Sopiva metsäsuksi

Ursus
Viestit: 9596
Liittynyt: 13 Tammi 2006 19:01
Paikkakunta: K-P Suomenselkä

Re: Sopiva metsäsuksi

Viesti Kirjoittaja Ursus »

Tuollainen mielenkiintoinen dokumentti suksen kehityksestä ja suksien valmistuksesta:
https://areena.yle.fi/1-50883634


Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
luuppi
Viestit: 5553
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Re: Sopiva metsäsuksi

Viesti Kirjoittaja luuppi »

akallio kirjoitti: 21 Joulu 2022 16:18

Sukset ovat osa kokonaisuutta, jossa kaikki tavallaan tukevat toisiaan. Omassa tapauksessa lyhyehköt sukset, täyspitkät karvat ja suorat aisat ahkiossa toimivat hyvin, kun tyyli on se, että jyrää verkkaista vauhtia suorinta tietä perille.

Jos voisin suunnitella itselleni kaikkien tilanteiden sukset, niin ne olisivat skimo-suksen kaltaiset (hiihdettävä superkevyt laskettelusuksi), joita on muotoiltu pykälä verran kohti parempaa hiihdettävyyttä. Pohjassa olisi suomut, joiden raja on häivytetty. Suksissa olisi kahdet täyspitkät irtokarvat takaklipsillä: hyvin kapeat ja suorat hiihtämiseen, sekä pohjan mukaan muotoillut jyrkkään nousemiseen. Siteet olisivat kevyet randositeet, joissa on huomioitu tarve vaihtaa usein lasku- ja hiihtomoodin välillä. Siteissä olisi irrotettavat paikat jääraudoille, korotuspaloille, kantapalalle ja jarruille. Monot olisivat kevyet sisäkengälliset randomonot, joissa myös sama eli huomioitu nopea moodien vaihto.

Syvässä lumessa noilla hiihdettäisiin jatkuvaa ylämäkeä, mutta kuitenkin jotenkin vielä pärjäisi. Kaikissa muissa olosuhteissa ne olisivat ainakin kohtuullisen hyvät ja mikä oleellisinta, samat välineet olisivat pienin varustemuutoksin sekä säädöin käytettävissä hyvin erilaisiin tarpeisiin.
Minulla on ollut jo pitkaan tsekkien 2m Expedition sukset jotka menevat aika lahelle tuota kuvausta, ehka vhan enemman syvalle lumelle optimoitu. Suomurajat haivytetty (pitopohjat) ja muuta kuin suomuosuutta olen voidellut (siis joutunut siihen) 1-2 kertaa talvessa. Suomuistahan voide ei kulu samalla tavalla pois "automatic" kuin muualta enka millaan kemikaaleilla kylla riskeeraa.
- jaanestot tuohon paalle viela erikseen

Pistin karvakommenttiin kursivoinnin koska en ole viela moisia tarvinnut... tosin ahkion paino ei koskaan ylita 40 kg.
- Hoganin jaaraudathan saa kiinni sellaisinaan, eli ne ostan jos tulee tarvetta

Hyvat luistot kaikille, tallekin vuodelle!
f7391
Viestit: 318
Liittynyt: 14 Elo 2007 09:23

Re: Sopiva metsäsuksi

Viesti Kirjoittaja f7391 »

luuppi kirjoitti: 01 Tammi 2023 11:45
Minulla on ollut jo pitkaan tsekkien 2m Expedition sukset jotka menevat aika lahelle tuota kuvausta, ehka vhan enemman syvalle lumelle optimoitu. Suomurajat haivytetty (pitopohjat) ja muuta kuin suomuosuutta olen voidellut (siis joutunut siihen) 1-2 kertaa talvessa. Suomuistahan voide ei kulu samalla tavalla pois "automatic" kuin muualta enka millaan kemikaaleilla kylla riskeeraa.
- jaanestot tuohon paalle viela erikseen
Mitkä tämä tsekkisukset tarkalleen ottaen ovat ja mistä niitä voi ostaa?
akallio
Viestit: 2077
Liittynyt: 18 Elo 2010 14:20

Re: Sopiva metsäsuksi

Viesti Kirjoittaja akallio »

Varmastikin Sporten on ko. tsekkiläinen valmistaja. Niitä myy ainakin Bear & Water.

Omat tunturisukset on Sporten Ranger. Ne ovat hyvät pelit, paitsi varsinaisessa laskemisessa että syvässä hangessa.
omat polut
Viestit: 4223
Liittynyt: 19 Tammi 2006 21:32
Paikkakunta: Espoo

Re: Sopiva metsäsuksi

Viesti Kirjoittaja omat polut »

^welhonpesän sivuilla näytti netissä olevan.
LauriA
Viestit: 840
Liittynyt: 14 Tammi 2017 17:19

Re: Sopiva metsäsuksi

Viesti Kirjoittaja LauriA »

Tuohon jos vielä ahkiot perään :D
Kuva
iglu
Viestit: 248
Liittynyt: 15 Helmi 2012 14:51

Re: Sopiva metsäsuksi

Viesti Kirjoittaja iglu »

Yks video parempi kuin sata sanaa.
Avatar
Pepi
Viestit: 7437
Liittynyt: 23 Tammi 2006 18:16

Re: Sopiva metsäsuksi

Viesti Kirjoittaja Pepi »

