Kintulammin retkeilyreitit 2017

Kullervo
Viestit: 997
Liittynyt: 10 Elo 2013 16:49
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Kullervo »

Reissu Pete kirjoitti: ^ Noissa kylteissä tekstikoko on ihan sopiva. Nyttemmin on tullut mietittyä, mistä johtuu sellaiset 1,5 metriä leveät opastekyltit 10 cm korkuisilla kirjaimilla?
Uskoisin, että se liittyy valittuun kylttimateriaaliin. Puuhun kun on vaikeampi toteuttaa kovin hienosyistä, luettavaa tekstiä ainakaan kaivertamalla. Kaiverrus puolestaan on varmaan valittu pitkäkestävyden kannalta.


Maxwell

Viesti Kirjoittaja Maxwell »

Kullervo kirjoitti: Tuleeko Kaulamoiselle vain tulipaikka, ei laavua? Kartassa on laavun merkki.
Tulipaikka on parempi vaihtoehto ja mahdollistaa esim talvella yöpymisen mukavissa olosuhteissa.
Vain tulipaikka. Kartassa on laavun merkki, sillä alun perin laavu oli sinnekin suunnitteilla.
reelland
Viestit: 141
Liittynyt: 04 Huhti 2006 21:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja reelland »

Reissu Pete kirjoitti:Kyltit ja opasteet ovat päänvaivana, koska haluaisimme jotain erikoista, tavallisuudesta poikkeavaa. Samoin on laavujen kanssa, mutta aikaa on ehkä liian vähän alkaa liikoja kikkaileen. 5 kk.
Mahtavaa, että alueen reitit viimeinkin toteutuvat! Itse eksyin alueelle ensimmäistä kertaa geokätköjen perässä ja sittemmin olen käynyt lukuisia kertoja alueella päiväretkellä alueella. Alkuun aiheutti valtavaa ihmetystä alueella olevat valmiit puuceet ja tyhjät puuvarastot, mutta sitten löysin tuon HKS:n netistä ja olen pitkään manannut kaupungin saamattomuutta alueen toteuttamisessa. Erityisesti alueen pohjoisosien harvat männiköt ovat valtavan kauniita - näkee, että metsä ei ole luonnontilassa, mutta ei oikein näe metsätöiden jälkiäkään!

Kotiuduin juuri aamulla vaellukselta Ylläksen suunnalta. Siellä oli pantu nurin kaikki puiset opasteet (ja monesti poltettu ne vieressä) ja korvattu ne polkupyöräreittien opasviittojen kokoisilla viitoilla, jotka oli liikennemerkkipylväässä. Taustaväri oli ruskea ja teksti valkoinen. Kyltti oli tehty liikennemerkkikalvolla, eli heijastanee pimeässä otsalamppuun (turvallisuus!). Mielestäni värimaailma oli oikein hyvin luontoon sointuva. Mielestäni kylttejä voisi laittaa mahdollisimman vähän vain kriittisimpiin paikkoihin, mutta ns jokamiehen kannalta niitä saisi olla enemmänkin. Epäilen kylttien valmistajaksi erästä tamperelaista firmaa jolla on erittäin nopeat toimitusajat. Sen verran on asiasta kokemusta työelämän puolelta, että myös pienet tekstit ja kyltit onnistuu hienosti! Voin laittaa kuvia Ylläkseltä sähköpostiin tai nettiin jos on tarvetta.

Itse alueesta vielä sen verran, että reitin varrella on suojeltu (kotkan?) pesäpuu, jossa ilmeisesti ei ole pesitty vuosikymmeniin. Sen voisi ehkä nostaa sieltä esille, itse sen kerran ihan vartavasten etsin ja sitä ei kyllä ohi kulkiessa huomaa, vaikka iso väylä 10m päässä meneekin.

