Itäkaira Kemihaara

tst
Viestit: 6547
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

^Olisikohan murskeen laatu terävöitynyt tms., koska vastaavia tapauksia tuntuu olevan enemmän kuin ennen? Itse en lähde Lapin keikalle ilman tunkkia ja vararengasta ja samalla mukana on joitain normi työkaluja joita muuten tarvitsi nyt elokuussa muistaakseni ensimmäistä kertaa ja ilman niitä olisi kohde jäänyt saavuttamatta. Kertaalleen tosiaan meni rengas totaalisesti sivulta halki ja oli perjantai iltapäivä ja oltiin naapurimaassa. Tunkki oli mutta ei vararengasta, kuusessa oltaisiin oltu ilman paikallisen isän ja pojan aulista avustusta. Jokunen tunti tuossa meni koska korjaamot oli jo kiinni, mutta helposti tuossa olisi voinut mennä kolmekin vuorokautta. Autoliittoon soiteltiin, mutta kumpikaan kahdesta nrosta ei vastannut ja erosin jäsenyydestä heti matkan jälkeen.


invader
Viestit: 277
Liittynyt: 05 Tammi 2014 23:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja invader »

Onneksi renkaan paineanturi hälyytti ajoissa ja tyhjeneminen oli hidasta, muuten olisin varmasti ajanut renkaan linttaan ja korjaamattomaan kuntoon. En tiedä mikä järki oli lähteä tuollaiseen paikkaan ilman oikeaa vararengasta. Ennen oli autoissa vararenkaat vakiovarusteena, joskus tosin tyhjinä...
IkiHonka
Viestit: 5848
Liittynyt: 11 Tammi 2006 23:42
Paikkakunta: Hundrakommun

Viesti Kirjoittaja IkiHonka »

Mulla oli nyt viimeksi varusteina mukana: Vararengas + peräkärryn vararengas (ei ollut nyt kärry perässä, mutta ei tullut otettua kyydistä) + tunkki + kirves + kenttälapio + saha + pari moottorisahaa + raivaussaha + mönkkäri, kun oltiin Ivalojoen Kultalan talkoissa käymässä :D

Pakettiautoon kun mahtuu tavaraa. No, sieltä jatkettiin sitten omalle kämpälle pariksi viikkoa puuhastelemaan.

Pikkuteitä kun ajelee, voi joskus olla puu poikittain tiellä, tai vesi syönyt tienhen uran tai kuopan esteeksi. Tällöin on hyvä olla perustyökalut matkassa. Pimeällä kunnon kohdevaloroikka myös.
"Mies menee ja mies tulee ja mies vastaa itse kulkemisistansa"
Ikis the I
ikihonka koiranhäntä hotmail piste com ikihonka koiranhäntä hotmail piste com ikihonka koiranhäntä hotmail piste
rastigaissa
Viestit: 514
Liittynyt: 11 Helmi 2012 23:31

Viesti Kirjoittaja rastigaissa »

Kemijoen yläperillä kun sompaillaan, vararenkaan vararenkaan lisäksi on mukana kirves, pari pölkkyä ja turkishaalarit. Ja tulitikuthan on itsestäänselvyys.
Joskus kesätulvalla ois tarvinnut venettäkin
honkamukka
Viestit: 6093
Liittynyt: 12 Touko 2012 19:30

Viesti Kirjoittaja honkamukka »

Minulla on molemmilla tämän kesän Lapin reisuilla rengas paineanturi hälyttänyt. Auto toppiin ja kierros ympäri kumeja hiukan kokeillen. Kummallakaan kertaa ei ollut näkyvillä mitään hälyttävää, joten uusi kaliprointi renkailla ja menoksi. Edellisellä karralla yhden renkaan paine poikkesi pari kymmenystä toisista ja siitä hälytys. Vararengas ja tunkki on käyttämieni autojen varusteena ollut aina, mutta ne mukana tulevat tunkit ovat aika heiveröisiä ja se vararengaskin mini, mutta poishan sillä pääsee, jos saa vaihdetuksi.
Lapissa on aika monta tiemaata, jossa kännykän yhteydet eivät pelaa ja tiemaat ovat kivisiä.
Kirves ja pokasaha kulkevat auton perässä ja pätkä köyttäkin. Lapio saattaisi olla tarpeen, joskus. :wink:
Jossain Tunsan perilläkin voi apu viipyä pitkään. Tosin nyt siellä oli aika vilkasta ja metsätyömaakin entisellä paloalueella avattuna.

