Jurttakuume

kaptu
Viestit: 1818
Liittynyt: 29 Elo 2012 15:32

Viesti Kirjoittaja kaptu »

luuppi kirjoitti:siis jotain meri-kayttoon/ veneenrakennukseen tarkoitettua vaneeri-plaatua, eika ihan mita vaan - tai (ei!) latoa ponttilautoja :D lattiaksi
Meinaatko, että pontattu lattialauta vääntyisi tms ajan myötä, kun jurtta esim talveksi irroitetaan alustastaan..??


zag
Viestit: 480
Liittynyt: 03 Loka 2008 14:16
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja zag »

Btw: linkkaamani paikallisten asukkaiden, ilmeisesti tilapäisen syys- tms. kalastuksen tukikohdaksi, pystyttämän rakennelman kiinnostavin yksityiskohta olivat mielestäni nuo laudekorkeuteen nostetut makuuritsit. Arvelin, että niiden ja porontaljan päällä makoilija ei paljon muita peittoja tarvitse.
tst
Viestit: 6560
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

Saunassakin on selkeä lämpötilaraja kiukaan kivipinnan tasolla eli jos jalat on sen tason alapuolella niin on selkeästi viileämpää. Näyttää että zagin kuvassa lavitsat olisi juuri kivipinnan tason yläpuolella. Puu on elävä materiaali joten ei pontattua kosteisiin tiloihin vaan normi terassilaudoitus ja sen päälle vaikka räsymattoa jos tuntuu vetoa. Kattelepa Kaptu vaikka "jurtta Veera Väistö" -haulla tulevan jurttasi sisustuksen mallia ja sinun kulmakunnallasi lampaantaljat voi korvata poron vastaavilla. EDIT Kaminahan tuossa zagin kuvassa näkyykin, mutta kuitenkin, lämpö nousee ylöspäin vaikka kaminalla tuo lämpöraja ei ole yhtä selkeä.
Avatar
Pepi
Viestit: 7437
Liittynyt: 23 Tammi 2006 18:16

Viesti Kirjoittaja Pepi »

Kamiina on paljolti säteilylämmitin. Makuupaikan lämmitykseen tulee kummasti tehoa, kun säteily pääsee lämmittämään ritsiä alta päin. Yläpuolesta huolehtii lämminnyt ilma.
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
markkut
Viestit: 479
Liittynyt: 13 Helmi 2009 15:49

Viesti Kirjoittaja markkut »

Sen verran rupesi kiinnostamaan, että pistin ao. kirjan varaukseen. Löytyy ainakin pk-seudun kirjastoista. Painos on ilmeisesti loppu.

http://www.palladiumkirjat.fi/frame.html
hannes
Viestit: 10808
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

Aloin miettimään jurtan talvenkestävyyttä ed. kommenttien perusteella. Eikö siihen voisi rakentaa siirrettävän tukitelineen jurtan sisäpuolelle pitkien poissaolojen ajaksi.
Samoin katteen pitää kestää lumikuorma. Senkin voisi varmistaa ylimääräisellä kevypressulla - sillä vahvistetulla.

Vaivaahan tuosta tulee mutta jos poissaolot ovat pitkiä, niin vaiva kannattaa nähdä.

Laitetaanhan kesämökkikin syksyllä talvikuntoon!
luuppi
Viestit: 5553
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

markkut kirjoitti:Sen verran rupesi kiinnostamaan, että pistin ao. kirjan varaukseen. Löytyy ainakin pk-seudun kirjastoista. Painos on ilmeisesti loppu.

http://www.palladiumkirjat.fi/frame.html
Markku, mikahan kirja oli kyseessa, kun linkki oli sivuston paavalikkoon?
Harhailija
Viestit: 719
Liittynyt: 12 Joulu 2008 11:31
Paikkakunta: Keskisessä Suomessa

Viesti Kirjoittaja Harhailija »

Edelleen tyrkyttäisin kunnon vahvasta pressusta harjakattoista suojusta päälle, joko talveksi, tai koko ajan, mulla oli sellainen kympin päällä pari kesää koko ajan ja tykkäsin, se tuli oviaukon kohdalta vähän yli ja toimi mukavana kuistina. Jos rakentaa pysyvän, suosittelen harvaa ruodelaudoitusta alle, mulla on ollut kotona sellainen 6X10m väliaikaisena :lol: puukatoksena yli kymmenen vuotta.

Kympissä mulla oli 6mm vesivanerilattia maassa lattiana, estää hyvin maakosteuden nousemisen telttaan, lisäksi siellä on mukavampi teppailla avojaloin tai sukkasilla tarvittaessa.

