Retkeilijät iltarasteilla

abumatic
Viestit: 3109
Liittynyt: 18 Tammi 2006 09:44

Viesti Kirjoittaja abumatic »

Näin on.


Kom och ät konserverad gröt!
NEMO
Viestit: 275
Liittynyt: 06 Helmi 2007 10:14

Viesti Kirjoittaja NEMO »

--
Viimeksi muokannut NEMO, 10 Marras 2007 23:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Louestaja
Viestit: 4320
Liittynyt: 12 Joulu 2006 12:48
Paikkakunta: Vesivehmaa

Viesti Kirjoittaja Louestaja »

NEMO kirjoitti:2800 rastiväliä vuodessa johtaa ainakin siihen, että sitä "rupeaa puristamaan kompassia liian kovaa". Sen jälkeen ei tule enää kompassilevyyn koskettua.
Pitää varmasti paikkansa. Monessakin asiassa "yliannostus" voi tappaa hyvän harrastuksen. Toisaalta siinä ei voi syyttää kuin itseään, jos on pakko ahnehtia ja vetää överiksi. :x
"Antakaa minun vielä kerran katsoa tämän maailman hulluutta."
Avatar
Louestaja
Viestit: 4320
Liittynyt: 12 Joulu 2006 12:48
Paikkakunta: Vesivehmaa

Viesti Kirjoittaja Louestaja »

IkiHonka kirjoitti:Piilareitakin kokeilin, vaan ei tuntunut hyvältä.
Mikä noissa oli ongelmana. Itsellä on kanssa lasit ja huurtumisongelma hiestä jo kuivillakin keleillä. Siksi olen piilareiden hommaamista miettinyt suunnistusta varten. Mutta jos ne ei toimi menee rahat turhaan. :(
"Antakaa minun vielä kerran katsoa tämän maailman hulluutta."
abumatic
Viestit: 3109
Liittynyt: 18 Tammi 2006 09:44

Viesti Kirjoittaja abumatic »

Hyvin toimii piilarit ja tulet yllättymään kuin halpoja ne nykyään ovat. Eli kannattaa ehdottomasti kokeilla, esim. kertakäyttöisillä.
Kom och ät konserverad gröt!
IkiHonka
Viestit: 5848
Liittynyt: 11 Tammi 2006 23:42
Paikkakunta: Hundrakommun

Viesti Kirjoittaja IkiHonka »

tinder kirjoitti:
IkiHonka kirjoitti: saahan sitä suunnistaa vaelluksella ihan riittävästi.
Mikä on riittävästi.
Mikä on riittävä yhdelle, ei ole sitä toiselle. Riittävyys jos mikä on henkilökohtainen kokemus. Lukkarinrakkautta tunnen yhä lajia kohtaan, mutta nykyään suunnistelen ilman rastilippuja omia reittejäni, ilman karttaa, kartta taskussa, välillä kädessäki, kuinka kulloinkin. Kompassi on mukana ainakin vaelluksella, käytin sitä sitten tai en. Välillä tulee kuljettua melko huolettomasti, mutta sitten kun alkaa maisema ja kartta sopimaan huonosti yhteen, niin pitää jossakin vaiheessa suorittaa orientoituminen.

Toistaiseksi olen aina kotiin osannut ilman ulkopuolista apua. Tämän tyyppinen kiireetön suunnistaminen ilman muiden luomia puitteita sopii Ikikselle tässä elämäntilanteessa. En tosin mene vannomaan vaikka joskus taas jolkottelisinkin läpi pöheikköjen ja soiden niin että rapa vaan roiskuu kuten "vanhoina hyvinä aikoina" :D
tinder kirjoitti:Suunnistus kun on laji, jota ei koskaan opi täydellisesti. Ja siinä juuri piilee osa lajin kiinnostavutta. Juuri kun luulee jotain osaavansa, seuraavalla rastilla huomaa, että eipäs se niin helppoa olekaan.
Tämän allekirjoitan täydellisesti.
"Mies menee ja mies tulee ja mies vastaa itse kulkemisistansa"
Ikis the I
ikihonka koiranhäntä hotmail piste com ikihonka koiranhäntä hotmail piste com ikihonka koiranhäntä hotmail piste
IkiHonka
Viestit: 5848
Liittynyt: 11 Tammi 2006 23:42
Paikkakunta: Hundrakommun

