Lumikenkä vaeltelu.

Harhailija
Viestit: 719
Liittynyt: 12 Joulu 2008 11:31
Paikkakunta: Keskisessä Suomessa

Lumikenkä vaeltelu.

Viesti Kirjoittaja Harhailija »

Harrastatko lumikengillä kävelyä, vaeltelua, yms. miten usein? Miksi juuri lumikengillä?

Itse olen tampannut lumikengillä lumikenkäuria lähimetsiin ainakin parikymmentä vuotta, verkoston pituus on vaihdellut eri talvina aikalailla, mutta kyllä niitä aina useita kilometrejä on, useampi tunnin parin lenkki, niin ei kyllästy kulkemaan samaa lenkkiä. Kiva kulkea koirien kanssa metsässä tampattua polkua, usein urien ollessa kantavia, pääsee liikkumaan niillä ilman lumikenkiäkin, silloin yleensä tamppaan lumikengillä lisää reittejä. Puuston peittämään maastoon ei kerry paljon lunta, mutta avarat näköalakukkulat ovat minun mieleen.

Yleensä aamu ja iltalenkki, joskus saatan innostua kolmannenkin, kuutamolenkin. Töissä ollessani aamulenkki oli reilun tunnin, klo 03-04, ei ollut yleensä ruuhkaa metsissä, :wink:, ilta lenkki oli 2-3 tuntia töistä tultuani klo 14-17, silloin huonolla tuurilla saattoi nähdä ihmisen. :lol: Nyt olen ollut työttömänä, niin kuukauden ajan olen teputellut lumikengillä 4-6 tuntia päivässä, päiväohjelma on usein ollut: aamulenkki lumikengillä pari tuntia, lumenkolausta pihasta pari tuntia, lumikengillä 2-4 tunnin iltalenkki, reilu tunti saunomista, sitten jo väsyttääkin. :D

Omassa käytössäni on useita lumikenkä malleja ja kokoja, tilanteen ja tarpeen mukaan, elikkä sää ja lumi, ratkaisee ja rajoittaa vaihtoehdot, joskus on niin tikkumainen seka lumi, suoja/pakkas, että paakuttaa niin perusteellisesti kaikkiin lumikenkiin, että ei tule mitään. Pienellä lumikengällä saa tampattua lumen tiukemmaksi, mutta metrisellä ei tarvitse tepuuttaa paikallaan. Jos umpiseen lähtee lumikengillä, sauvat on ehdottomat, varsinkin kokemattomalla, itse tampatessani uria en käytä sauvoja. Tamppaan urat kolmen lumikengän levyiseksi, pitkässä juoksussa koko talven ura toimii niin paremmin monestakin syystä, uran ollessa syvä, lumikengät eivät tartu reunoihin kiinni, kovaa tampattua uraa tulee leveämmin, jos uralla kävellään, reunat eivät murru niin helposti, tai voimakkaalla suojalla ei jalat lähde luistamaan sivulle penkan alle, koirat mahtuu juoksemaan ohitse, olen opettanut ne ohittamaan minut aina vasemmalta ja kuljen itse oikealla, liikenne säännöt olla pitää lumikenkäurillakin. :D

Mitä kaikkea on tunkeutunut mun lumikenkäurille: Yleensä kaikki eläimet hyödyntävät niitä, joskus jäljistä näkee, että joku on ollut kävelemässä meitä vastaan. :wink: Hirvet keväällä pahojen hangenkuorien aikaan tunkevat urille, tulee kuoppia. :( Metsästyskoiria, metsästäjiä, jopa vetokoiravaljakko, paksurengaspyöräilijöitä, moottoripyörälläkin, polkujuoksijoita, ratsastajia hevosilla... Yritän nykyään tehdä verkoston niin, ettei sinne pääse muualta kuin mun pihasta, en vie sitä metsäautoteille, yms.


Maastossa on mukavaa!
Avatar
TREKKING
Viestit: 4138
Liittynyt: 15 Elo 2009 18:22
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TREKKING »

Lumikenkiä on hyvä käyttää "voimaharjoitteluun", joten tuota harjun kuvetta tulee könyttyä aina joskus ja vielä mieluummin aina uutta jälkeä pitkin. Nyt kun hiihtäminenkin alkaa olla liian "nopea" laji omalle vartalolle, pyrin pitämään lumikenkiä mukana reissuillakin enemmän, kuten esim. Kuusamossa tai pikapuoliin maaliskuussa Lofooteilla.
Kyllä Siperia opettaa!
Avatar
tapanik
Viestit: 560
Liittynyt: 17 Marras 2012 11:52

Re: Lumikenkä vaeltelu.

Viesti Kirjoittaja tapanik »

Harhailija kirjoitti:Harrastatko lumikengillä kävelyä, vaeltelua, yms. miten usein? Miksi juuri lumikengillä?
Kyllä harrastan. Muutaman kerran talvessa käyn lumikenkäilemässä - joskus vain muutaman tunnin pituisella ulkoilulla, joskus sitten yhden tai useamman maastoyön sisältävillä retkillä.

Tykkään lumikenkäilyssä ensinnäkin siitä, että pärjään kumpuilevassa maastossa paremmin lumikengillä kuin suksilla. Erityisesti, jos vedän ahkiota. Arvelen olevani siinä määrin hidas sekä liikkeissäni että erityisesti reaktioissani, että suksien kanssa tasapainon säilyttäminen on minulle paljon vaikeampaa kuin lumikenkien päällä. Erityisesti alamäessä.