Laavuista olen monesti miettinyt, että paljonko niitä oikeasti käytetään makaamiseen vrt istuminen makkaraa paistaessa jne. Eli onko niistä aina pakko tehdä niin syviä? Eikö syvyydeksi riittäisi esim 140cm, jolloin siinä mahtuisi nukkumaan kaksi poikittain mutta makkaran paistaminen kyllä edelleen onnistuu. Säästäisi rakennusmateriaaleja.
Yksi kriittisimmistä näkökohdista on nähdäkseni istumatason oikea korkeus maasta. Monesti laavut on nostettu taivaaseen tai ne nuolevat aivan maata pitkin - molemmissa istuminen hankalaa. Myös laavun sijoittelu vallitsevan tuulen suunnan suhteen on kriittinen.
Maxwell

Viesti Kirjoittaja Maxwell »

^Kalasääsken pesäpuita tarkoitat.
Reissu Pete
Viestit: 717
Liittynyt: 04 Helmi 2006 00:49

Viesti Kirjoittaja Reissu Pete »

Kiitos hyvistä kommenteista. Kylttifirman nimi kiinnistaa kyllä. pete.makela1 at gmail.com Ylläksen kyltit huomioin viime talven reissulla.

Alueelle tulee omat nettisivut joihin tarinoita alueesta on tarkoitus kerätä. Näitä ovat mm. tarinat Kintulammin ja Kortejärven kämpistä, Kirkkokivi, desantit alueella yms. Miksi ei kalasääksen pesäpuukin, joka sijaitsee reitin varrella kohden Kaukaloista.

Laavujen sijoitteluun ja korkeuteen tullaan kiinnittämään erityistä huomiota. Huonoja ratkaisuja on pilvin pimein pitkin Pirkanmaata. Makuupaikkoja tulee olla kuitenkin vähintään kolmelle. Muutoin laavujen/kotien (ei ole vielä selvillä malli) teema on kierrätys ja materiaaleina 1800 luvun pelkkahirsi.
Daddy
Viestit: 147
Liittynyt: 07 Maalis 2013 12:03

Viesti Kirjoittaja Daddy »

Itse toivoisin, että laavut olisivat sellaisia, että niissä voisi nukkua vähintään 4. Ennemmin laavuun menee yöksi kuin telttaan. Ja nuotio paikan voisi laittaa laavun lähelle, että kylmällä nuotiosta saisi myös nukkuessa vähän lämpöä. Jonkun mielestä puun haaskausta mutta omasta mielestäni elämys!
Reissu Pete
Viestit: 717
Liittynyt: 04 Helmi 2006 00:49

Viesti Kirjoittaja Reissu Pete »

^ Olen itse Daddyn kanssa samaa mieltä, mitäs muutakaan daddyn kanssa voisi olla. :) Mutta on toisiakin mielipiteitä, joissa nuotio pitää viedä 10 metrin päähän laavusta ja tehdä sinne erillinen rinki. Luultavimmin kuitenkin päädymme tähän ensimmäiseen vaihtoehtoon, siten, että laavun reunaltakin voi operoida nuotion kanssa.

Nukkuessa nuotiosta tuskin lämpöä irtoaa juurikaan, ellei joku öivystä koko yötä. Tähän on parempi ratkaisu, eli kunnon makuupussi. Nukkumaan on hienoa mennä tulen loisteessa.
Koistinen
Viestit: 147
Liittynyt: 25 Helmi 2009 22:21
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Koistinen »

Allekirjoitan ylemmät kommentit metalliopasteista. Paljon helpompia lukea, näkyvät pimeässä ja ovat halvempia ylläpitää. Suomessa on muutamia näitä ihmeellisiä ajatuksia mikä ei sovi metsään (metallikyltit ja asfaltoidut pyörätiet), jotka muualla ovat ihan normeja.

Hienoa, että aluetta kehitetään, tulee varmasti vierailtua siellä jatkossakin.

Alueelle varmaan Ekokumppaneiden sisällä funtsitaan myös pyöräilyreittiopastus osana Näsijärvireittiä?
Ehkä tähän liittyen voisi miettiä pysäköintialueelle yhtä runkolukittavaa pyörätelinettäkin. Kohde on nimittäin sopivan päiväpyöräilyretken päässä ja moni varmasti arvostaa jos saa fillarin kunnolla lukkoon kun lähtee poluille kävelemään.
Metsät, järvet, tunturit, joet ja meret.
Avatar
Pepi
Viestit: 7423
Liittynyt: 23 Tammi 2006 18:16

Viesti Kirjoittaja Pepi »

Kun viimeksi kävin Ounastunturissa, näin siellä ne uudet metallikyltit. Niiden näkyvyys on kyllä ainakin uutena hyvä. Jopa niin hyvä, ettei öisen maiseman ihailusta tuvan ikkunasta tullut mitään. jos ei sammuttanut kynttilää.

