Kalastus Muotkalla

AnttiSn
Viestit: 262
Liittynyt: 02 Helmi 2016 20:06

Viesti Kirjoittaja AnttiSn »

Pihkasilmä Kaarnakorva kirjoitti:Mikä tässä nyt sinua noin ketuttaa?
Ei minua ketuta vaan ihmetyttaa, etta olet toisaalta kauhean kiinnostunut jalokaloista, mutta kuitenkin niita tunnut tavoittelevan myos sielta, missa se on vahintaan jokseenkin arveluttavaa. Kuten mainittua Suomessa mielestani ei ole oikein missaan oikeasti kunnon kalastusta kestavaa taimenkantaa, joten en nae jarkevaksi koukuttaa kymmenia yksiloita yhden mitallisen eteen. Tai itse asiassa en nae jarkevaksi kalastaa taimenta, jos alamitta on 50cm. Paljon mielekkaampaa kalastaa esim. 35-45cm taimenta ja onhan nuo paremman makuisiakin! Ja tuo hinta-argumentti on kylla niin kuollut. Melkein vaittaisin, etta reissu Ruotsiin on huomattavasti halvempi, jos noin kalastuspainotteisena miettii. Finnmark on puolestaan selvasti kalliimpi kuin Ruotsi. Kannattaa Sarek kiertaa kohtuu kaukaa, jos kalastus kiinnostaa. Hienoja maisemia loytyy kalaisemmiltakin vesilta. Helikopteria ei todellakaan tarvitse kalapaikkojen tavoittamiseksi eika edes ihmisten valttelemiseen. Niin ja voit kysya lupia paikallisesta putiikista ostaessa etta, mista loytyy kalalajia X ja Y ja saat vastaukseksi jarvet, joissa noita loytyy. Kylla sanoisin, etta taimenen perassa ei Suomessa kannata vaeltaa.

Mutta takaisin Muotkalle. Kyllahan ihan karttatiedustelunkin pohjalta tuo alue on melko yksitoikkoinen kalastettava. Perusajatus itsella ainaskin on se, etta hyva kalakanta vaatii sen suuremman altaan, josta kalat leviaa tai ainaskin talla keinoin on kaikista helpoin loytaa kaloja. Tuolla on vain Peltojarvi ja siitakaan ei yhteyksissa suurempia jarvia enaa ole. Pienet lammet sitten erikseen, mutta niista nyt ei kerrotakaan kenellekaan. Jos talta pohjalta vertaa Muotkaa vaikkapa Kaldoaiviin niin onhan noissa suuri ero. Sama myos nelostien itaisella ja lantisella puolella Utsjoella - kuin eri maailmat kalastajan silmilla katsottuna! Tasta syysta ei ihan ensimmaisena omakaan tie vie Muotkalle, ehka joku hyva riekkovuosi voisin kayda riekkojahdissa siella ja samalla kokeilla vahan vieheita liottaa.


murku
Viestit: 763
Liittynyt: 11 Tammi 2007 18:30
Paikkakunta: Vaajakoski

Viesti Kirjoittaja murku »

Kielajoessa maantiesillan yläpuolella on kaikenlainen kalastus kielletty.Koskee myös sivuhaaroja kuten Honkavuomia ja Stuorraäytsiä.Tämä kielto vie parhaan terän Muotkan kalastukselta.Peltojärven eteläpuolella riittää vesiä kalastajalle,mutta silmä ei lepää maisemissa ja kulkukin on paikoin rämpimistä. Eihän pajuryteikkö kuitenkaan kalamiehelle ole mikään este,korkeintaan hidaste. :)


Aloita jälkiruuasta,elämä on epävarma.
Avatar
Pihkasilmä Kaarnakorva
Viestit: 308
Liittynyt: 13 Huhti 2016 10:12
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pihkasilmä Kaarnakorva »

AnttiSn kirjoitti: Ei minua ketuta vaan ihmetyttaa, etta olet toisaalta kauhean kiinnostunut jalokaloista, mutta kuitenkin niita tunnut tavoittelevan myos sielta, missa se on vahintaan jokseenkin arveluttavaa.
En nyt oikein ymmärrä millä tavoin vastuullinen taimenen kalastus Lapissa on arveluttavaa. Lapissa on vielä taimenkanta siinä tilassa, että sitä voi vastuullisesti pyytää. Se mikä siellä pitää saada aisoihin on se "tammukan" kalastus ja ylipäätään verkottaminen taimenvesissä. Arveluttavaa olisi pyytää luonnontilaista taimenta Etelä-Suomessa tai pohjoisessa edellä mainituin tavoin.