Tuli mieleen umpihankireissu tammikuussa 1990. Kaverillani oli vain hiukan isommat sukset kuin minulla. Hän oli 115-kiloinen lihaskimppu, oma elopainoni silloin 58 kg. Minun "avaamastani" ladusta ei ollut hänelle mitään hyötyä ja homma päätyi siihen, että hän hiihti edellä noin 25-kiloisen ahkion kanssa ja minä perässä kiskoen liki 50-kiloista. Tai oikeastaan otin kuormasta 10 kiloa päiväreppuun, koska muuten painosuhde vetäjän ja vedettävän välillä olisi ollut mahdoton.
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
f7391
Viestit: 318
Liittynyt: 14 Elo 2007 09:23

Re: Sopiva metsäsuksi

Viesti Kirjoittaja f7391 »

LauriA kirjoitti: 03 Tammi 2023 09:05 Tuohon jos vielä ahkiot perään :D
Kuva
Ei nyt kyllä ainakaan minulle selvinnyt tästä videosta, että mitkä sukset on kuvaajalla ja mitkä kaverilla.
LauriA
Viestit: 840
Liittynyt: 14 Tammi 2017 17:19

Re: Sopiva metsäsuksi

Viesti Kirjoittaja LauriA »

Metsäsukset väristä päätellen olisko tuolaiset?
https://eratukku.fi/p40043/haghus-mets% ... teit%C3%A4
cobbo
Viestit: 705
Liittynyt: 22 Elo 2017 20:48

Re: Sopiva metsäsuksi

Viesti Kirjoittaja cobbo »

Olisiko suositusta 270 suomu-Peltosiin sopivasta irtokarvasta kevyehkön (muutaman päivän) ahkiokuorman vetoon? Käytössä tuntuu olevan kaikenlaista täysipitkistä vajaamittaisiin.

Onko esim. Colltexin mohair/nylonsekoite 2 metrin mitassa, ja 38 mm tai 50 mm leveydessä riittävä? Vai kannattaisiko tehdä itse täysipitkät esim. 38 mm levyisestä mix-nauhasta?

Ei tosiaan olla menossa vuorenseinää ylös 90 kilon ahkiolla, mutta sen verran pitoa pitäis olla että liikkeelle pääsee kun on muutaman päivän tavarat mukana. Mitä harvemmin skinejä tarvii irrottaa/kiinnittää, sitä parempi.

edit: täällä ainakin vinkattiin noista kaksimetrisistä 38-millisistä https://www.vaellusnet.com/viewtopic.ph ... 07#p204607
Avatar
Normanton
Viestit: 174
Liittynyt: 05 Heinä 2019 12:32
Paikkakunta: Tampere

Re: Sopiva metsäsuksi

Viesti Kirjoittaja Normanton »

En voi vielä suositella, mutta itse päädyin hankkimaan Coltexin mix 38mm 2m karvat Peltosen 250 pitkiin suomupojiin. Takana vasta yksi testilenkki, siellä ainakin toimi ihan hyvin, mutta ei ollut ahkiota mukana. Taisin foorumilta lukea että kannattaa hiihtää sisään nuo karvat, asettuvat ja alkavat luistamaan paremmin 10-20km jälkeen ja olin huomaavanani kyseistä käytöstä ensimmäisen testilenkin aikana. Helmikuun alussa olisi tarkoitus suunnata näillä viikoksi UKK:hon, sitten osaa sanoa enemmän.
f7391
Viestit: 318
Liittynyt: 14 Elo 2007 09:23

Re: Sopiva metsäsuksi

Viesti Kirjoittaja f7391 »

Minusta 2 m karvat ahkionvetoon kuulostavat ylimitoitetulta. Itse vedän ahkiota lyhyillä, vain pitoalueelle laitettavilla karvoilla (oisko puolisen metriä pitkät) ja niissäkin on riittävä pito ahkiohommaan. Pitkän karvan huono puoli on olematon luisto.
Nuortti
Viestit: 961
Liittynyt: 23 Loka 2021 16:01

Re: Sopiva metsäsuksi

Viesti Kirjoittaja Nuortti »

Vuokrasin kolme vuotta sitten Kiilopäältä nousukarvat testikäyttöön eli ne olivat mukana viikon vaelluksella. Sukset 240 cm suomupohjaiset Peltoset. Karvojen käyttökelpoisuus yllätti. Kun nousin moottorikelkkauraa pitkin ylös Vintiläntunturille, niin nousu oli itse asiassa nautinnollista (jos nyt nousu voi nautinnollista olla). Ei minkäänlaista lipsumista. Alamäissä karvat jarruttivat sen verran, että uskalsin laskea kaikki mäet alas tekemättä siksak-hiihtoa. Silloin päätin, että aina nousukarvat mukaan. Paluumatkalla Niilanpään tienoilla riisuin ne pois, koska luisto pehmeässä lumessa oli aika heikkoa.
Viime talvena ostin omat nousukarvat, kun Kiilopäältä oli kaikki varattu. Mutta ne olivat liki käyttökelvottomat. Ne eivät nimittäin luistaneet lainkaan eli alamäetkin sai kävellä alaspäin sukset jalassa. Olen nyt pohdiskelemassa, miten nousukarvoja voisi voidella. Se on tämän hetken ongelmani. Joka tapauksessa nousukarvat otan aina mukaan hiihtovaellukselle lähtiessäni.
f7391
Viestit: 318
Liittynyt: 14 Elo 2007 09:23

Re: Sopiva metsäsuksi

Viesti Kirjoittaja f7391 »

Samoilla aineilla kuin latusuksien karvapohjat?
Vastaa Viestiin