Pitopohjien uudet tuulet ja menneen talven lumet?

Ursus
Viestit: 9597
Liittynyt: 13 Tammi 2006 19:01
Paikkakunta: K-P Suomenselkä

Viesti Kirjoittaja Ursus »

Tuo oli itselläkin mielessä helpommin toteutettavana ja vährmmän ongelmia tuottavana ratkaisuna. Mutta kun en ole insinööri enkä käsistäni kätevä, niin esitän vain kysmyksiä.
Ahkion perässä tuollaista on toteutettukin jarrutarkoituksessa.


Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
Avatar
Pepi
Viestit: 7437
Liittynyt: 23 Tammi 2006 18:16

Viesti Kirjoittaja Pepi »

Saattaisi suksi käyttäytyä vähän ikävästi potkun loppuvaiheessa.
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
akuusist
Viestit: 608
Liittynyt: 15 Helmi 2007 14:34

Viesti Kirjoittaja akuusist »

Kun hiihtelen lähinnä lyhyitä retkiä reppu selässä, on tilanne yleensä se että joko suksi toimii ihan hyvin sellaisenaan: suomupohja / voitelu / hartiapito tai sitten tarvittaisiin seinäpito rinteen ylös kävelyä varten. Tällöin ei luistolla ole niin väliä. Helposti alle laitettavat tai käännettävät isohkot pitoraudat tms vois olla pop. Siis remmivoitelu mutta nopeampi ja pitävämpi.
luuppi
Viestit: 5553
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

akuusist kirjoitti:Helposti alle laitettavat tai käännettävät isohkot pitoraudat tms vois olla pop. Siis remmivoitelu mutta nopeampi ja pitävämpi.
Pari kertaa olen nama linkannut
http://www.bearwater.fi/kauppa/hiihto_j ... p-crampon/
muttei vielakaan yhtaan kayttajakokemusta?
- paljon katevampi kuin skinien liimojen ja niiden suojien kanssa pelaaminen
- tietysti pito on aika "aarimmaista" eli pitaakin saada nuo helposti pois
Avatar
Pepi
Viestit: 7437
Liittynyt: 23 Tammi 2006 18:16

Viesti Kirjoittaja Pepi »

^Minulla on ollut noita vastaavat, hiukan lyhemmät ja yksiremmiset omatekoiset, kohta 30 vuotta. Toimii, mutta itse värkkäämäni soljet eivät ehkä ole parhaat mahdolliset. Höttölumessa eivät pidä nämäkään.
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
Korpijaakko
Viestit: 6935
Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

luuppi kirjoitti:
akuusist kirjoitti:Helposti alle laitettavat tai käännettävät isohkot pitoraudat tms vois olla pop. Siis remmivoitelu mutta nopeampi ja pitävämpi.
Pari kertaa olen nama linkannut
http://www.bearwater.fi/kauppa/hiihto_j ... p-crampon/
muttei vielakaan yhtaan kayttajakokemusta?
- paljon katevampi kuin skinien liimojen ja niiden suojien kanssa pelaaminen
- tietysti pito on aika "aarimmaista" eli pitaakin saada nuo helposti pois
Pari vuotta sitten asiakkaalla oli mukana viikon ahkionvetovaelluksella avotunturissa. Koekäytti kerran: kovalla pakkashangella pito oli tautinen ja luistoa ei ollut. Suksea oli jopa vaikea työntää etwenpäin lunta vasten vaan piti keventää nostamalla suksea. Varmaan hyvät jäistä jyrkkää kiivetessä. Siihenhän ne taitaa olla suunniteltukin.

Jos saisi EasySkin-tunturisukseen vielä irrotettavan suomupohjan (takkalakelille mekaaninen pito ja reiluluistovoitelu on ollut tähän mennessä paras), niin olisi tarpeet täytetty. Onko kukaan kokeillut Profoileja tai vastaavia muovisia suomunousu"karvoja"? Ajaisiko tuon asian?
diver
Viestit: 2401
Liittynyt: 28 Helmi 2008 19:10

Viesti Kirjoittaja diver »

Täksi talveksi hommatuilla fischer excursion crown/easyskin suksilla on
nyt tullut noin 100km täyteen ja toistaiseksi kokemus on positiivinen.
Suomu pitää lauhalla kelillä hyvin eikä takalla käsiteltynä.Skini lisää pitoa
kuivassa pakkaslumessa merkittävästi mutta luisto säilyy ihmeen hyvänä.
Tämä kokemus vielä ilman ahkiota eli kevyttä hiihtelyä erilaisissa maastoissa.
Noihin olisi saatavilla myös leveämpi skini.Itselläni on se kapeampi versio.
Usmi
Viestit: 602
Liittynyt: 18 Tammi 2006 14:44
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Usmi »

Tein skinisukset vanhoista 2,5 metrisistä Karhu Erä metsäsuksista. Olin jo aiemmin hionut kuluneen ja toimimattoman pitokuvion sileäksi ja nyt poistin kokonaan muovin suurimmilta osin pitoalueelta aina pohjalaminaattiin asti. Pitokuvio oli alunperin 80 cm:n pituinen ja nyt tein pitoalueesta 60 cm:n pituisen. Liimasin skinit syntyneeseen aukkoon.

