Potkutellen Pirkanmaalla

Syrjäytynyt
Viestit: 78
Liittynyt: 16 Maalis 2009 13:37

Viesti Kirjoittaja Syrjäytynyt »

makro kirjoitti:Miten tuossa jalan vaihto vauhdissa tehdään?
Se on yksi niistä asioista, joista saa kuviteltua vaikean, jos sitä rupeaa etukäteen mietiskelemään. Käytännössä jalanvaihto kuitenkin sujuu kuin itsestään. Siksi vain kolmen potkun sarjatkin ovat käyttökelpoisia. Yli kuusi potkua peräjälkeen potkin vain harvoin.

Tarkasti en osaa tapahtumaa kuvailla, mutta suunnilleen niin se tapahtuu, että ensin seisova jalka hivuttautuu reunaa kohti tehden tilaa potkivalle jalalle, ja kun potkiva jalka astuu laudan reunalle, niin seisova jalka heilataa ensimmäiseen potkuun, minkä jälkeen seisovaksi jalaksi asettautunut jalka hakee kunnon sijan laudan päältä.

Astinlauta on noin kengän levyinen, vähän kapeampi, joten siihen mahtuu sujuvasti kaksikin jalkaa rinnakkain. Alamäissä jalat kuitenkin - taas kuin itsestään - asettuvat pitkittäin ja vinottain. Muihin potkijoihin törmätessä olen joskus jutellut siitä, mikä mielen mekanismi määrää jalkojen järjesteyksen alamäkeen mentäessä. Miksi yhdillä aina etummaisena on vasen, kun sen sijaan toisilla etummaista sijaa pitää aina oikea.

Nyt on paljon potkijoita liikenteessä, kun kevät on koittanut. Pysäytäpä joku ja kysäise, saisitko kokeilla. Potkiminen on pyöräilyyn verrattuna miellyttävä hyötyliikuntamuoto.


karskinen

Viesti Kirjoittaja karskinen »

makro kirjoitti:Miten tuossa jalan vaihto vauhdissa tehdään? Kuvien perusteella taso vaikuttaa kovin kompaktin kokoiselta, joten oletin että molemmat sorkat eivät mahdu siihen kovin hyvin yhtäaikaa? :shock:
Itse teen sen seuraavasti:

Tukijalka kääntyy osittain pois laudalta kantapään varassa ja potkineen jalan päkiä astuu laudalle. Poistuva jalka nousee laudalta ja laudalle saapunut jalka kääntyy päkiän varassa suoraan.

Liike tapahtuu yhtenäisenä suorituksena hyvinkin nopeasti ilman välivaiheita.

Edit. Kenkien nauhat tulee sulloa pitävästi kenkien sisään, jotta nauhat eivät tartu potkiessa takapyörään, ja jotta nauhat eivät haittaa jalan vaihtoa.
Avatar
Umpihanki
Viestit: 3927
Liittynyt: 18 Tammi 2006 11:38

Viesti Kirjoittaja Umpihanki »

Omissa jaloissani on se vika, tai paremminkin oikeassa, että se kiertyy nilkasta ulospäin. Silloin kun vain toinen jalka on astinlaudalla, niin vasemman jalan voin laittaa astinlaudan suuntaiseksi, mutta oikea jalka asettuu niin, että varpaat menevät osittain astinlaudan ulkopuolelle.
Tuo sepustus siksi, että monella voi olla samantyyppisiä tyyppivikoja jotka määräävät sen miten jalat asettuvat luontevasti astinlaudalle.

Omista räpylöistäni johtuen asetan oikean jalan takimmaiseksi astinlaudalle ja siten, että varpaat ovat reilusti ulospäin. Vasemmalle jalalle jää tuossa tapauksessa paremmat tilat asettua suoraan asentoon. Joskaan tuossakaan tapauksessa vasen ei mahdu aivan suoraksi astimelle, vaan varpaita on käännettävä hieman ulospäin.

