Ns kylmätuotteet vaelluksille

Vesilintu
Viestit: 3
Liittynyt: 22 Touko 2007 13:12

Ns kylmätuotteet vaelluksille

Viesti Kirjoittaja Vesilintu »

Miten "kylmätuotteet" säilyvät vaelluksilla? Monet puhuvat voista, koskenlaskijasta, jne...., mutta miten ja kuinka kauan nämä säilyvät esim kesällä rinkassa? Itse olen arkaillut ottaa ns kylmätuotteita mukaan, joten kuivamuonapussit valtaavat rinkkaani. Kai sitä pelkää mahatautia tai jotain. Tai sitten valmiiksi paistettu jauheliha ja muut lihat, keitetyt kanamunat, lettu taikina? Kertokaa kokemuksia ja vinkkejä pastapusseja syövälle.


Avatar
Louestaja
Viestit: 4320
Liittynyt: 12 Joulu 2006 12:48
Paikkakunta: Vesivehmaa

Viesti Kirjoittaja Louestaja »

Kesääkin on monenlaista. Jos omia kokemuksia muistelee, niin esim. Lapissa elo-syyskuussa vaeltaessa lämpö ei normaalisti niin hurjasti nouse yli kahdenkymmenen. Tuolloin ainakin voit ja sulatteet on olleet vielä ihan ok. Vähän ehkä perskaantuneet muttei mitään vaarallista.

Jos taas lämpötilat nousee hellelukemiin, niin pilaantuminen tapahtuu paljon nopeammin. Muistan joskus elokuussa retkueen toinen ruokapari kaiveli neljäntenä päivänä vielä vaakkumilihapullapakettia rinkasta. Paketti oli pyöreä kuin jalkapallo ja sisus haisi normaaliakin pahemmalle. Taisivat jättää syömättä?

Paistettuun jauhelihaan en luottaisi kylmäketjun ulkopuolella. Tosin mitään faktaa tuon tueksi en osaa sanoa. Kaiken kaikkiaan haju- ja näköaisti kertovat aika paljon ruuan kunnosta. Ja lopuksi: sittenhän ruoka vasta alkaa maistua, kun se on hieman mätää. :wink:
"Antakaa minun vielä kerran katsoa tämän maailman hulluutta."
Avatar
mkalima
Viestit: 2207
Liittynyt: 02 Maalis 2007 22:30
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja mkalima »

Suosittelisin kuivaaman kaiken minkä voi. Esim. jauheliha, tonnikala ja monet muut herkut saa helposti hyvin säilyvään muotoon kuivaamalla, ja samalla paino kevenee. Kahvimaitokin on ollut kuivatavaraa.

Juustot, voit ja muut kylmätuotteet olen itse kuljettanut pakattuna ihan repun keskelle. Vaatteista tulee sopiva eriste, joka pitää kylmätuotteet poissa mahdollisen helteen armoilta. Yöksi nuo olen aika ajoin laittanut muovikassiin ja sen jokeen tai puroon, jossa on viileää vettä. Tosin yöllä on usein viileää, että ripustus puuhunkin riittää. Avattuja paketteja en kuitenkaan ole mihinkään ripustellut, koska saattavat houkutella eläimiä paikalle.

Sitten olen suosinut suolaisia tuotteita, esim. kinkun sijaan metwurstia, joka säilyy edellistä paljon paremmin.

Täällä oli taannoin juttua kuivavoista. kokemusta siitä ei minulla ole. Ja voin lisäksi voisi tietysti pakata mukaan hieman kasviöljyä, jos meinaa paljon paistella, tai lisärasvaa pöperöihin kaipaa. Leivän päällä pitää kumminkin olla levitettä.

Markku
karskinen

Viesti Kirjoittaja karskinen »

Tuosta säilyvyydestä (yleistyksiä):

kokonainen säilyy paremmin, kuin paloiteltu, jauhettu huonoimmin. Mitä enemmän on rikottua pintaa, sitä enemmän on "sotkettua" pinta-alaa pöpöille kasvaa.

Valmistettu paremmin, kuin raaka.

Kuivattu parhaiten, koska elämä tarvitsee vettä.

