Taukotakki hiihtovaelluksella

luuppi
Viestit: 5544
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Tuohan
"Olen myös eri mieltä siitä ettei paino ahkiossa haittaa"
on nk. urban myth... ei varmaan istu kairaan kovin hyvin. Toukokuisilla jaisilla kuorilla kaikkihan kulkee kitkatta perassa kuin meren jailla. Ukot vetivat jalasrekea kuin polle ikaan (joka nimetty odotteli tallissa isannan paluuta).


StefanG
Viestit: 1858
Liittynyt: 17 Joulu 2013 12:21

Viesti Kirjoittaja StefanG »

Korpijaakko kirjoitti:Kaikkien takkien mitoituksessa "taukokäyttöä" ei ole huomioitu
Jos ostat Varustelekalta M05 Pakkastakin niin sen mitoituksessa on otettu huomioon että alle tulee reilusti vaatetta.
https://www.varusteleka.fi/fi/product/s ... aastokuvio

Olen vissiin erilainen koska en ollenkaan diggaa untuvatakkeja.
luuppi
Viestit: 5544
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Omassa taukotakissani voi kevyesti liikkua (ei hiihtaa) koska sen tarkoitus on olla lammin. kun lammitin eli oma keho vetaa pienemmalle vaihteelle.
- onko omasi, StefanG, tallainen vai yleiskayttoon?

Minulla on myos kampille toinen untuvatakki, jossa , jos mitaan rupeaa tekemaan, niin paistuu heti. Mutta oleiluun se on ihan mahtava, verkkopaita alle, ja siina se.
Marko Häkkinen
Viestit: 196
Liittynyt: 08 Touko 2015 10:41

Viesti Kirjoittaja Marko Häkkinen »

Muutama vuosi sitten jouduin lumimyrskyn vuoksi leiriytymään avotunturissa kesken kaamospäivän; teltta pystyyn, jotain suuhun — ja torkut. Lyhyeksi ajattelemani päivälepo venähti kuitenkin kuusituntiseksi, ja pienen iltapalan jälkeen päätin jatkaa uniani seuraavaan aamuun asti. Totesin tuolloin puolivahingossa, että makuupussia ei ole pakko käyttää perinteisellä tavalla hyvien unien takaamiseksi. Sittemmin olenkin nukkunut talvireissuilla monesti niin, että olen makuupussin sisällä vain vyötäröä myöten; ylävartalon, käsivarsien ja pään peittona toimii untuvatakki. Ratkaisu on minulle mieluinen, sillä olen melko kova pyörimään unissani. Hyvällä hupulla varustettu untuvatakkini on sen verran tuhti, että se on toimittanut "makuupussin yläosan" virkaa mainiosti ulkolämpötilan ollessa –24 ℃.
StefanG
Viestit: 1858
Liittynyt: 17 Joulu 2013 12:21

Viesti Kirjoittaja StefanG »

Se minun ruotsalainen M90 takki on liian lämmin mihinkään tehokkaaseen liikuntaan. Käytiin tuossa pari päivää sitten kävelylenkillä kun oli -20. Hetken päästä piti takki puoliks avata kun hiki tuli, takin alla oli aluspaita ja villapaita. Jalassa oli arkihousut + M05-pakkashousut. Joten kyllä se selvästi on taukotakki, Ruotsin puolustusvoimissa sitä käytetään ainoastaan paikallaan ollessa kuten esim vartiossa seistessä.
form
Viestit: 305
Liittynyt: 16 Elo 2012 09:58

Viesti Kirjoittaja form »

StefanG kirjoitti: Olen vissiin erilainen koska en ollenkaan diggaa untuvatakkeja.
Miksi?

Edit: Mulla on taukountuvina Milletin Quantumit.
StefanG
Viestit: 1858
Liittynyt: 17 Joulu 2013 12:21

Viesti Kirjoittaja StefanG »

Ensinnäkin ne ovat mielestäni nin tyhmännäköisiä, en tykkää sen tyylisestä pukeutumisesta. Suosin sotilasvivahteisesta tyylistä. Toisekseen kuvittelen (kun ei ole kokemusta) että ovat liian herkkiä jos vaikka joutuu sateessa kävelemään.
Avatar
Pepi
Viestit: 7423
Liittynyt: 23 Tammi 2006 18:16

Viesti Kirjoittaja Pepi »

Untuvatakkia käytetäänkin taukotakkina yleensä siellä, missä kukaan ei katsele ja aikaan, jolloin sade ei tule vetenä.
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
Micke
Viestit: 2272
Liittynyt: 30 Maalis 2011 14:15
Paikkakunta: Maalla

Viesti Kirjoittaja Micke »

Se ettei pidä untuvatakin ulkonäöstä, ei muuta sitä faktaa, ettei noi armeijoiden ylijäämätakit ole eristävyydeltään edes lähellä tuollaista +350g hyvää untuvaa sisältävää takkia. Tämä taas ei tarkoita sitä, etteikö ylijäämätakki voisi olla riittävän lämmin suurimmassa osassa käyttötilanteita.