No yhtä kaikki homma pelaa luontevasti, vaikka tuosta sepustuksesta ehkä muuta päätelisikin.

Oma potkulauta kun on jo kymmenvuotias, niin siinä on pienempi astinlauta mitä näissä uusimmissa.

Ihan käypäsen potkutekniikan oppii helposti kovapäisinkin varsin helposti. Ei juuri helpompaa etenemistä voi ajatella minkä potkuttelu suo. Se on sitten taas oma lukunsa jos haluaa revitellä, että kuinka piukoille itsensä haluaa laittaa.
Syrjäytynyt
Viestit: 78
Liittynyt: 16 Maalis 2009 13:37

Viesti Kirjoittaja Syrjäytynyt »

Leivän ääreen potkutellessa tarkkailin tilannetta. Jalkani toimivat eri tavoin. Vasen pyörii varpaiden varassa, mutta oikeaa nivellän kantapään kautta. Siis vasen kantapää ulos, oikea kantapää tilalle ja oikea varvaspää ulos ja vasen varvaspää tilalle. Suunnilleen näin.
Avatar
Umpihanki
Viestit: 3927
Liittynyt: 18 Tammi 2006 11:38

Viesti Kirjoittaja Umpihanki »

Nyt kun jalkojaankin on tullut syynättyä, niin niistäpä löytyikin syy siihen miksi hiihtäminen varsinkin koneladulla tekee kipeää oikeaan polveen, jos pitkään sujuttelee.
Oikea jalka kun ei pääse siteessä sojottamaan sivulle, vaan on kammettuna suoraan siteen voimalla. Luisteluhiihto luonnistaisi varmaan paremmin tällä polvella, muitta se onkin toisen tarinan aihe se.

Eilen tuli potkuteltua kolmekymmpiä ja tänään parikymppiä.
Avatar
makro
Viestit: 349
Liittynyt: 16 Maalis 2008 23:02

Viesti Kirjoittaja makro »

Kiitos jalanvaihtovinkeistä. Tuli itsekin kokeiltua, lainapelillä. Hyvinkin automaattisesti jalanvaihto meni noin kuin edellä vinkattu, eli tukijalka kääntyi kantapään varassa (oikea jalka), ja toinen jalka varpaiden kautta astinlaudalle. Toisinpäin sitten vasemman jalan kanssa, eli siinä jalka pyörähti varpaiden varassa, eli kantapää pois laudalta, ja oikean jalan kanta laudalle. Riippuneen kätisyydestä miten päin tuon tekee, vai pitäisikö sanoa jalkaisuudesta?

Kuva

Kuva


Lauta on kohtuu pieni, kuvassa siro naisen 41 kokoinen jalkaterä (jos jollain on koko 42, niin suosittelen tästä hyviä kesäkenkiä :wink: ). Voisin kuvitella että tuolla laudalla (en tiedä mikä malli KickBikestä) ei kovin isojalkainen kovin helposti potkuttele? :shock:
Avatar
Umpihanki
Viestit: 3927
Liittynyt: 18 Tammi 2006 11:38

Viesti Kirjoittaja Umpihanki »

makro kirjoitti: Voisin kuvitella että tuolla laudalla (en tiedä mikä malli KickBikestä) ei kovin isojalkainen kovin helposti potkuttele? :shock:
Joo, pysytelkööt isokenkäiset muissa huvituksissa. :wink:
Isovarvas
Viestit: 264
Liittynyt: 13 Heinä 2007 09:16
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Isovarvas »

Avasinpa minäkin sulan maan potkuttelukauden Kajaanissa. Viime kesänä kiksauttelu jäi vähemmälle akuutin selkävaivan takia ja nytkin olin aistivinani tietynlaista herkkyyttä alaselässä puolen tunnin potkuttelun jälkeen. Ennen pääsiäistä selkävaiva oireili päivittäin, mutta viikon ahkiovaellus paransi sen. Saapi nähdä miten jatkossa. Kirottu konttorityö.

