Kalastus Muotkalla

Avatar
Pihkasilmä Kaarnakorva
Viestit: 308
Liittynyt: 13 Huhti 2016 10:12
Viesti:

Kalastus Muotkalla

Viesti Kirjoittaja Pihkasilmä Kaarnakorva »

Millaisia kokemuksia on kalastuksesta Muotkalta? Onko parempi keskittyä joki- vai järvikalastukseen? Onko tiedossa, että onko tuolta kukaan lähivuosina saanut täysmittaista taimenta? Löytyykö alueelta rautuvesiä?

HUOM! En siis vaadi ketään paljastamaan omia kalapaikkoja. Kunhan koitan saada jonkinlaista kuvaa Muotkasta kalastusalueena :)


Avatar
Pihkasilmä Kaarnakorva
Viestit: 308
Liittynyt: 13 Huhti 2016 10:12
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pihkasilmä Kaarnakorva »

Onko Muotkalla kalastelu todella näin harvinaista, kun ei kellään tunnu olevan mitään tietoa näistä? :(
markkut
Viestit: 479
Liittynyt: 13 Helmi 2009 15:49

Viesti Kirjoittaja markkut »

Pihkasilmä Kaarnakorva kirjoitti:Onko Muotkalla kalastelu todella näin harvinaista, kun ei kellään tunnu olevan mitään tietoa näistä? :(
Eikös se ole hyvä merkki? :lol:
Avatar
Pihkasilmä Kaarnakorva
Viestit: 308
Liittynyt: 13 Huhti 2016 10:12
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pihkasilmä Kaarnakorva »

markkut kirjoitti:
Pihkasilmä Kaarnakorva kirjoitti:Onko Muotkalla kalastelu todella näin harvinaista, kun ei kellään tunnu olevan mitään tietoa näistä? :(
Eikös se ole hyvä merkki? :lol:
Voi olla, tai sitten ei :) Sehän tässä juurikin mietityttää.
hannes
Viestit: 10743
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

^Minulla ei ainakaan Muotkalla tärpännyt pohjois-osassa Muotkaa. Oli vain järvilupa, joten pikkujärvillä koitin onnea.
Minulle pääasia oli kuitenkin vaellus ja siksi virvelöinti olisi varmaan jonkun mielestä ollut vain mietiskelyn korvike :lol: - heitto-kelaus-heitto- kelaus-..
AnttiSn
Viestit: 262
Liittynyt: 02 Helmi 2016 20:06

Viesti Kirjoittaja AnttiSn »

Eiko tuo nyt ole ihan normaalia nykypaivana, ettei naihin kalastuspaikkakyselyihin vastata. Jokaisella on tiedossa joku hyva paikka ja sita ei kovin mielellaan halua massojen tuhoavan. Edes noin yleisella tasolla osalle tuottaa mielipahaa sanoa, etta "Joo kylla muotkatuntureiden alueelta loytyy hyvia kalapaikkoja". Itse en ole mitenkaan intohimoinen kalastaja, mutta jonkun verran tulee kuitenkin muiden toimien ohessa ruokatarpeiksi pyydettya. Oikeastaan kevatpilkki on ainoa, jota teen kalastus edella. Oma lahtokohtani on siis ollut, etta eipa niin valia tuleeko saalista vai ei vaan lahdetaan kokeilemaan. Parhaat paikat aivan takuuvarmasti jokainen loytaa itse, ei niita netista loydeta. Eli suosittelen katselemaan kartasta onko mitaan kalapaikkaan viittaavaa (kuten esim. sininen vari) ja sitten eikun lapikasta toisen eteen ja "jigia uittamaan". Takuuvarmasti ainaskin mitallisia taimenia noissa vesissa ui, siita ei kahta kysymysta. Ei niita varmaan joka reissu saati joka paiva tartu uistimiin, mutta kylla niita takuuvarmasti on olemassa.
Avatar
Pihkasilmä Kaarnakorva
Viestit: 308
Liittynyt: 13 Huhti 2016 10:12
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pihkasilmä Kaarnakorva »