Viesti Kirjoittaja IkiHonka »

Louestaja kirjoitti:
IkiHonka kirjoitti:Piilareitakin kokeilin, vaan ei tuntunut hyvältä.
Mikä noissa oli ongelmana.
Kokeilin monitehopiilareita, joilla oli kuukauden käyttöaika. Toimivat katsellessa kaveria tai huonetta muutamien metrien etäisyydeltä, mutta kartanlukuetäisyys ei pelittänyt. Toiseksi: yhtä hyvin (=huonosti) näin kauemmaksi ilman linssejä kuin linssien kanssa.

Joku ehdottaa nyt varmaan toiseen silmään lähilinssiä ja toiseen kaukolinssiä. Sitä en enää kokeillut. Meni maku piilareihin siinä kuukauden aikana niiden kanssa värkkäillessä. Kyllä ne jo siinä ajassa alkoivat sinne silmiin menemään ja pois tulemaan jonkunmoisella rutiinilla, mutta ei tuntunut olevan mun juttuni...
"Mies menee ja mies tulee ja mies vastaa itse kulkemisistansa"
Ikis the I
ikihonka koiranhäntä hotmail piste com ikihonka koiranhäntä hotmail piste com ikihonka koiranhäntä hotmail piste
Avatar
Louestaja
Viestit: 4320
Liittynyt: 12 Joulu 2006 12:48
Paikkakunta: Vesivehmaa

Viesti Kirjoittaja Louestaja »

IkiHonka kirjoitti:Kokeilin monitehopiilareita
Hyvä tietää. Itse näen lähelle ok, mutta kauempana hämärtää. Joten nuo voisivat mulla toimiakin ok. Vähän juuri tuo piilareiden silmiin räpeltäminen oudoksuttaa, mutta sittenhän sen näkee kun kokee...
"Antakaa minun vielä kerran katsoa tämän maailman hulluutta."
Avatar
Nixter
Viestit: 44
Liittynyt: 23 Helmi 2006 15:10
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nixter »

Jos on Helsingin seudulla Iltarastikävijöitä, voi laittaa viestiä niin voisi miettiä yhteiskyytejä. Tuntuu jotenkin nurinkuriselta lisätä ruuhkia ja saastuttaa ilmaa yksin auton kanssa luontoon mennessä.
Jos et yritä, et koskaan saa tietää mihin et pysty.
Heksa
Viestit: 1200
Liittynyt: 22 Tammi 2006 09:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Heksa »

Suunnistustaito on tarpeen vaelluksella, piste. Mutta tuntuuko kenestäkään, että suunnistusharrastus ja retkeilyharrastus ovat jotenkin ristiriidassa toistensa kanssa?

Esimerkki: lähden lähimetsään retkeilemään, otan kartan (sattuu olemaan tarkka suunnistuskartta) ja kompassin mukaan, mutta en seuraa karttaa, vaan lähden vain johonkin suuntaan jossa on mielenkiintoista maastoa kartan mukaan. Hetken päästä tulen yllättäen tielle, kun olen jossain kohdassa pyörähtänyt suunnasta. Tämä tietenkin nolottaa, kun haluaisin pitää itseäni kohtuullisen hyvänä suunnistajana, ja alan seuraamaan karttaa tarkemmin (ja ehkä vähemmän luontoa).

Eli suunnistaessa täytyy jatkuvasti seurata missä menee, verrata kartan ja maaston muotoja toisiinsa, eli keskittyä suunnistamiseen. Mutta kun lähden vain vaeltelemaan metsään, niin haluan lähinnä rentoutua, eikä silloin karttaan keskittyminen kuulu asiaan.