Kun nyt vihdoin eteläänkin saatiin lunta, pääsin testaamaan suksien toimivuutta höttölumella pakkaskelissä. Iloisesti yllätyin toimivuudesta! Nää on omasta mielestäni paljon paremmat hiihtää kun alkuperäisellä pitokuviolla. Pito on todella hyvä ja luistoakin piisaa ihan riittävästi. Kuumavoitelin myös skinit tämän ohjeen mukaan: http://www.karhumur.com/2015/04/laiskan ... inivinkit/ ja luisto vain parani. Nyt meno on kepeän letkeää! :D

Kuva
luuppi
Viestit: 5553
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Hausja projekti, taytyypa itsekin "toistaa" kun jommat kummat sukset olen pohjapinnoiltaan kolistellut "hiottavaan" kuntoon.

Mita skini-nauhaa ostit; mista?

Varmaan hyva, kestavyyden kannalta, ettet hionut muoviaineiden tehdassaumaan asti. Oliko se mielessa, vai "liiallisen pidon" valttaminen?
Avatar
zwak
Viestit: 319
Liittynyt: 17 Tammi 2008 15:37

Viesti Kirjoittaja zwak »

Tuohon kun vielä hio tuon takapään muovin niin että siihen jää sopiva porras skinin taakse, niin voi jatkaa karvaa muovin päälle, jos esmes tarvii lisäpitoa, eli haluaa kiskoa ahkion Haltin huipulle tms. Itse en poistanut muovia kun tein vastaavat, mutta mun suksiaihiot olikin mulle turhan jäykkä (armeijan 220cm suksi.).
Pertti Kurki
Viestit: 1571
Liittynyt: 19 Joulu 2008 11:36

Viesti Kirjoittaja Pertti Kurki »

Usmi kirjoitti:Tein skinisukset vanhoista 2,5 metrisistä Karhu Erä metsäsuksista. Olin jo aiemmin hionut kuluneen ja toimimattoman pitokuvion sileäksi ja nyt poistin kokonaan muovin suurimmilta osin pitoalueelta aina pohjalaminaattiin asti. Pitokuvio oli alunperin 80 cm:n pituinen ja nyt tein pitoalueesta 60 cm:n pituisen. Liimasin skinit syntyneeseen aukkoon.

Kun nyt vihdoin eteläänkin saatiin lunta, pääsin testaamaan suksien toimivuutta höttölumella pakkaskelissä. Iloisesti yllätyin toimivuudesta! Nää on omasta mielestäni paljon paremmat hiihtää kun alkuperäisellä pitokuviolla. Pito on todella hyvä ja luistoakin piisaa ihan riittävästi.
Siinähän tuo olisi, mitä aiemmin ehdotin, paitsi että karva olisi vaihdettavissa toisenlaiseen materiaaliin. Joskin jos tavoitteena on yleispito, laadukas karva on luultavasti paras.

Saas nähdä kauanko menee ennenkuin vaihtokarvat tulevat BC-suksiin...
Kuvailutulkki
Usmi
Viestit: 602
Liittynyt: 18 Tammi 2006 14:44
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Usmi »

luuppi kirjoitti:Mita skini-nauhaa ostit; mista?
Varmaan hyva, kestavyyden kannalta, ettet hionut muoviaineiden tehdassaumaan asti. Oliko se mielessa, vai "liiallisen pidon" valttaminen?
Skinin merkki näkyy kuvassa ja ostin Hollolasta CustomSki:ltä. Ei tuosta voi enempää syvyyssuunnassa ottaa pois kun pohjalaminaatti on lasikuitua, hajoaa koko suksi vielä. Hieman reilu milli kuopalle tuli syvyyttä ja se riittää kyllä upottamaan skinin pohjakankaan piiloon. Pituussuunnassa pitoaluetta on turha jatkaa kantapään taakse.
luuppi
Viestit: 5553
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Usmi kirjoitti:
luuppi kirjoitti:Mita skini-nauhaa ostit; mista?
Skinin merkki näkyy kuvassa ja ostin Hollolasta CustomSki:ltä. Ei tuosta voi enempää syvyyssuunnassa ottaa pois kun pohjalaminaatti on lasikuitua, hajoaa koko suksi vielä. Hieman reilu milli kuopalle tuli syvyyttä ja se riittää kyllä upottamaan skinin pohjakankaan piiloon.
Kiitos! Ja meninpa halpaan, kun isolla nakyvat kirjaimet olivat K, A ja H niin tokihan siina "Karhu" lukee :oops:

Vastaanottaja nimelta "pitokarva" :D sai siella jo spostia.
Usmi
Viestit: 602
Liittynyt: 18 Tammi 2006 14:44
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Usmi »

^ Ei skinit kyllä Karhua ole vaan Kohla Tirol.

Jos nyt oikeasti meinaat samanlaiset tehdä, pitää suksissasi olla jalkavuutta. Umpisessahan asialla ei merkitystä ole, mutta kovemmalla alustalla on. Pidempiä skinejä en itse laittaisi, hieman lyhyemmätkin toimisivat varmaan omissa suksissani.
omat polut
Viestit: 4223
Liittynyt: 19 Tammi 2006 21:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja omat polut »

^Hyvä ja fiksu projekti, varmasti toimivampi kuin monet kaupalliset viritykset, vielä kun käyttää tarvittaessa vähän kemiallista dopingia loppusäätöön.
Vastaa Viestiin