Hirvi(eläin)-haggis

Korpijaakko
Viestit: 6935
Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Hirvi(eläin)-haggis

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

Pari viikkoa sitten yövyin rakotulilla skotlannissa joitain vuosia asuneen kaverin kanssa. Hän toi evääksi hirvi-haggista, jota syötiin hyvällä ruokahalulla. Haggishan on perinteinen skotlantilainen sisäelinruoka, joka tehdään tavallisesti lampaasta, mutta olipa hyvää myös hirvestäkin tehtynä!

Valmistustapa oli kuulemani mukaan karkeasti seuraavanlainen:
- keitetään sydän(tä), maksa(a) ja keuhkot(keuhkoja) suolaliemessä kypsäksi (kolme varttia)
- paahdetaan sipulia ja kaurahiutaleita uunissa tai pannulla (paahtaminen antaa makua)
- laitetaan edellä mainitut ainekset lihamyllyn läpi ja lisäksi rasvaa (esim. munuaisrasvaa hirvestä), vaihtoehtoisesti voi pilkkoa hienoksi veitsellä
- mausteeksi suolaa, pippuria ja sitruunaa (jälkimmäinen antoi kivan vivahteen)
- perinteisesti massa pakattaisiin vatsalaukkuun ja keitettäisiin aiemmassa keittoliemessä, mutta kaveri oli muotoillut siitä tiiviin murekkeen uunipataan, lisännyt lientä ja kypsentänyt miedolla lämmöllä uunissa muutaman tunnin

Oli hyvää! Ruoka muistutti maksalaatikkoa, tosin kaverin mielestä maksan maku oli turhan vahva. Itse tykkäsin kun olen maksan ystävä.

Mielenkiintoisinta tässä oli mielestäni keuhkojen käyttö. Yleensähän ne menevät haaskuulle. Netistä etsimäni mukaan keuhkoissa on pari prosenttia rasvaa ja noin 18% proteiinia eli kelpo ravintoa. Tietenkin pitää tarkastaa, että keuhkot ovat terveet (esim. hirviekinokokki). Myös vatsalaukun voisi hyödyntää kypsentämiseen ja säilytykseen. Saatanpa kokeilla ensi vuonna. Pienen eläimen vatsalaukkuun valmistettuna olisi kelpo retkiruokaakin, hirven pötsillinen kun saattaisi ehtiä pilaantua ellei ole iso porukka reissussa.

Onko muilla kokemuksia haggisista? Tai muusta (riistaeläimen) keuhkojen hyödyntämisestä ravintona?


Avatar
rautu
Viestit: 6662
Liittynyt: 26 Tammi 2006 23:03

Viesti Kirjoittaja rautu »

En ole käyttänyt keuhkoja. Voisi kuvitella, että lyijykärkistä luotia käytettäessä lyijyä voisi levitä keuhkoihin aika tavalla. Yleensähän hirveä ammutaan keuhkoon ja usein se luoti läpäisee kylkiluun, joka saattaa pirstouttaa luodin.

Tuossa on hyvä juttu hirven elimien käyttämisestä. http://yle.fi/uutiset/3-8331815

Olen itse popsinut vasan maksaa suurella ruokahalulla, mutta sitäkin kannattaa nauttia näköjään kohtuudella.
Kuva
Ei oo häränpäivää!!
Korpijaakko
Viestit: 6935
Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

rautu kirjoitti:En ole käyttänyt keuhkoja. Voisi kuvitella, että lyijykärkistä luotia käytettäessä lyijyä voisi levitä keuhkoihin aika tavalla. Yleensähän hirveä ammutaan keuhkoon ja usein se luoti läpäisee kylkiluun, joka saattaa pirstouttaa luodin.

Tuossa on hyvä juttu hirven elimien käyttämisestä. http://yle.fi/uutiset/3-8331815

Olen itse popsinut vasan maksaa suurella ruokahalulla, mutta sitäkin kannattaa nauttia näköjään kohtuudella.
Hyvä huomio tuosta lyijystä. Parempi olisi käyttää lyijyttömiä vaihtoehtoja, mutta valitettavasti niitä ei (vielä) saa kaikkiin kaliibereihin.

Ja mainio linkki! Kaveri oli itseasiassa löytänty hirviekinokokkia yhden hirven keuhkoista ja jätti ne siksi käyttämättä, vaikka ei olisikaan ihmiselle vaarallista.
kuu-ukkeli
Viestit: 1142
Liittynyt: 04 Elo 2010 18:09

Viesti Kirjoittaja kuu-ukkeli »

Skotlannin reissuilla haggisiä on tullut syötyä useamman kerran. Meille tuttua maksalaatikkoahan se muistuttaa sekä rakenteeltaan että jonkin verran maultaankin. Tosin ainakin ne versiot, joita itse olen syönyt, ovat olleet yllättävän mausteisia ja toki myös eriitäin maukkaita.

Lisäisin tuohon Korpijaakon reseptiin ainakin useamman kierroksen mustapippuria myllystä sekä paahdettuja ja rouhittuja korianterin siemeniä. Niitä oli käytetty noissa paikallisissa resepteissä.

Haggisiä voi valmistaa myös makkaraksi ja tarjota sitä esimerkiksi viskikermakastikkeen kanssa. Kävisiköhän hirven suoli makkaran valmistukseen?
Korpijaakko
Viestit: 6935
Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

kuu-ukkeli kirjoitti: - -
Haggisiä voi valmistaa myös makkaraksi ja tarjota sitä esimerkiksi viskikermakastikkeen kanssa. Kävisiköhän hirven suoli makkaran valmistukseen?
Käy. Seurakaveri tekee aika ajoin sopivan saaliin kohdalle osuessa hirvimakkaroita. Ajattelin mennä ensi syksynä oppiin. Ja jos oikein hurjaksi heittäydyn niin kestomakkara olisi hyvää retkievästä...
Korpijaakko
Viestit: 6935
Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

Makkarat jäi taas tänä syksynä tekemättä, mutta hirvihaggista sentään tein!

Sattui niin, että saatiin saaliiksi säkälaukauksella ammuttu vasa eli keuhkot olivat ehjät. Otin keukot ja lisäksi noin kolmanneksen maksaa ja puolikkaan sydämen. Sain kaverilta tarkemmat ohjeet, mutta aloitusviestin ohjekin on riittävän tarkka. Lisäksi laitoin viisi keskikokoista sipulia ja n. 300g kaurahiutaleita ja n. 300g puhdasta hirven rasvaa (talia). Parin sitruunan mehun laitoin, myös raastettu kuori voisi toimia. Kannattaa tarkastaa massasta mausteet paistamalla pieni nokare pannulla ennen uuniin laittoa. Vaikka "taikina" onkin kypsää, jähmeä tali ei makua jalosta...

Massaa leivoin valurautapadassa leivinuunin jälkilämmössä seitsemän tuntia. Valmista haggista tuli 3kg. Lopputulos on tiivistä ja täyttävää maksalaatikkomaista apetta. Makkaroiksi tehtynä toimisi varmaan retkieväänä siinä missä makkaratkin. Sellaisenaan turhankin tukuista, mutta maistuu hyvin "lihana" suomalaisittain pottumuussin ja puolukkasurvoksen kanssa. Tai skotlantilaisittain perunamuussin ja lanttumuhennoksen kanssa. Ruokajuomaksi vaikka tilkka viskiä.

Älkää siis hukatko mahdollisia ehjiä keuhkoja vaan kokeilkaa rohkeasti! :wink:
Vastaa Viestiin