Raparperi

Korpijaakko
Viestit: 6935
Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Raparperi

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

Ei ehkä varsinaista vaellusmuonaa, mutta jos sellaiseksi jalostamisesta on ideoita, niin saa niitäkin jakaa...

Omassakin pihassa on vähän raparperia, alkukauden kotitarpeiksi, mutta kotipaikan puutarhassa sitä on valtavasti. Keräsin reilun 10kg ja sen perusteella arvioisin, että joka toinen vuosi lannalla lannoittamalla itsekseen kasvavassa puskassa on 150-200kg raparperia ja sato varma. Raparperia siis riittää, mutta mitä siitä tekisi?!?

Tein tällä viikolla 16 litraa mehua (tai mehujuomaa), joka laimennettuna juotavaksi tarkoittaa n. 65 litraa juomista. Paistosta ja piirakkaa olen tehnyt pari kertaa viikossa ja kiisseliä silloin tällöin. Jälkimmäisten kanssa kuluu onneksi myös luontevasti maitotuotteita oksaalihappoa neutraloimaan. Säilöntämenetelmänä kokeilussa on säilöminen veteen ja säilytys maakellarissa. Laitoin kokeeksi n. 3,5kg raparperia säilöön. Mitä muuta siitä voi tehdä? Kokeilin grillata pekoniin käärittynä, muttei ollut lainkaan omaan makuun. Voisiko tuon marinoida? Saako siitä jotenkin retkiruokaa?

Pohdinnassa on myös kokeilla liuottaa raparperin lehdistä oksaalihappoa käyttövahvuiseksi liuokseksi. Pitoisuus lehdissä on ilmeisesti 1 m-% molemmin puolin lähteestä riippuen. 8 m-% liuos kävisi nahkojen parkitsemiseen. Samoin liuos soveltuisi myös erilaisiin puhdistustöihin tai ruosteen poistoon. Onko ideoita miten tuon saisi parhaiten talteen? (Ja siis liuos riittää, ei tarvitse kiteyttää.)


Aaro
Viestit: 2424
Liittynyt: 12 Tammi 2010 16:30

Viesti Kirjoittaja Aaro »

Aivan itsestään selvänä asiana sanon kuitenkin varmuuden vuoksi että rapari säilyy hyvin paloiteltune pakkasessa ilman ryöppäystä.
hannes
Viestit: 10783
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

Pakastimessa säilyy tosiaan hyvin.^

Tein joskus raparpeihilloa marjaseoksen kanssa, ihan hyvää.
Ehkä pelkästä raparperistä voisi tehdä myös hilloa.
Kuuman vesihauteen kanssa hillotessa ainakin marjaseos tai tomaatitkin (tuli joskus paljon) säilyy lasipurkeissa huoneenlämmössä - paitsi ne epäonnistuneet.
Korpijaakko
Viestit: 6935
Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

Juu, aiemmin olen pakastanut, mutta koetan nyt vähentää pakastintilan tarvetta. Marttojen mukaan pitäisi säilyä vedessä kylmässä/viileässä (maakellari) kuin puolukka ikään. Selviää ensi kesään mennessä!

Niin, ja raparperista voi tehdä myös chutneytä. Mikähän tämä olisi Suomeksi? Siis keittää mausteiden ja etikan kanssa maustekastikkeeksi. Makua voi varioida loputtomiin ja ainakin itsellä avatutkin purkit ovat säilyneet kuukausia jääkaapissa.

Hannes: Miten siis valmistit tomaatit? Ei ole tänä vuonna tulossa, mutta jos taas ensi vuonna laittaisi...
hannes
Viestit: 10783
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

^Pilkoin tomaatit ja keitin ne"kypsäksi", suolaa mausteena. Kaadoin ne kuumiin kiehuvalla vedellä desinfioituihin tölkkeihin, kuumensin vielä vähässä vedessä ja kiersin korkit kiinni. Säilyy huoneenlämmössä, valolta suojassa.
Lähinnä käytin spagettikastikkeisiin jauhelihan kanssa tai vihanneskeittoihin/-laatikoihin.
Laiskuuttani olen myös joskus laittanut tomaatit kokonaisina pakkaseen, ja sieltä suoraan kiehuvaan veteen keittoon tai kastikkeeseen.
Voihan sitä hienostellakin ja leikellä kohmeisiksi sulaneet tomaatit pieniksi ja poistaa samalla kannat.

Raparperista tuli mieleen että kohtalaisen vähänesteisenä sitä voisi helposti kuivata ja keittää sitten retkellä puuron seassa.
Maitojauhetta mukaan oksaalihapon takia.
Itse lisään nykyisin retkillä maitojauheen puuronteon loppuvaiheessa sekaan. Pyrin tekemään puurosta löysää- melkein vellimäistä. Kiisseli tai m-soppa siihen lisäksi.

Laktoositon maitojauhe ei ollut enää omasta kaupasta saatavilla, ns. Meijerin kaupasta sitä sai. Pakkaus on uusi, englanninkielinen ja rasvaa näyttää olevan 15g/100g jauhetta. Valion tuote!
Hanu
Viestit: 3996
Liittynyt: 03 Heinä 2007 14:30

Viesti Kirjoittaja Hanu »

Hillosokerilla hillottu raparperi on raikasta ja hyvää täytekakun/kääretortun täytettä. Ja kiisseli mansikoilla tai vadelmilla niin hyvää. Ja menee myös pelkkänä raparperinä. Satoisa ja helppo pihakasvi.
Avatar
Ölliäinen
Viestit: 835
Liittynyt: 15 Helmi 2006 13:37
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ölliäinen »

Joskus tein pienen mansikkamäärän kanssa puolikuivaa roseviiniä pakastetuista pikkupaloista, hemmetin hyvää tuli. Ja kiehautettuja rusinoita ja sokeria...
Eläkeehä immeisiks
PeteBee
Viestit: 1084
Liittynyt: 28 Huhti 2006 14:57

Viesti Kirjoittaja PeteBee »

Mä olen aina ollut himona raparperihilloon. Sitä on ollut myös vaelluksella kuivattuna. Raparpelihillonahka ennallistui ihan hyvin ja oli kyllä suun mukaista köyhien ritareiden päällä.
Korpijaakko
Viestit: 6935
Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

Raparperisima juhannukseksi on valmistumassa. Maistui keskentekoisenakin hyvältä. Vielä ehtii saada juhannussimaa kun huoneenlämmössä panee. :wink:

Hilloksi voisin keittää vähän ja chutneytä teen myös jälleen. Erinomaista esim. grillimakkaran kaverina! Olen löytänyt myös ohjeita raparperisalsalle, raparperipekonipiirakalla ja raparperivuohenjuustosalaatille. Pitää kokeilla. Ja maistelin erinomaisia marinoituja raparpereja. Niitä pitää tehdä kanssa talven ruokia piristämään.
Vastaa Viestiin