Pitempi reissu

luuppi

Viesti Kirjoittaja luuppi »

dailymail kirjoitti:Keventäminen on syytä ottaa vakavasti. Olen sikäli hyvässä asemassa, että minulla varaa keventää reilusti sekä itsestä että varusteista. Jostain syystä tuo varusteiden keventäminen kiinnostaa enemmän vaikka itsestä saisi pois moninverroin enemmän ja halvemmalla.
Noinhan se menee; ehka siksi, etta varusteiden keventaminen (internet aikana) onnistuu sohvalla istuen, kun taas tuo toinen ei.
- taytyisi varmaan siirtya siihen(kin). Tosin vaelluksella pois putoava 2 kg ei talla kertaa ole tullut takaisin. Normaalisti siihen menee vain viikko (nestetasapainon "normalisoitumista"ko?)

kaptu

Viesti Kirjoittaja kaptu »

Olen itselleni määrännyt, että 9 kiloisen repun painon verran on kehostani talven aikana kadottava, että samanmoisen painoisella repullani voisin lähteä kevytvaeltamaan ensi kesänä :wink:
Lyde

Viesti Kirjoittaja Lyde »

Testosteronin täyttämä nuorten miesten reissu :D Jotain tuonsuuntaisia reissuja on itsekin tullut tehtyä joskus 20-25 v. sitten. Tosin silloin ei yritetty keventää varusteita noin paljoa eikä semmoisia varusteita kyllä ollutkaan hankittavissa. Nykyään ei ole enää halua eikä kykyä tuon tyylisiin runttausreissuihin.

Noitahan on hyvä kokeilla kesä- syyskeleissä. Talvella on pakko ottaa huomioon turvallisuus ja selviytyminen hengissä jos tulee jotain ongelmia eteen => varustemäärä kasvaa. Toivottavasti kukaan ei laske selviytymistä 112-sovelluksen ja toimivan kännykkäkentän varaan....
polarctis

Viesti Kirjoittaja polarctis »

Mahtava reissu, vaikka en itse tuolla tyylillä ole koskaan mennytkään!

Mielessä on kyllä käynyt Muotkan ylitys kevyellä varustuksella ja mahdollisimman paljon juosten.

Mun reissut ovat olleet lähinnä sellaisia, että rinkka täyteen ruokaa, vaatteita ja kalastusrojua. Sitten tieltä jorpakkon, leiri pystyyn ja siinä sitten kalastusta.
Jouni

Viesti Kirjoittaja Jouni »

Kiinnostavia pitkiä vaelluksia on viime vuosina tehty mukavan paljon. Joskus haaveilin kokoavani niistä tietopankin tänne nettiin. Jotain yksinkertaista Autiotuvat on-linen tyyliin: kuka, milloin, millainen reitti, lyhyt kuvaus, kartta, linkki lisätietoihin jos vain mahdollista, jotain tällaista. Mutta eipä ole löytynyt aikaa, eikä ole näköpiirissä että löytyisi.

Mahtava asia olisi tuollainen tietopankki. Nojatuolihaaveiluun ja oikean ulenman tavoitteeksi sorvaamiseen. Jos vain joku saa aikaiseksi, niin minultakin voi kysellä linkkejä/lehtiartikkelilähteitä toteutettuihin reissuihin.

Nyt kuitenkin keräsin pienen otoksen ihan tuoreimpia ja muuten viime vuosilta mieleen jääneitä pitkiä reissuja tämänpäiväiseen blogipostaukseeni. Englanniksihan minä blogiani kirjoitan, mutta siellä sinisellä olevat linkit viittaavat kaikki suomenkielisille sivuille. Mukana tietenkin mm. tämän ketjun aloitusaihe, eli Ossi Määtän ultralight-vaellus.
Jounin kirjamyymälä: Pitkät vaellukset, Kainuun ja Koillismaan retkeilyopas, Vaeltajan erämaat, Talviretkeilijän opas, Vaellustarinoita, Retkeilijän kansallispuistot, Pohjois-Suomen vaellusreitit, Suomen autiotuvat...
luuppi

Hieno avaus, Jouni. Olen jossain toisessa yhteydessa ajatellut/ ehdottanut gpx. tiedostojen pankkia tanne/ tai esim. blogiisi.

Niiden pohjalta olisi sitten tehtavissa eri yhdistelmia. Esim. Minnan ja Vesan "UKK* route from Koli to Kiilopää (1100km) ", jonka koko matkan "kokoon harsimiseen" patkittain minulla menee varmaan viela vuosia ( ja on sita muutama vuosi jo tehtykin). Seuraavaksi Suomi neidon "paa poikki" tyyliin Jussi-Juho& Lauri, ja sitten myos kasivarsi poikki (Kasivarren poikki kai viittaisi ita-lansi -suuntaiseen?) kayttaen Ossin reittia Puljusta etelaan pain "aihiona" ajatuksille ja tarkemmalle suunnittelulle.

Olisi paljon parempi pohja kuin jonkin Eurooppa-reitin seurailu, joissa A) ei aina olla eramaissa ja B) reittikin katoaa niiden kuntien kohdalla, joilla ei ole riittanyt kiinnostusta ja/tai rahaa

=========
* UKK huono esimerkki, siksi kun se on kartoilla eika siina mitaan gpx. apua tarvita
... erityisesti kun matkan varrelle tai lahelle osuvista autiotuvista tuo tieto (pisteina, ei reittina) on jo :D kootussa muodossa saatavilla
hannes

Viesti Kirjoittaja hannes »

Uudessa Retki-lehdessä on juttu Erno Saukon pitkästä kaamosvaelluksesta. Hieno tarina!
luuppi

Re: Pitempi reissu

Lahti kesalla, palasi talvella (-20 asteessa)
https://www.theguardian.com/world/2024/ ... iker-found

Tekstin perusteella "lappimainen"paikka, aloituspaikasta "oikealle tielle" 80 km.
OS

Re:

Viesti Kirjoittaja OS »

hannes kirjoitti: 30 Marras 2018 19:51 Uudessa Retki-lehdessä on juttu Erno Saukon pitkästä kaamosvaelluksesta. Hieno tarina!
... ja uudessa Latu & Polku-lehdessä Jounin juttu näistä pitkistä reissuista. Jutussa sivutaan myös pitkiä melontareissuja esim. Suomen rannikon Sinivalkonauha-melonta. Suomen "vetinen" länsiraja alkaa Kilpisjärveltä ja sieltä Virolahdelle asti meloneita mainitaan kaksi, kolmaskin tämän pitkän osuuden meloja on: https://museo.disec.fi/Yksa4/id/169398596887000?rd=0

Kukkolan melontataipaleen huipennuksena voi pitää hänen 50-vuotis juhlamelontaansa Kilpisjärveltä Tornioon ja sieltä rannikkoa pitkin Virolahdelle vuonna 1990. Matkaa kertyi kaikkiaan 1875 km. Matkan varrelle oli järjestetty useita etappeja mediatilaisuuksia varten
StefanG

Viesti Kirjoittaja StefanG »

luuppi kirjoitti: 06 Joulu 2024 09:00 Lahti kesalla,
Mistä lähtien lokakuu on kesä?
hannes

Viesti Kirjoittaja hannes »

Ainakin viime lokakuu tuntui enemmän kesältä kuin syksyltä - poislukien potun- ja perunannosto!
Vastaa Viestiin