Pieni kaatonokallinen keittoastia

lepposasti
Viestit: 293
Liittynyt: 14 Maalis 2011 15:36

Pieni kaatonokallinen keittoastia

Viesti Kirjoittaja lepposasti »

Mistähän löytyisi pieni (0,5-0,8 litraa) kaatonokallinen keittoastia, jossa olisi lisäksi eristyskangas ympärillä? Kannenhan voi itse tekaista jostain, jos ei ole valmiina. Suomalaisista nettikaupoista ei ainakaan osunut silmään. Älkää suositelko titaanista astiaa, niitä on niin työläs puhdistaa.


Ursus
Viestit: 9510
Liittynyt: 13 Tammi 2006 19:01
Paikkakunta: K-P Suomenselkä

Viesti Kirjoittaja Ursus »

En ymmärrä mikä on eristyskangas keittoastian ympärillä. Miten olisi kahvipannun käyttö soppakattilana Lars Monsenin tapaan. Tärkeää on siinä, että kansi on mahdollisimman laaja.
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
dailymail
Viestit: 2973
Liittynyt: 23 Tammi 2013 20:41

Viesti Kirjoittaja dailymail »

^Ihan tavallinen trangian kahvipannu toimii hyvin. Sitä pienemällä aukolla/kannella olevaa en suosittele. Varsikin peseminen menee vaikeaksi. Pannullehan voi tehdä eristeen vaikka foliosta ja solumuovista. Tuskin tarvitsee edes foliota.
Mikään ei ole niin varmaa kuin minä
Avatar
Pepi
Viestit: 7423
Liittynyt: 23 Tammi 2006 18:16

Viesti Kirjoittaja Pepi »

Jos tarkoitat eristyskankaalla sitä, mitä näillä sivuilla on nimitetty aromipesäksi, sellaisen kasaa teipillä halvan makuualustan tai routamaton kappaleista parissa minuutissa.
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
lepposasti
Viestit: 293
Liittynyt: 14 Maalis 2011 15:36

Viesti Kirjoittaja lepposasti »

Olen itsekin harkinnut kahvipannun käyttöä myös ruoka-astiana, mutta pieni suuaukko ei innosta hämmentäessä eikä pestessä, eikä sen sisään mahdu kaasupatruunaa. Toisaalta nokipannu pitää aina olla nuotiokäyttöä varten mukana. Kahden kahvipannun mukana kuljettaminen ei ole järkevää.
Kaatonokkaa ei keittoastioihin ole ymmärretty laittaa jostain syystä. Ehkä sen voisi itse "taitella" johonkin halpaan Motonetin isoon metallimukiin.
Korvapuoli
Viestit: 2678
Liittynyt: 11 Tammi 2006 21:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Korvapuoli »

Leikkasin tai taisin väännellä Motonetin mukista pois korvan. Vaatii nimittäin paljon tilaa. Hakkasin kaksi reikää että sain sangan rautalangoista. Nokkaa en ole siihen taitellut, enkä tiedä taittelenkokaan. Tuo muki on hyvän kokoinen. Siihen mahtuu juuri isompi kaasusäiliö 460g sisään pitäen mukin mallissaan eikä väljää jää. En mukia tai nykymuodossaan paremminkin ämpäriä kaasuliekillä kuumentele, vaan käytän lisävesiastiana jos nuotiotulet sytytän.
Silloin kun mukin ostin se oli paikallisen Motonetin viimeinen eikä tainnut verkkokaupassakaan olla. Nyt niitä näyttää olevan joka Motonetissä.

https://www.motonet.fi/fi/tuote/537071/Terasmuki-1-l

jk. Jos tuohon nokan vääntäisi taitaisi käydä niin, ettei kaasusäiliö enää sisään mahtuisi.
lepposasti
Viestit: 293
Liittynyt: 14 Maalis 2011 15:36

Viesti Kirjoittaja lepposasti »

Onko jokin erityinen syy siihen, ettet käytä motonetin mukia kaasuliekillä?
Tuohon mukiinhan saisin vielä eristeenkin vanhasta Jetboilista. Onko kukaan koittanut käyttää Jetboil-astiaa tavallisella kaasulla? Sen pohjahan jää aika kauas liekistä. Minulla harmittavasti hapertui Jetboilin "kaasusuuttimen" reikäinen metalliverkko lopulta kokonaan; liekki kyllä palaa, mutta ääni on aika hurja, enkä tiedä onko sitä enää kovin turvallistakaan käyttää :?
Jetboilin astia on kätevä, kaatonokka tosin siitäkin puuttuu. En pidä trangian astioista, koska niissä on se irrotettava painava kahva. Kahvan pitää olla kevyt ja valmiina astiassa. Eristyksen ansioista Jetboilin astiaa voi käsitellä heti kuumana paljain käsin, siinä voi hauduttaa ruokaa kaasun säästämiseksi & kylmälläkään ruoka ei heti jäähdy. Jetboilin keitinosa on vain aika raskas, joten nyt haluaisin löytää yhtä hyvän astian kevyemmälle kaasulle.
dailymail
Viestit: 2973
Liittynyt: 23 Tammi 2013 20:41