Ja mitä tulee ketuttamiseen, niin ihmeellisen kiukkuiseen sävyyn tunnut kuitenkin keskustelevan, jos ei kerran mikään tässä ketuta.
AnttiSn kirjoitti:Kuten mainittua Suomessa mielestani ei ole oikein missaan oikeasti kunnon kalastusta kestavaa taimenkantaa, joten en nae jarkevaksi koukuttaa kymmenia yksiloita yhden mitallisen eteen. Tai itse asiassa en nae jarkevaksi kalastaa taimenta, jos alamitta on 50cm. Paljon mielekkaampaa kalastaa esim. 35-45cm taimenta ja onhan nuo paremman makuisiakin!
Olen täysin päinvastaista mieltä. Tuon kokoinen taimen on alamittainen. Norjassa tuon kokoista on varaa pyytää, koska taimenkanta on paremmalla tolalla. Se, ettei edes Suomen Lapissa taimenkanta ole tuolla tolalla kuin Norjassa, ei tarkoita sitä, että Suomen Lapissa taimenen kalastus miten tahansa olisi vastuutonta. Minä kalastan vastuullisesti ja jos jättäisinkin taimenen kalastuksen Suomen Lapissa, niin se ei tilannetta muutaisi mihinkään. Yksi vastuullinen kalastaja Lapissa vähemmän ja sama määrä vastuuttomia edelleen verkottamassa ja papittamassa alamittaisia taimenia.
AnttiSn kirjoitti:Ja tuo hinta-argumentti on kylla niin kuollut. Melkein vaittaisin, etta reissu Ruotsiin on huomattavasti halvempi, jos noin kalastuspainotteisena miettii. Finnmark on puolestaan selvasti kalliimpi kuin Ruotsi. Kannattaa Sarek kiertaa kohtuu kaukaa, jos kalastus kiinnostaa. Hienoja maisemia loytyy kalaisemmiltakin vesilta. Helikopteria ei todellakaan tarvitse kalapaikkojen tavoittamiseksi eika edes ihmisten valttelemiseen. Niin ja voit kysya lupia paikallisesta putiikista ostaessa etta, mista loytyy kalalajia X ja Y ja saat vastaukseksi jarvet, joissa noita loytyy. Kylla sanoisin, etta taimenen perassa ei Suomessa kannata vaeltaa.
Enpä ole tietoinen, että "hinta-argumentti" olisi jokin tunnettu käsite. Kuten jo mainitsin, niin tilanne on se, että emme valitse kohdetta pelkästään kalastuksellisuutta silmällä pitäen, vaan myös muista lähtökohdista, koska kaikki seurueessamme eivät kalasta, eikä se meille kalastavillekaan ole todellakaan ainoa syy haluta pohjoiseen. Kuten jo myöskin mainitsin, niin Ruotsi ei ole toistaiseksi tarpeeksi sytyttänyt. Ei mahda mitään. Koita päästä siitä yli. Ja osalla kyse on oikeasti eurojen - ei edes välttämättä kymmenien eurojen - laskemisesta, että mihin on varaa lähteä.

Itselläni on myöskin halu nähdä ja kokea myös Suomen Lappia enemmän, ennen kuin siirryn tsekkailemaan naapurivaltioiden tarjontaa. Sen tiedän, että sitten kun siihen ryhdyn, niin Suomen Lappiin tulee lähdettyä vaellukselle varmasti harvemmin, jos lainkaan.

