Vanoise National Park, osia GR5 ja GR55

Mummis
Viestit: 41
Liittynyt: 20 Touko 2009 13:45

Vanoise National Park, osia GR5 ja GR55

Viesti Kirjoittaja Mummis »

Kävin katsomassa todella kauniita ja jäätikköisiä Ranskan alppeja Vanoisen kansallispuistossa, kuljin osaksi GR5 ja GR55 reittejä. En tehnyt alkuperäistä Tour of Vanoisea (joka kiertää hiihtomaailmojen Val d'Isere ja Tignes kautta) enkä ihan ranskalaisten suosimaa Tour of Glacieria, vaan sompailin omaa reissua mielialan mukaan. Lisäksi rajauksena oli se, että Modane oli järkevin aloitus- ja lopetuskohta Geneven lentokentän kannalta - alueelle miinuksena onkin sen 'huono' saavutettavuus. Ja minulle ehkä se, että niin harva puhuu englantia.

Kuvien infoboxissa paikannimiä sekä Google Maps paikannus.
https://photos.app.goo.gl/vLzYhXDVk5T3NYDr7

Alueella oli helleaalto iltapäiväukkosineen, joten kuljin lyhyitä n 6 tunnin päiviä aamupainotteisesti. Pysyin pääosin 2000+ metrissä; vain koukkaus Pralognaan vei n 1600 metriin. Pralogna oli reittini ainoa kylä, ja senkin olisi voinut kiertää... Minulla oli bivy mukana joten voin suunnitella päivittäin etenemistä, mutta vaikka oli paras lomasesonki, makuusaleissa oli tosi hyvin tilaa. Telttaillahan kansallispuistossa ei voi kuin majan lähistöllä, joten majat muodostivat reittisuunnittelun rungon. Monissa paikoin majojen etäisyys oli juurikin joku 5-6 tuntia. Jälkikäteen tunnistin useammassakin kohdassa että kiinnostavampaa olisi ollut valita joku toinen reitti, mahdollisuuksia siellä olisi paljon haastavampaankin reissuun.

Paikka oli upea jäätiköineen, pikkujärvineen. Vihreyttä riitti, mutta samalla todella monimuotoista ja -väristä kiveä ja kalliota. Oli paljon erilaista katseltavaa ja herätti ajatuksia maankuoren historiasta.. Ihan hyvä reissu enkä kadu valintaani, mutta en silti ehkä ajattele palaavani; kyllä Dolomiitit ja Sveitsin tai Itävallan Alpit säväyttävät eri lailla :).


hartsuherra
Viestit: 140
Liittynyt: 31 Heinä 2013 09:13

Viesti Kirjoittaja hartsuherra »

Sinulla on ollut hieno reissu. Sininen taivas vuoristossa jäätiköineen on aina upea. Olen samaa mieltä että kannattaa reissata muuallakin kuin suomen lapissa, vaikka vain vaihtelun vuoksi. Niin teen itsekin vähintään joka toinen vuosi. Saa nähdä ehdinkö tuonne vielä joskus.
Vastaa Viestiin