Opasteena toimivuus vähintäänkin kärsi siitä, että tuuli pyöritti niitä miten sattuu. Yksikään ei osoittanut oikeaan suuntaan 90 asteen tarkkuudella. Opasteen pitää olla molemmista päistään kiinni tai ainakin niin tukeva, ettei se käänny tuulessa (tai täällä etelässä satunnaisen vintiön käsissä). Pyöreä putki pyöreässä reiässä ei lukitse pyörimiseltä eikä joku muutaman millin sokka kauaa tuulessa kestä. Viittojen pystyttäjän mukaan siellä sellainenkin oli.

Maisemallisista syistä olen arvostanut vanhoja puisia viittoja enemmän, joskaan peltiviitta ei ole noillakaan seuduilla mikään uusi ilmiö. Ensimmäisiä näin jo 1960-luvulla, eivätkä ne olleet silloin uusia. Asiaan vaikuttaa tietysti se, että minulle kartan käyttäjänä niillä on ollut yleensä vain maisemakohteen merkitys.

Kuulostaa siltä, että Pete paneutuu laavujen rakenteeseen ja käyttötarkoitukseen paremmin kuin useimmat niiden rakentajat. Jos laavun laveri on niin korkea, ettei siinä voi istua muuten kuin jalat roikkuen, se on nuotionkin kannalta liian korkea. Jos nuotio on niin kaukana laavusta, ettei sen lämmöstä voi nauttia laavussa ollen, syntyy epävirallinen nuotiopaikka lähemmäs. Jopa laavuun sisälle, kuten on nähty.
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
Reissu Pete
Viestit: 717
Liittynyt: 04 Helmi 2006 00:49

Viesti Kirjoittaja Reissu Pete »

^^ Itse asiassa lukittavat pyörätelineet nousi esiin juuri eilen. Se on hyvä ja tarpeellinen idea ja sitten loppu onkin taas ajankäytön ja budjettien varassa.

Pidimme tällä viikolla palaveria kolmen retkeilevän arkkitehdin kanssa ja laavut nytkähtivät sikäli eteenpäin mielestäni hyvissä käsissä. Koska omassa mielessäni hyvän laavun/kodan/majoitteen kriteerit ovat selviö jäimmekin pohtimaan (hetkeksi), miten huono laavu oikein syntyy. Lopputoteema oli, että suuri osa laavuista syntyy ns. yrityksen ja erehdyksen kautta, eli vahingossa sellaiseksi, mitä niistä sattuu tulemaan.

- Tehdäämpäs tästä oikein korkea reunainen, koska minä olen 2 metrinen ja joudun aina istumaan jalat koukussa (sanoo eräs tekijä)
- Laitetaan peruskivet leca pilarikivillä. Ohhoh, kylläpäs se reuna tulikin korkealle. Empä huomannut laskea noita ihme rakenteita korkeuteen. (erään tekijän suusta)
- Turvallisuuteen vedoten vaadin nuotioringiksi betonirengasta. Eräs tekijä lupaa toimittaa ja tuo paikalle 1000 x 1000 renkaan, mistä nuotion välke näkyy ensi kerran 14 vuoden päästä pohjan noustua riittävästi.
- Laavu palaa varmasti, mikäli nuotio on 50 metriä lähempänä laavua.

Viitoista teimme nyt periaatepäätöksen ja alamme työstämään puutoimen puutavarasta 100 mm mäntytolppia sopiviksi, sekä sahaileen kuusituumaisesta laudasta 60 cm viittoja. Itse teksti tulee kaiverrettuna levylle ja ruuvattuna viittaan. Tolpat hiilletään noin metrin juurestaan ja kaivetaan maahan 70 cm syvyyteen.
Näin saamme neljän tuulen risteyksiinkin riittävästi opasteita. Ja niitä on alueella paljon, koska koko alue koostuu eräänlaisista lenkeistä.

