvät linnunpesät ja jäniksenpojat. Monestako siihen on?
Avatar
OS
Viestit: 8147
Liittynyt: 28 Helmi 2006 19:19
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja OS »

Pieni välikevennys aiheen otsikkoon liittyen:

Mikä on kannibaalin mieliruokaa?
No tietysti ihmissushi. :oops:
hannes
Viestit: 10799
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

^Suosi suomalaista ohjeessa h-kirjain jää sushista pois :lol:
lepposasti
Viestit: 293
Liittynyt: 14 Maalis 2011 15:36

Viesti Kirjoittaja lepposasti »

Syököön itse kukin mitä haluaa, mutta nämä perustelut tyylliin "ihminen on kehittynyt sekasyöjäksi vuosituhansien kuluessa" kyllästyttävät. Miksei voi vain todeta, että pitää niin paljon lihasta ja makkarasta ettei halua siitä luopua tai edes kokeilla muuta. Ei me kaikki olla enää metsästäjä-keräilijöitäkään, vaikka sellaisiksi kehityttiin. :wink:
Itse olen sekasyöjä läninnä laiskuuttani ja vanhasta tottumuksesta. Naudan- ja sianlihasta en ole koskaan jostain syystä pitänyt, ostan niitä ehkä pari kertaa vuodessa, jälkimmäistä vain jouluna. Enimmäkseen syön kalaa & kanaa ja yhä enemmän papuja ja kasviksia, kun niitä on nykyään helposti saatavilla. Maitotuotteita käytän kyllä runsaasti.
hannes
Viestit: 10799
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

Asia nyt on vaan niin hampaiston ja ruuansulatuksen kannalta, että ihminen on sekasyöjä. Ainakaan itse en sillä perusteella lihaa syö, maku ja proteiini ratkaisevat.
Itse syön nautaa ja sikaa eniten . Kanaa vain satunnaisesti. Kalaa silloin tällöin-kerran pari viikossa.

Pitääpä tutkia netistä, saisko poronlihaa tilattua kotiin asti. Kun säät kylmenee , linja-auton tavaratila ei toivottavasti ole lämmitetty....
Avatar
OS
Viestit: 8147
Liittynyt: 28 Helmi 2006 19:19
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja OS »

Tämmöistä uutisoitiin muutama päivä sitten. Maitoa en ole juonut vuosikymmeniin, piimää en koskaan, juustoa syön paljon ja jugurttia silloin tällöin. Jugurtti voisi olla ehkä enemmänkin kuvioissa mukana.

https://www.lapinkansa.fi/hyvaelama/pii ... a-2299825/
Kullervo
Viestit: 997
Liittynyt: 10 Elo 2013 16:49
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Kullervo »

OS kirjoitti:Tämmöistä uutisoitiin muutama päivä sitten. Maitoa en ole juonut vuosikymmeniin, piimää en koskaan, juustoa syön paljon ja jugurttia silloin tällöin. Jugurtti voisi olla ehkä enemmänkin kuvioissa mukana.

https://www.lapinkansa.fi/hyvaelama/pii ... a-2299825/
Tämä oli hyvä uutinen piimäpojalle elikkäs minulle.
lepposasti
Viestit: 293
Liittynyt: 14 Maalis 2011 15:36

Viesti Kirjoittaja lepposasti »

Tässä kuunneltavaa kasvisravinnon proteiinien ym. riittävyyttä epäileville:
Miten urheilijan ja treenaajan kannattaisi syödä?
Vastaa Viestiin