Ja edelleenkään taimenen perässä en vaella. Nyt on vain muutama kohdevaihtoehto ja koitamme yhdistää kohdevalinnassa kaikkia miellyttävät aspektit. En ole saanut koskaan mitallista taimenta ja sellainen olisi kiva saada. Se ei kuitenkaan ole se ainoa syy, jonka vuoksi vaellukselle lähden, jonka vuoksi haen sitä balanssia kalastuksellisuuden ja muiden asioiden suhteen. En oikein ymmärrä tätä ruikutusta muiden ihmisten valinnoista rajata omat vaelluskohteensa niillä perustein kuin tahtovat. Se ei ole keneltäkään pois.
AnttiSn kirjoitti:Mutta takaisin Muotkalle. Kyllahan ihan karttatiedustelunkin pohjalta tuo alue on melko yksitoikkoinen kalastettava. Perusajatus itsella ainaskin on se, etta hyva kalakanta vaatii sen suuremman altaan, josta kalat leviaa tai ainaskin talla keinoin on kaikista helpoin loytaa kaloja. Tuolla on vain Peltojarvi ja siitakaan ei yhteyksissa suurempia jarvia enaa ole. Pienet lammet sitten erikseen, mutta niista nyt ei kerrotakaan kenellekaan. Jos talta pohjalta vertaa Muotkaa vaikkapa Kaldoaiviin niin onhan noissa suuri ero. Sama myos nelostien itaisella ja lantisella puolella Utsjoella - kuin eri maailmat kalastajan silmilla katsottuna! Tasta syysta ei ihan ensimmaisena omakaan tie vie Muotkalle, ehka joku hyva riekkovuosi voisin kayda riekkojahdissa siella ja samalla kokeilla vahan vieheita liottaa.
Onhan tuolta Kiellajoeltakin yhteys noihin latvavesien haaroihin. Mutta muutoin en ole noista kanssasi erimieltä. Tällä kertaa nyt on vain vaihtoehtoina Lemmenjoki, Muotka ja Hammastunturi, joista viimeisin kiinnostaa meitä vähiten koska maasto on niin metsäistä. Käytännössä punnitsemme tällä hetkellä kahden ensimmäisen vaihtoehdon välillä.

Jos sinua edelleen jaksaa ihmetyttää miksi harkitsen Muotkalle lähtemistä, jos voisin mennä jonnekin Pohjois-Skandinavian parhaille taimenvesille, niin se on se, että vaihtoehdot on nyt tämän vuoden reissulle rajattu toistaiseksi noin kuten ne on nyt rajattu. Ja miksi? Edelleen siitä syystä, että se taimenen saanti ei ole se tärkein syy kohdevalintaan, vaan ainoastaan yksi asia joka olisi kiva olla kohdallaan siellä kohteessa.

Kaldoaivissa on jo tullut käytyä ja sinne sitten joskus hamassa tulevaisuudessa uudelleen. Siellä taimenia kävi koukussa ja allekirjoittaneella ei ainoatakaan edes lähelle mitallista. Taimenen kalastuksen kannalta se onkin hyvää seutua, mutta jo koettua ja nähtyä.
Avatar
Pihkasilmä Kaarnakorva
Viestit: 308
Liittynyt: 13 Huhti 2016 10:12
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pihkasilmä Kaarnakorva »

murku kirjoitti:Kielajoessa maantiesillan yläpuolella on kaikenlainen kalastus kielletty.Koskee myös sivuhaaroja kuten Honkavuomia ja Stuorraäytsiä.
Ei itseasiassa ole. Täältä kun tsekkaat tuon lupa-alueen näyttävän kartan tuolta oikealta, niin sallittu kalastusalue alkaa tuosta entisen rajavartiomiesten tuvan kohdalta ja jokien risteyksestä ja on sallittua siitä yläjuoksulle päin joka suuntaan.
murku kirjoitti:Peltojärven eteläpuolella riittää vesiä kalastajalle,mutta silmä ei lepää maisemissa ja kulkukin on paikoin rämpimistä. Eihän pajuryteikkö kuitenkaan kalamiehelle ole mikään este,korkeintaan hidaste. :)
Juu, niitä eteläosan järviä katselin kyllä sillä silmällä, mutta totesin, että ne jätetään väliin, koska olisi kiva saada vaihteeksi sellainen vaellus, että suo-osuudet olisi oikeasti ihan minimissä. Viime vuoden Pöyrisjärven vaelluksella tuli saatua niistä yliannostus :) Pajukot ei sinänsä este olekaan, vaan nimenomaan vain hidaste!
AnttiSn
Viestit: 262
Liittynyt: 02 Helmi 2016 20:06

