Potkutellen Pirkanmaalla

Avatar
Duommá
Viestit: 307
Liittynyt: 25 Tammi 2006 14:52
Paikkakunta: Veikkola

Potkutellen Pirkanmaalla

Viesti Kirjoittaja Duommá »

Kuten toiset tietävätkin, minulla on kesäisin allani Kickbike.
Käväisin tänään toteuttamassa erään potkuttelu-unelmani, eli reitin Kangasala-Valkeakoski-Pälkäne-Kangasala. Sujui hienosti, kuinkas muuten kun on tällainen unelmasää. (Ja kova jätkä ohjaustangossa :wink: )
80km. Lähtö 10:30, paluu 16:50. Keskinopeus mukava 19km/h. Että kyllä sillä pääsee eteenpäin.
Etutelineessä laukutkin kulkevat huomaamatta, eivät haittaa potkuttelua yhtään, oikeastaan vain vakauttavat menoa.
Kyllä kelpasi pitää viimeistä taukoa Vehoniemessä valkosuklaakakkuviipaleen kanssa :)

Laitan pari kuvaa tuonnempana, jos jakselen.
Huomenna vähän palauttelevaa mettäkävelyä Kaarinan polulla.


Veikkolan vaeltaja
Avatar
Umpihanki
Viestit: 3927
Liittynyt: 18 Tammi 2006 11:38

Re: Potkutellen Pirkanmaalla

Viesti Kirjoittaja Umpihanki »

Duommá kirjoitti:Kuten toiset tietävätkin, minulla on kesäisin allani Kickbike.
Käväisin tänään toteuttamassa erään potkuttelu-unelmani, eli reitin Kangasala-Valkeakoski-Pälkäne-Kangasala. Sujui hienosti, kuinkas muuten kun on tällainen unelmasää. (Ja kova jätkä ohjaustangossa :wink: )
80km. Lähtö 10:30, paluu 16:50. Keskinopeus mukava 19km/h. Että kyllä sillä pääsee eteenpäin.
Meitähän on täällä ainakin kaksi potkutteliaa, näämmä.

Kilometrimääriisi kyllä yllän, vaan en vauhtiisi.
Kova olet potkimaan, vauhtia lautaan.

Itse en ole tuota lenkkiä kiertänyt laudalla, mutta pyörällä kylläkin.
Se on mukava kierros. Etenkin tuo Vehoniemen tankkauskeidas on aina lenkin kohokohta syömisineen, ja samalla voi katsella ohimennen menneen ajan autoja.
Kympin paikka, vaikka en olekaan moottorimiehiä.

Yhdeksäs kesä on alkanut näissä potkuttelun merkeissä.
karskinen

Viesti Kirjoittaja karskinen »

Rivakka potkureissu, Duommá.

Itse vetelen usein työmatkat lumettomaan aikaan. Matkaa ei toki tule kuin 15km päivässä, mutta vauhtia on!

Kuva

Siinä urbaaniin menoon sopiva tykkini. Matkallani on monenlaista kadunreunaa ja kivetyksiä, niin jousitus edessä ja paksummat renkaat ovat paikallaan, nuo renkaat ovat käytännössä kuviottomat. Samoin pysähtyminen on kunnossa, kiitos etupään levyjarrujen.
Avatar
Duommá
Viestit: 307
Liittynyt: 25 Tammi 2006 14:52
Paikkakunta: Veikkola

Viesti Kirjoittaja Duommá »

Hei wau, muitakin fiksuja ja ennakkoluulottomia! :D
Mehän voitais pitää Umpihangen kanssa kokoontumisajot, kun siellä Herwoodissa pidät talliasi.
Olen muuten eräänkin kerran potkutellut piknikille Vähä-Riutalle.

Pakko laittaa nyt oma kaunotar näytille:
Valkeakoskella on yllättävän kaunista.
Pälkäneen portilla punainen paholaiseni, customoitu mummomallini, esittelee kurvejaan.
Ja tällä valkosuklaaunelmalla palkitsin itseni Vehoniemessä.

Itsellekin oli huima yllätys tuo vauhti, jota pystyin hädittä tuskitta pitämään yllä koko matkan.
Pitää nyt varoa ettei kovin ylpisty. 8)
Veikkolan vaeltaja
Avatar
Umpihanki
Viestit: 3927
Liittynyt: 18 Tammi 2006 11:38

Viesti Kirjoittaja Umpihanki »

Duommá kirjoitti:
Mehän voitais pitää Umpihangen kanssa kokoontumisajot, kun siellä Herwoodissa pidät talliasi.
Olen muuten eräänkin kerran potkutellut piknikille Vähä-Riutalle.
Ei huono idea.

