Camino Santiago de Compostela

kaptu
Viestit: 1818
Liittynyt: 29 Elo 2012 15:32

Camino Santiago de Compostela

Viesti Kirjoittaja kaptu »

Henkisesti ja fyysisesti on jo hetken aikaa tuntunut siltä, että jos jotain suurta ja kaunista kuten 800 km pitkän pyhiinvaelluksen Espanjan Santiago de Compostelaan vielä halajaisi toteuttaa, sen kaltaista unelmaa ei kannattaisi enää kauaa vain tuumailla, vaan lieneisi aika "tarttua pruustukin varteen" :!:
Iän myötä tulleet lentopelot ja wähän kaikenlaiset pelot ja epävarmuuden tunteet vaan ovat alkaneet velloa päässä, eikä tämän kaltaisista fobioista enää kuuskymppisenä oikein helpolla pääse eroon..!
Mutta tänään koin aikamoisen ihmeen, kun itseäni monta kertaa hurjempi kaveri totesi, että hän on kyllä valmis heittämään mut autollaan Caminon lähtöpisteeseen, St-Jean-Pied-de-Portiin kokonaiset 3800 km, jos niikseen on, että unelmaani aivan oikeasti tahtoisin lähteä toteuttamaan.
Kyllähän tämmöinen tarjous pisti kokeneemmankin konkarin pään aikas pyörälle.. :roll:


luuppi
Viestit: 5544
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Kannattaa (vaimo pisteli menemaan 2014 loppukesasta). Matkaa on kuitenkin sen verran, etta jos joutuu ottamaan kylman ajan varusteita, niin lisapaino kylla tuntuu
- repun paino loppukesalla oli 8 kg, koska majoituksen osalta voi luottaa jarjestelyihin reitilla
- opuksiahan loytyy vino pino. Kaupallisten kustanteiden lisaksi taalta:
The Confraternity of Saint James | Step by Step to Santiago
https://www.csj.org.uk/

We are a UK-based charity established to promote the pilgrimage to the shrine of St James in Santiago de Compostela. We provide a range of information ...
kaptu
Viestit: 1818
Liittynyt: 29 Elo 2012 15:32

Viesti Kirjoittaja kaptu »

Toukokuun alkupuoli olisi minulle se sopivin aika aloittaa ihan ajallisestikin varsin pitkä camino :)
luuppi
Viestit: 5544
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Hyva ajoitus. Nuo mainitsemani julkaisut ovat vihkosen tapaisia ja niita on per reitin "legi"
- erityisen hyva puoli on se, etta kun ko. jarjesto on mukana organisoimassa palveluita (eritoten majoitusta) matkan varrella, niin paivityksetkin ehtivat sinne ennen uusien painosten ottamista isommista opuksista
heenu
Viestit: 10
Liittynyt: 26 Maalis 2009 11:14
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja heenu »

Kevät on hyvä aika caminolle. Itse olin huhti-toukokuu 2013 ja silloin vain sattui epätavallisen kylmä kevät ja varsinkin iltaisin meinasi tulla vilu. Ilmeisesti viimeisestä majapaikasta sain myös luteen puremia :shock: , mutta siitäkin selvittiin kunnialla. Muuten mahtava matka ja paljon mukavia muistoja. Rinkka painoi ilman eväitä n. 8,5 kg ja se oli minulle ihan sopiva kannettava.
Vihtahousu
Viestit: 213
Liittynyt: 02 Helmi 2006 20:54

Viesti Kirjoittaja Vihtahousu »

Jos lähtee Caminolle St-Jean-Pied-de-Port:sta pitää ottaa huomioon, että ensimmäisestä kävelypäivästä tulee pitkä ja raskas. Ensimmäiset 17 km ylämäkeä ja seuraava majapaikka Espanjan puolella vasta Pyreneiden toisella puolella – paitsi jos voi yöpyä välillä teltassa.

Ilman ruokatarvikkeita minun reppuni painoi noin 6 kiloa. Eräät näyttivät selviytyvän vähemmälläkin painolla. Ruokaa, halpoja majapaikkoja ja mahdollisuuksia pyykkiin ym. peseytymisiin on tarjolla runsaasti. Parasta ottaa myös huomioon, että oikeat ateriat syödään vasta illalla.
Jos maailma ei hymyile minulle, minä hymyilen maailmalle.
hese24
Viestit: 105
Liittynyt: 10 Marras 2008 09:13

Viesti Kirjoittaja hese24 »

Keväät eivät kuitenkaan ole veljiä keskenään, kevät 2008 samaisella caminolla oli todella kylmä. Jouduimme jopa ostamaan lisää vaatetta matkan varrelta. Kesäkuun puolella sää oli sitten jo ihan toinen. Viime kevät oli Nortella kylmä, tosin olimme liikkeellä jo maaliskuun puolella. Kylmyys ei ole ollut ongelma itse vaelluksella, vaan majapaikoissa, joissa lämmitystä ei välttämättä ole tai sitä on vain muutaman tunnin illalla.
luuppi
Viestit: 5544
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Kannattaa katsoa, reititykseen, myos Primitivo, joka seurailee rannikkoa (korkeusero) ja ylittaa Pyrenit vasta kohden loppua
"kevät oli Nortella kylmä"
hese24
Viestit: 105
Liittynyt: 10 Marras 2008 09:13

Viesti Kirjoittaja hese24 »

luuppi kirjoitti:Kannattaa katsoa, reititykseen, myos Primitivo, joka seurailee rannikkoa (korkeusero) ja ylittaa Pyrenit vasta kohden loppua
"kevät oli Nortella kylmä"
Laitetaan eloa tähän ketjuun. Ehdimme kävellä Norten loppuun helmi-maaliskuussa juuri ennen koronasulkua. Jos kiinnostaa, niin blogi löytyy osoitteesta:
https://pyhiinvaellus.wordpress.com/202 ... si-bilbao/

Tällä kertaa talvi ei ollut niin kylmä kuin kevät pari vuotta sitten.
Vastaa Viestiin