Viesti Kirjoittaja AnttiSn »

Hain itse juuri sitä, että minä en koe taimenkantaa kovinkaan kaksiseksi, jos sieltä pitää pyytää noita tehokkaasti lisääntyviä yli 50cm kaloja. Minun ideologian mukaan nuo pitäisi säästää aina kaikkialla ja pyrkiä pyytämään noita suuremman ikäluokan 35-45cm kaloja, jotka eivät niin tehokkaita ole lisääntymään. Tällä tavalla maksimoitaisiin poikastuotto. Mutta eihän tuo ideologia toimi, jos tuotto on jo alkuunsa niin pieni, ettei siitä voida pyytää. Se, että 50cm taimenia pyytämällä ei saa paljoa vahinkoa aikaan Suomen puolella ei mielestäni tarkoita edelleenkään sitä, että se olisi järkevää. Tämä on erittäin valitettavaa, mutta näin olen itse asian ajatellut. Lisäksi jokaikinen kerta kun pistän Suomessa taimenen tulee jotenkin huono omatunto, vaikka kyseessä onkin mitallinen ja täysin laillinen kala. Ruotsissa ja Norjassa ei ole koskaan tullut tuota samaa edes mieleen. Mutta ehkä itse asetan riman kalakantojen kohdalla vähän korkeammalle kuin muut keskimäärin.

Ja minun puolesta toki jokainen saa mennä minne haluaa, ja hyvin perustelitkin miksi haluatte jonnekin muualle kuin Ruotsiin. Mutta tuo euro peruste ei edelleenkään toimi, kun Oulusta on ihan sama matka Enontekiölle ja Arjeplogiin. Kokonaiskustannukset ainaskin itselle jää aina Ruotsissa pienemmiksi, ihan ilman ropellilaitteitakin. Mutta ei tosiaan kannata mennä sinne ennen kuin on kaikki Suomen pakolliset tullut käytyä. Kalamiehelle voi olla melko vaikea perustella itselleen paluu kotimaisemiin, etenkin jos taimen on se intohimo. Noista listaamistasi paikoista lähtisin 9 kertaa/10 mieluummin Hammastunturiin kuin Muotkalle. Siellä on kyllä ihan riittävästi nähtävää ja varmaan pääsee kalanmakuunkin. Enkä tosiaan tiedä kuinka paljon vähemmän metsäisempää Lemmenjoella on kuin Hammastunturissa. Muotkalla toki tietysti on enemmän paljakkaa. Itse tykkään kyllä veistellä tikkuharria tervastulilla. Mutta voin luvata, että vaikka menisittekin Muotkalle ja vaikka pistäisitkin sieltä 2kg taimenen niin se ei minun yöuniin vaikuta eli eikun vapaasti vain minne tahansa. Jos päädytte Hammastunturiin, niin voin vinkata liki 100% harripaikan.
Avatar
Pihkasilmä Kaarnakorva
Viestit: 308
Liittynyt: 13 Huhti 2016 10:12
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pihkasilmä Kaarnakorva »

AnttiSn kirjoitti:Hain itse juuri sitä, että minä en koe taimenkantaa kovinkaan kaksiseksi, jos sieltä pitää pyytää noita tehokkaasti lisääntyviä yli 50cm kaloja. Minun ideologian mukaan nuo pitäisi säästää aina kaikkialla ja pyrkiä pyytämään noita suuremman ikäluokan 35-45cm kaloja, jotka eivät niin tehokkaita ole lisääntymään. Tällä tavalla maksimoitaisiin poikastuotto. Mutta eihän tuo ideologia toimi, jos tuotto on jo alkuunsa niin pieni, ettei siitä voida pyytää. Se, että 50cm taimenia pyytämällä ei saa paljoa vahinkoa aikaan Suomen puolella ei mielestäni tarkoita edelleenkään sitä, että se olisi järkevää. Tämä on erittäin valitettavaa, mutta näin olen itse asian ajatellut. Lisäksi jokaikinen kerta kun pistän Suomessa taimenen tulee jotenkin huono omatunto, vaikka kyseessä onkin mitallinen ja täysin laillinen kala. Ruotsissa ja Norjassa ei ole koskaan tullut tuota samaa edes mieleen. Mutta ehkä itse asetan riman kalakantojen kohdalla vähän korkeammalle kuin muut keskimäärin.
En jaksa tuosta aiheesta enempää vääntää. Itse koen asian siten, että Lapissa vastuullinen taimenen kalastus on hyväksyttävää. Etelässä se ei enää ole mahdollista. Ns. tammukka voi lähteä muutaman vuodenkin jälkeen vielä vaellukselle pois purostaan ja tammukkaa ja alamittaista taimenta on käytännössä mahdoton varmuudella erottaa toisistaan, joten näiltäkään osin emme varmasti tule samaa mieltä asiasta olemaan, enkä jaksa tästäkään sen enempää vääntää. Jos haluat välttämättä jatkaa tästä aiheesta, niin pistä yksityisviestiä ja jatketaan ennemmin aiheesta sitä kautta, eikä tässä ketjussa.