Vähä-Riutalla on tullut myös käytyä monet kerrat, mutta kylläkin patikoiden tuosta metsiä pitkin.
Rin-tin-tin
Viestit: 1162
Liittynyt: 20 Tammi 2006 10:18

Viesti Kirjoittaja Rin-tin-tin »

Jos joku on halukas vuokraamaan omaansa edullisesti päiväretkeä varten, niin olisin kiinnostunut.
Kaikkea aikansa.
Avatar
Umpihanki
Viestit: 3927
Liittynyt: 18 Tammi 2006 11:38

Viesti Kirjoittaja Umpihanki »

Karskinen, kuinka korkealla sinun maastomallissasi on astinlauta verrattuna perusmalliin. Vai onko sinulla kokemusta muista malleista.

Itse olen asentanut omaan lautaani madalluspalat, jotta potkiminen käy helpommin kadulla.
Avatar
Umpihanki
Viestit: 3927
Liittynyt: 18 Tammi 2006 11:38

Viesti Kirjoittaja Umpihanki »

Rin-tin-tin kirjoitti:Jos joku on halukas vuokraamaan omaansa edullisesti päiväretkeä varten, niin olisin kiinnostunut.
Missäpäin majailet Rin-tin-tin , kyllähän tuota lainaksi saat.
Rin-tin-tin
Viestit: 1162
Liittynyt: 20 Tammi 2006 10:18

Viesti Kirjoittaja Rin-tin-tin »

Umpihanki kirjoitti:
Rin-tin-tin kirjoitti:Jos joku on halukas vuokraamaan omaansa edullisesti päiväretkeä varten, niin olisin kiinnostunut.
Missäpäin majailet Rin-tin-tin , kyllähän tuota lainaksi saat.
Karkeasti mitaten sinusta viisi kilometriä suunnilleen länteen. Laitan yksäriä piakkoin. Jos löytyisi päivä, jolloin sinä et potkuttele ja minä voisin potkutella.
Kaikkea aikansa.
karskinen

Viesti Kirjoittaja karskinen »

Umpihanki kirjoitti:Karskinen, kuinka korkealla sinun maastomallissasi on astinlauta verrattuna perusmalliin. Vai onko sinulla kokemusta muista malleista.

Itse olen asentanut omaan lautaani madalluspalat, jotta potkiminen käy helpommin kadulla.
Astinlauta on maasta mitattuna edestä 130mm ja takaa 120 mm korkeudella. Rengastus on alkuperäisestä poikkeavasti semisliksit katurenkaat. Muista malleista ei ole kokemusta, kun valitsin tuon jousituksen takia.

Miten nuo madalluspalat toimivat, kun astinlauta näyttää jo nyt makaavan lähes runkoputken päällä (2-4mm ilmatilaa).

Tukijalka on poistettu maavaraa lisäämään, jotta reunakivet eivät ottaisi kiinni.
Ahjo
Viestit: 116
Liittynyt: 19 Touko 2007 20:42

Viesti Kirjoittaja Ahjo »

Upeetamahtavaa! Olen kyllä ennenkin nähnyt kickbikeja, mutta nyt heräsi kiinnostus sellaisen hankkimiseen... Onko eri mallien välillä suurta eroa rullausvastuksessa, ja onnistuuko potkuttelu talvella (esim. auratulla pyörätiellä)?
Avatar
Duommá
Viestit: 307
Liittynyt: 25 Tammi 2006 14:52
Paikkakunta: Veikkola

Viesti Kirjoittaja Duommá »

Rullausvastus lienee eniten kiinni renkaista. Itse halusin paksummat sivuilta karkeat kumit satunnaisia soratieseikkailuita silmällä pitäen. Kilpamalli Millennium Racerissa (= "Hopeanuoli") taitaa olla herkemmät laakeritkin, ja se on painoltaankin kevein.

Soratie on aina seikkailu, jonka haasteellisuus riippuu tien pinnan päivän kunnosta. Irtosora on pahinta, sillä ei potkujalka pidä. Kostea savipinta imee renkaan kiinni ja meno on tahmeaa. Soralla pitää potkutteleman maltilla.
Maavaran pienuus on aina pidettävä mielessä ettei kovin raavi pohjaa.