AnttiSn kirjoitti:Eiko tuo nyt ole ihan normaalia nykypaivana, ettei naihin kalastuspaikkakyselyihin vastata. Jokaisella on tiedossa joku hyva paikka ja sita ei kovin mielellaan halua massojen tuhoavan. Edes noin yleisella tasolla osalle tuottaa mielipahaa sanoa, etta "Joo kylla muotkatuntureiden alueelta loytyy hyvia kalapaikkoja".
No jaa, tähän asti on kyllä vastaaviin kyselyihin tullut vastauksia.
AnttiSn kirjoitti:Itse en ole mitenkaan intohimoinen kalastaja, mutta jonkun verran tulee kuitenkin muiden toimien ohessa ruokatarpeiksi pyydettya. Oikeastaan kevatpilkki on ainoa, jota teen kalastus edella. Oma lahtokohtani on siis ollut, etta eipa niin valia tuleeko saalista vai ei vaan lahdetaan kokeilemaan. Parhaat paikat aivan takuuvarmasti jokainen loytaa itse, ei niita netista loydeta. Eli suosittelen katselemaan kartasta onko mitaan kalapaikkaan viittaavaa (kuten esim. sininen vari) ja sitten eikun lapikasta toisen eteen ja "jigia uittamaan".
En tietenkään odota, että kalaa tulisi jatkuvasti, mutta reissukohteen valintaan vaikuttaa alueen kalastuspotentiaali. Olen ihan mielissäni, jos reissussa tulee edes yksi mitallinen lohikala - niiden kalastus kun kiinnostaa lähinnä. Karttoja tulee kyllä tutkittua tarkkaan ja huolellisesti, sekä googleteltua jokaisen vesistön nimeä, joka vain edes suunnilleen on reittivaihtoehtojen suunnalla.
AnttiSn kirjoitti:Takuuvarmasti ainaskin mitallisia taimenia noissa vesissa ui, siita ei kahta kysymysta. Ei niita varmaan joka reissu saati joka paiva tartu uistimiin, mutta kylla niita takuuvarmasti on olemassa.
Sepä tämän Muotkan kohdalla pistikin mietityttämään, kun ei googlettamalla löytynyt ainoatakaan mitallista taimenta kenenkään Muotkan reissulta. Vastaavaa ei ole käynyt muiden kohdevaihtoehtojen kanssa aiemmin. Ja mitallisen taimenen jos joku saa, niin sitä ei tahallaan jätetä laittamatta esim. blogiin, koska onhan se nyt jo jonkinlainen ylpeydenaihe.
naavahauki
Viestit: 584
Liittynyt: 18 Syys 2010 01:15

Viesti Kirjoittaja naavahauki »

Nykyäänhän tammukkakin on "mitallinen taimen"...eikö? Vai onko tammukka edelleen vaan alamittainen taimen?
Vätsäriin kannattaa suunnata jos kalastus on vaelluksen pääpointtina. Peltojärvestä tuntuu saavan ainakin harjusta, muusta en osaa Muotkan suhteen alkaa kertomaan.
tapsa123
Viestit: 201
Liittynyt: 30 Heinä 2007 09:32

Viesti Kirjoittaja tapsa123 »

Yksi lähtökohta niiden isojen etsintään voisi olla periaate iso vesi, iso kala 8) Sitten vaan karttaa tutkimaan...
Mitallisella taimenella et varmaan tarkoita tammukkaa?

Edit
No perhana, naavahauki jo ehti muistuttamaan tammukoista
KaukoAntero
Viestit: 475
Liittynyt: 22 Heinä 2008 13:03
Paikkakunta: Pori / Helsinki

Viesti Kirjoittaja KaukoAntero »

Peltojoesta olen pari kiloharriakin saanut, samoin Kielajoesta silloin, kun latvoilla vielä sai kalastaa. Peltojärvessä kyllä ui isojakin taimenia, kuvan olen nähnyt. Verkkojärvessä ainakin on vahva haukikanta, siikaa ja harjustakin löytyy. Verkkojäven yläpuolisissa lompoloissa myös ainakin siikaa ja paikoin paljon ja isoja (0,5kg) ahvenia.

Kauko
Avatar
Pihkasilmä Kaarnakorva
Viestit: 308
Liittynyt: 13 Huhti 2016 10:12
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pihkasilmä Kaarnakorva »

naavahauki kirjoitti:Nykyäänhän tammukkakin on "mitallinen taimen"...eikö? Vai onko tammukka edelleen vaan alamittainen taimen?
Vätsäriin kannattaa suunnata jos kalastus on vaelluksen pääpointtina. Peltojärvestä tuntuu saavan ainakin harjusta, muusta en osaa Muotkan suhteen alkaa kertomaan.
Tammukka ei ole mitallinen taimen. Tammukkaa saa kalastaa vain sellaisista virtavesistä, mistä ei ole vaellusyhteyttä järveen tai mereen, jollaisia ei hirveästi ole olemassa.