Sen verran totean, etten minäkään jokaista yli 50cm taimenta ottaisi papitettavaksi Suomen Lapissa. Ja lopettaisin kalastuksen siltä päivältä ensimmäiseen mitalliseen. Ehkä tässä meillä erona on se, että vertaat tilannetta Norjaan ja Ruotsiin ja minä en niihin voi verrata. Se kumman näkemys sitten vastaa enemmän todellisuutta, jäänee arvoitukseksi. Itse voin verrata lähinnä etelän taimentilanteeseen. Täällä etelässä en papittaisi taimenta - korkeintaan istutetun.
AnttiSn kirjoitti:Ja minun puolesta toki jokainen saa mennä minne haluaa, ja hyvin perustelitkin miksi haluatte jonnekin muualle kuin Ruotsiin. Mutta tuo euro peruste ei edelleenkään toimi, kun Oulusta on ihan sama matka Enontekiölle ja Arjeplogiin. Kokonaiskustannukset ainaskin itselle jää aina Ruotsissa pienemmiksi, ihan ilman ropellilaitteitakin. Mutta ei tosiaan kannata mennä sinne ennen kuin on kaikki Suomen pakolliset tullut käytyä. Kalamiehelle voi olla melko vaikea perustella itselleen paluu kotimaisemiin, etenkin jos taimen on se intohimo. Noista listaamistasi paikoista lähtisin 9 kertaa/10 mieluummin Hammastunturiin kuin Muotkalle. Siellä on kyllä ihan riittävästi nähtävää ja varmaan pääsee kalanmakuunkin. Enkä tosiaan tiedä kuinka paljon vähemmän metsäisempää Lemmenjoella on kuin Hammastunturissa. Muotkalla toki tietysti on enemmän paljakkaa. Itse tykkään kyllä veistellä tikkuharria tervastulilla. Mutta voin luvata, että vaikka menisittekin Muotkalle ja vaikka pistäisitkin sieltä 2kg taimenen niin se ei minun yöuniin vaikuta eli eikun vapaasti vain minne tahansa. Jos päädytte Hammastunturiin, niin voin vinkata liki 100% harripaikan.
Ruotsin halpuus kävi jo aiemmin selväksi, budjetilla viittasin lähinnä Norjaan, joka oli puheena samassa yhteydessä vaihtoehtona Ruotsin rinnalla.

Jotenkin Hammastunturin maastot ovat näyttäytyneet valokuvissa tylsemmiltä kuin Lemmenjoki. Sellainen vaikutelma on tullut, että Lemmenjoella olisi hieman monipuolisempaa maastoa. Muotka noista kiinnostaa maastojen vuoksi eniten, sekä esteettisyyden kannalta, että helppokulkuisen maaston kannalta, koska viime kesän Pöyrisjärven vaellus oli kaikkea muuta kuin helppoa patikoitavaa. Tälle reissulle konsensus on, että rennompi reitti tähän rakoon.

Pidän myös enemmän virtavesillä kalastuksesta, joita Hammastunturissa tuntuu olevan verrattain vähän ja useimmat niistäkin näyttävät todella kapeilta. Mikäli kuitenkin Hammastunturiin päädymme lähtemään, niin pistän viestiä. Vaihtarina voin tarjota vinkin ns. takuuvarmasta harripaikasta Pöyrisjärven erämaassa.
Avatar
Pepi
Viestit: 7423
Liittynyt: 23 Tammi 2006 18:16

Viesti Kirjoittaja Pepi »

Niin Muotkalla kuin Pöyrisjärvelläkin helppokulkuisuuteen vaikuttaa reitinvalinta. Oman kokemukseni mukaan Pöyrisjärveä helppokulkuisempaa tienoota saa etsiä, usein turhaan. Tosin en kalasta, joten minulla ei ole tarvetta hakeutua viheliäisimpiin pajukkoihin.