Värriönjoen tiellekin tehtiin peruskunnostusta yleisen tien päättymisen kohdalta Tulppioon päin, eli kymmenkunta kilometriä oli työn alla. Ojien kunnostusta ja rumpujen lisäämistä ja uusimista.
rastigaissa
Viestit: 514
Liittynyt: 11 Helmi 2012 23:31

Viesti Kirjoittaja rastigaissa »

Kerran olin menossa Tuntsalle Jäkäläharjun kautta. Poroaidan portin aukaistuani olin hyppäämässä autoon, kun havahduin sihinään. On prkl rengas puhjennut, totesin. Vedin portin kiinni, pyöräytin auton takaisin päin ja lähdin ajamaan sievästi mutta varmasti melko vauhtia takaisin päin. Sivupeilistä vahtasin rengasta, joka oli hiukan vajunut. Pysähdyin kuuntelemaan. Tuhina jatkui. Ajoin eteenpäin. Vajunta näytti pysyvän samanlaisena. Pysäytin ja takistin tilanteen. Rengas oli edelleen saman verran pehmeä. Laitoin viestin kotiväelle. "Rengasrikko, ajan kohti Savukoskea" Asfaltille tullessa totesin, että tilanne pysyy hallinnassa. Savukosken Nesteellä Mauria nauratti, kun mitään ei renkaasta kuulunut, mutta aikansa kaiveltuaan hän toi kouransilmässään 3,2 cm ruuvin. Lähdettyäni ajamaan ruuvi oli kiertynyt niin tiukkaan, ettei ilma päässytkään enää renkaasta ulos.
Maurin vinkki vastaisen varalle kuuluikin; jos ajat ruuviin, kierrä se kiinni mieluummin kuin rupea repimään irti.
13102013
Viestit: 510
Liittynyt: 13 Loka 2013 17:16

Viesti Kirjoittaja 13102013 »

Jos jokivarren mökkitontit ei kiinnosta niin näkyy TORILLA olevan myynnissä kokonainen rivitalo Kemihaarassa.
"Ockhamin partaveitsi"
jutavi
Viestit: 736
Liittynyt: 16 Tammi 2006 07:26
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja jutavi »

kiilo kirjoitti:
rastigaissa kirjoitti:Pääsee henkilöautolla. Kesä on ollut rutikuiva ellei äkkinäistä vedenpaisumusta tule. Mitä se Marivaaran seudulle sinulla tarkoittaakin; Marivaaran risteykseen on Sorvusselän kautta lokoisa sorattu penkkatie. Marivaaran ylitykseen ja Karvitsiojan painanteeseen sekä Sankavosan kivikoihin aikaa ja kärsivällisyyttä. Yksi syvähkö rummunylitys, johon huolellisuutta.
Osa henkilöautoilijoista näkyy ajavan puoleenväliin Sankavosaa, osa menee kolme neljännestä ja loput ajavat perille, vaikka Pajuojalle johtava loppupätkä onkin, kuten kartasta näet, polku tai ajopolku.

Kuttusvaaran ohi Kuttusojan suuhun saakka yltää "autotie". Vaivatta henkilöautolla perille.
Huom. Kuttusojan laavua ei ole enää.
Eiköhän näillä tiedoila ainakin Muotkavaaran paikkeille pääse suht koht helposti. Sopivaan paikkaan auto parkkiin ja sitten kohti itää ja viikon päästä takasin.
Reissu heitetty ja autolla ajelimme Yläharjun kämpälle ilman mitään ongelmia. Tiet oli hyvässä kunnosssa. Kuten myös idempänä Sorvortanmännikön paikkeille pääsi hyvin. Joitakin monttuja oli mutta ne pääsi helposti kiertämään.
JN
Viestit: 27
Liittynyt: 28 Helmi 2017 18:40

Viesti Kirjoittaja JN »

Kysytäämpä vaikka tässä topikissa suosituksia reitille. Ajatuksena olisi lähteä rengasreitille Kemihaarasta jotakuinkin tähän tapaan: Kemihaara - Korvatunturinmurusta (ja pistäytyminen Korvatunturilla jos tulee rajavyöhykelupaa haettua) - Pieni Kokkopää - Härkämurusta - Ätimysvaara - Kemihaara. Suunta voi mennä toisinkin päin.