Blogissani näkyy olevan 25 retkikertomusta, jotka on varustettu tunnisteella "lumikenkäily". Kaipa sitä on siis jonkin verran tullut harrastettua. Eikä kaikista läpsyttelyistä ole blogissa tekstiä.

http://www.tapanikunnas.net/category/lumikenkaily/

Ja olenpa tässä juuri nyt pakkaamassa reppua lyhyttä iltalumikenkäilyä varten.
Elämäntapakävelijä, kalastaja, retkeilijä.

Blogi: http://tapanikunnas.net/
Videot: https://www.youtube.com/c/Elamantapakavelija/videos
Instagram: https://www.instagram.com/tapanikunnas/
Harhailija
Viestit: 719
Liittynyt: 12 Joulu 2008 11:31
Paikkakunta: Keskisessä Suomessa

Viesti Kirjoittaja Harhailija »

TREKKING kirjoitti:Lumikenkiä on hyvä käyttää "voimaharjoitteluun", joten tuota harjun kuvetta tulee könyttyä aina joskus ja vielä mieluummin aina uutta jälkeä pitkin. Nyt kun hiihtäminenkin alkaa olla liian "nopea" laji omalle vartalolle, pyrin pitämään lumikenkiä mukana reissuillakin enemmän, kuten esim. Kuusamossa tai pikapuoliin maaliskuussa Lofooteilla.
Kuusamon alueella on hyvin jylhää ja kumpuilevaa maastoa, lumikengät on varmaan toimivampi kuin sukset. Pari kertaa Lofoottien niemimaalla "harhailleena", muistaakseni sieltäkin löytyy ihan kiitettäviä penkkoja kavuttavaksi.
Maastossa on mukavaa!
Harhailija
Viestit: 719
Liittynyt: 12 Joulu 2008 11:31
Paikkakunta: Keskisessä Suomessa

Re: Lumikenkä vaeltelu.

Viesti Kirjoittaja Harhailija »

tapanik kirjoitti:
Harhailija kirjoitti:Harrastatko lumikengillä kävelyä, vaeltelua, yms. miten usein? Miksi juuri lumikengillä?
Kyllä harrastan. Muutaman kerran talvessa käyn lumikenkäilemässä - joskus vain muutaman tunnin pituisella ulkoilulla, joskus sitten yhden tai useamman maastoyön sisältävillä retkillä.

Tykkään lumikenkäilyssä ensinnäkin siitä, että pärjään kumpuilevassa maastossa paremmin lumikengillä kuin suksilla. Erityisesti, jos vedän ahkiota. Arvelen olevani siinä määrin hidas sekä liikkeissäni että erityisesti reaktioissani, että suksien kanssa tasapainon säilyttäminen on minulle paljon vaikeampaa kuin lumikenkien päällä. Erityisesti alamäessä.

Blogissani näkyy olevan 25 retkikertomusta, jotka on varustettu tunnisteella "lumikenkäily". Kaipa sitä on siis jonkin verran tullut harrastettua. Eikä kaikista läpsyttelyistä ole blogissa tekstiä.

http://www.tapanikunnas.net/category/lumikenkaily/

Ja olenpa tässä juuri nyt pakkaamassa reppua lyhyttä iltalumikenkäilyä varten.
Olen tullut itse samaan tulokseen, kumpuilevassa maastossa lumikengät on toimivammat ja kivemmat kuin sukset, ahkion vedossa tai ilman. Ahkion vedossa tietty vaikuttaa ahkion kuorma, valjaat ja sukset, umpisessa vai valmiilla uralla. Itse en ole varsinaisella ahkiovaelluksella pelkillä lumikengillä käynyt kuin kerran, kultiman porokylästä käsivarressa, vedettiin ahkiot yhdelle mökille ja viikon ajan sieltä päiväretkiä. Lumikengillä kerkiää tarkkailemaan ympärilleen enemmän kuin suksella, makuasia, nauttiiko vauhdista, vai nauttiiko pitempään ja tarkempaan maisemista. :wink:

Olet harrastanut lumikenkävaeltelua kunnioitettavan paljon, täytyy tutustua blogiisi ajan kanssa, tulin just 4 tunnin lumikenkäretkeltä, hiestä märkänä, nyt pääsee saunaan.
Maastossa on mukavaa!
Pertti Kurki
Viestit: 1571
Liittynyt: 19 Joulu 2008 11:36

Viesti Kirjoittaja Pertti Kurki »

Läskin polttoon lumikenkäily on loistava liikuntamuoto: lyhyellä matkalla aikaa ja energiaa kuluu runsaasti :lol:
Kuvailutulkki
Inari74

Viesti Kirjoittaja Inari74 »

Pertti Kurki kirjoitti:Läskin polttoon lumikenkäily on loistava liikuntamuoto: lyhyellä matkalla aikaa ja energiaa kuluu runsaasti :lol:
Samaa mieltä :lol:
Avatar
TREKKING
Viestit: 4138
Liittynyt: 15 Elo 2009 18:22
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TREKKING »

Jos joku ei ole vielä huomannut, niin nyt kestää ainakin Muuramessa hanget kävellä lähes täydellisesti ilman lumikenkiäkin, hiihtämisestä nyt puhumattakaan, normi maastorenkaallakin olivat ajelleet ristiinrastiin. Näin hyviä ja paksulumisia hankiaisia ei ole ollut aikoihin.
Kyllä Siperia opettaa!
Vastaa Viestiin