Asfalttipatikointi

Avatar
seppo
Viestit: 2787
Liittynyt: 17 Tammi 2006 22:49
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja seppo »

^^Sykemittareissa taitaa vaan olla niin, että prosentit lasketaan maksimisykkeen (esimerkiksi kaavalla 220 - ikä) ja nollan väliltä. Niin ainakin minun Polarissani.


Aaro
Viestit: 2458
Liittynyt: 12 Tammi 2010 16:30

Viesti Kirjoittaja Aaro »

seppo kirjoitti:^^Sykemittareissa taitaa vaan olla niin, että prosentit lasketaan maksimisykkeen (esimerkiksi kaavalla 220 - ikä) ja nollan väliltä. Niin ainakin minun Polarissani.
Tarkistin jonkin sortin asiantuntijalta ja vastaus oli että prosentti lasketaan maksimisykkeestä ( ei min-max erotuksesta). Mutta käytönnöissä voi tietenkin olla vaihtelevaisuuttu.
Avatar
Pepi
Viestit: 7437
Liittynyt: 23 Tammi 2006 18:16

Viesti Kirjoittaja Pepi »

Joissakin eri kynnysten laskentakaavoissa olen nähnyt käytettävän leposykettä alarajana. Se laskentatapa tuntuisi luonnollisemmalta, jos ajatellaan prosentteja käytettävissä olevasta tehosta. Maksimi- ja leposykkeen suhde on ihmisillä aika erilainen. Ainoa sykemittari, jota olen koskaan käyttänyt, ei tiennyt prosenteista mitään, mittasi vain.
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
IkiHonka
Viestit: 5848
Liittynyt: 11 Tammi 2006 23:42
Paikkakunta: Hundrakommun

Viesti Kirjoittaja IkiHonka »

Karvosen kaavassa maksimisykkeen lisäksi käytetään ns. sykereserviä, eli maksimisykkeen ja leposykkeen välistä sykealuetta.

Polarin sykemittarin ohjeen taulukoissa lasketaan suoraan prosentit maksimisykkeestä, niin kuin Seppo jo mainitsikin.

...eli pitäisi aina muistaa mainita mitä kaavaa on käyttänyt.
"Mies menee ja mies tulee ja mies vastaa itse kulkemisistansa"
Ikis the I
ikihonka koiranhäntä hotmail piste com ikihonka koiranhäntä hotmail piste com ikihonka koiranhäntä hotmail piste
Avatar
Kaarle Suurehko
Viestit: 1778
Liittynyt: 22 Joulu 2011 19:26

Viesti Kirjoittaja Kaarle Suurehko »

Yhtä kaikki, ovat eri ihmisten sykealueet hyvin erilaisia synnynnäisistä, tuottamuksellisista ja iän tuomista syistä. Itse sykearvo ei kerro paljoakaan, jos kyseisen henkilön kynnysarvoja ei tiedä.
PyyMetso
Viestit: 740
Liittynyt: 25 Elo 2016 14:24

Viesti Kirjoittaja PyyMetso »

Pepin alunperin järkevänä pitämää lukua (jota itsekin pidän järkevänä) kutsutaan Karvosen kaavassa harjoitustehoksi:

harjoitusteho = (harjoitussyke - leposyke) / (maksimisyke - leposyke).

Kuntovinkki.com -sivuilla mainitaan, että tutkimusten mukaan henkilön fyysinen kunto ja sukupuoli eivät vaikuta maksimisykkeeseen. Se riippuu vain iästä kaavan

maksimisyke = 208 - (0,7 * ikä)

mukaisesti. Kun kuntovinkki.com -sivuilla puhutaan sykealueista, lukijalle tai ainakin minulle jää epäselväksi, kuinka eri sykealueiden rajat lasketaan. Jos ne lasketaan kirjaimellisesti prosentteina maksimisykkeestä, kuten sivuilla esitetään, laskentatapa ei ole järkevä.
Korpijaakko
Viestit: 6935
Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

