Kuivaruan päiväys vanha

Pena10
Viestit: 137
Liittynyt: 25 Heinä 2016 11:52
Paikkakunta: Espoo

Kuivaruan päiväys vanha

Viesti Kirjoittaja Pena10 »

Minulla on viisi blå band kuivaruokaa joiden parasta ennen päiväys on 3.6.2017. Mielipiteitä voiko syödä vielä?


kuu-ukkeli
Viestit: 1142
Liittynyt: 04 Elo 2010 18:09

Re: Kuivaruan päiväys vanha

Viesti Kirjoittaja kuu-ukkeli »

Pena10 kirjoitti:Minulla on viisi blå band kuivaruokaa joiden parasta ennen päiväys on 3.6.2017. Mielipiteitä voiko syödä vielä?
"Parasta ennen:
Merkintää käytetään melko hyvin säilyvissä elintarvikkeissa esimerkiksi leivissä, jauhoissa, sokerissa ja kahvissa. Päiväyksen jälkeenkin ruoka voi olla täysin syöntikelpoista.

Viimeinen käyttöpäivä:
Merkintä kertoo tuotteen viimeisen myyntipäivän. Viimeinen käyttöpäivä -merkintää käytetään helposti pilaantuvissa elintarvikkeissa, esimerkiksi kala- ja lihatuotteissa. Monet elintarvikkeet, esimerkiksi hapanmaitovalmisteet, voivat olla päiväyksen jälkeenkin täysin käyttökelpoisia. Katso, haista ja maista. Jäähdytä ja säilytä kuitenkin ruoat oikein ja riittävän kylmässä. Sopiva jääkaapin lämpötila on +2–+6 Celsiusastetta."

Lähde: Motivan "Saa syödä" -sivusto

http://www.saasyoda.fi/viimeinen-käyttö ... asta-ennen
Korvapuoli
Viestit: 2678
Liittynyt: 11 Tammi 2006 21:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Korvapuoli »

Olen juuri Blåbandia syönyt vielä vuoden päästäkin. Kerran sain kaupasta ilmaiseksi kaikki niiden vanhoilla päiväyksillä olevat lihaakin sisältävät retkiruoat, vaikka en edes pyytänyt. Se oli sitä vanhaa kunnon tavaraa jota ei oltu vielä mausteilla pilattu kuten nykyiset. Yhtään ei huomannut, että oli vanha päiväys.
luuppi
Viestit: 5544
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Jotenkin aina samat kuiva-ateriat jaavat yli, ja niin tulee parin vuoden paasta sitten paivays vastaan.

Kysyin tasta ammattikokilta ja han sanoi tarkkelysten (yllattavaa kylla) olevan pakastekuivatuissa herkin osa. Osaako joku molekyylibiologi selittaa?

Berliinin saarojen aikana varastoidut pihvit oli myos sateilytetty ja puolen vuosisadan jalkeen huutokaupattiin kaypaisena tavarana... ei taida kuitenkaan loytya edes "hyvin varustetuista retkeilyalan liikkeista"?
Korpijaakko
Viestit: 6935
Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

Tätä on käsitelty aiemminkin täällä. Todennäköisesti ovat ihan kelpoista kamaa, ainakin jos ovat aistinvaraisesti kunnossa. Olen syönyt pari vuotta vanhoja pussiruokia ongelmitta (maku saattoi olla vähän kärsinyt, mutten pitänyt ko. ruuastamuutenkaan) ja toisaalta saanut ruokamyrkytyksen päiväykseltään voimassaolevasta ja ehjästä pussiruuasta (aistinvaraisesti arvioituna ruoka oli kyllä hyvin epäilyttävää, olisi pitänyt uskoa aisteja...)
StefanG
Viestit: 1893
Liittynyt: 17 Joulu 2013 12:21

Viesti Kirjoittaja StefanG »

Minä olen syönyt säilykelihaa mikä oli mennyt kaksi vuotta yli parasta ennen-päivämäärää. Sisältö näytti kuin uudelta. Ei mitään terveyshaittaa ilmennyt.
hannes
Viestit: 10783
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

Aistinvaraisesti kannattaa vanhentunut muona testata. Tuo Penan esimerkkiruoka tämän vuoden kesäkuulta ei minua hetkauttaisi yhtään - viime vuotista jo haistelisin ja keittämisen jälkeen maistelisin ennen lopullista syömistä.

L-Berliinissä tuli usein syötyä kaupungin hätävaralihaa purkista. Aina oli hyvää - ja hinta halpa!
Korvapuoli
Viestit: 2678
Liittynyt: 11 Tammi 2006 21:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Korvapuoli »

Tuossa kerroin, että olen syönyt vuoden vanhaakin Blåbandia. Olen syönyt myös itse kuivaamaani rasvaista broilerinkoipea vuoden päästä. Säilytin sitä pakastimessa, mutta koville otti syöminen. Puolet tunturille ja muuta kelvollisempaa lisäksi, että seuraavaan ruokailuun selvisin.
4lbert
Viestit: 265
Liittynyt: 02 Maalis 2011 18:31

Viesti Kirjoittaja 4lbert »

Viime vuonna kyselin samaa ja rohkaistuin syömään neljä vuotta parasta ennen päiväyksestä menneitä reitereitä. Mitään eroa en huomannut.
Vastaa Viestiin