Taukotakki hiihtovaelluksella

Paimenpoika
Viestit: 183
Liittynyt: 09 Kesä 2015 13:26

Taukotakki hiihtovaelluksella

Viesti Kirjoittaja Paimenpoika »

Olen harrastanut hiihtovaelluksia pari vuotta ja olen muutamilla reissuillani huomannut, että talvella on kylmä. Vaikka kuinka laittaisi villapaitaa ja kevytuntuvatakkia päälle niin aina se vilu kuitenkin tulee pidemmillä tauoilla ja erityisesti illalla leirissä. Olen käyttänyt taukotakkina toistaiseksi kirpparilta löytynyttä halpistakkia, mutta nyt olen aikeissa investoida uuteen ja lämpimämpään. En kuitenkaan tiedä, millaisessa painoluokassa olevaa takkia kannattaisi etsiä.

Kyselen siksi kokemuksia, millaista taukotakkia käytätte hiihtovaelluksilla, kun on oikeasti kylmää?


luuppi
Viestit: 5553
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Kahtakymmenta kun alkaa huitelemaan, niin untuvatakki (ilman huppua 700g, olisi kiloinen hupun kanssa). Huputon siksi, kun paahineita pitaa olla vaihdettavia pikkutauoille, yoksi (kommandopipoa myoten) jne

Tasta taisi ollakin aika pitka ketju, mutta aihe on kiinnostava (ja vaikea. esim. sissitakki voisi olla hyva, mutta ainakin volyymimielessa liian iso).
StefanG
Viestit: 1922
Liittynyt: 17 Joulu 2013 12:21

Viesti Kirjoittaja StefanG »

luuppi kirjoitti:sissitakki voisi olla hyva, mutta ainakin volyymimielessa liian iso).
Tuohan oli kummalline kommentti, jos puolustusvoimissa saa sen kuljetettua repussa niin jo on kumma jos ei siviilielämässäkin.
Paimenpoika
Viestit: 183
Liittynyt: 09 Kesä 2015 13:26

Viesti Kirjoittaja Paimenpoika »

luuppi kirjoitti:Tasta taisi ollakin aika pitka ketju, mutta aihe on kiinnostava (ja vaikea. esim. sissitakki voisi olla hyva, mutta ainakin volyymimielessa liian iso).
Yritin kyllä etsiä vanhempaa ketjua, mutta löysin vain yhden, jossa puhuttiin kevytuntsikoista kolmen vuodenajan vaelluksilla.
Avatar
tapanik
Viestit: 560
Liittynyt: 17 Marras 2012 11:52

Viesti Kirjoittaja tapanik »

Pilkkihaalari, jossa on lahkeiden sivussa pitkät vetoketjut. Ei ole kevyin vaihtoehto eikä muutenkaan optimaalinen, mutta kun sattui olemaan tuollainen ennestään, niin sillä olen ainakin tähän saakka pärjännyt.
Elämäntapakävelijä, kalastaja, retkeilijä.

Blogi: http://tapanikunnas.net/
Videot: https://www.youtube.com/c/Elamantapakavelija/videos
Instagram: https://www.instagram.com/tapanikunnas/
Micke
Viestit: 2343
Liittynyt: 30 Maalis 2011 14:15
Paikkakunta: Maalla

Viesti Kirjoittaja Micke »

Itse suosittelen kyllä hupullista taukotakkia, oikeastaan en näe juuri järkeä säästää hupussa reilua 100 grammaa. Suojaavuus lisääntyy hupulla kyllä huomattavasti, verrattuna huputtomaan. Itse hakisin takkia noin 700-800 grammaa painavien joukosta, joissa on untuvaa 350-400 grammaa. Untuvatakkihan on hyvin pitkäikäinen hankinta, joten pikkuisen korkeampi hintakin on varmaan hyväksyttävissä, jos sitä ei tarvitse uusia pariinkymmeneen vuoteen..

Mulla on tämä johon olen ollut tyytyväinen. Samankaltaisia takkeja saa muiltakin valmistajilta ja varmasti selvästi edullisemminkin jos viitsii vähän surffailla tarjouksien perässä. Tuota raskaampaa mallia en hankkisi, jollei nyt ole menossa todella kylmiin olosuhteisiin. Tuolla takilla olen pärjännyt jossain -35 kylmemmällä puolella, joka nyt ei ole ehkä älyttömän harvinainen lämpötila, mutta ei sentään tule jokaisella talvireissulla vastaan.

Sissitakissahan ei ole muuta ongelmaa kuin koko ja se, ettei se ole kovin lämmin... :D .