Kiksuttelijoita Kajaanissa harvemmin vastaan tulee, mutta ainakin pari niitä täällä minun lisäkseni on. Kaikki muuten Pohjanmaalta lähtöisin.

Potkupyörä tuli hankittua viitisen vuotta sitten, ja pari ensimmäistä kesää tuli kovastikin potkuteltua pitkin Sodankylän raitteja. Sittemmin käyttö on vähentynyt, ja nyt kun tuo selkä alkoi vaivailemaan, niin voi olla että jää vieläkin vähemmälle. Yritetään nyt kuitenkin.

Kiksuttelun luonne on vähän sellaista repimistä, josta leppoisan mukava meno on välillä kaukana. En ole oikein koskaan juoksemisestakaan tykännyt, potkuttelu kuitenkin menee, varsinkin ne alamäet :) . Kuntoilumielessä Kickbike on hyvä väline, mutta retkeilyyn ei oikein ole soveliaimmasta päästä.

Pari viikkoa takaperin käväisin retkipyörämielessä Siilinjärvellä tutustumassa nojakkien ihmeelliseen maailmaan ja kokemusta voi luonnehtia erittäin positiivisesti, sama matka mikä tänään meni osin hampaat irvessä potkutellen, tuli silloin poljettua mukavan leppoisasti jutustellen, eikä mitään paikkaa kolottanut kun homma oli ohi. Silti lihaksissa tuntui, että työtä oli tehty. Ylämäkiäkin tuli vastaan ja samaan tyyliin ne menee nojakilla kuin pystypyörälläkin, eli sitkeydellä ja periksi ei anneta ennen kuin vasta huipulla. Odotin ennakkotietoihin pohjautuen pahempaa.

Kolmas tai neljäs kevät kun nojakkikuume vaivaa, kickbiken hankinta ei ole ainakaan minulla siihen auttanut. Vaikka taisi se potkupyörä tulla ennen nojakkikuumetta.
Avatar
Umpihanki
Viestit: 3927
Liittynyt: 18 Tammi 2006 11:38

Viesti Kirjoittaja Umpihanki »

Isovarvas kirjoitti:
Kiksuttelijoita Kajaanissa harvemmin vastaan tulee, mutta ainakin pari niitä täällä minun lisäkseni on.
Eipä meitä täällä Tampereellakaan ruuhkaksi asti ole.
IkiHonka
Viestit: 5848
Liittynyt: 11 Tammi 2006 23:42
Paikkakunta: Hundrakommun

Viesti Kirjoittaja IkiHonka »

Isovarvas kirjoitti:Viime kesänä kiksauttelu jäi vähemmälle akuutin selkävaivan takia ja nytkin olin aistivinani tietynlaista herkkyyttä alaselässä puolen tunnin ... jälkeen.
Hmm... ei se ihan paha sitten ole, jos puolenkin tuntia pystyy yhtä soittoa kiksauttelemaan. Ainakin siinä merkityksessä mihin minä sen olen tottunut yhdistämään :wink:
"Mies menee ja mies tulee ja mies vastaa itse kulkemisistansa"
Ikis the I
ikihonka koiranhäntä hotmail piste com ikihonka koiranhäntä hotmail piste com ikihonka koiranhäntä hotmail piste
Huokailija
Viestit: 245
Liittynyt: 20 Huhti 2009 12:14

Viesti Kirjoittaja Huokailija »

Umpihanki kirjoitti:
Isovarvas kirjoitti:
Kiksuttelijoita Kajaanissa harvemmin vastaan tulee, mutta ainakin pari niitä täällä minun lisäkseni on.
Eipä meitä täällä Tampereellakaan ruuhkaksi asti ole.
Kunhan aurinko lämpenee sen verran että taikina nousee, pidetään Pyynikillä potkukauden avajaiset. Minä tuon taikinan ja keittimen, joku muu saa tuoda öljyn. Jos ei onnistu, niin sitten mennään torniin
En ma iloitse, en sure, huokaa;
mutta metsän tummuus mulle tuokaa,
puunto pilven, johon päivä hukkuu,
siinto vaaran tuulisen, mi nukkuu,
tuoksut vanamon ja varjot veen;
niistä sydämeni laulun teen.
Avatar
Umpihanki
Viestit: 3927
Liittynyt: 18 Tammi 2006 11:38