Pitäisikö tuollaisilla tutuhkoilla alueilla suosiolla laittaa kartta repun pohjalle, vai miten toimia? Pitäisi vain kävellä ja katsoa mistä itsensä löytää, mutta kun suunnistusvaisto haluaa kuitenkin seurata karttaa, niin sopivaa kompromissia tuntuu olevan vaikea löytää.
AnttiH
Viestit: 1327
Liittynyt: 06 Kesä 2006 19:29
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AnttiH »

En ymmärrä kysymyksenasettelua. Omalla kohdallani iltarastit on hyvä reality check ja maanpinnalle tiputtaja. Rinkka selässä kulkeminen on aivan eri tasolla helppoa kuin metsässä kompassia vilkuillen juokseminen rastilta toiselle. Minun mielestäni iltarastit tukee retkeilyä erinomaisesti.
Avatar
Louestaja
Viestit: 4320
Liittynyt: 12 Joulu 2006 12:48
Paikkakunta: Vesivehmaa

Viesti Kirjoittaja Louestaja »

Heksa kirjoitti:Suunnistustaito on tarpeen vaelluksella, piste. Mutta tuntuuko kenestäkään, että suunnistusharrastus ja retkeilyharrastus ovat jotenkin ristiriidassa toistensa kanssa?
Ei musta. Päinvastoin ne tukee toisiaan, monellakin tapaa. :)
"Antakaa minun vielä kerran katsoa tämän maailman hulluutta."
Avatar
Pekka
Viestit: 4242
Liittynyt: 12 Tammi 2006 08:26

Viesti Kirjoittaja Pekka »

Vaikea olisi kuvitella että vaeltaisin vieraassa maastossa, jos en osaisi suunnistaa. Paljon jäisi näkemättä.
Kun eksyn, lähden kotiin.
Heksa
Viestit: 1200
Liittynyt: 22 Tammi 2006 09:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Heksa »

Yritin ehkä puhua jostain muusta kuin taidosta. Eli jos suunnistat tehokkaasti, niin keskittymisesi on kartassa ja miten maasto vastaa karttaa, ja yrität tietää sijaintisi tarkasti lähes joka hetki. Sen sijaan vaeltamisessa saattaa riittää että on "sadantonnin kartalla peukalonpään kokoisella alueella", ja huomio keskittyy kaikkiin muihin asioihin, kuten luonnon havainnointiin. Eli onko suunnistaminen vaeltamisen pääasia vai vain yksi siinä tarvittava sivuseikka.

Jos suunnistamiseen voi suhtautua eri tavalla eri tilanteissa, niin eikö joskus vahva suunnistaminen vie huomiota muilta asioilta vaelluksella? Ja jos on taipumusta liian tarkkaan suunnistamiseen, niin miten siitä pääsee irti?
Avatar
Kaarle Suurehko
Viestit: 1778
Liittynyt: 22 Joulu 2011 19:26

Viesti Kirjoittaja Kaarle Suurehko »

Reitinvalintaa voi tehdä kartalla ja silmällä. Kotiuduin viime sunnuntaina viikon vaellukselta, jossa kartan käyräväli oli 100m. Reitinvalintaa tuli tehtyä paljon silmällä näkyvyyden sallimissa rajoissa. Oikeastaan liian tarkka kartta vie osan vaelluksen mielenkiinnosta, koska suuri osa seudun yksityiskohdista paljastuu yhdellä silmäyksellä. Kartoituksen "kehitysmaissa" merkittävät karttavirheet ovat osa kulkemisen viehätyksestä. Tarkkaa teknistä suunnistusta voi harrastaa tarpeekseen sitten suunnistuksen erikoiskartoilla. Tällöin liikkeessä vilkaisuväli tihenee keskimäärin joka kymmenenteen sekuntiin, kun GT-kartalla 1:200 000 Lapin selkosilla se saattoi venyä tunteihin. -Mielestäni vaelluksella siis pelkkä tukitoimi kulkemiseen.
Vastaa Viestiin