Puolijoukkueteltoissa, kympissä, yms nukumme norjan ja lapin reissuilla aidoilla us-armyn kasattavilla kenttäsängyillä, lekalta niitä välillä saa, niissäkin täytyy laittaa hyvä eristävä alusta alle, pelkkä kangas ei lämmitä.
Maastossa on mukavaa!
markkut
Viestit: 479
Liittynyt: 13 Helmi 2009 15:49

Viesti Kirjoittaja markkut »

luuppi kirjoitti:Markku, mikahan kirja oli kyseessa, kun linkki oli sivuston paavalikkoon?
Toimisikohan tuo: Paimentolaisten ja alkuperäiskansojen asumukset

Tuollainen, aika kattavan oloinen jurttasivustokin löytyi:
https://simplydifferently.org/Yurt_Notes
luuppi
Viestit: 5553
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Justiinsa,
"6mm vesivanerilattia maassa lattiana, estää hyvin maakosteuden nousemisen "
mulla vaan oli termit "vahan hakusessa" :oops:

Kauanko muuten tuo on ollut paikallaan? Pitaisiko alle laittaa jotkut rimat ristiin, ettei muoto elaisi?
luuppi
Viestit: 5553
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

markkut kirjoitti:
luuppi kirjoitti:Markku, mikahan kirja oli kyseessa, kun linkki oli sivuston paavalikkoon?
Toimisikohan tuo: Paimentolaisten ja alkuperäiskansojen asumukset

Tiivistelman perusteella hyva loyto!

""ristikkoteltta" (trellis tent), koska venäläisten omima turkkilainen yurt tarkoittaa "asuinpaikkaa".
- vahan niinkuin suomalais-ugrilainen koto/koti/kota, joista viimeinen on "haarautunut" tarkempaan merkitykseen
- ihan melkein vanhin sananjuuri, kaiketi
Harhailija
Viestit: 719
Liittynyt: 12 Joulu 2008 11:31
Paikkakunta: Keskisessä Suomessa

Viesti Kirjoittaja Harhailija »

luuppi kirjoitti:Justiinsa,
"6mm vesivanerilattia maassa lattiana, estää hyvin maakosteuden nousemisen "
mulla vaan oli termit "vahan hakusessa" :oops:

Kauanko muuten tuo on ollut paikallaan? Pitaisiko alle laittaa jotkut rimat ristiin, ettei muoto elaisi?
Mun tilus sallanmutkassa on hiekkakangasta, siellä ei ollut alla mitään, humus pois ja hiekalla, ne oli kolme vuotta maassa, säilyivät niin hyvänä, että nyt ne on mulla kämpän väliaikaisena lattiana. Itse rakentaisin epätaiselle maapohjalle vanerien alle kestopuusta tukevan perustan. Tietty valumavesiojat mulla oli myös ympärillä. Mulla on savotan telttasaunalle kiinteä kiuas ja lauteet aina pysyvästi valmiina samalla systeemillä, teltta vaan päälle keväällä ja syksyllä pois. Siinä on oikea kiuas, kota luosto vaippasäiliöllä, hyvin toimii, kylvin siellä marraskuun loppuun melki joka ilta. :D
Maastossa on mukavaa!
luuppi
Viestit: 5553
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Justiinsa: "Itse rakentaisin epätaiselle maapohjalle vanerien alle kestopuusta tukevan perustan. Tietty valumavesiojat "

Oma tulee tasaiselle, erittain "tampatulle" maa-alustalle, eli jos jotkut rimat laittaa alle, taytyy niille tehda maahan urat, jottei vanerista tule painoa kantavaa (vahan hoono-soomi: siis weight bearing), koska aika ohkasellakin pitaisi muuten parjata... ja tiettomien taipaleiden takana kun ollaan (Lantikalla sinne paasisi, mutku :cry: myin pois).

Akpojan (ei ole ollut taalla aikoihin?) ovivirityksen voisi tehda (hanen oli kotatelttaan), koska tuskin kaupasta niin matalia, kiinteita ovia loytyy, kuin mita jurtan seinakorkeus sanelisi?
kaptu
Viestit: 1818
Liittynyt: 29 Elo 2012 15:32

Viesti Kirjoittaja kaptu »

Onnistuisikohan Jurtan pystytys kodan tavoin suoraan maaperälle, ja sisälle laittaisi wahvan kankaan lattiaksi. Jurtan seinäkänkaan ulkopuolelle neuloisi liepeet ohjaamaan sadevedet esim liepeen ulkopuolelella jurtan ympäri kaivetulle pienelle ojalle.. :?:
omat polut
Viestit: 4223
Liittynyt: 19 Tammi 2006 21:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja omat polut »

^Hämärä muistikuva että tv-jutussa Mongoliasta olisivat tommosen ojan laittaneet?
Viimeksi muokannut omat polut, 23 Tammi 2018 12:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin