Sopiva metsäsuksi

Aaro
Viestit: 2454
Liittynyt: 12 Tammi 2010 16:30

Re: Sopiva metsäsuksi

Viesti Kirjoittaja Aaro »

laphilainen kirjoitti: 31 Tammi 2022 22:13 Pysyykö irroitettava nousukarva suomupohjassa?
Sen voi siis laittaa kiinni ja pois, siitä ei jä mitään liimaa tms pohjaan?
Onko laittaa merkkiä tai suoraan linkkiä käyttökelpoiselle irroitettavalle karvalle?
Itsellä Järvisen suomupohjat, vaimolla Karhun pitopohja, molemmissa irtokarvat pysyneet monet Itäkairan vaellukset. Suksissa emme ole käyttäneet voiteita, ainoastaan liukusuihketta ja jäänestosuihketta joskus ja nehän pohjista aika nopeasti kuluvat pois. Hyvin ollaan vuosia pärjätty samoilla karvoilla ei juurikaan liimasta mitään ole pohjiin jäänyt - ei ainakaan haitaksi. Umpisessa ja ylämäissä ehdottomat. Kovalla tasaisella kelkkauralla, jos pitkää matkaa yrittää, niin tuntuu vähän raskaalta. https://www.shelbyoutdoor.com/product_i ... anguage=fi näyttäisi aika samalta kuin toistakymmentä vuotta sitten hankkimamme.


Lyde
Viestit: 185
Liittynyt: 07 Helmi 2006 21:52

Re: Sopiva metsäsuksi

Viesti Kirjoittaja Lyde »

Minulla oli kapeat ja pitkät nousukarvat ahkion vetoon mutta olen luopunut niiden käytöstä. Ovat niin hitaat, luisto huono. Toki ahkiovaellukset ovat olleet lopputalvesta ja aivan pehmyttä uppolunta ei ole. Minusta vahvana pitona toimii hyvin kun laittaa tervapitovoidetta lähes kärjestä kantaan. SuomupohjaLapponiat ovat minun sukset.
luuppi
Viestit: 5549
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Re: Sopiva metsäsuksi

Viesti Kirjoittaja luuppi »

hienot sukset nuo "SuomupohjaLapponiat ovat minun sukset."

Olen 230 pitkilla hiihdellyt, niilla juuri ja juuri pysyy tehdyilla laduillakin, paitsi etta laskun kaarteissa pituus on jo liikaa ja hypattava silloin sivuun
.... milla pituudella loytyy kantavuutta ( ja tuota pitoa :) ) ahkion vetoon? Umpihangessa siis
laphilainen
Viestit: 130
Liittynyt: 30 Marras 2008 20:55

Re: Sopiva metsäsuksi

Viesti Kirjoittaja laphilainen »

Minulla ollut 260cm suomupohja Lapponiat parikymmentä vuotta. Elopaino ollut sama 88 - 89 kg ja nyt olen päättänyt hommata 280cm Lapponiat juurikin tuon kantavuuden vuoksi. Tämä siis keskitalven umpihankeen ahkion kanssa.
Pidosta en sitten uskallakaan sanoa mitään.
torvelo
Viestit: 29
Liittynyt: 30 Tammi 2022 16:02
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Sopiva metsäsuksi

Viesti Kirjoittaja torvelo »

Päädyin sitten ostamaan pitokarvalliset 270 cm Peltoset eräsiteillä.

Eka lenkki heitetty joka venähti miltei 30 kilometriin. Miksi niin kävi on aihe toiseen ketjuun. Pääasiassa seurasin kelkkauraa, tai paremminkin manikyroimatonta latua; vain muutama lyhyt umpihankiosuus. Pitoa karvat antoivat reilusti. Nähtäväksi jää olisinko sittenkin halunnut enemmän luistoa. Mäissä niistä kyllä oli iloa.

Tässä aloittelijan huomioita, joista useimmat on kokeneille itsestäänselviä tai vahvasti riidanalaisia, mutta kirjaan tähän kun tilaa on:
  • Pitkät ja leveät sukset on alamäissä hankalat. Kääntyä ei juurikaan voi. Sellaiset mäet joissa oli epätasaisuutta, esteitä (mm. oksia) tai en selkeästi nähnyt tasaisen maan alkamista, en laskenut. Tässä oli toki oma kokemattomuus hiihtäjänä mukana. Laskeeko kukaan mäkiä narullisen ahkion kanssa?
  • Nokian Kaira-saappaat ei pelitä kauhean hyvin näin kylmällä (-21 C näytti lämpömittari maastossa palatessa). Tuplasukillakin varpaat tahtoivat kohmmettua. Järeämmät saappaat tarpeen Lapin oloihin. Nämä vaan oli halvat ja olen köyhä mies.
  • Rahasta puheen ollen, jos tapaat käyttää viissatasia sytykkeenä, panosta erämonoihin ja BC-siteisiin. Perinteiset eräsiteet ovat varmasti ikuiset, mutta melko kömpelöt (ei sivuttaistukea) ja tahtovat irrota juuri hankalimmassa tilanteessa, esimerkiksi kuin ryönäät mäkeä ylös sivuttain. Tämä oli jo pelkän päivärepun kanssa hankalaa, rinkan tai ahkion kanssa tilanne olisi varsin raivostuttava. Onnistuinpa ihan suorallakin tiellä pari kertaa ne irrottamaan, tosin hiihtotekniikkani on enimmäkseen tähän syypää.
  • Sukset mahtui juuri ja juuri VW Golf-farmariin sisään kun takapenkki oli laskettu. Suksien kärjet ei ihan kosketa kojelautaa, mutta menevät pelkääjän paikan puolelle. En vielä kokeillut saako ne takapenkin suksireiästä läpi, siltä varalta että etupenkillä on matkustaja.
hankikanto
Viestit: 17
Liittynyt: 09 Helmi 2022 20:37

Re: Sopiva metsäsuksi

Viesti Kirjoittaja hankikanto »

Tässä tuoreessa videossa UKK-puistosta kehutaan Järvisen Lapponioita Rottefellan NNN-siteellä ja BC-monoilla:

Jouni
Viestit: 1243
Liittynyt: 24 Huhti 2006 20:43

Re: Sopiva metsäsuksi

Viesti Kirjoittaja Jouni »

^^Pari kommenttia:
-Olisivatko siteet olleet yhtä reikää liian löysällä? Ja olihan metallinen kiristyspalanen toki kantapään ulkosyrjällä? Eivät kyllä irtoa vahingossa, kun ovat sopivalla kireydellä.
-Entä Kairojesi koko? Ihoa vasten paksuhko villasekoite- tms. sukka, sitten hyvä villasukka ja sitten huopavuori. Ja lämmin pohjallinen. Silti saappaan pitää tuntua hieman väljältä, ei yhtään ahtaalta.

BC-systeemi on toki tukevampi, mutta itse en ole kaivannut jämäkämpää. Tyytyväisenä hiihdän yhdistelmällä 270/280 pitkät sukset, Kairat, eräsiteet.
Jounin kirjamyymälä: Vaeltajan erämaat, Talviretkeilijän opas, Vaellustarinoita, Retkeilijän kansallispuistot, Pohjois-Suomen vaellusreitit, Suomen autiotuvat...
luuppi
Viestit: 5549
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Re: Sopiva metsäsuksi

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Videota aloitin, mutta olikin yli tunnin pituinen.

Tasta siis "Rahasta puheen ollen, jos tapaat käyttää viissatasia sytykkeenä, panosta erämonoihin ja BC-siteisiin."
- minusta noilla kylla saastaa pitkassa juoksussa , eiku hihellessa
- kolmet samanlaiset siteet ja norski-monot jotka kayvat kaikkiin

Automaatteja en ole uskaltanut kokeilla, koska pehmeissakin paikoissa siteet pitaa saada auki (ja siksi on myos monoissa kiinteat saarystimet, etta voi hyvin astua syvaan lumeen).

