"Pari" kysymystä talvitelttailusta

luuppi
Viestit: 5553
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Jos ei kiipeile, niin hata-majoitehan tuo on.

Naita kahta olen tuumaillut (jo vahan liiankin pitkaan):
Assault 2 is 6oz lighter than rab latok 2, but 6" shorter and 10"(!) narrower.

Tuo North Face teltta on saanut kangaspaivityksen, joka vie sita lahemmas tuota Ranska 'ihmetta'
DryWall 3.0, a three-layer laminate material that provides guaranteed waterproofness and unparalleled breathability
- tosin 20 000/ 40 000 vedenpitavyys/ hengittavyys luvut puuttuvat, North Face teltan vertaamiseksi. Hengittavyyttahan paivitys on tuonut, mutta maran lumen olosuhteissa ei voi kuin vain arvella kankaan vettymista. Kuva on kevyen sateen olosuhteista: https://outdoorgearlab-mvnab3pwrvp3t0.s ... 0912_L.jpg (Ian Nicholson'in ottama)


Avatar
Mustola
Viestit: 86
Liittynyt: 23 Touko 2018 10:49
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Mustola »

Hamalainen kirjoitti:Jos aiot nauttia talvitelttailusta niin hanki kota/kotateltta tai kunnon iso kupoli mitä voit lämmittää valopetroolikeittimellä. Kotaan käy Juuvi tai joku muu moottorilla varustettu risukeitin. Yksi vaihtoehto kotaan on hankkia pieni kamiina. Tällaisilla ratkaisuilla on kivempi "pidellä" ilmoja
Itse olen juuri parhaillaan pähkäilemässä joko tunneli/kupoli tai pyramidi(nykyään kai kotateltaksi kutsuvat)
Talvitelttailuun lähinnä. Juuri nyt katse kiinnittynyt kotateltta jossa asiallisen kokoinen sisäteltta.
Lämpöjutut menee varmaan keittimellä tohottaen.
Aikanaan kun enemmän reissasin talvella käytin 3 vuodenajan tunnelia. Toimihan se kyllä, mutta tuo kotateltan n 1.5m korkeus viehättää.
Painaahan tuommoinen liki 4kg, mutta ahkiossa kyllä kulkee sekin.
Olisiko jollain käyttökokemusta moisesta?
Joukon jatkona kuin Luttinen kaartissa
http://sealaker.blogspot.com/
Jouni
Viestit: 1243
Liittynyt: 24 Huhti 2006 20:43

Viesti Kirjoittaja Jouni »

Tähän talveen asti olen talvivaelluksilla majoittunut tunneliteltassa, laavukankaan alla ja autiotuvissa. Etenkin lasten kanssa harrastettavan talviretkeilyn, mutta myös oman mukavuudenhalun takia ostin nyt joulun alla Tuntsa vaelluskodan (4 m halkaisija, painaa keskisalkoineen tasan 4 kg; 3,5 metrin halkaisija olisi ollut kevyempi ja ehkä sikäli parempi) ja Winnerwellin titaanikamiinan (painaa kaikkieen 2 kg). Eli kuuden kilon setti, ei kovin paha ahkiossa kuljetettavaksi. No, vanerilevyt kamiinan ja keskisalon alle tarvitaan lisäksi, ja omia pitkiä puisia kiilojakin olen kuljettanut. Kodassa ei ole sisätelttaa eikä pohjakangasta, enkä ole niitä kaivannut. Seisomakorkeus on mahtavan mukavaa.

Olen vasta harjoitteluvaiheessa enkä kokenut kamiinakodan käyttäjä, mutta toistaiseksi kokemukset ovat pelkästään positiivisia. Totta kai annan tulen sammua yöksi, en uskalla jättää kamiinaan liekkiä kun menen makuupussiin. Mutta etenkin tässä keskitalvella kun pimeä tulee aikaisin ja leirielämää on tuntikausia, ero teltan ja kodan välillä on huima. Kamiinan ansiosta kodassa on miellyttävän mukava jutustella retkiseurueen kanssa tuntikausia, vaikka ulkona on pakkasta parikymmentä. Piippu vie savukaasut ulos. Samalla kamiinalla sulaa kattilassa lumesta vettä ja valmistuu kattilassa ja pannulla erilaisia herkkuja. En usko, että siirryn keväthankien vaelluksilla alle kilon painoisesta laavukankaasta tähän kota+kamiina-tekniikkaan (paitsi perheretkissä), mutta monille sydäntalven vaelluksille varmastikin otan jatkossa nämä.