Talvikelille en ole uskaltautunut. On kyllä käynyt mielessä, että jos laittaa nastarenkaat alle ja kenkiin liukuesteet niin mikä ettei. Kuulostaa kuitenkin... miten sen nyt sanoisi... Kickbike on kuitenkin kesäkulkuneuvo.

Helsingissä Töölönlahden ulkoilukeskus vuokraa ja myy Kickbikea.
Veikkolan vaeltaja
Avatar
Duommá
Viestit: 307
Liittynyt: 25 Tammi 2006 14:52
Paikkakunta: Veikkola

Viesti Kirjoittaja Duommá »

Tosiaan, tämän vuoden päivitetyssä mallissa on säädettävä takahaarukka. Siis säädettävä maavara. :idea:
Veikkolan vaeltaja
Rin-tin-tin
Viestit: 1162
Liittynyt: 20 Tammi 2006 10:18

Viesti Kirjoittaja Rin-tin-tin »

Duommá kirjoitti:Talvikelille en ole uskaltautunut.
Jaa-a. Kun ajelen talvisin suht kapeilla renkailla ilman nastoja hybridillä, jossa painopiste on selvästi kikkaria korkeammalla, niin luulisi, että potkiminenkin onnistuu.

Tämä on siis silkka arvaus.
Kaikkea aikansa.
Avatar
Umpihanki
Viestit: 3927
Liittynyt: 18 Tammi 2006 11:38

Viesti Kirjoittaja Umpihanki »

karskinen kirjoitti:
Miten nuo madalluspalat toimivat, kun astinlauta näyttää jo nyt makaavan lähes runkoputken päällä (2-4mm ilmatilaa).
Madalluspalat laitetaan takahaarukkaan kiinni, jolloin koko runkoputki laskee muutamia senttejä alaspäin. Tai ennemminkin astinlaudan takapää laskee.
Noista madalluspaloista on ollut suuri hyöty tässä omassa potkulaudassa, jossa oli alun alkaen huomattavasti korkeammalla oleva astinlauta.
Esimerkiksi vävyn potkulaudassa joka on uudempi kuin omani, on astinlauta luonnostaan matalammalla, joten hänen lautansa ei edes kannata laittaa noita madalluspaloja, muutoin rotvallit raapivat joka paikassa kiinni.

Mitä tulee tuohon rullaavuuteen, niin eipä käytännössä näytä olevan suurtakaan merkitystä ainakaan renkaan leveydellä.
Renkaiden kuvioinnilla sitä vastoin saattaa olla enemmän merkitystä rullaavuuteen.

Itsellä on tällä hetkellä 28 mm leveä ja sileä Nokialainen edessä ja takana Birdyn pistosuojattu sileä rengas.

Leveämpään eturenkaaseen itsekin olen palaamassa, juuri sora, sepeli, hiekkatie osuuksien vuoksi.

Eilisellä lenkillä tuli kyllä mieleen, että olisipa tuollainen "metsämalli"tyyppiä karskinen, niin meno olisi huomattavasti vakaampaa.

Uusia reittejä kun etsiskelen jatkuvasti, niin eilisellä tutkimusmatkalla tuosta Sääksjärveltä kohti Rajasalmen siltaa metsäautoteitä pitkin osui jälleen kerran kohdalle tienpätkä jota oli paranneltu sepelillä. Siinä ei todellakaan 28 mm rengas päässyt näyttämään kykyjään. Päin vastoin välillä täytyi pistää kävelyksi, kun potkuttelusta ei tahtonut tulla mitään, ja renkaitakin kävi "sääliksi".

Mitä tulee talvipotkutteluun, niin tossun pito on suurimmassa roolissa, kun potkimisesta ei tule mitään jos tossu ei pidä.

Jos talvella aikoo potkutella, ja hankkii tossut joissa on nastat pohjassa, niin silloin astinlaudalle kannattaa laittaa ohut kumimatto,muutoin ei laudalla pysy seisomassa nastojen kanssa.
Eikä tuollainen aivan ohut nystyräinen kumimatto kesälläkään sadekelillä hullumpi olisi. Itse olen sateella muutaman kerran meinannut vetää "potslojoo" kun jalka lipesi laudalta liukkauden takia.
Vastaa Viestiin