Selittämättömät asiat

Metsän Omena
Viestit: 3103
Liittynyt: 13 Tammi 2008 19:58

Selittämättömät asiat

Viesti Kirjoittaja Metsän Omena »

Minulla on taipumus löytää luonnosta sinne kuulumattomia asioita juuri silloin kun niitä tarvitsen. Annan esimerkin kaminoiden avulla. Olen viimeisen viiden vuoden aikana kolme kertaa ollut aikeissa hankkia tietynlaisen kaminan. Ensin pieneen piilopirttiin raskaan valurautaisen 115mm yhteellä, kun löydän parinkymmenen kilometrin päässä kotoa metsästä upean sellaisen. Kaikki osat, arinaa, luukkuja ja keittolevyä myöten, sammaleen alla alle kymmenen metrin säteellä toisistaan. Kaminasta tulee kunnostuksen jälkeen hieno ja toimiva viime vuosisadan alun malli. Toiseen kaminaan törmään Norjassa. Vaellus on lopuillaan ja tarkoitus on palatessa napata kaupasta kyytiin Helsportin kotakamina. Avoimen maaston kylki vaihettuu koivikoksi ja erään törmän rintauksessa heinikosta paistaa metallia. Pari talvea maassa maannut kamina. Valmistaja Helsport. Kaikki piipun osat, kipinäsuoja ja eristinkappale läpivientiin. Päivittelen uskomatonta sattumaa tovin. Kolmanteen kaminaan törmäsin viime lauantaina. Siirrän juuri vanhaa hirsirunkoa uusiokäyttöön ja tarvitsen sen yhteyteen valurautaisen, mielellään lämmitysrivallisen, raskaan vanhanmallisen kaminan. Olen Loimaan Jankon kutsumana Metsämaalla. Etäällä asutuksesta purolaaksossa on kaatuneita kuusia. Pystyyn nousseet juurakot ovat paljastaneet maan kuusten alta. Erään juurakonpohjan kohdalla jalan alla kolahtaa metallinen ääni. Aikojen saatossa syvälle pehmeään maahan uponnut lämmitysrivallinen valurautainen kamina päällekkäin kaikkine osineen, joka osoittautuu täysin kunnostettavissa olevaksi. Kuusi oli ehtinyt kaminan hylkäämisen jälkeen kasvaa, kuolla ja kaatua paljastaakseen aarteen oikeaan aikaan. Sattumaako?


Purolaakso.
Kuva



Auennut saranajuurakko.
Kuva



Valurautakamina.
Kuva


pesala
Viestit: 2577
Liittynyt: 02 Elo 2008 20:46
Paikkakunta: länsisuomi

Viesti Kirjoittaja pesala »

^"Hannu Hanhi" :lol:
Heksa
Viestit: 1200
Liittynyt: 22 Tammi 2006 09:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Heksa »

Positiivisesti avoimin mielin maailmaan suhtautuvalle tapahtuu enemmän positiivisia asioita?
hannes
Viestit: 10808
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

On minullakin joskus sattunut selittämättömiä tapahtumia, Metsän Omenalla kuitenkin menee ohitse.
Pistäähän se ajattelemaan - varmaan tuollaisista sattumuksista "johdatus-ajatus" on siinnyt ihmiskunnassa.

Niin kauan kuin ihminen ei pysty jotain selittämään, se on yliluonnollista, sen jälkeen normaalia - paitsi Laura Huhtasaarella...
Esuli
Viestit: 90
Liittynyt: 08 Joulu 2013 14:48
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Esuli »

Tuttu asia. Korkein voima järjestää, itse laitan tarvitsemani "tilaukseen" Jumala hoitaa asian ennemmin tai myöhemmin.
Kamiina oli hyvä esimerkki. Tuskin toimii lottovoitto kohdalla, mutta aina on Jumala täyttänyt vaatimattomat toiveeni.
Paljon kun on luonnossa yksin, niin huomaa hauskoja sattumuksia. Näitä on huono selitellä muille ihmisille.
Jotensakin näin :P
Avatar
OS
Viestit: 8150
Liittynyt: 28 Helmi 2006 19:19
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja OS »

Onpa vain erikoiset ja hienot sattumukset ja vielä samalla teemalla.
dailymail
Viestit: 2973
Liittynyt: 23 Tammi 2013 20:41

Viesti Kirjoittaja dailymail »

Joku tykkää sinusta "tuolla ylhäällä" ja paiskoo valurautakaminoilla...

Edit: ihmejutuista puheen ollen, phyysikot ovat saaneet nyt selville että maailma oli alkujansa umpisolmussa oleva putki. Siitä nuo kamiinasattumatkin varmaan johtuvat.
Mikään ei ole niin varmaa kuin minä
PyyMetso
Viestit: 740
Liittynyt: 25 Elo 2016 14:24

Viesti Kirjoittaja PyyMetso »

Ostin Handolinin kaupasta Nurmijärven Röykän kylässä muutaman keskiolutpullon, pakkasin ne muovikassiin ja samosin kasseineni metsään luontoa tarkkailemaan. Seuraavana vai olisiko ollut sitä seuraavana aamuna heräsin Mikkelin putkassa tutun kaverin vierestä.
kaptu
Viestit: 1818
Liittynyt: 29 Elo 2012 15:32

Viesti Kirjoittaja kaptu »

Kerran nuoruudessani, kun elämä ketutti eikä juuri perustettu perheonnikaan tuntunut maistuvan miltään, toisin kuin viinakset ja muutkin humalluttavat tuotteet, lähdin kiukuspäissänä tammikuisena pakkayönä fillarilla matkaan ja sitten pimeään erämaiseen metsään hortoilemaan 20 asteen pakkasesssa ja useamman promillen humalassa.
Ja luonnollisesti eksyin pimeässä metsässä ja jäin ihmettelemään ympäristöäni.
Sitten siinä jo vallan väsähtäneenä olin puiden taustalla näkeminäni jotakin tutusti tummaa, ja kun tuota kohdetta kohden laahustelin, niin piiloinen metsämökkihän siinä kurkisteli puiden lomitse. Se miten pelastajani löysin, olen pähkäillyt jo vuosikymmeniä, mutten ole tähänkään selvyyttä löytänyt.
Metsän Omena
Viestit: 3103
Liittynyt: 13 Tammi 2008 19:58

Re: Selittämättömät asiat

Viesti Kirjoittaja Metsän Omena »

Metsissä samoillessa valurautainen Högfors 6A ilmoittautui napakasti. Sellaiselle olikin tarvetta. Lunta niukalti. Muuten en olisi huomannut. Mikäli hanki olisi ollut korkeampi, jopa sileä, olisin varmaan kuitenkin siihen jollakintavoin kompastunut.
Vastaa Viestiin