Asfalttipatikointiin palatakseni, noin oman mielipiteeni verran: Mikäpä siinä jos tykkää ja tahtoo, mutten kyllä ymmärrä miksi? Tiellä voi pyöräilläkin ja rauhallisesti pyöräillen maiseman kokee jokseenkin samalla tavalla ja mielestäni se on asfaltilla aika paljon mukavampi tapa liikkua. Ja bonuksena niso kulkija voi kuitata tylsät pätkät nopeammin ja keskittyä kiinnostavampiin. Mielestäni vähän sama kuin jos varta vastennä hiihtämisen sijaan kävelisi umpihanhessa. Tai uisi melomisen sijaan. Mutta kukin tyylillään. Lihasvoimalla liikkuminen muita turhaan häiritsemättä on yleensä hyvästä ja kannatettavaa.
IkiHonka
Viestit: 5848
Liittynyt: 11 Tammi 2006 23:42
Paikkakunta: Hundrakommun

Viesti Kirjoittaja IkiHonka »

PyyMetso kirjoitti:...Kun kuntovinkki.com -sivuilla puhutaan sykealueista, lukijalle tai ainakin minulle jää epäselväksi, kuinka eri sykealueiden rajat lasketaan. Jos ne lasketaan kirjaimellisesti prosentteina maksimisykkeestä, kuten sivuilla esitetään, laskentatapa ei ole järkevä.
No, voithan aina seurata veren maitohappopitoisuutta :wink:
Olisiko tuosta apua siihen rajojen määritykseen.
"Mies menee ja mies tulee ja mies vastaa itse kulkemisistansa"
Ikis the I
ikihonka koiranhäntä hotmail piste com ikihonka koiranhäntä hotmail piste com ikihonka koiranhäntä hotmail piste
Avatar
rellusitikka
Viestit: 2645
Liittynyt: 21 Marras 2010 10:35
Paikkakunta: Toholampi

Viesti Kirjoittaja rellusitikka »

Yhdyn Korpijaakon näkemyksiin.

Ihmettelen mitä tekemistä sykkeellä on vaeltamisen kanssa,
toki on etu kulkijalle että sykkii mutta olen lähes varma että
jos syke loppuu niin sen kyllä havaitsee, mikäli ei ole liian kiire suorittamaan;
ja jää sekin kokematta.
Hyvänä mittarina pitäisin raukomista, jos raukoo niin huilitaan. :shock:
Aina eksyssissä, missä olen nyt ?
kaptu
Viestit: 1818
Liittynyt: 29 Elo 2012 15:32

Viesti Kirjoittaja kaptu »

"Tarkoitus pyhittää keinon" olen usein ajatellut täällä pohjoisessa liikkuessani, kun tapaan tai näen matkaajia autoissaan, karavaaneissaan, moottori- tahi polkupyörissään pyrkimässä sangen usein tavoittaa modernin pyhiinvaelluskeinoin tätä modernia pyhiinvaelluskohdetta, joka näillä pohjoisilla leveyksillä sangen usein sattuu olemaan se "suurin ja kaunein" eli Nordkappin syrjäinen kallionkieleke. Ja niin itsekin olen aatoksissani ajautunut tuohon samaiseen imuun, ja pitkään olenkin jo haaveillut jalkapatikkaa täältä Napapiiriltä kohti tuota "myyttistä taivaanrantaa.." Nauraako vaiko itkeä pieni ihminen suurine haaveineen ja tarkoituperineen tässä kummallisessa maailmankaikkeudessa, siitäkö lienee kysymys :roll: :?:
PyyMetso
Viestit: 740
Liittynyt: 25 Elo 2016 14:24

