Älypuhelin navigaattorina

LauriA
Viestit: 819
Liittynyt: 14 Tammi 2017 17:19

Re: Älypuhelin navigaattorina

Viesti Kirjoittaja LauriA »

Locus? Ilmainen ja koko suomen maastokartat.
Mainokset ei itseä häiritse.

Kuva
Kuva


varsijousi
Viestit: 1209
Liittynyt: 06 Helmi 2006 22:22

Re: Älypuhelin navigaattorina

Viesti Kirjoittaja varsijousi »

Ranniot on yksi vaihtoehto, rovaniemeläinen sovellus, 30 euroa/vuosi. Ostin sen itselle koekäyttöön loppuvuodeksi (syys-joulu) kympillä. Kannattaa vilkaista, siihen saa koiralle oman seurantalaitteen tarvittaessa eri maksusta
LauriA
Viestit: 819
Liittynyt: 14 Tammi 2017 17:19

Re: Älypuhelin navigaattorina

Viesti Kirjoittaja LauriA »

Äh. Kyseesä oli siis joku koirapanta sovellus. Kaupan kautta siis luulen?
varsijousi
Viestit: 1209
Liittynyt: 06 Helmi 2006 22:22

Re: Älypuhelin navigaattorina

Viesti Kirjoittaja varsijousi »

Minulla ei ole koiraa, "koirasovellus" on lisäominaisuus, luultavammin tehty moottorikelkkailijoille. Tutustuin Ranniottiin Riksun erämessuilla ja vakuutuin sen hyvistä offline -ominaisuuksista. Suomi-Ruotsi-Norja katkeamattomana osana (hyvä ominaisuus, kun risteilee vaikkapa Treriksrösetin alueella maasta toiseen) (ladattavissa haluttu määrä 0-3Gt). Sivustolla on käyttöohje, josta voi päätellä jtkn. Antavat mielellään lisätietoja (04053595nollakuus, en ole heidän tuttavansa enkä osakas, en siitäkään varma, että korvaako sovellus ns maastogepsun muutoin, kuin nopeudessa ja näytön laadussa).
diver
Viestit: 2351
Liittynyt: 28 Helmi 2008 19:10

Re: Älypuhelin navigaattorina

Viesti Kirjoittaja diver »

Tuohan käyttää iot verkkoa joten GSM yhteyttä ei tarvita.poropannat esim.toimii tuolla samalla tekniikalla.
Myös toisiaan voi seurata kun on tuo sovellus ja lisenssi maksettu.
https://www.ranniot.fi/
Voi teitä joista alkaa kuolemamme.
Voi teitä joita vapaus kahlitsee.(Juice)
varsijousi
Viestit: 1209
Liittynyt: 06 Helmi 2006 22:22

Re: Älypuhelin navigaattorina

Viesti Kirjoittaja varsijousi »

Minäkin yritän selvittää, että millaiset navigointiominaisuudet ((=merkitse kohde koordinaatteina( joiden ilmmaisutavan MGRS-, yhtenäis-yms voi valita) tai kartasta valitsemalla jne, johon haluat ja sitten kursori näyttää tilanteen, jossa olet, kartalla)) siinä ovat, se ratkaissee tulevan käytön. Luen mielelläni palstalaisten kokemuksia aiheesta. Ainakin yhden kotipuolen lenkin (noin 5km) trackin oli tehnyt täysin päin mäntyä, selitys oli, että känny oli ns säästöliekillä, hmh???
tiku
Viestit: 509
Liittynyt: 09 Touko 2012 21:10

Re: Älypuhelin navigaattorina

Viesti Kirjoittaja tiku »

varsijousi kirjoitti: 01 Loka 2022 21:26 Ainakin yhden kotipuolen lenkin (noin 5km) trackin oli tehnyt täysin päin mäntyä, selitys oli, että känny oli ns säästöliekillä, hmh???
Selitys vaikuttaa hyvältä. Käytännön kokemus on vahvistanut sen, ja känny itse kertoo virransäästöstä, että: "Verkon käyttöä taustalla, synkronointia ja sijainnin tarkistamista rajoitetaan." Käsittääkseni virransäästötilassa sijainti taitaa päivittyä aina silloin, kun erikseen tarkistat sen (avaat kännykän?, avaat sovelluksen?), mutta noiden tarkistusten väliselle matkalle piirtyy vain suora viiva.
dailymail
Viestit: 2973
Liittynyt: 23 Tammi 2013 20:41