Se, että repiikö joku juntti nuo viitat kumoon tai poltetaanko laavut heti ensimmäisellä viikolla on asia, mihin ei voi hirveästi vaikuttaa. Sama tilanne on tämän roskattoman retkeilyn kanssa. Itse haluan alueesta täysin roskattoman, eli kaikki mitä viedään mukana tuodaan myös pois. Mutta vastustus on aika kova paikotellen. Sen verta kova, että oletan ettei iso osa ihmisistä tiedä mikä, ja miten meidän jäteketju ylipäätään toimii ja mikä merkitys sillä on.

Alueelle tulee puu- ja muuhuolto, joten jonkilainen päivystysnumerokin/sp. osoite lienee aiheellinen, erilaisten tuholaisten jälkien ilmoittamiseksi.
reelland
Viestit: 141
Liittynyt: 04 Huhti 2006 21:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja reelland »

Reissu Pete kirjoitti:jäimmekin pohtimaan (hetkeksi), miten huono laavu oikein syntyy. Lopputoteema oli, että suuri osa laavuista syntyy ns. yrityksen ja erehdyksen kautta, eli vahingossa sellaiseksi, mitä niistä sattuu tulemaan.
Valitettavasti ihan samalla tekniikalla valmistuu suuri osa omakotitaloista: ihminen rakentaa itse elämänsä ensimmäisen ja ainoan talon ja kuvittelee rakentamisen alkaessa tietävänsä asiasta kaiken.
Koistinen
Viestit: 147
Liittynyt: 25 Helmi 2009 22:21
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Koistinen »

Ilkivallan suurin estotekijä on riittävän pitkät matkat parkkipaikalta kohteisiin. Jos autolta joutuu kävelemään kilometrin laavulle, niin häiriökäyttäytymisen määrä romahtaa. Kun ei ne viinaksetkaan kävele noin pitkälle itsestään.
Itse kannatan vahvasti teiden puomittamista juuri tästä syystä.
Metsät, järvet, tunturit, joet ja meret.
Kullervo
Viestit: 997
Liittynyt: 10 Elo 2013 16:49
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Kullervo »

Koistinen kirjoitti:Ilkivallan suurin estotekijä on riittävän pitkät matkat parkkipaikalta kohteisiin. Jos autolta joutuu kävelemään kilometrin laavulle, niin häiriökäyttäytymisen määrä romahtaa. Kun ei ne viinaksetkaan kävele noin pitkälle itsestään.
Itse kannatan vahvasti teiden puomittamista juuri tästä syystä.
Samoin puomittaminen saa mitä suurinta kannatusta. Taisin tätä jo Petelle ehdottaakin.
Juurikin kävin pyörällä lakassa puomitien takana. Siellä olivat hyvin marjat säilyneet kun marjastajille oli parin kilometrin kävely autolta liian pitkä.
Retkeily- ja luonnonsuojelualueilla pitäisi suojella myös moottoriajoneuvojen melusaasteelta, niin ihmisiä kuin eläimiäkin...
kasperi
Viestit: 585
Liittynyt: 10 Maalis 2008 10:25

Viesti Kirjoittaja kasperi »

Koistinen kirjoitti:Ilkivallan suurin estotekijä on riittävän pitkät matkat parkkipaikalta kohteisiin. Jos autolta joutuu kävelemään kilometrin laavulle, niin häiriökäyttäytymisen määrä romahtaa. Kun ei ne viinaksetkaan kävele noin pitkälle itsestään.
Itse kannatan vahvasti teiden puomittamista juuri tästä syystä.
Sitten kun sinne ei mopollakaan pääse, niin paikat rupeaa pysymään kunnossa...
Koistinen
Viestit: 147
Liittynyt: 25 Helmi 2009 22:21
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Koistinen »

Minun kokemuksen mukaan mopoporukka ei ole kyllä yleensä ongelmien takana. Harvoja siinä iässä metsä kiinnostaa, kyllä sitä enemmän kaupungille suunnataan.
Taitaa olla enemmän kyse aikamiesten porukoista, jotka lähtee autolla "metsälle" tai "kalalle" muutama kaljakoppa kyydissä...
Metsät, järvet, tunturit, joet ja meret.
Vastaa Viestiin