Viesti Kirjoittaja PyyMetso »

rellusitikka kirjoitti:Ihmettelen mitä tekemistä sykkeellä on vaeltamisen kanssa
Keskustelu tuppaa aina lähtemään mielenkiintoisille sivupoluille. Laitoin sykekeskustelun säikeeseen Yleisiä retkeilyyn liittyviä sekalaisia asioita -> Harjoittelusyke.
tst
Viestit: 6560
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

kaptu kirjoitti:Ja niin itsekin olen aatoksissani ajautunut tuohon samaiseen imuun, ja pitkään olenkin jo haaveillut jalkapatikkaa täältä Napapiiriltä kohti tuota "myyttistä taivaanrantaa.."
turinat/viewtopic.php?t=13289&postdays= ... sc&start=0 Jos jalkaisin aiot mennä niin siinä tapauksessa oikea paikka olisi jompi kumpi K:lla alkavista paikoista eikä tuo Disneyland, eikös? https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... pp_map.png EDIT Tietysti säikeen otsikon mukaisesti paikka ei olisi kumpikaan K:lla alkavista mutta olisihan ne ainakin minun mielestäni niitä oikeita paikkoja eikä tuo väkisin häviölle jäävä Nordkapp.
Avatar
Pepi
Viestit: 7437
Liittynyt: 23 Tammi 2006 18:16

Viesti Kirjoittaja Pepi »

Häviölle missä? No, eihän Nordkapp voita pohjoisuuskisaa millään kriteerillä, mutta ei jää viimeiseksikään.

Jos puhutaan pohjoisuudesta, minun kartanluvullani Knivskelodden on näistä pohjoisin, Nordkapp vajaat 2 km etelämpänä ja Kinnarodden vielä yli 3 km etelämpänä. Tämä mitattuna leveysasteista rantaviivalta. Norjan karttojen suorakulmaisissa koordinaateissa Kinnaroddenin pohjoiskoordinaatti on kyllä suurin, mutta se johtuu paikan itäisyydestä keskimeridiaaniin verrattuna.

Toinen juttu on, että sekä Nordkapp että Knivskelodden ovat saarella ja voidaan siksi hylätä manteren pohjoisuuskisassa. Mutta jos puhutaan manteresta, pitää kai jättää valtiollisiin rajoihin tuijottaminen ja mennä suoraan Tseljuskininniemelle. Kinnaroddenilla käynti on kuin Haltin huiputtamista Suomen puolella.
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
kaptu
Viestit: 1818
Liittynyt: 29 Elo 2012 15:32

Viesti Kirjoittaja kaptu »

Nordkappin puolesta puhuu tosiaankin lähinnä sen kuuluisuus ja että se periaatteessa edustaa jotakin äärireunamaa, jonne ihmiset ovat jo pitkään hamunneet.
Ja sen merkitys toiminnee siten psykologisesti motivoivampana kuin nuo muut ääripisteet.
Itse kun olen pohtinut mahdollsta patikointia teitä myöten kohti pohjoista, lienen jo sen verran vuosien varrella "aikuistunut" (heh heh) että josko täältä Rovaniemeltä lähden matkaamaan Ounasjokivartta ylävirtaan kohti pohjoista, riittänee minulle se, että kohtaan eräänä päivänä edessäni avoimen Jäämeren, jonne pulskahtaa ennen paluumatkaani.. :lol:
tst
Viestit: 6560
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

Pepi kirjoitti:Häviölle missä? No, eihän Nordkapp voita pohjoisuuskisaa millään kriteerillä, mutta ei jää viimeiseksikään.
Asfalttipatikointiin ja auton ikkunasta tuijotteluun se on varmaan oivallinen päätepiste mutta muuten miellän sen näin vaellusnettiläisen aatoksin samanlaiseksi paikaksi kuin vaikkapa Kälviä. :) Wikipedia/Nordkapp: "Se on Huippuvuoria (Svalbardia) lukuun ottamatta Norjan ja samalla myös Manner-Euroopan pohjoisin maanteitse saavutettava paikka (71°10'21"N ja 25°47'40"E) Pohjoisen jäämeren rannalla."
Vastaa Viestiin