Vätsäri ei toistaiseksi ole ihan hirveästi houkutellut kohteena. Peltojärvestä olen lukenut jotain huhuja, että siellä kalaa on, mutta porukka valittelee että on rannoiltaan niin matala, että vaatisi veneen. Sinne suunnalle ei sen takia tällä hetkellä oltaisi siis suuntaamassa.
Avatar
Pihkasilmä Kaarnakorva
Viestit: 308
Liittynyt: 13 Huhti 2016 10:12
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pihkasilmä Kaarnakorva »

KaukoAntero kirjoitti:Peltojoesta olen pari kiloharriakin saanut, samoin Kielajoesta silloin, kun latvoilla vielä sai kalastaa. Peltojärvessä kyllä ui isojakin taimenia, kuvan olen nähnyt. Verkkojärvessä ainakin on vahva haukikanta, siikaa ja harjustakin löytyy. Verkkojäven yläpuolisissa lompoloissa myös ainakin siikaa ja paikoin paljon ja isoja (0,5kg) ahvenia.

Kauko
Vai niin :o No hitto. Pitääköhän tuota Peltojärven reittiäkin sitten vielä harkita uudelleen...

Vähän vielä asian vierestä sen verran, että osaatteko sanoa miten suosittu kohde Muotka ylipäätään on? Lähinnä mietin että miten suurella todennäköisyydellä siellä toisiin ihmisiin törmää.

/Edit: Niin tosiaan, edelleenhän tuossa Peltojärvessä on kuitenkin tuo aiemmassa viestissä mainitsemani rantojen mataluus hankaluutena. Toisaalta jos jokivarsilta sitten ennemmin kalastelisi siellä suunnalla. Itse järvihän on kaunis hiekkarantoineen kylläkin.
Viimeksi muokannut Pihkasilmä Kaarnakorva, 24 Tammi 2017 21:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Iisakki
Viestit: 20
Liittynyt: 06 Syys 2009 18:53

Viesti Kirjoittaja Iisakki »

Peltojärven lounaispuolella oleva Littmuorväärijärvi on hyvin taimenpitoinen. Harmi vaan, että koko on käytännössä 25-37cm väliltä (ainakin muutama vuosi sitten kokeilun perusteella), mutta kannattaa silti käydä kopaisemassa jos tuolla päin liikkuu. Josko jokin mittakalakin löytyisi nykyään.
Avatar
Pihkasilmä Kaarnakorva
Viestit: 308
Liittynyt: 13 Huhti 2016 10:12
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pihkasilmä Kaarnakorva »

Iisakki kirjoitti:Peltojärven lounaispuolella oleva Littmuorväärijärvi on hyvin taimenpitoinen. Harmi vaan, että koko on käytännössä 25-37cm väliltä (ainakin muutama vuosi sitten kokeilun perusteella), mutta kannattaa silti käydä kopaisemassa jos tuolla päin liikkuu. Josko jokin mittakalakin löytyisi nykyään.
Juu, noita pieniä taimeniahan porukka on aika paljon reissuillaan saanutkin, mutta se on vähän ikävää, jos niitä sitten tarttuu koukkuun solkenaan. Huonolla säkää useampikin saattaa vaurioitua ikävästi. Liekö sitten väkäsettömillä koukuilla kalasteltava, jos sellaisessa vesistössä aikoo yrittää isompaa siiman jatkeeksi.
murku
Viestit: 763
Liittynyt: 11 Tammi 2007 18:30
Paikkakunta: Vaajakoski

Viesti Kirjoittaja murku »

Ei Muotkan alue ole kalastavan vaeltajan ykköskohteita.Kielajoki haaroineen oli erinomainen kalastuskohde,mutta kielsivät kalastuksen kokonaan.Peltojoki on melko tyhjä ,pientä harria ja tammukkaa saattaa tulla.Peltojärvessä on kalaa ,mutta vaatisi vesikulkuneuvon että pääsee kunnolla pyytämään.Tirrosta lähtevän vanhan polun varsilta olen kalastanut,mutta saaliit olivat hauki ja ahvenvoittoisia.Kurtojoelta saattaisi napata,mutta joen varsi on huonokulkuista maastoa.
Muotkalta olen kuitenkin saanut ennätysharjukseni,mutta siitä on jo vuosia ja se tuntuu aina vain kasvavan. :)

Aloita jälkiruuasta,elämä on epävarma
Vastaa Viestiin