Jos meinaa tarjeta hyvin kylmässä, niin silloin hankkisin jotkut kevyen untuva- tai keinokuitueristeiset housut takin lisäksi. Housuja ei kyllä kannata hankkia minään expedition painoisina. Sellaiset ovat aivan liian kuumat liki aina.
"This is my nature, who I am
If you don´t like it, here I stand"
Kumivasara
Viestit: 133
Liittynyt: 10 Kesä 2010 13:05

Viesti Kirjoittaja Kumivasara »

Varmasti hyvä tuo Micken ehdottama Mountain Equipment. Toinen samankaltainen takki voisi olla tämä

https://marmot.com/products/details/gre ... led-jacket
StefanG
Viestit: 1922
Liittynyt: 17 Joulu 2013 12:21

Viesti Kirjoittaja StefanG »

Takki jota suosittelen, tällä minä pärjäsin viimeiset päivät kun oli -20. Alla vain aluspaita ja villapaita.
Ruotsalainen nettikauppa mutta lähettävät Suomeen, olen sieltä tilannut pari kertaa. Hyvä ja luotettava firma.
http://www.rodastjarnan.com/faltuniform ... -m90-11009
Paimenpoika
Viestit: 183
Liittynyt: 09 Kesä 2015 13:26

Viesti Kirjoittaja Paimenpoika »

Micke kirjoitti:Itse suosittelen kyllä hupullista taukotakkia, oikeastaan en näe juuri järkeä säästää hupussa reilua 100 grammaa. Suojaavuus lisääntyy hupulla kyllä huomattavasti, verrattuna huputtomaan. Itse hakisin takkia noin 700-800 grammaa painavien joukosta, joissa on untuvaa 350-400 grammaa. Untuvatakkihan on hyvin pitkäikäinen hankinta, joten pikkuisen korkeampi hintakin on varmaan hyväksyttävissä, jos sitä ei tarvitse uusia pariinkymmeneen vuoteen..

Mulla on tämä johon olen ollut tyytyväinen. Samankaltaisia takkeja saa muiltakin valmistajilta ja varmasti selvästi edullisemminkin jos viitsii vähän surffailla tarjouksien perässä. Tuota raskaampaa mallia en hankkisi, jollei nyt ole menossa todella kylmiin olosuhteisiin. Tuolla takilla olen pärjännyt jossain -35 kylmemmällä puolella, joka nyt ei ole ehkä älyttömän harvinainen lämpötila, mutta ei sentään tule jokaisella talvireissulla vastaan.
Kiitos! Näistä tiedoista on jo paljon hyötyä. Tuota Gasherbraumia näyttäisi saavan varsin edullisesti (350 euroa) Britanniasta, joten sen hintakaan ei ole mahdoton.
luuppi
Viestit: 5553
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Minulla on tuon StefanG:n ehdottaman M90:n housut, tosi hyvat.

Leirissa (en siis tauolla ) vaihdan alle, hikoontuneiden kerrosten tilalle US Army henskeli-bibsit (tekoaineista ne) ja vedan ylaosaksi juuri tuon Kumivasaran linkittaman Marmot-takin edeltajan.
- jotain materiaalien vaihdoksia on tehty kun hupullinen nyt 765g ja omani ilman huppua 700, kaulushan on muhkea molemmissa tosin
StefanG
Viestit: 1922
Liittynyt: 17 Joulu 2013 12:21

Viesti Kirjoittaja StefanG »

Niin tuon M90-takin lisäksi oli jalassa V-lekan M05-pakkashousut jotka ovat siis lappuhaalarimallia. Hyvin tarkeni -20 pakkasessa, tuli jopa hiki kävelylenkillä.
varsin edullisesti (350 euroa)
Onpas täällä rahamiehiä jolla massia ei puutu kun 350 eur pidetään varsin edullisena hintana. :shock:
Paimenpoika
Viestit: 183
Liittynyt: 09 Kesä 2015 13:26

Viesti Kirjoittaja Paimenpoika »

StefanG kirjoitti:
varsin edullisesti (350 euroa)
Onpas täällä rahamiehiä jolla massia ei puutu kun 350 eur pidetään varsin edullisena hintana. :shock:
Rahamiehenä en itseäni pidä, mutta tokaisuni taustalla vaikutti kaksi seikkaa.

