karskinen kirjoitti:
Miten nuo madalluspalat toimivat, kun astinlauta näyttää jo nyt makaavan lähes runkoputken päällä (2-4mm ilmatilaa).
Madalluspalat laitetaan takahaarukkaan kiinni, jolloin koko runkoputki laskee muutamia senttejä alaspäin. Tai ennemminkin astinlaudan takapää laskee.
Noista madalluspaloista on ollut suuri hyöty tässä omassa potkulaudassa, jossa oli alun alkaen huomattavasti korkeammalla oleva astinlauta.
Esimerkiksi vävyn potkulaudassa joka on uudempi kuin omani, on astinlauta luonnostaan matalammalla, joten hänen lautansa ei edes kannata laittaa noita madalluspaloja, muutoin rotvallit raapivat joka paikassa kiinni.
Mitä tulee tuohon rullaavuuteen, niin eipä käytännössä näytä olevan suurtakaan merkitystä ainakaan renkaan leveydellä.
Renkaiden kuvioinnilla sitä vastoin saattaa olla enemmän merkitystä rullaavuuteen.
Itsellä on tällä hetkellä 28 mm leveä ja sileä Nokialainen edessä ja takana Birdyn pistosuojattu sileä rengas.
Leveämpään eturenkaaseen itsekin olen palaamassa, juuri sora, sepeli, hiekkatie osuuksien vuoksi.
Eilisellä lenkillä tuli kyllä mieleen, että olisipa tuollainen "metsämalli"tyyppiä karskinen, niin meno olisi huomattavasti vakaampaa.
Uusia reittejä kun etsiskelen jatkuvasti, niin eilisellä tutkimusmatkalla tuosta Sääksjärveltä kohti Rajasalmen siltaa metsäautoteitä pitkin osui jälleen kerran kohdalle tienpätkä jota oli paranneltu sepelillä. Siinä ei todellakaan 28 mm rengas päässyt näyttämään kykyjään. Päin vastoin välillä täytyi pistää kävelyksi, kun potkuttelusta ei tahtonut tulla mitään, ja renkaitakin kävi "sääliksi".
Mitä tulee talvipotkutteluun, niin tossun pito on suurimmassa roolissa, kun potkimisesta ei tule mitään jos tossu ei pidä.
Jos talvella aikoo potkutella, ja hankkii tossut joissa on nastat pohjassa, niin silloin astinlaudalle kannattaa laittaa ohut kumimatto,muutoin ei laudalla pysy seisomassa nastojen kanssa.
Eikä tuollainen aivan ohut nystyräinen kumimatto kesälläkään sadekelillä hullumpi olisi. Itse olen sateella muutaman kerran meinannut vetää "potslojoo" kun jalka lipesi laudalta liukkauden takia.