Vielako loytyy kaupoista hyvia umpihankisauvoja? Vinkkeja kaivataan (Excel ja Ruotsin armeijan parit pelittavat, mutta jos jompi kumpi pari vasahtaa, niin hyva olisi olla kolmannet).
torvelo
Viestit: 29
Liittynyt: 30 Tammi 2022 16:02
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Sopiva metsäsuksi

Viesti Kirjoittaja torvelo »

Jouni kirjoitti: 13 Helmi 2022 21:38 ^^Pari kommenttia:
-Olisivatko siteet olleet yhtä reikää liian löysällä? Ja olihan metallinen kiristyspalanen toki kantapään ulkosyrjällä? Eivät kyllä irtoa vahingossa, kun ovat sopivalla kireydellä.
-Entä Kairojesi koko? Ihoa vasten paksuhko villasekoite- tms. sukka, sitten hyvä villasukka ja sitten huopavuori. Ja lämmin pohjallinen. Silti saappaan pitää tuntua hieman väljältä, ei yhtään ahtaalta.

BC-systeemi on toki tukevampi, mutta itse en ole kaivannut jämäkämpää. Tyytyväisenä hiihdän yhdistelmällä 270/280 pitkät sukset, Kairat, eräsiteet.
Hyvin mahdollista että siteet olivat yhtä liian löysällä. Testailen lisää ennen kuin teen johtopäätöksiä. Samoin kokeilen eri sukkia. Kylmää riittää vielä tälle vuodelle.
luuppi kirjoitti: 13 Helmi 2022 22:50 Videota aloitin, mutta olikin yli tunnin pituinen.

Tasta siis "Rahasta puheen ollen, jos tapaat käyttää viissatasia sytykkeenä, panosta erämonoihin ja BC-siteisiin."
- minusta noilla kylla saastaa pitkassa juoksussa , eiku hihellessa
- kolmet samanlaiset siteet ja norski-monot jotka kayvat kaikkiin

Automaatteja en ole uskaltanut kokeilla, koska pehmeissakin paikoissa siteet pitaa saada auki (ja siksi on myos monoissa kiinteat saarystimet, etta voi hyvin astua syvaan lumeen).

Vielako loytyy kaupoista hyvia umpihankisauvoja? Vinkkeja kaivataan (Excel ja Ruotsin armeijan parit pelittavat, mutta jos jompi kumpi pari vasahtaa, niin hyva olisi olla kolmannet).
Peltosen metsäsauvat ostin itselleni. Vertailukohtia ei itselläni ole mutta vaikuttavat kaikkiaan laadukkailta.
LauriA
Viestit: 837
Liittynyt: 14 Tammi 2017 17:19

Re: Sopiva metsäsuksi

Viesti Kirjoittaja LauriA »

Alamäki on metsäsuksilla ja ahkio perässä mielenkiintoista touhua. Itse koitan välttää isoa tilannenopeutta ja laskemalla poikittain rinnettä. Käännökset suorilla aisoilla on sitten missä sattuu ja tapahtuu, kun kääntö säde on muutaman metrin. Ahkio ei käännykkään vaan jää jonkun tikun taakse, sun muuta. Jäisillä rinteillä saattaa ahkio valua sivuun ja poikittais lasku muuttuu hankalaksi. Sitten vain sukset pois ahkio eteen ja kävellään rinne alas. Jyrkimmät kohdat on menty ns. persmäkeä.

Itsellä kanssa golf farmari ja 280 Järviset. Sijoitan sukset pelkääjän niskatuen ja ikkunoiden väliin. Takalasissa kiinni kärjet ja kannat kojelaudassa. 180cm ahkio perästään narulla kiinni pelkääjän niskatukeen, niin mahtuu juuri takaluukku kiinni.. Lapin reissuun kun lähtee ja kaikki kamat autoon survoo, niin ei sinne enää juttukaveria mahdu.

Luulen kanssa että pienellä siteiden kiristyksellä pysyy sukset jalassa. Itsellä saappaana Nokia Naali.
luuppi
Viestit: 5549
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Re: Sopiva metsäsuksi

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Taytyy kysya (kun itsella ahkio on melkein joka kerta eri) etta onnistuuko aisojen kaantaminen eteen ja laskisi jarrutellen (auraa) perassa?