Muotkallakin voi reitistään tehdä tosi helpon tai varsin haastavan. Maisemat ovat hienot kummassakin tapauksessa.
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
hannes
Viestit: 10743
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

Jos pelkän syöntikalan pyydystää ja jättää homman sitten siihen, en kokisi yhtään huonoa omaatuntoa, oli kala mikä tahansa lailliset mitat täyttävä.

Itse useimmiten toivon virvelöinnin alkaessa ettei ihan heti tärppäisi, koska lopetan ensimmäisen syöntikalan saatuani.
Kuten näkyy , olen satunnaiskalastaja. Hyvää ajanvietettä iltasella, kun teltta on pystyssä , sopat syöty ja levähdetty hetken.

Hammastunturi on minun mielialueeni, vaikka Lemmenjoki ja Muotkakin ovat tuttuja ja edelleenkin kelpaavat.

Appisjärvi Hammastunturilla vaikutti edellisiin vuosiin verrattuna aika tyhjältä - tai syönti ei sattunut kertaakaan kohdalleen edes vakipaikoilla.
Appisjoesta ei saa enää muistaakseni kalastaa. Harrijärvestä olen saanut harria, Kulpakoista ahventa ja haukea.

Virtaavia vesiä ei tuolla tosiaan pahemmin ole, jotakin kuitenkin.

Suuri toiveeni on päästä Hammastunturiin taas kesäkuussa, usein vaan on tullut juuri tuolloin esteitä- velvollisuuksia.
Avatar
Pihkasilmä Kaarnakorva
Viestit: 308
Liittynyt: 13 Huhti 2016 10:12
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pihkasilmä Kaarnakorva »

Pepi kirjoitti:Niin Muotkalla kuin Pöyrisjärvelläkin helppokulkuisuuteen vaikuttaa reitinvalinta. Oman kokemukseni mukaan Pöyrisjärveä helppokulkuisempaa tienoota saa etsiä, usein turhaan. Tosin en kalasta, joten minulla ei ole tarvetta hakeutua viheliäisimpiin pajukkoihin.

Muotkallakin voi reitistään tehdä tosi helpon tai varsin haastavan. Maisemat ovat hienot kummassakin tapauksessa.
Juu, tiedän. Meillä kävi vaan vähän paskasti ja suunnitelma muuttui reissussa pakon sanelemana, joten mahdollisuus helppoihin reitteihin meni siinä.
Avatar
Pihkasilmä Kaarnakorva
Viestit: 308
Liittynyt: 13 Huhti 2016 10:12
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pihkasilmä Kaarnakorva »

Jaha, tässä taisi käydä nyt niin, että myös Muotkan reittisuunnitelmat jäävät odottamaan pöytälaatikkoon, sillä kohdevalinnaksi taisi nyt yltää aivan yllättäen puskista Paistunturin erämaa. Kiitokset nyt kuitenkin kaikille informaatiota jakaneille! :wink:
cobbo
Viestit: 700
Liittynyt: 22 Elo 2017 20:48

Viesti Kirjoittaja cobbo »

Ovatko nykyiset kalastusrajoitukset jotenkin hirveän sekavat, vai enkö vain osaa lukea niitä?

