Auton taakkatelineillä kuljetettava vene
Auton taakkatelineillä kuljetettava vene
Olisiko vinkkejä veneestä joka soveltuisi kattotelineillä kuljetettavaksi? Pituus ei ole ongelma, mutta leveys voipi olla, samoin kattotelineiden kantavuus on kaiketi vain luokkaa 50-60 kg. Onkohan moisia ollenkaan vai onko kanootti ainoa ratkaisu ja kulkimen pitäisi kantaa ainakin 3 ihmistä varusteineen ja moottorille olisi myös oltava paikka. Kumiveneet tai koottavat putkirunkoiset ei ole nyt mielessä.
http://www.riverhawkboats.com/images/13 ... .2_000.jpg
Oma paino 46 kg, kantavuus 390 paunaa (lb) ja syvays 10 cm.
Moottorisuositus 5 heppaa (olisko niin, etta leveys lisaa vastusta?; linnustajien suosima, kun vie myos mataliin vaijy-paikkoihn)
Seuraavaan malliin mahtuisi ukkojen lisaksi (kantavuuden puolesta) jo varusteetkin; meneeko viela taakkatelineeseen?
SPECIFICATIONS
LENGTH 15' 2"
BEAM 44 "
DRAFT 4" - 5 "
WEIGHT 120 lbs.
CAPACITY 3 persons or 500 lbs.
625 lbs. persons, motors, gear
H.P. RATING 4 hp - 10 hp
Oma paino 46 kg, kantavuus 390 paunaa (lb) ja syvays 10 cm.
Moottorisuositus 5 heppaa (olisko niin, etta leveys lisaa vastusta?; linnustajien suosima, kun vie myos mataliin vaijy-paikkoihn)
Seuraavaan malliin mahtuisi ukkojen lisaksi (kantavuuden puolesta) jo varusteetkin; meneeko viela taakkatelineeseen?
SPECIFICATIONS
LENGTH 15' 2"
BEAM 44 "
DRAFT 4" - 5 "
WEIGHT 120 lbs.
CAPACITY 3 persons or 500 lbs.
625 lbs. persons, motors, gear
H.P. RATING 4 hp - 10 hp
Ensimmäinen rajoite on autolle sallittu kattokuorma. Monilla automalleilla se on hävettävän pieni ja määräytynyt sellaiseksi ilmeisesti jousituksen ja kaarreajo-ominaisuuksien takia. Omalle pikku farkulleni sallittu sata kiloa on osoittautunut riittäväksi.
Jos autolle sallitaan riittävästi kattokuormaa, sen taakkatelineen kiinnikkeiden pitää kestää se. Silloin niihin voinee saada erilaisia taakkatelineitä. Sellaisenkin, joka on yhtä leveä kuin autokin. Tosin Minilexin mukaan tätä leveysrajoitusta ei sovelleta veneeseen. Silloin tulee vastaan suurin tieliikenteessä sallittu leveys, jota vene tuskin ylittää.
Autoni leveys on luokkaa 170, kattokaiteiden väli 100 ja taakkatelineen orsien pituus 130 cm. Vesikulkuneuvoni ei tosin ole levein tai painavin lasti, jota sillä olen kuljetellut.
Jos autolle sallitaan riittävästi kattokuormaa, sen taakkatelineen kiinnikkeiden pitää kestää se. Silloin niihin voinee saada erilaisia taakkatelineitä. Sellaisenkin, joka on yhtä leveä kuin autokin. Tosin Minilexin mukaan tätä leveysrajoitusta ei sovelleta veneeseen. Silloin tulee vastaan suurin tieliikenteessä sallittu leveys, jota vene tuskin ylittää.
Autoni leveys on luokkaa 170, kattokaiteiden väli 100 ja taakkatelineen orsien pituus 130 cm. Vesikulkuneuvoni ei tosin ole levein tai painavin lasti, jota sillä olen kuljetellut.
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
90-luvulla kävin kaverin kanssa kalalla Posiolla, Luola- ja olikohan suolijärvi.
Lainattiin yhdeltä kaverilta venäläinen alumiinivene (vai oliko peltiä), 3:sta tai 4:stä osasta tehty, pirun tukeva.
Lähdettiin iltasella töiden jälkeen Volvo 244:lla köröttelemään tasaperäinen vene nurinpäin katolla. Matkalla ihmeteltiin voimakasta vastatuulta jota ei huomannut kuin ajaessa, sekä outoa ääntä joka jostain perältä, auton alta kuului. Bensamittariin vilkaistessa ääni selvisi, tankissa kävi hirveä pyörre kun moottori kiskoi juotavaa, hyvä ettei imenyt bensaputkia luttuun.