Re: Älypuhelin navigaattorina

Viesti Kirjoittaja dailymail »

Parasta en tiedä, mutta Maastokartat on riitänyt omiin tarpeisiini hyvin.
Mikään ei ole niin varmaa kuin minä
Avatar
Ölliäinen
Viestit: 835
Liittynyt: 15 Helmi 2006 13:37
Viesti:

Re: Älypuhelin navigaattorina

Viesti Kirjoittaja Ölliäinen »

Pahaisella päiväretkellä Pielisen takana kulkukumppani tuskaili Maastokartan paikannuksen kanssa, mutta mulla Karttaselain paikansi oikein. Puhelimet samaa merkkiä, eri mallit. En mainosta enempää. En omista erillistä gepsiä, kännykässä offline -kartat pelitti taannoin Sarmilla myös lentotilassa. Ko selain on kyllä hieman hidas ainain minun kännyssä, vaan mihis sitä on kiire.

Sen verran tarkka yritän olla koko ajan sijainnista että maholliset häirinnät huomaa. Muutama vuosi takaperin Savukoski-
Salla suunnalla sekosi kulkineen navigaattorikin. Sillon oli vielä tabukin ja kaikissa kolmessa sekoili paikannus.

Lisäys: trackereita en käytä, jostain syystä en koe tarpeelliseks.
Eläkeehä immeisiks
cobbo
Viestit: 703
Liittynyt: 22 Elo 2017 20:48

Re: Älypuhelin navigaattorina

Viesti Kirjoittaja cobbo »

Ölliäinen kirjoitti: 15 Loka 2022 07:35 Pahaisella päiväretkellä Pielisen takana kulkukumppani tuskaili Maastokartan paikannuksen kanssa, mutta mulla Karttaselain paikansi oikein. Puhelimet samaa merkkiä, eri mallit. En mainosta enempää. En omista erillistä gepsiä, kännykässä offline -kartat pelitti taannoin Sarmilla myös lentotilassa. Ko selain on kyllä hieman hidas ainain minun kännyssä, vaan mihis sitä on kiire.

Sen verran tarkka yritän olla koko ajan sijainnista että maholliset häirinnät huomaa. Muutama vuosi takaperin Savukoski-
Salla suunnalla sekosi kulkineen navigaattorikin. Sillon oli vielä tabukin ja kaikissa kolmessa sekoili paikannus.

Lisäys: trackereita en käytä, jostain syystä en koe tarpeelliseks.
Olikohan puhelimissa samat asetukset paikannuksessa? Android antaa nykyään säätää sitä saako sovellus tarkkaa vai epätarkkaa sijaintia, ja saako se sitä koko ajan vai pelkästään sovelluksen ollessa näkyvissä.
Avatar
Ölliäinen
Viestit: 835
Liittynyt: 15 Helmi 2006 13:37
Viesti:

Re: Älypuhelin navigaattorina

Viesti Kirjoittaja Ölliäinen »

Asetuksista en tiijä ja nyt vasta hokasin että olis pitäny ihteni kokeilla Maastokarttaa tuossa kohti, molempia kun käytän samassa kännyssä. Luvathan niille ohjelmille tieten pittää antaa ja herätellä jos ovat "syvässä unessa".
Eläkeehä immeisiks
Ursus
Viestit: 9552
Liittynyt: 13 Tammi 2006 19:01
Paikkakunta: K-P Suomenselkä

Re: Älypuhelin navigaattorina

Viesti Kirjoittaja Ursus »

Kävin retkeilemässä. Useampi kartta oli mukana siltä seudulta. Päätin käydä lähellä olevassa kohteessa ilman paperikarttaa. Onneksi oli puhelimessa ilmainen Karttaselain. Sillä pärjäsin ihan hyvin, kun oli kenttää.
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
Vastaa Viestiin