100% paremmin, kuin leikattu. Tästä teen poikkeuksen ja juon rommini 54-volttisena.
abumatic
Viestit: 3109
Liittynyt: 18 Tammi 2006 09:44

Viesti Kirjoittaja abumatic »

Jos on odotettavissa hyvin lämmintä niin sapuskat tietenkin kannattaa syödä pilaantumisjärjestyksessä, josta edellä olikin hyvä haarukointi, samoin jäähdytys tms. konstit tuli jo mainittua. Koskenlaskija säilyy viikon vaikka on lämmintäkin ja voi vielä toisenkin viikon.
Kom och ät konserverad gröt!
Avatar
Umpihanki
Viestit: 3927
Liittynyt: 18 Tammi 2006 11:38

Viesti Kirjoittaja Umpihanki »

Kaupassa ( jossain kuulemma ) myydään huoneenlämmössä säilyviä Salamimakkaroita, onko kenelläkään kokemuksia moisista makkaroista.

Tuollainen makkara olisi vielä meetvurstiakin parempi valinta reissuun.
IkiHonka
Viestit: 5848
Liittynyt: 11 Tammi 2006 23:42
Paikkakunta: Hundrakommun

Viesti Kirjoittaja IkiHonka »

Kuten Abu jo kertoikin, voi säilyy pari viikkoa (ainakin). Esim. toissa kesänä kuljettiin puolitoista viikkoa helteessä. Välillä voi oli tosi löysässä muodossa. Onneksi oli minigrippi varmistuksena, koska oli valuttanut kannen raosta rasvaa ulkopuolelle. Tauoilla voita viilennettiin lumilaikuissa tai hetteissä. Taas oli jäykkää kuin jääkaapista otettuna. Leirissä laitettiin puroon jäähtymään. Maussa ei huomannut muuttumista. Käytettiin voimakassuolaista voita. Nyttemmin rasia on vaihdettu tiiviimpään.
"Mies menee ja mies tulee ja mies vastaa itse kulkemisistansa"
Ikis the I
ikihonka koiranhäntä hotmail piste com ikihonka koiranhäntä hotmail piste com ikihonka koiranhäntä hotmail piste
eräukko
Viestit: 1696
Liittynyt: 02 Elo 2006 11:28

Viesti Kirjoittaja eräukko »

Voin tilalla käytän Olympiaa, säilyy hyvin yli viikon vaikka on päivisin hellettä. Samaten metwurstia olen kantanut siivuna vajaan viikon mukana lämpimässä ja hyvin toimi. Varmaankin kokonainen salamitanko säilyisi vielä paremmin.

Makkarapaketti on aina mukana ensimmäiselle illalle :D Sen tuon mukanani kylmälaukussa autossa, kuten myös em. eväät. Ne pakataan sitten viimeisenä rinkkaan lähtiessä.
Rin-tin-tin
Viestit: 1162
Liittynyt: 20 Tammi 2006 10:18

Viesti Kirjoittaja Rin-tin-tin »

Käytän (myös) kaupan hyllyissä (ei kylmässä) olevia pikkelssi- majoneesi- ja sen sellaisia tahnoja. Ne säilyvät avaamiseen saakka lämpimässä ja sen jälkeen pidän niitä joessa, jos olen paikoillani. Koskaan ei ole pilaantunut.

Ainoa ongelma noissa on se, että niitä tulee maun vuoksi syötyä paljon. Näkkileipä ja pikkelsitahna. Humpsista vain ja...
Kaikkea aikansa.
hannes
Viestit: 10796
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

Tälläistä huoneen lämmössä säilyvää salamia näin joku vuosi sitten kaupassa.En kuitenkaan ostanut,koska ajattelin siinä käytettävän reilulla kädellä säilöntäaineita kaiken varalta.Salamin valmistusprosessi taitaa olla aika kuivattavaa,mutta mutta...oli vielä ulkomaista tavaraa!
Nevis
Viestit: 1072
Liittynyt: 25 Helmi 2007 06:16

Re: Ns kylmätuotteet vaelluksille

Viesti Kirjoittaja Nevis »

Vesilintu kirjoitti:Miten "kylmätuotteet" säilyvät vaelluksilla? Monet puhuvat voista, koskenlaskijasta, jne...., mutta miten ja kuinka kauan nämä säilyvät esim kesällä rinkassa? Itse olen arkaillut ottaa ns kylmätuotteita mukaan, joten kuivamuonapussit valtaavat rinkkaani. Kai sitä pelkää mahatautia tai jotain. Tai sitten valmiiksi paistettu jauheliha ja muut lihat, keitetyt kanamunat, lettu taikina? Kertokaa kokemuksia ja vinkkejä pastapusseja syövälle.
Joskus nuoruudessani oli rakennuksilla töissä vanhan liiton miehiä, joilla oli maitoa tai maitokahvia Koskenkorvapullossa, joka oli kostean villasukan sisällä. Villa piti kylmän tai kuuman pullon sisällä.