Otetaan Muotkalla esimerkiksi Stuorraäytsin rotko. Kalastusrajoitus.fi -kartta sanoo että vaellusvesistö ja siis kalastusrajoitus päättyy poroaidalle, ja rotkon länsiosan vesistöt olisivat ns normivesistöjä. Eli niissä saisi viehekalastaa valtakunnan luvalla, myös virtapaikoissa, kuten myös lammissa. https://kalastusrajoitus.fi/#/kalastusr ... =8&lang=fi

Nyt kuitenkin Utsjoen vapalupa-alue 1574 kattaa mm. rotkon lammet, mutta ei virtapaikkoja. Miten ihmeessä tätä pitäisi tulkita? Saako virtapaikoissa siis kalastaa kalastonhoitomaksulla, mutta lammissa tarvitsee luvan 1574? Entä latvaosien muut lammet jotka eivät ole luvan 1574 alla, ovatko ne vapaata riistaa (pelkällä kalastonhoitomaksulla)?
tst
Viestit: 6535
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

Valitettavasti Muotkan kalastussääntöihin enkä muihinkaan lapin sääntöihin osaa vastata. Joskus olen katellut noita ja tosiaan ihmettelin, että virtaaviin liruihin pitäisi olla eri lupa ja seisoviin oma tms. Yksinkertainen on kaunista, mutta tämä meidän kalastuslupapolitiikkaamme ei todellakaan ole yksinkertaista. Lähetin joskus tästä asiallisen ihmetyksen ihan korkeimmalle taholle, mutta neuvoksetar ei ole halunnut tähän vastata. Niinpä rahani olen antanutkin näissä asioissa monen monta vuotta länsinaapuriin joissa on muuten erittäin selkeät kalastuslupasäännöt ja rippikoulupohjallakin tohtii kalastaa. Jos menisin Suomen lappiin niin kysyisin säännöistä eräältä sivujen henkilöltä joka on kolunnut ainakin Könkistä monen monta kertaa, ulkomuistista olikohan esim. Käsivarressa jokin lupa, 1551? tai 1552?, joka kattaa sekä seisovat- että virtavedet? Verrokkina, kaikki oleellinen selkiää tästä hetkessä ja näitä vastaavia kuntalupia on muitakin: https://www.lansstyrelsen.se/download/1 ... ersikt.pdf
cobbo
Viestit: 700
Liittynyt: 22 Elo 2017 20:48

Viesti Kirjoittaja cobbo »

Ok, olen kuullut valitusta kalastuslupien viidakosta; ei ilmeisesti ollut turhaa itkua. Omalla kohdalla tilanne on se, että vaikka seisoisin maastossa kännykän datayhteyksien päässä kalastusrajoitekartat ja eräluvat-sivusto avoinna ruudulla, en varmuudella aina pysty sanomaan mitkä luvat tarvitsen.

En tiedä tuleeko missään vaiheessa viranomaisen vastuu ohjeistuksen selkeydestä peliin, vai onko edes teoriassa mahdollista riitauttaa mahdollinen kalastusluparikkomus?

Esimerkiksi sivustolla https://www.eraluvat.fi/kalastus/kalast ... ramaa.html on maininta että Kielajoki ja Kaamasjoki ei kuulu luvan piiriin. Sivulla oleva linkki on kuitenkin toimimaton : https://www.eraluvat.fi/kalastus/kalast ... ajoki.html
iglu
Viestit: 248
Liittynyt: 15 Helmi 2012 14:51

Viesti Kirjoittaja iglu »

siinä linkissä on jotain vikaa,napsauta sitä ja kirjoita hakuun 1583 joka on kaamas-ja kielajoen kalastusalueen numero.
Muutoin siellä rajoitussivuilla aika hupaisia tekstejä esim. tämä "Koski- ja virta-alueella tarkoitetaan vesistön sellaista aluetta, jossa vesi virtaa silmin havaittavasti alavirtaan päin ja virtapaikan ylävesi on alavettä ylempänä (kalastuslain 4 §)." Mitenkähän muutoin voisi virrata.
Ja jos ei silmin havaitse liikettä voipi kalastaa,mutta parin päivän sateen jälkeen pitää taas olla havainnoimassa mitenkäs se nyt virtaa ja kalastus onkin voinut muuttua kielletyksi.
Kyllä on Ruotsi ja Norja osanneet tehdä maittensa pohjoisosiin yksinkertaiset säännöt.
tst
Viestit: 6535
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

Ketä tällainen Suomen tähtitieteellisen hankala himmeli tosiaan palvelee? Taitaa olla niin ettei uskalleta tehdä yksinkertaisia ja jopa ymmärrettäviä sääntöjä ettei palkanmaksajataho tulkitse niitä liian helpoiksi ja vähällä vaivalla tehdyiksi eli eivät ansaitse palkkaansa.
Vastaa Viestiin