Ajankohtana todennäköisesti heinäkuun loppupuoli. Enimmäkseen mietityttää tuo, että millaista kulkumaastoa on tuossa rajavyöhykkeen tuntumassa kohti Pieni Kokkopäätä. Muutenkin mahdolliset reittisuositukset on tervetulleita! Tuolla päin ei ole tullut aiemmin käytyä. Aiempaa keskustelua katsellessa mietityttää myös, että mikä lienee Kemihaaraan johtavan tien kunto yleisesti :)
Hanu
Viestit: 3994
Liittynyt: 03 Heinä 2007 14:30

Viesti Kirjoittaja Hanu »

Olen kulkenut rajavyöhykkeen reunaa Mantoselästä rajalle johtavalta mönkijäuralta Jaurulle. Helppo suunnistaa, kun on rautatolpilla viitotettu. Polkua ei kuitenkaan mene. Soita, paksusammalkuusikkoa, puroja noin enimmäkseen. Kunnon erämaatunnelmaa. Pieneltä Kokkopäältä näkyi hienosti Venäjän puolen tuntureille. Tykkäsin.
hummelo
Viestit: 100
Liittynyt: 28 Heinä 2013 19:12

Viesti Kirjoittaja hummelo »

Suunnittelun alla packraft-vaelluksen reitti touko-kesäkuun vaihteessa. Pystyisikö joku kertomaan kohtuullisen kuljettavaa reittiä Sorvortanselältä Pihtijoelle autiotuvan kieppeille ilman että kiertää teiden kautta lännestä? Väli poroaidan aukolta suoraan tuvalle näyttää ilmakuvissa haastavalta kun kuljen mielummin kengillä kuin saappailla. Vai voisiko Kulusjokea laskea kevätvesillä tien tasalta packraftilla Pihtijoelle? Taitaa olla kapea ja pajukkoinen.

Toiseksi. Ohtamaan Pajuoja-videossa todettiin saappaat tarpeelliseksi välillä Marivaara - Jauru. Kai sieltä kuivempikin reitti löytyy?
Rinkkala46
Viestit: 55
Liittynyt: 28 Joulu 2013 11:45

Viesti Kirjoittaja Rinkkala46 »

[quote="hummelo"] Väli poroaidan aukolta suoraan tuvalle näyttää ilmakuvissa haastavalta kun kuljen mielummin kengillä kuin saappailla.


Poroaidan portilta menee suojuotille kuiva tie. Suon yli pääsee helposti mättäitä myöten.
Pohjoispuoli kämpälle on kuivaa hakkuuaukeaa.
hummelo
Viestit: 100
Liittynyt: 28 Heinä 2013 19:12

Viesti Kirjoittaja hummelo »

Kiitos tiedosta, tämä auttaa.
Avatar
Mustola
Viestit: 86
Liittynyt: 23 Touko 2018 10:49
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Mustola »

hummelo kirjoitti:Suunnittelun alla packraft-vaelluksen reitti touko-kesäkuun vaihteessa. Pystyisikö joku kertomaan kohtuullisen kuljettavaa reittiä Sorvortanselältä Pihtijoelle autiotuvan kieppeille ilman että kiertää teiden kautta lännestä? Väli poroaidan aukolta suoraan tuvalle näyttää ilmakuvissa haastavalta kun kuljen mielummin kengillä kuin saappailla. Vai voisiko Kulusjokea laskea kevätvesillä tien tasalta packraftilla Pihtijoelle? Taitaa olla kapea ja pajukkoinen.

Toiseksi. Ohtamaan Pajuoja-videossa todettiin saappaat tarpeelliseksi välillä Marivaara - Jauru. Kai sieltä kuivempikin reitti löytyy?
Viime syksynä menin Marivaarasta Jaurulle kalvottomissa polkujuoksukengissä. Sukat toki kastuivat, mutta myös kuivasivat nopeasti. Jos matalilla gore kengillä lähtee, voipi olla kengät märkänä.
Reittihän sinällään kohtuullisen kuivaa ja helppokulkuista, muutama vähän vetelämpi paikka.
Itse menisin joko polkujuoksukengissä tai kumppareilla. Molemmat toimii.
Joukon jatkona kuin Luttinen kaartissa
http://sealaker.blogspot.com/
hummelo
Viestit: 100
Liittynyt: 28 Heinä 2013 19:12

Viesti Kirjoittaja hummelo »

Kiitokset kommentista. Arvon kengät sitten keväällä ja kuivattelen tarvittaessa Siulanruoktulla.
Vastaa Viestiin