Mainitusta syysta en ole ehtinyt kokeilemaan (ja kantit tietysti olis poikaa jos rinne kovettunut)
Avatar
Eräkulkuri
Viestit: 3141
Liittynyt: 19 Tammi 2006 08:56

Re: Sopiva metsäsuksi

Viesti Kirjoittaja Eräkulkuri »

hankikanto kirjoitti: 13 Helmi 2022 18:45 Tässä tuoreessa videossa UKK-puistosta kehutaan Järvisen Lapponioita Rottefellan NNN-siteellä ja BC-monoilla:

Katselin tuon videon ja muistelin menneitä yli 50 vuoden takaa. Silloin olosuhteet olivat jokseenkin samanlaiset, mutta varusteissa on tapahtunut valtava kehitys. Mieleen tuli etenkin tuo umpihangessa rymyäminen Puilakkakurussa. Siinä silloin nuorena miehenä yövyin ensi kertaa rakotulilla silloisen vaimoni kanssa, kun toiselta voimat loppuivat tyystin. Kun katselin tuota nykyistä varusteiden määrää videolta ja vertasin sitä silloisiin, niin ero oli kuin yöllä ja päivällä. Siinä me silloin kovalla pakkasella "nukuttiin" kahden puolen rakotulta sarkavillaiseen peittoon kääriytyneenä havuvuoteella, ei ollut makuupusseja eikä muitakaan mukavuuksia. Varusteina oli tervatut sukset ja alkeelliset rinkat, työkaluna kunnon kirves.

Kyllä muuten tuosta videosta kävi ilmi, millaista se ahkion kanssa on upottavassa umpihangessa, nythän ei monikaan umpiseen lähde kun on kelkkaurat. Erityisesti kiinnitti huomiotani videon lopussa Rautulammen uuden taukotuvan soveltumattomuus talvisiin oloihin. Tästähän minä annoin tuomioni jo heti suunnitteluvaiheessa.

Kaiken kaikkiaan olen tyytyväinen, että minun aikani oli silloin ennen. Nyt voin vain katsella näitä hienosti laadittuja videoita sieltä samoilta seutuvilta, mistä itsekin aloittelin aikanaan. Mutta voi sitä valtavaa "krääsän" määrää, mitä nykyisin tarvitaan mukaan erämaihin. Tulee mieleen Junnu Vainion laulun sanat; "Aika entinen ei koskaan enää palaa".
Viimeksi muokannut Eräkulkuri, 14 Helmi 2022 14:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Elämä opettaa, varsinkin eräelämä
LauriA
Viestit: 837
Liittynyt: 14 Tammi 2017 17:19

Re: Sopiva metsäsuksi

Viesti Kirjoittaja LauriA »

^^Kyllä onnistuu, mutta ei itseltä kumisaappaat jalassa metsäsuksillä :) saappaat on vaan niin väljät ja tulee hieman hutera olo auraamalla laskeminen.
Raato
Viestit: 194
Liittynyt: 10 Maalis 2008 12:13

Re: Sopiva metsäsuksi

Viesti Kirjoittaja Raato »

Eipä ole intin jälkeen tullut naruvetoisella ahkiolla mäkiä laskettua kuin kerran pakosta. Jos maastossa on mitään mihin voi tarttua, niin naruvetoinen on ihan varmasti tartunnan takana kuin koira hihnassa. Toinen on sitten jyrkkyys, ahkio menee edelle ja ja kiskaisee mukaansa. Jos on puustoa ja vielä vähänkin vinoutta niin tulee kaikki puut perässä.
Itse käytän ristiaisoja. Ristiaisoilla voi ahkiota ohjata lantion käännöllä niin että puun kierrossa ahkio kiertää suksen reittiä. Vinossa rinteessä laitan aisat niin päin, että kuorma ei pääse kaatumaan. No kaikilla systeemeillä kaatumisia ja tarttumisia tapahtuu, käyhän niin hevosellekin...
hankikanto
Viestit: 17
Liittynyt: 09 Helmi 2022 20:37

Re: Sopiva metsäsuksi

Viesti Kirjoittaja hankikanto »

Olen itse myös harkinnut Peltosen Metsä Skin pitokarvallisia suksia 270 pituudessa. Onko niihin mahdollista laittaa reissun päällä lisäpitoa varten pidempi irtoskini?
Vastaa Viestiin