Kamiinan ja miksei kodankin ohuet materiaalit hieman askarruttavat, kestävätkö vuosikausien, toivottavasti vuosikymmenten käytön? No, se selviää aikanaan.
Jounin kirjamyymälä: Vaeltajan erämaat, Talviretkeilijän opas, Vaellustarinoita, Retkeilijän kansallispuistot, Pohjois-Suomen vaellusreitit, Suomen autiotuvat...
luuppi
Viestit: 5553
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Hyvia 4 kg ratkaisuja, noissa lukemissa kun liikutaan, niin minulla on tama (3H), kuvassa tosin on kuuman ilmaston versio.
- Ilmankierto alppijaakareiden versiossa on eri tavalla (4 putkesta 2 tuulen puolella voidaan pitaa kiinni) ja kiinnityksia loytyy paljon lisaa, 3:ssa tasossa... ettei tule tahatonta lentomatkaa
luuppi
Viestit: 5553
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Hyvia 4 kg ratkaisuja, noissa lukemissa kun liikutaan, niin minulla on tama (3H),
-HUPS, tupla
- joskus niita tulee kaupan e 100 hinnoissa
- jos sellaisen kevyen 'hatasuojan' ostaisi, niin rahaa palaa moninkertaisesti
vaari
Viestit: 599
Liittynyt: 13 Tammi 2006 08:22

Viesti Kirjoittaja vaari »

Mökkimies (mokkimies.com) 4 hengen tiipii pyramiditeltta 4.6 kg, korkeus 2,20m hinta 99,90€.
Ei paha. Painoa hieman mutta ahkiossa ei älyttömän painava.

Teltta on Mil-Tec merkkinen.
kuu-ukkeli
Viestit: 1142
Liittynyt: 04 Elo 2010 18:09

Viesti Kirjoittaja kuu-ukkeli »

Tässä esimerkki kevyestä tiipiistä. Paino kamiinan kanssa n. 2,7 kg ja hinta n. 900 dollaria.

https://seekoutside.com/hot-tent-combos/

Myös toiselta valmistajalta löytyy vastaavia tuotteita (Kifaru).
cobbo
Viestit: 705
Liittynyt: 22 Elo 2017 20:48

Viesti Kirjoittaja cobbo »

Jouni kirjoitti:Kamiinan ja miksei kodankin ohuet materiaalit hieman askarruttavat, kestävätkö vuosikausien, toivottavasti vuosikymmenten käytön? No, se selviää aikanaan.
Titaanikamiinan käyttöikä itseäkin huolettaa. Alussa luulin sen olevan ns. ikuinen koska se ei ruostu/hapetu puhki samaan tapaan kuin teräs. Kun asiaa vähän selvittelin lisää, selvisi että titaani kovettuu ja haurastuu kuumennus-jäähdytys -syklien ansiosta, eli eipä ollutkaan ikuinen matsku.

Omassa Winnerwellissä ei ole niin paljon käyttötunteja että osaisin sanoa onko tuo oikea huoli. Piipun väsyminen ei ole kauhean iso menetys, mutta jos palotila itse alkaa murtuilla on sitä aika hankala korjata itse.

Kamiinateltan asumismukavuus on kyllä mahtava, eniten ärsyttää ylimääräinen välppääminen sitä pystyttäessä ja purkaessa. Parasta olisi jos teltan voi jättää johonkin perusleiriin, mutta kohtalaisen nopeasti Winnerwell on toimintakunnossa teltan pystytyksen jälkeenkin. Puita ei myöskään tarvitse pikkupakkasilla kovinkaan paljon pitämään teltassa illan ajan mukavaa lämpöä jossa voi puuhata paljain käsin, eli ahkiossa kulkee useankin päivän puut tarvittaessa.