Viesti Kirjoittaja Umpihanki »

Huokailija kirjoitti:
Kunhan aurinko lämpenee sen verran että taikina nousee, pidetään Pyynikillä potkukauden avajaiset. Minä tuon taikinan ja keittimen, joku muu saa tuoda öljyn. Jos ei onnistu, niin sitten mennään torniin
Tyydytään perinteisiin, niin päästään helpommalla.

Olen jo monesti kiertänyt tänäkin vuonna kyseisen monumentin (tornin), vaan enpä ole vielä upottanut hampaitani tänä sesonkina tornin herkkuihin.
Avatar
Umpihanki
Viestit: 3927
Liittynyt: 18 Tammi 2006 11:38

Viesti Kirjoittaja Umpihanki »

IkiHonka kirjoitti: Hmm... ei se ihan paha sitten ole, jos puolenkin tuntia pystyy yhtä soittoa kiksauttelemaan. Ainakin siinä merkityksessä mihin minä sen olen tottunut yhdistämään :wink:
Kävin uusiokiksautuksella tänäpänä, kun yläkerranherra piti keuhkonsa kurissa pitkästä aikaa, eikä kiusannut alamaisiaan jatkuvalla puhkumisella.

Hervanta-Hallila-Nekala-Hatanpää-Viinikanoja-Pyynikki-Tahmela-Hyhky-Raholan vedenputsaamo- Kalkku-Rajasalmen silta-Pirkkala-Sarankulma-Peltolammi-Multisilta-Sääksjärvi-Hervanta.

44 km, helppoo kun mikä, tämä uusiokiksauttelu.

Tuohon puolentunnin perinnekiksautteluun, en kyllä pysty yhtä helposti, jos laisinkaan. Se tietenkin helpottaisi tavoitteen saavuttamista, jos vartin jälkeen pitäis vartin munkkikahvipaussin, kuten tein Rajasalmen sillan kahviossa uusiokiksautuksellani.
Avatar
TiMoKo
Viestit: 3157
Liittynyt: 09 Huhti 2006 16:20
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TiMoKo »

Umpihanki kirjoitti: Tyydytään perinteisiin, niin päästään helpommalla.
Olen jo monesti kiertänyt tänäkin vuonna kyseisen monumentin (tornin), vaan enpä ole vielä upottanut hampaitani tänä sesonkina tornin herkkuihin.
Monenlaiset on perinteet,
minulle on muodostunut jo perinteeksi käydä syömässä monumentin kahviossa munkki monesti viikossa, eilen viimeksi.
Maailman suurinta viisautta on jälkiviisaus, valitettavasti sitä ei voi käyttää etukäteen.
"vaikkapa hulluna pidettäisiin"
https://timokokairankiertaja.blogspot.com/
Avatar
Umpihanki
Viestit: 3927
Liittynyt: 18 Tammi 2006 11:38

Viesti Kirjoittaja Umpihanki »

TiMoKo kirjoitti:
Umpihanki kirjoitti:
Olen jo monesti kiertänyt tänäkin vuonna kyseisen monumentin (tornin), vaan enpä ole vielä upottanut hampaitani tänä sesonkina tornin herkkuihin.
Monenlaiset on perinteet,
minulle on muodostunut jo perinteeksi käydä syömässä monumentin kahviossa munkki monesti viikossa, eilen viimeksi.
No nyt on tuokin aukko sivistyksestä poistettu tältäkin vuodelta .
Vastaa Viestiin