Niin kuin jo huomautettiin, niin sukellusvene EI kuluta pinnalla vähemmän energiaa, vaan sukelluksissa kulkiessa.tunturisusi kirjoitti:En mää oleta mitään, vaan kysyn ja arvuuttelen. Idea on siinä, että olisi vähemmän lumen vastusta jos suksi ui eikä sukella. Aivan samalla tavalla sukellusvene kuluttaa vähemmän energiaa, jos ajaa pinnalla eikä pinnan alla?Mr_C kirjoitti: Ilman hyviä perusteluja en helposti usko oletustasi että olisi vähemmän reisityötä.
Suksissa se ei ole niin yksiselitteistä.
Jos on hankikanto ja suksi pysyy hangen päällä, niin silloin energiaa kuluu etenemiseen vähiten.
Sitten kun hanki upottaa, niin lumen ominaisuuksista riippuu kuinka raskasta on.
Paksulla puuterilumella, kun upottaa puoleen sääreen - polveen, olettaisin kevyintä olevan kun suksi on tasapainossa ja kulkee vaakasuoraan, eli ei koko ajan nouse kärki pintaan, jolloin hiihdettäisiin koko ajan ylämäkeen.
Puuterissa suksi ui lumen sisällä kevyemmin, kuin jos koko ajan pyrkisi suksen kärjellä pintaan ja kanta on puoli metriä alempana.
Kevättalvella kun on kertynyt lumeen mm. suojan kovettamia kerroksia, niin silloin voi olla raskas hiihtää suksi hangen sisällä ja olisi parempi että suksi ei upota paljoa, eli on tarpeeksi pitkä ja leveä.
Haulla voi etsiä noita siteen säädön / asennuksen keskusteluja, kun niissä on keskusteltu juuri tuosta ongelmasta ja siihen on esitetty ratkaisuksi siteen asennuksessa tuota 455-sääntöä tai vastaavaa.