Isäukolla oli mökki Mikkelin seutuvilla. Sinne yöksi ja miettimään miten jatkosta selvitään.
Pähkäiltiin josko veneen kääntäminen toisi ratkaisun ilmanvastusongelmaan. Ei ehditty kokeilla kun uusi ratkaisu ilmestyi.
Huomattiin ohut vanerilevy liiterissä ja nostettin se veneen alle, tiukasti sitoen veneeseen kiinni. Siitä eteenpäin matka jatkui bensankulutuksen suhteen kuin kattokuormaa ei olisikaan.
Vene oli kevyt vetää järvelle pitkin metsää ja olisi kantanut useammankin miehen Kiekkijoen suulla olevaan saareen. Sinne muuten jätettiin yksi sopivan kokoinen kattila kalakeittoja varten. Rautalangasta tehty sanka tosin voi olla jo hävinnyt, mutta äkkiäkös siihen laittaa uuden. Käykääpä keittämässä sopat.
Lainattiin yhdeltä kaverilta venäläinen alumiinivene (vai oliko peltiä), 3:sta tai 4:stä osasta tehty, pirun tukeva.
Lähdettiin iltasella töiden jälkeen Volvo 244:lla köröttelemään tasaperäinen vene nurinpäin katolla. Matkalla ihmeteltiin voimakasta vastatuulta jota ei huomannut kuin ajaessa, sekä outoa ääntä joka jostain perältä, auton alta kuului. Bensamittariin vilkaistessa ääni selvisi, tankissa kävi hirveä pyörre kun moottori kiskoi juotavaa, hyvä ettei imenyt bensaputkia luttuun.
Isäukolla oli mökki Mikkelin seutuvilla. Sinne yöksi ja miettimään miten jatkosta selvitään.
Pähkäiltiin josko veneen kääntäminen toisi ratkaisun ilmanvastusongelmaan. Ei ehditty kokeilla kun uusi ratkaisu ilmestyi.
Huomattiin ohut vanerilevy liiterissä ja nostettin se veneen alle, tiukasti sitoen veneeseen kiinni. Siitä eteenpäin matka jatkui bensankulutuksen suhteen kuin kattokuormaa ei olisikaan.
Vene oli kevyt vetää järvelle pitkin metsää ja olisi kantanut useammankin miehen Kiekkijoen suulla olevaan saareen. Sinne muuten jätettiin yksi sopivan kokoinen kattila kalakeittoja varten. Rautalangasta tehty sanka tosin voi olla jo hävinnyt, mutta äkkiäkös siihen laittaa uuden. Käykääpä keittämässä sopat.
Hyviä vinkkejä, kiitoksia! Ykiltä löytyy myös vene-eräkanootti 440. Pituus ja leveys eivät ole ongelmia, mutta kantavuus on ja sen pitäisi olla min. n. 300 kg. Ainoa sovelias on edelleen löytynyt vain kumivene puolelta eli tämä kapea 14 jalkainen. https://www.boatstogo.com/kayaks-sk430.asp
Kattokuorman vaikutus ajettavuuteen voi olla melkoinen sen muodosta ja kiinnityksestä riippuen. Hobie on niin pienikokoinen, ettei se maantienopeuksilla vaikuta polttoaineenkulutukseen kuin viitisen prosenttia. Ajaessa kattokuormaa ei tosiaankaan huomaa.
Eniten olen joutunut askartelemaan äänen kanssa. Olen oppinut asettelemaan kuormaliinat niin, etteivät ne soi ajoviimassa (sitä ennen meteli oli melkoinen), mutta Inarin reissulla kohtasin uuden ilmiön: Istuinkaukalon muoto ja umpinaisen rungon koko aiheuttivat matalan huminan, jota ei sinänsä juuri kuullut. Kun autoradiosta laittoi musiikin soimaan, tuo humina summautui bassoihin ja korosti niitä ihan älyttömästi.
Autostereoissani ja niihin valitsemassani musiikissa ei ole mikään "nuorisobasso", vaan klassinen kuivakka, syvä huokaus.
Eniten olen joutunut askartelemaan äänen kanssa. Olen oppinut asettelemaan kuormaliinat niin, etteivät ne soi ajoviimassa (sitä ennen meteli oli melkoinen), mutta Inarin reissulla kohtasin uuden ilmiön: Istuinkaukalon muoto ja umpinaisen rungon koko aiheuttivat matalan huminan, jota ei sinänsä juuri kuullut. Kun autoradiosta laittoi musiikin soimaan, tuo humina summautui bassoihin ja korosti niitä ihan älyttömästi.
Autostereoissani ja niihin valitsemassani musiikissa ei ole mikään "nuorisobasso", vaan klassinen kuivakka, syvä huokaus.
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.