Aika varmasti ylijäämätakkikin kastuu sateessa. Monien untuvatakkien päälikangas on erittäin hyvin vettähylkivää kangasta ja kuten Pepi kirjoitti, jos vesi tulee sateena, untuvatakkia tuskin tulee laitettua päälle tauoilla, mutta ei tule kyllä laitettua varmaan keinokuitutakkiakaan. Lähinnä kostuminen tulee ainakin omassa käytössä 1. sulavasta lumesta ja 2. hieman hiestäkin.

Taukotakilla ja tehokaalla liikunnalla ei kait ole mitään tekemistä keskenään????
"This is my nature, who I am
If you don´t like it, here I stand"
Avatar
veeäm
Viestit: 592
Liittynyt: 09 Maalis 2007 09:24

Viesti Kirjoittaja veeäm »

Marko Häkkinen kirjoitti:Muutama vuosi sitten jouduin lumimyrskyn vuoksi leiriytymään avotunturissa kesken kaamospäivän; teltta pystyyn, jotain suuhun — ja torkut. Lyhyeksi ajattelemani päivälepo venähti kuitenkin kuusituntiseksi, ja pienen iltapalan jälkeen päätin jatkaa uniani seuraavaan aamuun asti. Totesin tuolloin puolivahingossa, että makuupussia ei ole pakko käyttää perinteisellä tavalla hyvien unien takaamiseksi. Sittemmin olenkin nukkunut talvireissuilla monesti niin, että olen makuupussin sisällä vain vyötäröä myöten; ylävartalon, käsivarsien ja pään peittona toimii untuvatakki. Ratkaisu on minulle mieluinen, sillä olen melko kova pyörimään unissani. Hyvällä hupulla varustettu untuvatakkini on sen verran tuhti, että se on toimittanut "makuupussin yläosan" virkaa mainiosti ulkolämpötilan ollessa –24 ℃.
http://www.patagonia.com/high-alpine-kit/
luuppi
Viestit: 5544
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Mangroven taalla myymista kankaista teetatin yo. linkissa mukana olevan "elephant foot" -tyyppisen puolipussin. Minulla tosin yhdistelmassa on mukana toppiksen lisaksi myos ihan "oikea" eli kokopitka makuupussi. Kahta muuta osiota voi kayttaa jo tauoilla ja leirissa (ja sitten yoksi m-pussi viela mukaan).
- tulilla yopyessa nyky-vehkeisiin verrattuna on jalkopaan leimahduspiste noussut sarkavaatteiden tasolle (eika teikiintyminenkaan kipinoista tapahdu ihan samalla tavalla kuin keinokuiduissa)
luuppi
Viestit: 5544
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Takaisin takkeihin: siina takkisuositus(esimerkissani) oli tallainen tayte:

a recent evolution of technology has added fuel to this argument. Enter hydrophobic down. Water resistant down, such as Nikwax’s Hydrophobic Down™ is created by treating its molecules with a hydrophobic chemical (water resistant coating)—virtually adding zero weight to the insulation. Nikwax Hydrophobic Down™ will be used in all of our down sleeping bags, quilts and blankets beginning in 2016. In our research, Hydrophobic Down™ is proven to absorb 70% less moisture than untreated down, plus it dries faster

Nappasin tuo Thermarestin blogisivuilta.
pieninkä
Viestit: 5
Liittynyt: 21 Heinä 2013 23:00

Viesti Kirjoittaja pieninkä »

Minulla on tuo Ruotsin armeijan takki. Olen käyttänyt sitä yli 30 asteen pakkasissa ja kohtuudella on tarjennut tehdä leirihommia ja syödä nuotiolla. Parasta siinä on pitkä helma ja huippuhyvät taskut, joihin saa leirihommissa laitettua kätevästi vaikka mitä. Takki on tehty huippulaadukkaista materiaaleista ja se ei näytä reikiintyvät helposti nuotion kipinöistä.

Takin huono puoli on että se vie paljon tilaa ja on melko painava (1250g). Lisäksi siinä ei ole kummoista huppua. Todennäköisesti se ei ole myöskään yhtä lämmin kuin nuo järeät untuvatakit.

Cumulus -niminen firma valmistaa hyviä makuupusseja ja untuvatakkeja. Ainakin pussit ovat erittäin laadukkaita (omistan 2 kpl). Siltä näyttää myös takit, sillä katselin yhtä Varuste.netissä ja hyvältä näytti.

Cumulus untuvatakit
Avatar
Louestaja
Viestit: 4320
Liittynyt: 12 Joulu 2006 12:48
Paikkakunta: Vesivehmaa

Viesti Kirjoittaja Louestaja »

Olen käyttänyt sitä sissitakkia. Kun sellainen on joskus tullut hankittua. Ei tosiaan lämpimin mahdollinen. Pituus on plussaa viimalla, pääsee kokonaan piiloon. Käärönä ahkion päällä omalla remmillä, että saa tauolla helposti päälle.
"Antakaa minun vielä kerran katsoa tämän maailman hulluutta."
luuppi
Viestit: 5544
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Tuossa
https://www.varusteleka.com/en/product/ ... arka/52512
alkaa minusta olemaan ideaa.

Tarranauhapaikat on kai turhia, eika pussitaskuvaihtoehdossa kylla kasia saa lampiamaan, vaikka muuten olsikin kateva. Olkavarren taskun paalla on (?) ilmeisesti pikkutasku, josta fikkari tai kyna aina loytyy.
Vastaa Viestiin