Eli kääri se voi ja muu kylmää vaativa tavara, mitä otat mukaan, kostean villasukan sisään ja ripusta se roikkumaan ilmavaan paikkaan, koska kostea villa ja liikkuva ilma eristävät herkut pahasta maailmasta ja pitävät ne viileinä.

Tuon lettutaikinan voit tehdä termokseen, jossa se säilyy jonkin aikaa, mutta se painaa ja vie tilaa. Itse kuitenkin ostaisin lettutaikina pusseja tai tekisin maito- ja munajauheen kera oman kuvasekoituksen, johon tulee metsässä vain vesi. Paistetun lihan säilyminen on verrannollinen sen sisältämän rasvan määrään eli mitä rasvaisempi, sitä huonommin säilyvä.

Tosin suolan avulla saa kalan tai vaikka läskin säilymään, mutta sellaisen suolapommin syöminen onkin sitten eri juttu.
Avatar
Eräkulkuri
Viestit: 3136
Liittynyt: 19 Tammi 2006 08:56

Viesti Kirjoittaja Eräkulkuri »

Karskisella on hyvät yleisohjeet retkiruoan säilyvyydestä. On totta, että kokonainen köntti esim. metvurstia, jonka päästä leikataan aina pois saastumisherkin pintapala, säilyy paremmin kuin valmiiksi siivutettu vastaava makkarapaketti.

Siivutettu makkara tai kylmäsavuliha kannattaa kuitenkin ostaa pienissä tyhjiöpaketeissa, joita sitten avataan yksi kerallaan. Avaamattomat paketit pannaan aina esim. vesitiiviisti suljetun muovimussin sisälle kylmään puroon kivipainon alle tai varjoisaan kivenkoloon. Joskus ne kannattaa nostaa kylmän yön ajaksi taivasalle, kuten Markku edellä mainitsikin.

En ole kokeillut, mutta voisi kuvitella, että edellä mainitun tyhjiöpaketin pakastamisella voitaisiin hävittää sen sisältä mikrobeja ja näin parantaa säilyvyyttä. Taitaa kuitenkin olla niin, että useimmat mikrobit kestävät rankkaakin pakkasta. Joku viisaampi vastatkoon.
Elämä opettaa, varsinkin eräelämä
kodiak
Viestit: 50
Liittynyt: 22 Helmi 2007 17:16

Viesti Kirjoittaja kodiak »

Täältäkin vielä ylistyssanat karskisen listalle!

Totta kulkuri (vaikka en varmaankaa se viisaampi ole)! Mikrobit (siis bakteerit, homeet, hiivat ja virukset) taitavat kestää jopa suurempia kylmyyksiä kuin kudokset. Joten pakastaminen, joka tappaisi homeet ja bakteerit, varmaankin tuhoisi pakastettavan tuotteenkin. Homeet lakkaavat toimimasta kun lämpötila laskee alle +2 asteen, mutta voi säilyä elossa jäätyneenä vuosikausia (teoriassa ainakin sellaisen jääkauden verran) odottaen, että lämpötila nousee taas yli +2 asteen, jolloin hommat jatkuvat siihen mihin jäivät.
eräukko
Viestit: 1696
Liittynyt: 02 Elo 2006 11:28

Viesti Kirjoittaja eräukko »

Minulla on jossain tuommoinen umpioimiskone, siis semmoinen mikä imaisee muovipussista ilmat pois ja hitsaa sen kiinni. Voisipa kokeilla vieläkö se toimii ja vetäistä esimerkiksi metwurstit annospusseihin sillä.
IkiHonka
Viestit: 5848
Liittynyt: 11 Tammi 2006 23:42
Paikkakunta: Hundrakommun

Viesti Kirjoittaja IkiHonka »

eräukko kirjoitti:Minulla on jossain tuommoinen umpioimiskone
Me ollaan umpioitu kuivattu jauheliha ennen vaellusreissua.
"Mies menee ja mies tulee ja mies vastaa itse kulkemisistansa"
Ikis the I
ikihonka koiranhäntä hotmail piste com ikihonka koiranhäntä hotmail piste com ikihonka koiranhäntä hotmail piste
Vastaa Viestiin