Viesti Kirjoittaja dailymail »

lepposasti kirjoitti:Olen itsekin harkinnut kahvipannun käyttöä myös ruoka-astiana, mutta pieni suuaukko ei innosta hämmentäessä eikä pestessä, eikä sen sisään mahdu kaasupatruunaa. Toisaalta nokipannu pitää aina olla nuotiokäyttöä varten mukana. Kahden kahvipannun mukana kuljettaminen ei ole järkevää.
Kaatonokkaa ei keittoastioihin ole ymmärretty laittaa jostain syystä. Ehkä sen voisi itse "taitella" johonkin halpaan Motonetin isoon metallimukiin.
Minulla käsi on kokoa 11 ja mahtuu aivan hyvin työskentelemään litraisen Trangian kahvipannun aukossa. Syömiseen ja kokkaamiseen käytän tällä hetkellä Kupilkan lusikkaa ja tiskaamiseen tavallista tiskiharjaa. Jossakin olen nähnyt nokallisen teräskattilan myynnissä, mutta eristettä siinä ei ollut. Eikä teräs miellytä muutenkaan.
Mikään ei ole niin varmaa kuin minä
Avatar
zwak
Viestit: 319
Liittynyt: 17 Tammi 2008 15:37

Viesti Kirjoittaja zwak »

Teräksiseen kippoon saa kaatonokan pakotettua aika helposti. Kuulapäävasaralla naputtelee vaikkapa koivusta tehtyä lestiä vasten, niin mahtuu kaasupullo sisään myös jatkossa. Anodisoidun alumiinin kanssa ei onnistu (ainakaan helposti). Titaanisia astioita en ole kokeillut muokata.

Olen käyttänyt Jetboil Joulen kattilaa omatekemissä kaasukeittimessä (joissa primuksen/trangian kaasupoltin), ei tunnu olevan ongelma. Pienempien Jetboilin kattiloiden kanssa saattaa olla ongelmia, jos liekki ei jää ripakattilassa ripojen sisäpuolelle.

Jetboilissa eriste on neopreenia, sitäkin saa Shelbyltä: https://www.shelbyoutdoor.com/product_i ... cts_id=509

Solumuovi (=retkipatja) on kevyempää, mutta se pitää irroittaa keittelyn ajaksi. Samoin pitää irroittaa neopreeni Jetboilin kattilasta, jos keittimen liekki on leveämpi kuin pohjan riparinkula (esmes autiotupien kaasukeittimellä kärähtää helposti).
Korvapuoli
Viestit: 2678
Liittynyt: 11 Tammi 2006 21:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Korvapuoli »

lepposasti kirjoitti:Onko jokin erityinen syy siihen, ettet käytä motonetin mukia kaasuliekillä?
Minulla on parempi litran kattila kaasukäyttöön. Hitto, kun tämä dementia estää muistamasta merkkiä. Semmonen kuitenkin jossa säleikkö pohjassa. Keittelen puurovesiä tulilla mukissa, kun samaan aikaan hörpin kahvia tai vasta keitän sitä kaasukattilalla. Tarttee kantaa kaasua sen verran vähempi. Se kai siihen ainut syy on. Mutta noin vain silloin kun viitsin tulet tehdä. Yleensä silloin kun viluttaa. En puita huvikseni polttele.
polarctis
Viestit: 65
Liittynyt: 18 Syys 2017 14:40

Viesti Kirjoittaja polarctis »

Trangian isompi kahvipannu ja vanhasta retkipatjasta muotoiltu haudutin on hyvä, mutta käytä jotain muuta kuin ilmastointiteippiä. Se ei ollut hyvä ratkaisu. Ei pitänyt sitten loppujen lopuksi jostain syystä.
Avatar
Pepi
Viestit: 7423
Liittynyt: 23 Tammi 2006 18:16

Viesti Kirjoittaja Pepi »

Leukotape Classic on pitänyt vuosikausia.
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
Vastaa Viestiin