a) Takin suositushinta on 600 euroa ja
b) raskaammat untuvatakit ovat lähtökohtaisesti hyvin kalliita vaatteita. Vastaavalla täytteellä olevia takkeja ei saa esimerkiksi Suomesta tuohon hintaan, vaan vertailutuotteet maksavat vähintään 500 euroa. Edullinen ei tarkoita halpaa, vaan edullista. :!:
StefanG
Viestit: 1922
Liittynyt: 17 Joulu 2013 12:21

Viesti Kirjoittaja StefanG »

Minä taas epäilen etten saa parempaa (lämpimämpää) takkia edes 600 eurolla kuin se 50 eur maksava ruotsalainen M90-lämpötakki. Mutta tietysti se 600 höyhentakki on kevyempi, M90-takin paino on toista kilo.
luuppi
Viestit: 5553
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Paimenpoika kirjoitti:
StefanG kirjoitti:
varsin edullisesti (350 euroa)
Onpas täällä rahamiehiä jolla massia ei puutu kun 350 eur pidetään varsin edullisena hintana. :shock:
Rahamiehenä en itseäni pidä, mutta tokaisuni taustalla vaikutti kaksi seikkaa.

a) Takin suositushinta on 600 euroa ja
b) raskaammat untuvatakit ovat lähtökohtaisesti hyvin kalliita vaatteita. Vastaavalla täytteellä olevia takkeja ei saa esimerkiksi Suomesta tuohon hintaan, vaan vertailutuotteet maksavat vähintään 500 euroa. Edullinen ei tarkoita halpaa, vaan edullista. :!:
Jos kaivat esiin taalta Sportpursuit-ketjun, niin viela 4 pvaa
MOUNTAIN HARDWEAR
Mens Glacier Guide Down Parka (Dark Compass/Hardwear Navy)

SAVE 50% £149.99 £300.00
untuvat vedenestokasiteltyja, 650 power, ja kohtuupitka selkamys (80cm; itse en aina jaksa etsia mitaan persauksen alle, ja paadyn istumaan suksien paalla... meneehan sekin hetken aikaa)
Avatar
zwak
Viestit: 319
Liittynyt: 17 Tammi 2008 15:37

Viesti Kirjoittaja zwak »

Itse olen myös sitä mieltä että taukotakki ehdottomasti hupulla. Ainut kerta kun olen irroittanut hupun järeästä untsikasta on kun kerran oli 35 astetta pakkasta ja ei ollut tarpeeksi lämmintä hiihtohattua, eli siis käytin hiihtäessä sitä huppua. Oli liian lämmin siihen, mutta ei ollut vaihtoehtoja. Nykyään mukana on riittävästi pipoja ja maskeja että tarkenee.

Jos pitää säästää pari sataa grammaa, niin sitten ennemmin hihat pois siitä takista. Kiinteä huppu toimii paremmin kuin irroitettava. Seuraavaan takkiin sitten sellainen, mutta vajaan 10 vuoden käytön jälkeen nykyisessä ei ole mitään vikaa, joten menee varmaan pitkään ennen kuin päivitän.

Itse asiassa jos yhtään tuulee niin valitisisin päälle kevytuntsikan hyvällä hupulla ennemmin kuin järeän takin ilman huppua. Ainakin -27°C asti on riittäny (sen kylmempää ei ole kevättalvella kohdalle sattunut.)
Toisaalta mulla ei ole hiihtotakissa huppua, eikä se ole goretexi - jos on järeä goretexi päällä ja siinä huppu niin tilanne lienee aivan toinen. Kevytuntsikan kanssa pitää varoa ettei kostuta sitä, pienempi määrä untuvaa kostuu nopeasti verrattuna järeään.

Taukokamppeena toimii toppahousuja paljon paremmin toppahame. Itse kun tarkenen yleensä varsin vähillä vaatteilla hiihtää (villainen kerrasto tulee laitettua urheilukerraston lisäksi jossain 30 pakkasasteen huitteilla...) niin taukohame toimi todella hyvin, ei ehdi paikat jäähtyä liiaksi tauolla. Hameen kun saa päälle vaikka 5min tauolle ilman että ottaa saappaita tai suksia jaloista tai tumppuja käsistä. Leirissä varmaan housut paremmat, mutta kyllä se hame sielläkin riittää.

Tässäkin henkilökohtaisia ja muista varusteista riippuvia eroja - kannattaa miettiä painottaako käyttöä lyhyillä tauoilla vai leirissä ja mitä on yleensä päällä hiihtäessä. Jos jostain syystä tuppaa hiihtämään itsensä hikimäräksi, kannattaa harkita myös keinokuitutäytteistä taukotakkia.
Vastaa Viestiin