Bilteman punainen etanoli

Veljmies
Viestit: 199
Liittynyt: 24 Elo 2009 07:49

Bilteman punainen etanoli

Viesti Kirjoittaja Veljmies »

Miten Bilteman punainen etanoli soveltuu Trangiaan tai spriilämmittimiin. Etsin edullista polttoainetta Heatpal teltan lämmittimeen. Se on kuin iso Trangia.


Pilvien yläpuolella paistaa aina aurinko!
teeässä
Viestit: 312
Liittynyt: 08 Helmi 2009 14:28
Paikkakunta: seinäjoki

Viesti Kirjoittaja teeässä »

olen käyttänyt tuota bilikan punaista trangiassa ja ei juurikaan nokea verrattuna esim sinoliin.
"mistä tullut oon , tiedä en. tietää en haluakaan, määränpää kuinka tietäisin sen, mieti en, mä vaellan vaan.." (juice leskinen)
Veljmies
Viestit: 199
Liittynyt: 24 Elo 2009 07:49

Viesti Kirjoittaja Veljmies »

Siis jopa parempaa kuin Sinol?
Pilvien yläpuolella paistaa aina aurinko!
Avatar
seppo
Viestit: 2788
Liittynyt: 17 Tammi 2006 22:49
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja seppo »

Sinolin, Marinolin ja Bilteman punaisen etanolin koostumukset poikkeavat hieman toisistaan:

Sinol: etanolia noin 90 - 100 %, isopropanolia 1 - 5 %, 2-butanolia ~ 2 %, ja denaturointiin metyyli-isobutyyliketonia ~ 2 %

Marinol: etanolia noin 80 - 100 %, isopropanolia 1 - 5 %, 2-butanolia 2 % ja denaturointiin metyyli-isobutyyliketonia 2 %

Bilteman punainen etanoli: etanolia 60 - 100 %, isopropanolia 10 - 30 %, butanolia 1 - 5 % ja denaturointiin denatoniumbentsoaattia 5 - 10 ppm (parts per million)

Lähde: tuotteiden käyttöturvallisuustiedotteet
akallio
Viestit: 2077
Liittynyt: 18 Elo 2010 14:20

Viesti Kirjoittaja akallio »

Bilteman punainen palaa Heatpalissa hajuttomammin kuin ainakin Marinol. Varmaan paras polttoaine ko. laitteeseen.
luuppi
Viestit: 5553
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Marinolia on kai taalla pidetty kattilanpohjia vahemman sottaavana kahdesta vaki-vaihtoehosta (mika ei niiden sisaltoselostuksista kay suoraan ilmi).

Osaako joku avata naiden ainesosien
Bilteman punainen etanoli: etanolia 60 - 100 %, isopropanolia 10 - 30 %, butanolia 1 - 5 % ja denaturointiin denatoniumbentsoaattia 5 - 10 ppm (parts per million)
paremmuutta tau huonommuutta, kokonais-cocktailin osina?
dailymail
Viestit: 2973
Liittynyt: 23 Tammi 2013 20:41

Viesti Kirjoittaja dailymail »

luuppi kirjoitti:Marinolia on kai taalla pidetty kattilanpohjia vahemman sottaavana kahdesta vaki-vaihtoehosta (mika ei niiden sisaltoselostuksista kay suoraan ilmi).

Osaako joku avata naiden ainesosien
Bilteman punainen etanoli: etanolia 60 - 100 %, isopropanolia 10 - 30 %, butanolia 1 - 5 % ja denaturointiin denatoniumbentsoaattia 5 - 10 ppm (parts per million)
paremmuutta tau huonommuutta, kokonais-cocktailin osina?
Enpä osaa äkkiä, enkä hitaastikaan, muuta sanoa kuin että näyttää siltä että liian korkea etanolipitoisuus johtaa kattilanpohjien nokeentumiseen. Joskus muinoin Marinoliinkin lurautettiin sekaan desi vettä litraa kohti, jotta nokeaminen vähenisi. Sepon ilmoittamien pitoisuuksien toleranssien puitteissa Bilteman punaisen etanolipitoisuus on todennäköisesti alhaisin.
Mikään ei ole niin varmaa kuin minä
Vastaa Viestiin