Paino on todella maltillinen, eli kamiina tuon mainittu pari kiloa ja Luxen pyramiditeltan ulkoteltta 1.3kg. Ahkiossa ei paljon mitään, ja jotenkin kannettavissa repussakin, joskin polttopuut pitää saada sitten paikan päältä.
haahuilija
Viestit: 535
Liittynyt: 10 Loka 2006 19:52

Viesti Kirjoittaja haahuilija »

Talvivaelluksille olisi teltta hakusessa. Koska samaa telttaa on tarkoitus käyttää myös kesävaelluksilla, on listan kärkeen nousemassa Fjällräven Abisko Endurance 3, jonka paino on rinkkakelpoinen. Mietityttää, onko pohjan 6000mm vesipilariarvo riittävä talvella? Ja ulkoteltan kankaan kestävyys? Tarkoitus on käyttää telttaa myös avotunturissa, mutta todennäköisesti vain muutamia viikkoja vuodessa. Kokemuksia tai mielipiteitä?
Raato
Viestit: 196
Liittynyt: 10 Maalis 2008 12:13

Viesti Kirjoittaja Raato »

En ole edes ajatellut pohjan vesipilariarvoja, varsinkaan talvella. Ei ole talvella ongelmana ollut vaikka yöpyillyt myös 20e markettiteltalla. Eiköhän vetinen kesäkeli ole vaikeampi pohjakankaalle.
jmietti
Viestit: 12
Liittynyt: 23 Tammi 2014 14:50
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja jmietti »

Juuri näin. Talvella pohjan vesipilariarvo ei ole niin kriittinen kuin sulan maan aikaan. Teltan hyvä tuulettuvuus on tärkeämpi ominaisuus ylimääräisen kosteuden välttämiseksi.
LauriA
Viestit: 840
Liittynyt: 14 Tammi 2017 17:19

Viesti Kirjoittaja LauriA »

Hommasin kotateltan lumiliepeillä ja ilman pohjaa. Lisäksi titaani kaminan. Kaminaa testannut (kesä aikaan) vain koti pihassa sateessa, jolloin teltasta tuli höyry sauna. Teltta toimi viime vaelluksella (elokuu) ilman pilari arvoja märälläkin pohjalla ihan jees. Pohjana solumuovi Etolan 3mm. 120x220 rullatavaraa + ilma täytteinen makuu alusta.
Avatar
Normanton
Viestit: 174
Liittynyt: 05 Heinä 2019 12:32
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Normanton »

Abisko Enduranceen myydään erikseen footprinttiä, jonka vesipilariarvo on 10 000mm. Itselläni on Abisko Shape 3 ja siihen sen oma footprint. Footprintin saa laitettua kiinni "pysyvästi" jolloin se kulkee teltan mukana ja ei tarvitse erikseen miettiä pystyttäessä. Itse olen tykännyt pitää kesät talvet.

Endurancella pärjää varmasti oikein hyvin avotunturissakin ja telttaan on mahdollsita laittaa tuplakaaret. Itse olen talvella pärjännyt Shape 3 teltallakin, joka on pykälää heppoisempi, mutta ihan avotunturissa en ole sen kanssa vielä telttaillut.
haahuilija
Viestit: 535
Liittynyt: 10 Loka 2006 19:52

Viesti Kirjoittaja haahuilija »

Kiitos tiedoista ja kommenteista! Footprintiä harkitsin, mutta taidan talvella kaivaa absidiin kuopan, niin ei oikein sen kanssa toimi. :D Katsotaan, tarvitseeko sitä kesäksi hankkia.
Avatar
Normanton
Viestit: 174
Liittynyt: 05 Heinä 2019 12:32
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Normanton »

Footprintin voi kyllä jättää irti absidin pään kiinnikkeistä ja taittaa sisäteltan alle pois tieltä jos haluaa kuopan kaivaa. Toki tämä hankaloittaa pystytystä hieman, mutta sen saa kyllä tehtyä myös pystytyksen jälkeen jos esim keli on huono. Onhan se yksi ylimäärinen säätö siinä ja ei ole ihan optimi ratkaisu mutta toimii kyllä.
Vastaa Viestiin